![]() Eluase kättesaadavaks kõigile elanikele
Põline puitasumlane
2008-02-06 12:43:23
Reformierakond, kus on väga tugev
kinnisvaraarendajate-suurärimeeste ja ehituskontsernide
lobbigrupp, on alati soosinud riiklikku ja munitsipaalset
elamuEHITUST. Seetõttu on muud, sageli odavamad ja enamasti
eluaset vajavatele inimestele meelepärasemad
eluasemepoliitika vahendid Reformierakonna survel jäänud
Eestis rakendamata. Reformarid ise ja nende suursponsorid
ei näe neis muudes vahendites endale mingit tulu tõusmas ja
seetõttu on nende rahulolu munitsipaalehituse
ainuvalitsemisega igati mõistetav. Sundüürnikud, kelle
jaoks munitsipaalpinnale kolimine on vaid järjekordne
SUNDUS leppida AJUTISE hädalahendusega, pole
Reformierakonnale kunagi lootnudki. Kuid millega seletada
munitsipaalehituse ülivõimsat prevalveerimist ka Tallinna
eluasemepoliitikas? Sundüürnikud soovivad enamasti OMA KODU
omandada ja oma kodukanti jääda, kuid selle unistuse
teostamiseks ei paku piisavat abi ei linn ega riik, ehkki
selline abi tuleks maksumaksjale munitsipaalehitusest palju
odavam. Kas Eesti Üürnike Liit on Tallinna
eluasemepoliitikaga tõesti rahul?
Endine sundüürnik
2008-02-06 13:07:52
Eile Vikerraadios loeti kaks kora päevas ette Aivar
Hundimägi manifest sundüürnike nimetamisest eelisüürnikeks.
See oli tüüpiline keskmise inimese arusaam sundüürnike
probleemist, ehk tüüpiline asja üldse mitte tundva inimese
arusaam.NB! Sellist viga võimendab iga sundüürnike kaitseks
esitatud valeväide ja neid on esitatud rohkesti. Kardan, et
Hundimäe üleskutsele tuleb hulganisti ülepingutatud
vastukajasid, kus sundüürnike probleemi olemust
mõistusepäraselt ei lahata ega selgitata. Küll oleks tore,
kui seda ei juhtuks ja ilmuks hoopis mõni läbinisti asjalik
kommentaar. Rõhutan, et Hundimägi esindab tüüpilist
tavakodanikku ja teda süüdistada pole mingit mõtet.
Sundüürnike probleemi majanduslikku olemust pole selgitatud
ka Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kodulehel ega
kodueest.ee-s.
j.
2008-02-06 15:38:12
Tuhanded inimesed lõpetavad koolid, rügavad tööd ja ostavad
kalli raha eest omale eluaseme, mida peab 30 aastat kinni
maksma ja samal ajal 15 aastat ajab mingi käputäis
kõrgendatud õiglustundega inimesi oma joru majanduslikust
olukorrast ja kurat-teab-millest.
Mart Ojasalu
2008-02-06 16:25:08
Hea on lugeda V.Rekkaro kirjutisest nn sundüürnike teema
käsitlemisel juriidiliselt korrektset ja sisult täpseid
määratlusi nagu: "erastamise õiguseta jäänud isikud" ja
"rikuti võrdse kohtlemise printsiipi", see tähendab
teiste sõnadega - erastamise KEELDU ja isiku nn kollaste
kaartide tööaastate kehtetuks muutmist justiitsvägivalla
abil. See ongi ülekohus, mille peab põhjustaja -RIIK,
kannatanule HÜVITAMA.
no j siin ju täpselt
2008-02-06 17:01:38
see inimgrupi esindaja, kes sundüürnike teemale üldse pihta
ei taha saada. võiks vaid küsida, kuidas tema vanemad
endale elamised said ja maad majade ümbert ka. Arvatavasti
ikka erastamise ärastamise läbi. Niisiis vastus on su
vanematel teada, kulla laps J nime alt.
Endine sundüürnik
2008-02-06 17:14:37
Erastamise õigusta jäämine on võrreldav kinnisvaramaksu
soodustusest ilmajäämisega selles mõttes, et unustatakse
sootuks inimesed, kellel kinnisvaraga mingit pistmist ei
olnud ega ole. Erastamisõigus oli privileeg, mis toetus
nõukogudeaegsele privileegile vallasvara või maad
kasutada, seega iseenesest ebademokraatlik õigus. Pealegi
oli selle õiguse varanduslik sisu äärmiselt ebavõrdne. Kui
see Aivar Hundimägi on näiteks Antsla poiss, siis pole
midagi imestada, et ta sundüürnikke vaid eelisüürnikena
vaatleb. Ääremaal polnud ju erastajal, tagasisaajal ning
ilmajääjal mingit vahet, kõik pidid sisuliselt nullist
alustama. Tallinna mehed-naised peavad tõsiselt oma
ajunatukest liigutama, et provintslastele arusaadavaks
muutuda.
Miks nii?
2008-02-06 17:31:11
Tagastatud elamus, kust minagi pärit elab praegu
ühesugustes 3-toalistes korterites 2 noort saarlasest
ehitusmeest, 3 väikelinna tudengineiut ja üks
sundüürnikupere. Noored maksavad oma elamise eest 5 korda
rohkem, kui sundüürnikud, kelle noorim võsu ei tööta ega
õpi. Pole stiimulit. Kuidas selgitaksid härrad Rekkaro ja
Ojasalu neile maanoortele , kes arvavad asjast täpselt nii
nagu Aivar Hundimägi, sundüürnike erivajadusi?
kullake, küsi
2008-02-06 17:52:11
nende suurema üüri maksajte lapsekeste( kes muud nad ju
on?) vanemate käest, kes ja kui palju nemad erastada
ärastda said. Nende noorte üüriliste vanemad said hea õnne
korral juba oma miljonilised varandused riigilt kena
kingitusena kätte. See sundüürnik ootab aga oma riigilt
erastatavat osa siiamaani..et see pere oleks ka võrdselt
koheldud siis seaduse mõttes. nüüd said vahele pihta?
Miks nii?
2008-02-06 18:08:05
Vaat need noored, ka tudengineiud, käivad tööl ja kui nende
vanematel ongi individuaalelamu krundid erastatud, siis
maale nn. vahetusüürnikku saada on võimatu. Ja maamaja
krunt koos oma ehitatud elamuga ei ole nii palju väärt, kui
kinnisvarareklaamid punnitavad näidata. Maanoortel ei ole
õigust ühetoalist 20 kroonise ruuduüüriga
munitsipaalkorterit saada nagu nendevanusel
sundüürnikuvõsul. Pealegi teavad maanoored, et 1990-tel
võis maamaja osta paarikümne tuhande krooniga. Ega need
noored eitagi sundüürnike õigust oma noosile, kuid nad ei
mõista, miks see peaks olema kümneid kordi suurem nende
vanemate majakrundi väärtusest. Kes annab veenva selgituse,
miks?
eelmisele piimahabemele
2008-02-06 18:29:09
Sundüürnikuks ei saa igaüks,on vaid need kes tagastamisel
hetkel omasid sissekirjutust ja elasid ka antud pinnal mis
läks tagastamisele.Noored pole sel antud pinnal elanud 90
aastate alguses,samuti väikelinna tudengineiud.Kui tuli
tagastamine ei ole neil johtuvalt õigust sundüürniku
austavale nimetusele.Ja nii peavadki noored maksma 5 korda
suuremat üüri kui need sundüürnikud.Väikelinna tudengite
vanemad ja Saaremaa ehitusmeeste vanemad erastasid 90
aastate algul oma elamispinnad.Ära plähmi tee asjadendale
selgeks.Kui kooliharidust oled saanud saaksid asjast aru
nii kuidas asjaolud tegelikult käisid.
leidja
2008-02-06 18:34:56
Helle Kalda kiri minister Juhan Partsile:
"Eluasemevaldkonna arengukavast 2008-2013"
Juhan Parts
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
Harju tn 11
15072 TALLINN 04.02.2008
Eluasemevaldkonna arengukavast 2008-2013
Austatud minister Parts!
Valitsus kiitis käesoleva aasta 17. jaanuari istungil heaks
Eesti eluasemevaldkonna arengukava 2008 2013 ja selle
rakendusplaani aastaks 2008. Ametliku tunnustuse sai
paljude inimeste koostöö, mis algas Majandus- ja
Kommunikatsiooni- ministeeriumi eestvõttel juba 2005.a.
detsembris, kui tuli kokku Eesti eluasemestrateegia
koostamise juhtgrupp, kes tõi välja valdkonna prioriteetsed
küsimused ja arutas tulevasi võimalikke lahendusteid.
Moodustatud töögrupid tegutsesid 2006.a. aprillis ja selle
tulemusena valmis eluasemevaldkonna tugevuste, nõrkuste,
võimaluste ja ohtude analüüs põhjalik ja kriitiline
ülevaade olukorrast. Tahaks rõhutada, et osalenud teadlased
ja ametkondlikud eksperdid tegid ära laiaulatusliku töö,
toomaks esile just sotsiaalselt olulisemad ja pakilisemalt
lahendamist vajavad probleemid. Eesmärgina peeti silmas
vajadust muuta eluase kõigile elanikele kättesaadavaks,
vähendada sotsiaalset tõrjutust, arendada elamufond
kvaliteetseks ja jätkusuutlikuks ning tagada elupiirkondade
mitmekesisus ja tasakaalustatud areng.
Lähtuti taotlusest, et Eesti eluasemevaldkonna arengukava
2008-2013 oleks loogiliseks jätkuks Eesti elamumajanduse
arengukavale aastateks 2003 2008, mis oli Vabariigi
Valitsuse poolt heaks kiidetud 11. veebruaril 2003. aastal.
Uue arengukava koostamise käigus tõdeti, et riikliku
poliitika rakendamine koos erasektori meetmete
elluviimisega on aastatel 2003 - 2005 kulgenud üldjuhul
edukalt. Kuid samas tunnistati, et tagastatud majades
elavate üürnike, nn sundüürnike probleemi lahendamine,
sotsiaalsetele riskirühmadele munitsipaal-üürielamispindade
võimaldamine ja mitmed teised olulised elamumajanduslikud
probleemid on pälvinud suhteliselt vähest tähelepanu.
Seetõttu toodi prioriteetselt toetatava sihtgrupina uues
arengukavas välja sundüürnikud ja teised omandireformi
käigus oma eluruumi erastamisõiguseta jäänud üürnikud,
noored spetsialistid ja noored pered jne. Koostatavas
arengukavas nägi meede 1.4. ette sundüürnike
eluasemeprobleemide lahendamise aastaks 2010, sealhulgas
omandireformi tulemusel tekkinud materiaalse kahju
hüvitamist; meetme maksumuseks perioodil 2007-2010 oli
prognoositud peaaegu 550 miljonit krooni.
Eesti eluasemestrateegia koostamisel saabus ettepanekuid
ligi 20-lt ministeeriumilt, asutuselt, organisatsioonilt.
Eesti Üürnike Liit edastas oma ettepanekud ümarlaudadel
ja Tallinna linna seisukohtade koosseisus. Tehti ettepanek
õiguslikult täpsemalt
määratleda mõiste sundüürnik kui isik, kes kasutas
õigusjärgsele omanikule tagastatud eluruumi üürilepingu
alusel eluruumi tagastamise hetkel ja jäi sellest
tulenevalt ilma tema poolt kasutatava elamispinna üldistel
võrdsetel alustel erastamise võimalusest, või temaga
alaliselt koos elav täisealine perekonnaliige. Taotlesime
sundüürnike kui erastamisõiguseta jäänud isikute, kelle
kasutuses olev eluruum on riigi poolt võõrandatud ja
erastamisavaldusi ei võetud menetlusse, probleemi
lahendamist, arvestades võrdse kohtlemise printsiipi.
Rahandusministeerium püstitas eesmärgi kõrvaldada
lähiaastatel kõik omandireformi vastuoludest tulenenud
negatiivsed tagajärjed. Selleks on vaja sundüürnike
sihtgrupp, neile võimaldatavad toetusabinõud ja probleemi
lahendamise kriteeriumid selgelt määratleda. Igal
konkreetsel juhtumil tuleks lugeda probleem lahendatuks,
kui soovitud (riiklik) toetusmeede on rakendatud. Selle
ettepanekuga arengukava koostajad arvestasid.
Peaminister Ansipi valitsuses nüüd heaks kiidetud
arengukaval on vähe ühist teadlaste ja spetsialistide poolt
koostatud Eesti eluasemevaldkonna arengukava 2007-2013
algvariandiga kadunud on asja sisu ja vaim ning
arengukava 2008-2013 ei kajasta kõige olulisemaid
probleeme. Kajastamata on jäänud Eesti elamumajanduse
sotsiaalselt kõige valulisem probleem sundüürnike puhul
võrdse kohtlemise printsiibi eiramine ja nende varalise
õiguse (erastada oma kodu) riisumine.
Üle-eelmisel aastal esitas MKM kahel korral valitsusse
elamumajanduse arengukava ja sellega ka sundüürnike
probleemi lahendamise põhisuunad. Kuid need lükati tagasi.
EÜL on konsulteerinud õiguskantsleriga neis küsimusis.
Nõustume, et elamispindade eraldamisega seonduv on kohaliku
elu küsimus, elamumajandusega seonduva korraldamine on ka
kohaliku omavalitsuse korralduse seaduses märgitud kohaliku
omavalitsuse ülesandeks. Omandireformi eesmärgina määratleb
ORAS § 2 omandiõiguse rikkumisega tehtud ülekohtu
heastamist ning eelduste loomist turumajandusele
üleminekuks. Lõige, mille kohaselt vara tagastamine
endistele omanikele või nende õigusjärglastele ei tohi
kahjustada teiste isikute seadusega kaitstud huve ega
tekitada uut ülekohut, peab tagama erinevate huvide
tasakaalustatuse ja sotsiaalse õigluse. Seetõttu on riik
kohustatud mitte üksnes reguleerima KOV-de, omanike ja
üürnike vahekordi, vaid hoolitsema ka selle eest, et
seadusesätted saaksid reaalse sisu.
Miks ei järgi vabariigi valitsus seaduslikkust? Miks kaotas
majandusminister elamumajanduse arengukavast omandireformi
lõpuleviimiseks teadlaste ja asjatundjate poolt põhjendatud
ja konkreetselt kavandatud meetmed koos nendeks ettenähtud
rahadega? Kas Eesti valitsus ei saa tõesti ise enam oma
riigi juhtimisega hakkama ja meie probleemide lahendeid
tuleb hakata otsima Euroopa Liidu institutsioonides?
Lugupidamisega Helle Kalda
lisaja
2008-02-06 18:37:19
Teatavasti on Tallinnas üldse kinnisvara hinnand suuremad
kui provintsis.
eelmisele pealinna peps-preilnale
2008-02-06 18:38:35
Miks sai Saaremaal, Peipsi veeres, Setomaal, Kiltsis ja
mujal ääremaal inimene erastada mitu korda väiksema
väärtusega vara, kui Tallinnas? Kas on mingi ÜRO
konventsioon, mille järgi inimesed provintsis peavadki
sitemini elama, kui pealinnas? Kas maarahvas peab ka vähem
sööma, õhemaid riideid kandma ja harvem arsti juures käima?
lisaja ja mitte preilna
2008-02-06 18:49:08
Maa hind on lihtsalt erinev.Ja seda ei maksa küsida siin
meilt,vaid tolleaegsete idioloogide käest kes selle supi on
kokku keetnud.Provintsis ei ela inimesed
kehvemini,elukeskkond on turvalisem,õhk puhtam,parkimise
probleemidega pole vaja tegeleda,stressi vähem.Peale
töökoha on maal kõik inimese teha kuidas ta elab.Ja kui
nüüd ütled et miks ma maal ei ela siis ennetan küsimust ja
ütlen:juba 4 põlve elatakse just siin Tallinnas.
Põline puitasumlane
2008-02-06 18:51:38
Pr.Kalda kirjast on näha, et ka tema soovib täpselt nagu
Reformgi sundüürnikke ära kasutada ehitusfirmadele
munitsipaalelamute ehitushankeid sokutades. Mitte sõnagi
muudest eluasemepoliitika vahenditest. Munitsipaalehitus on
ju kõigest üks, väga kallis, väga kohmaks ja ajast-arust
vahend vähemkindlustatutele peavarju võimaldamiseks. Reform
ja Kesk erinevad tõesti vaid nime poolest. Kas pr. Kalda
esindab seal kirjas Keskerakonda või mõnda ehitusfirmat?
to lisaja
2008-02-06 19:01:32
Millest sa elad, kui tööd pole? Tule ela siin, kus kerjus
mööduja asemel vaid karu kohata võib. Meie pere elas ka
enne sõda 3 põlve Tallinnas, kuni tuli Endel Puusepp oma
pommitajatega. Meil oli oma raske tööga teenitud maja.
Milles seisneb sinu tallinlase eriõigus? Egas ometi üürnik
olemises? Igaüks võib ju korraks üürnikuks tulla.
leidja
2008-02-06 19:24:25
Vastus onlines
taaviaas 06. veebruar 2008 14:01:42
90% inimestest lasti oma korterid kollaste kaartide eest
erastada. Keegi neist ei küsi, miks riik ei nõudnud õiglast
turuhinda. Ka Teie mitte. Nüüd püütakse 10%-st inimestest,
keda riik kohtles ebaõiglaselt, jättes nad ilma kodust,
teha mingeid muidusööjaid. Ka need inimesed oleksid võinud
oma korterid erastada ning endistele omanikele tulnuks
nende vara kompenseerida. Praegu oleme esimese eesti
omavalitsusena lahendamas sundüürnike probleemi ning otsida
selles mingeid kokkuleppeid arendajatega näitab küsija enda
rikutud fantaasiat.
On äärmiselt küüniline alavääristada sundüürnike, kellest
enamus on Eesti vabariigi kodanikud. Need inimesed on niigi
ruineeritud tehtud ülekohtust ja pikast teadmatusest.
neeger 06. veebruar 2008 16:27:59
Ma olen ise sundüürnik ja erinevalt Taavi Aasast pean
sundüürnikke täiesti normaalseteks inimesteks, mitte
krussis närvidega narkosõltlasteks. Ja EVP-dega erastamist
olen kuritegelikuks pidanud juba enne vastava seaduse
vastuvõtmist, sest see erastamisviis soosis kommuniste,
okupante ja mustaturu ärikaid. Mina tahan elada edasi oma
vanas kodus, kuid linn on nõus minu üüri doteerima vaid
siis kui nõustun kolima Rand&Tuulbergi allürnikuna
Lasnamäele puhvriks üürivõlglaste ja endiste vangide
vahele. Loen abilinnapea vastusest välja ka selget soovi
õhutada üürnikke õigusjärgsete omanike vastu ja
okupatsiooni varavastaste kuritegude "mõistmist".
Keerutav ja ründav vastus tõestas kahtlust, et
Linnavalitsuse PPP tehingud on hämara taustaga.
neeger 06. veebruar 2008 11:24:02 2 Raadiku
munitsipaalasumis hakkab linn üürima arendajalt
munitsipaalpinda 136 kr/m2 kuus ja allüürnikelt (endised
sundüürnikud, jt.) küsima vaid 20kr/m2 kuus. Seega on linn
nõus üürnikku toetama 116 kr/m2 kuus ja seda 20-e aasta
jooksul. Ometi sooviks enamus sundüürnikke jääda oma
kodusesse Kalamajja, Pelgulinna, Kassisappa, jne., kus
tegelik üür on 40-90 kr ja seega linnale oluliselt ODAVAM.
Paratamatult jääb nii sundüürnikele kui vanade majade
omanikele mulje, et linn soosib ülekohtuselt teatud suuri
kinnisvaraarendajaid. MILLEGA SAATE NEID KAHTLUSI
KUMMUTADA?
taaviaas 06. veebruar 2008 14:02:26
Vaata vastust eelmisele küsimusele.
neeger 06. veebruar 2008 16:32:05
Vastuses ei olnud sõnagagi põhjendatud üüritoetuse
mittekasutamist ega vastust sellele, miks linn on nõus
Lasnamäel ja Koplis hiigelsummasid raiskama ehkki saaks
Kalamajas ja Pelgulinnas kolmndiku võrra odavamalt hakkama.
lisaja
2008-02-06 19:32:26
Ma ei viitsi vaielda.Mine õige kukele!
Igale oma auto
2008-02-06 20:30:56
Kui Tallinn sooviks varustada kõik elanikud
mootorsõidukitega, siis linna eluasemepoliitikat aluseks
võttes käiks asi umbes järgnevalt. Linn kuulutaks välja
riigihanke 100000 uue auto kasutusrendi saamiseks.
Loomulikult võidaks sellise hanke mõni suurfirma, ehkki
väiksemad autokauplused ja eraisikud pakuksid palju
odavamalt kasutatud, aga väga korralikku kaupa. Ja inimesed
sooviksid oma autot, mitte linna renditud uusi Kiasid või
Daciaid.
to Igale oma auto
2008-02-06 21:01:33
Eksid. Linn kuulutaks välja riigihanke uue autotehase
ehitamiseks ja jätaks huvilised aastateks ootama.
|