![]() Eluase kättesaadavaks kõigile elanikele
Omandireform on alles ees
2008-02-10 16:04:32
Eesti Õigusjärgsete omanike Liidu juhatuse liikme ja
õigusnõuniku Peeter Ploompuu hinnangul on omandireformi
konnasilm esiteks selles, et omanike ring aeti liiga
suureks.
Teine konnasilm on see, et riik delegeeris vara tagastamise
kohalikele omavalitsustele. Kui riik oleks võtnud selle
enda kanda, oleks reform ammu lõppenud. Kuid omavalitsustes
põrkuvad erinevad huvid. Näiteks on kodanik esitanud
tagastamistaotluse, kuid seal majas on sees mingi ettevõte
ja tagastamine venis lõpmatuseni või leitakse mingid
otsitud põhjused, et mitte tagastada. Vastavalt eksperdi
otsusele, kes märkis vara säilivuseks kas 49% või 51%,
otsustati võib-olla miljoneid maksva maja saatus. Kui 51%
oli ümber ehitatud, siis kuni aastani 1997 kehtinud korra
järele omanik seda enam tagasi ei saanud. Kuid joonistada
mõni protsent siia-sinna polnud eksperdile mingi küsimus.
Ent kolmas ja kõige hullem konnasilm omandireformi puhul on
Ploompuu sõnul eesti rahva omavahel tülli ajamine.
Probleemide probleemiks on tema arvates see, kui 1994.
aastal lahkus vene sõjavägi ja vabanesid tuhanded riigile
kuuluvad korterid, mis maha parseldati, kuid mis oleks
tulnud anda üürnikele ja lubada need erastada. Sellele
lisab ta veel Hüvitusfondi temaatika. Hüvitusfond loodi ju
selleks, et aidata inimestel kortereid muretseda. Siia ongi
omanike-üürnike probleemid maetud. Tuhanded korterid
kadusid, rahad haihtusid ja nüüd on riik hädas: mida teha?
Ei saa omanikele kanna peale astuda, üürnikke ka ei saa
ahistada. Üüri piirmäärade kaotamise seadust nimetab
Ploompuu omanikelt auru väljalaskmise seaduseks. Miks? Sest
võlaõigusseadus jäeti jõusse, mille kohaselt saab üüri
muuta üksnes kooskõlastatult üürnikuga. Nii et sisuliselt
jäi kõik samaks, omaniku jaoks midagi lihtsamaks ei läinud.
Ja et vahekord on üürnike kasuks, iga omaniku kohta tuleb
umbes 8 üürnikku, siis on ka selge, miks riik ja ametnikud
neid rohkem toetavad.
Eeltoodu põhjal pole midagi imestada, et omandireformi
läbiviimist käsitlev raport on täielikult maha vaikitud.
See vaikus tähendab, et kõik raportis toodud väited
vastavad tõele. Raporti ühe koostaja, Euroopa Kodanike
Kaitse Instituut Eestis liikme, majandusmagistri Marika
Katarina Arendia Elita von Wolsky sõnul seisab Eesti
Vabariigis tõeline omandireform alles ees. Olgu kohe
öeldud, et pr Arendia Elita von Wolsky ei ole kuulunud
NLKP-sse ega ühessegi repressiivorganisse. Algul vaatas ta
toimuvat kõrvalt, kuid ühel hetkel hakkas toimuv ka teda
isiklikult puudutama ja siis ei saanud enam
kõrvaltvaatajaks jääda ning lihtsalt tuli teemasse
süveneda. Tänaseks on ta läbi töötanud tohutul hulgal
arhiivimaterjale ning nii kohalikud kui rahvusvahelised
seadused. Selle valguses võib öelda, et omandireformiga on
ellu viidud inimsusevastane kuritegu, eirates Euroopas
kehtivaid demokraatlikke õigusi.
Küsimus suurele ringile: kuidas selline seadusetus, millega
on loodud võimas rahvusvaheline poliitiline relv Eesti
Vabariigi vastu, on üldse võimalikuks saanud?
Lörriläinud omandireformi tagajärje
2008-02-10 16:06:55
Raportis tehtud kokkuvõttest omandireformiga kaasnenu kohta
loeme, et tulemuseks on ca 80 000 ebaseaduslikult kodust
ilma jäänud või jäämas perekonda. Üle kaheksasaja viiekümne
miljoni euro väärtuses kinnisvara on sattunud
ebaseaduslikku omandisse. Üle kuuekümne viie miljoni euro
on ebaseaduslikult välja makstud erastamisväärtpabereid
kinnisvara ja aktsiate eest. Ligi ühesaja kolmekümne
miljoni euro eest on Eestis elavate elanike arvel ehitatud
või ehitamisel olevat elamispinda sundüürnikele, kusjuures
samas pole riigi poolt maksudena kogutud sihtotstarbelisi
vahendeid elamumajanduse väljaarendamiseks kasutatud. Kuhu
või kelle taskusse see raha rakendati, teab vaid tuul.
Moodustati Õigusvastaselt Võõrandatud Vara Tagastamise
Komisjonid kohtute õigustes, millega rikuti EV Põhiseadust,
sest sellega loodi kohtutele paralleelsüsteem.
Massiliselt on toime pandud ebaseaduslikke tagastamisi ja
erastamisi. Arvukalt on toime pandud kohtukuritegusid,
kinnistades ebaseadulikult tagastatud vara ebaseaduslikku
omandisse. Üheski Euroopa riigis pole seni veel loodud
pretsedenti, kus välja petetud kinnisvara oleks jäädavalt
varga omandisse jäänud. Eesti kavatseb selles vallas olla
ilmselt pioneer, sest ükski riigiinstitutsioon pole kas
tahtnud või suutnud reageerida, et pöörata kuritegelik
ebaseaduslik olukord seaduse kohaseks. Linnavalitsuste
põhimäärused kohustavad linnavalitsusi tühistama
ebaseaduslikud otsused ja korraldused nende ilmnemisel.
Üldjuhul pole seda siiski tehtud. Toimitud on vaid
kohtuotsuse ajendil. Ning kohtuotsus ei takista
omavalitsustel olemast järjepidevalt rumalad ning tegemast
teadlikult uusi samasuguseid tehinguid.
Veelgi enam, õigusvastaseks kuulutatud otsused ei too akti
andnud haldusorganile kaasa kohustust tunnistada nimetatud
akt kehtetuks, sest haldusakti kehtivus ja õiguspärasus
olevat erinevad mõisted. Ja kui kohus haldusorganit
otseselt akti tühistama ei kohusta, siis ei ole vabariigis
sellist järelevalveorganit, mis omavalitsust seda tegema
paneks. Riigi poolt põhjustatud ebaseaduslikkuse eest on
võimalik nõuda kohtu kaudu ka kompensatsiooni, kuid juba
kohtu hammasrattad läbinud inimesed lihtsalt enam ei jaksa,
sest taotletavalt summalt tuleb tasuda ka 3% riigilõivu. Ja
kogu ring algab otsast peale.
Arvukate ühesuguste baasandmetega, kuid üksteisega risti
vastukäivate kohtulahendite olemasolu nii Haldus-,
Ringkonna- kui Riigikohtus on tõendus sellest, et lisaks
kõigele eeltoodule on toiminud täielik kohtusuva.
Kuidas sai omandireformist ebaseadu
2008-02-10 16:10:05
Et küsimusele vastust saada, tuletame Anton Raukase raamatu
Kõik on võrdsed, aga mõned on võrdsemad abil lühidalt
meelde Omandireformi aluste seaduse sünnilugu.
Tänini pidevalt muudetava Omandireformi aluste seaduse
lõppteksti koostas 25. aprilli 1991 Ülemnõukogu otsusega
moodustatud ajutine komisjon omandi- ja maareformi
küsimustes, mida juhtis justiitsminister Paul Varul.
Komisjoni kuulusid üheksa Ülemnõukogu liiget, kaksteist
kõrget valitsusametnikku, valitsuse poolt esitatud inimesed
ja keskpanga president, kes üritasid ühe sõõmuga lahendada
erastamist, tagastamist, kompenseerimist,
munitsipaliseerimist, valdaja ja vara saaja suhteid,
määrata pärijate ringi ja pärimise korda jms. Seda Paul
Varuli poolt kokkukeeratud rosoljet, mis võeti vastu
igasuguse õigusliku ekspertiisita ja mida pole valitsuses
enne vastuvõtmist arutatud, jagub meil veel aastakümneteks
helpida! On ju ammu tuntud tõde, et kui miski on
universaalne, siis ei kõlba see millekski. Sellest ORASe
nimelisest pudrust võitsid mitte omanikud ega üürnikud.,
vaid ainult need jõud, kes pole küsimuse õiglasest
lahendamisest huvitatud ja töötavad omandireformile vastu.
Kuidas muidu on võimalik, et Riigikogu poolt 13.03.1996
Euroopa inimõiguste konventsiooni ratifitseerimisel tehtud
ajutist reservatsiooni, et reformiseadusi puudutavates
küsimustes ei võta Eesti Vabariik enesele kohustust
juhinduda rahvusvahelisest õigusest pole siiani
tühistatud?
See reservatsioon, millega on Eesti kodanikelt võetud õigus
pöörduda oma õiguste kaitseks rahvusvahelisse kohtusse ja
nad on jäetud seeläbi kohalike võimukandjate voli alla, on
vastuolus nii meie oma Põhiseadusega kui ka Euroopa
reeglistikuga. Kuid ei ole mõtet süüdistada toimunus
abstraktselt riiki ega demokraatiat, sest kõik algab ikkagi
inimestest endist. Aga mida tahtagi, kui akadeemik Raukase
sõnul on praktiliselt kõik justiitsminister Varuli poolt
juhitud keskkomisjoni otsused õigustühised oma tegevust
reguleeriva põhimääruse ja seaduste eiramise tõttu. Mitte
ühelgi komisjoni liikmel ei tulnud kordagi pähe läbi lugeda
oma tööd reguleerivat juhendit. Komisjoni protokollid ja
otsused on tema hinnangul vormistatud primitiivselt ja
koosoleku läbiviimise, otsuse vastuvõtmise ning
protokollimise üldtuntud reegleid eirates. Otsused
vormistati süvenemata, tunnistajaid ja avaldajat ära
kuulamata ning dokumente korralikult läbi lugemata. Kui aga
nii talitas juba keskkomisjon, mida tahta siis vastavatest
linna- või maakomisjonidest? Seal tegid olukorra veel
hullemaks nende komisjonide liikmete madalad juriidilised
teadmised, keskkomisjoni poolt saadetud valed ja seadustega
vastuolus olevad suunised ning mitte tõsine suhtumine oma
töösse.
Tulemuseks oli, nagu tõdetakse ka eelmainitud raportis
omandireformi läbiviimise kohta Eestis, mille on aprillis
2004 koostanud Demokraatiavastaste Kuritegude Menetlemise
Ekspertkomisjon, Euroopa Kodanike Kaitse Instituut Eestis,
Riigivastaste Kuritegude Menetlemise Ekspertgrupp, et
omandireformi rakendamise käigus tõsteti aastatel 1991-2004
ebaseadusliku materiaalse omandi hankimine ja kinnistamine
kõrgemale kehtivast seadusandlusest ja inimesest kui
subjektist vaatamata sellele, et inimesel on siseriiklikest
ja rahvusvahelistest seadustest lähtuvalt õigus kodule ja
selle puutumatusele.
Raport tõdeb, et omandireformi elluviimisel on rikutud
Eesti Vabariigi Põhiseaduse kolme printsiipi:
õiguskindluse, õiguspärase ootuse ja võrdse kohtlemise
printsiipi.
Pole midagi imestada, et nii saigi ORAS-st ebaseadusliku
rikastumise ning valijate tootmise vahend.
kummitaja
2008-02-10 16:13:21
KUMMALISED LOOD MART LAARI MAJAGA
Eesti kinnisvaraturgu ja eriti just omandireformiga seatud
tehinguid iseloomustavad lõputud "käkid". Pidevalt
selgub, et kui tegu pole just kriminaalsete asjadega
rikastumise nimel, siis eetikast ja euroopalikust moraalist
on asi kaugel. Kuid isegi sellel kaugeltki mitte eetilisel
ja puhtal taustal eraldub "käkkide" seas Mart Laari maja
soetamine.
Juhtum nr 1.
Mart Laari maja Ao 3 (endine kinnistu nr 860) kuulus
Maksimilian Hans Eduard Juurik'ule, sündinud 3. novembril
1886, Pärnumaal Kaarli vallas. Vanahärra raputas sõjaajal
Eestimaa tolmu jalgadelt ja meie käsutuses olnud andmetel
pole rohkem Eestis käinud ning puhkab ammu Rootsimaa
mullas. Ao 3 sundüürnikele kinnitati algul, et mehel
pärijaid pole.
Siis ilmub välja Marie-Alvine Juurik, sündinud 1890
Viljandimaal (kust juhuslikult on pärit ka Mart Laar), kes
tunnistatakse endise omaniku õeks. Seejärel saab maja
pärijaks tema poeg Ülo Taliga.
Pabereid, mis tõendaksid, et M.-A. Juurik on endise
majaomaniku õde, leida ei õnnestunud. Ka oli Tallinna
Pühavaimu kogudusest kadunud just selle aasta materjalid,
mil M.-A Juurik abiellus (pidi nagu abielluma?) A.
Gerbersoniga (hilisem Taliga). Siit küsimus - kas üldse
oligi kedagi, keda lugeda maja Ao 3 seaduslikuks pärijaks?
Hästi pika staaþiga ümbruse elanikud ei mäleta, et
majaomanikul oleks olnud õde
Juhtum nr 2.
Ao 3 esmavõõrandamisel esindas Ü. Taligat Maie Rakso,
endine Rakvere valla vanem. Maie Rakso käitumist ja tema
volitusi esindada invaliidist Ü. Taliga't on
ajakirjanduses juba kajastatud, tõstes üles küsimuse, kas
volitused olid seaduslikud või ei. Asi on kohtus,
kohtuotsus oli veel hiljuti tegemata. Ajakirjanduse andmeil
on küsimus selles, kas volitus esindada Ü. Taligat oli
seaduslik või ei. Samuti on ajakirjanduses avaldatud
arvamusi, et Ü. Taligal oli veel teisi maju tagasi saada.
Juhtum nr 3.
M. Rakso müüs volikirja alusel elamu 500 000 krooni eest
(13.02.1997). Juba 27.02.1998 on pool (NB! mitte terve,
vaid 1/2) elamut edasi müüdud 1 350 000 krooni eest ja
veerand 600 000 krooni eest. Naabrite ütluste kohaselt
erilisi töid seal vahepeal ei tehtud. Küsimus: kas
müügihind ei olnud mitte palju suurem kui 500000? Ü. Taliga
ei olnud ilmselt võimeline asju kontrollima...
Juhtum nr 4.
Elamu ostavad kolm sundüürnikku (Rätsep, Norman ja
Sundatova), igaüks ligikaudu ¼ . Ei lähe kuigi palju aega,
vaid üks kuu ja kolm päeva (30.03.1998) ning üürnikud
müüvad oma osad sama hinnaga tagasi ja kolivad väga
nigelatesse oludesse. (Eriti Norman).
Kummaline, eks ole?
Juhtum nr 5.
Sundüürnike toetamiseks annab riik EVP laene. 3/4 Ao 3-st
müüdi 1 950 000 krooni eest. Sundüürnikel oli võimalik
võtta ca 1 250 000 krooni EVP laenu. Tagasi tuli maksta
reaalselt 1/3 ehk ca 412 000 (EVP hind oli sel ajal 33
senti kroon). Riik sai kahju ca 800 000 krooni. Keegi aga
võitis...
Juhtum nr 6.
Majast pool maksis 1 350 000 krooni. Mart Laar on aga selle
ostnud 800 000 krooniga. Kas keegi oli tõesti nii loll, et
loobus rohkem kui poolest miljonist kroonist? Kas
aukartusest Mart Laari isiku ees? Või liikusid lisaks
ametlikule ostusummale kusagil veel mõned rahad,
soodustused, hankekonkursside võitmised jne. Esinedes
Riigikogu korruptsioonivastase komisjoni ees 11.03.2002,
Mart Laar igatahes seda eitas. Ju siis müüja lasi ennast
lihtsalt alt tõmmata.
Juhtum nr 7.
Maja ostja oli juba teada ja tehing käigus, kui viimased
sundüürnikud pidid Ao 3-st lahkuma. Nagu juba öeldud,
nigelatesse tingimustesse. Mart Laar väitis Riigikogu
korruptsioonivastases komisjonis, et see pole tema asi,
kuna tema ei olnud veel lõplikult omanik.
Juhtum nr 8
Korruptsioonivastase komisjoni istung veel käis, kui M.
Laar oli juba jõudnud anda raadiole Vaba Euroopa intervjuu,
et ta vastused olid suurepärased ja mingit
korruptsioonikahtlust temal enam pole.
Järgmine päev sekundeerisid sellele mõned Isamaaliidu
õukonnalehed. Öeldes, et Laar andis "ammendavad
vastused". Lõviosa neist ammendavatest vastustest kõlas:
"ei tea". Ainus, mida Laar teadis, oli maja ostusumma ja
et ta võttis selleks pangalaenu. Erinevalt kõigist
varasematest komisjoni ees käinutest polnud Laaril kaasas
ühtegi paberit. Huvitav, mida oleksid kirjutanud need
ajalehed sõna "ammendav" asemel, kui tegu oleks olnud
mõne teise Eesti poliitikuga?
Järgneb
märksa huvitavamalt
2008-02-10 16:17:06
Komisjonile esitati andmed 21 pikaajalise
hooldusremondiobjekti, 231 eluruumi tööandja eluruumiks
tunnistamise juhu ning 61 lõpule viidud ja 14 senini
pooleli oleva taastamislepingu kohta. Eluruumi
asustamisõigust müüdi aastail 19901997 vähemalt 3000
juhul.
Pikaajalisse hooldusrenti antud hoonetest pole valdav osa
linna omandusest väljunud, samas on neilt saadav renditulu
väike ning võimalusel tuleks rendilepingud üle vaadata.
Üksikute objektide võõrandamine toimus Tallinna
linnavolikogu, mitte aga Kesklinna valitsuse otsusega.
Märksa huvitavamad lood toimusid tööandja eluruumidega.
Näiteks soosis saatus Levicomi usinaid töömehi Toomas
Hendrik Ilvest, Eerik-Niiles Krossi ja Tõnis Paltsu, kes
väsitavast päevatööst toibumiseks said enda käsutusse
avarad korterid Toompeal. Kas tõesti oli siin mängus
Keskerakonna käsi? Uhked elamised omandasid sel teel ka
Jaan Manitski, Linnar Viik, Urmas Arumäe jmt, keda
Keskerakonnaga seostada oleks kohatu. Luksuskorterid
hankisid tööandja eluruumide erastamise teel veel AS
Mesileib virgad töötajad Rosimannused, endine sportlane ja
praegune ärimees Even Tudeberg, teravapilguline pealtnägija
Vahur Kersna.
Nii polegi põhjust imestada, miks tööandja eluruumide
erastamist uurib keskerakondliku linnavalitsuse komisjon,
mitte aga erapooletu ja kallutamatu KAPO. Liialt paljudest
kunagistest tööandja eluruumis virelnud lihttöölistest on
saanud presidendid, luurekoordinaatorid, miljonärid,
vallavanemad, telestaarid ja muud VIP-id.
Massiline eluruumi asustamisõiguse müümine aastatel
19901997 põhines küll linnavolikogu otsusel, ent nende
korterite arvel oleks saanud lahendada sundüürnike
probleemi.
Nagu näha, on valdava osa korteritehingute taga
linnavolikogu kui kollektiivse omavalitsusorgani otsus, mis
taas kord kummutab väited Keskerakonna juhtpositsioonist
korteritehingute korraldamisel. Ei kuulunud toona ega kuulu
nüüd Keskerakonda Jüri Ott, kelle allkirjad kinnitavat
suurt osa korterilepingutest. Teenimatult on jäänud varju
Hannes Kulbach, kes ei kuulunud linnaosavanemana
tegutsemise ajal ühtegi erakonda. Kui eraldada enam kui
3000 sõlmitud lepingust need 15, millele kirjutas alla
Elmar Sepp, siis selgub, et tema viis omavalitsusorgani
järjepidevusest lähtudes ellu eelkäijate alustatut. Kohtus
mõisteti korteritehingute juhtfiguuriks tehtud Sepp kõigis
süüdistustes õigeks.
skeemitaja
2008-02-10 16:21:14
Kolme skeemi puhul jõudis eksperdikomisjon järeldusele, et
need ei olnud seaduslikud.
Eri aastatel erastati Tallinnas kortereid ning hooneid
vähemalt viit meetodit kasutades, selgub valdavalt
keskerakondlastest koosneva komisjoni järeldustest.
Pikaajaliste hooldusrendilepingutega hakkas linn vanalinnas
asuvaid maju pikkadeks aastateks rendile andma
koonderakondliku linnavõimu ajal 1993. aastal, viimane
tehing sõlmiti 1999. Nii näiteks lõpeb Arvo Haugile
vanalinnas Laial tänaval kuuluva hoone üürileping alles
2093. aastal ning mitmed teised 2050. aastate keskel.
Hoone rendile saamiseks pidi ettevõte tagama selle
renoveerimise ning korrashoiu. Renditulu saab linn nende
eest aga vaid kaksteist krooni ruutmeetri pealt. Praeguseks
on mitmed nendest hoonetest võõrandatud, kuid komisjon ei
andnud hinnangut, kas need otsused olid põhjendatud ning
otstarbekad.
Teine skeem kannab nime eluruumide asustusõiguse müümine.
Sellega tegeldi 1990. aastatel laialdaselt ning omanikku
vahetas üle 3000 eluruumi. Täpset infot linnal ei olegi.
Tallinna linnale kuuluvaid eluruume üürinud isikud võisid
asustamisõiguse üle anda nende endi valitud isikutele, linn
pidi tehingu vaid kinnitama. Seega sõlmis linn
üürilepinguid isikutega, keda ta ise välja ei valinud.
Komisjon leidis, et sellised lepingud on olulise
seadusvastasuse tõttu kehtetud ning linn oleks võinud
kortereid anda hoopis sundüürnikele. Kuna sellised
eluruumid on praeguseks erastatud ning sageli ka edasi
müüdud, pole linnal võimalik enam ka midagi ette võtta.
Samuti sõlmis linn 73 taastamislepingut. Sellise korteri
saanud isik pidi ruumid renoveerima ning seejärel need kas
ise asustama või paigutama nendesse sundüürnikud oma
äranägemisel. Lepingu sõlmimise eesmärgiks tuleb pidada
seda, et asustaja saab remondikohustuse täitmise eest
vastutasuks õiguse korter asustada ja seejärel erastada,
seisab komisjoni aruandes.
Samal ajal nenditakse, et lepingu sõlminud isikutel polnud
eluruumi ostmise eesõigust, oluliselt rikuti asustamata
eluruumide erastamise sätteid ning mitmel puhul ei olnud
tegemist üldse eluruumide ega abiruumidega.
Viimased tehingud hinnanguta
Neljandat korteri saamise võimalust kutsutakse tööandja
eluruumide erastamiseks. Skeem oli järgmine: tööandja
valis välja töötaja, kes majutati tööandja eluruumina
arvele võetud munitsipaalpinnale. Nende vahel sõlmiti ka
üürileping, kuid enamikul juhtudel arvati juba mõne kuu
möödudes korter tööandja eluruumide hulgast välja.
Kesklinna valitsus sõlmis seejärel korteris elava inimesega
ise üürilepingu ning seejärel korter erastati. Sel viisil
sai endale korteri üle 200 inimese, teiste hulgas ka mitu
tuntud inimest.
Aruanne: avaldused tööandja eluruumina arvele võtmiseks
esitati pärast seadusest tulenevat tähtaega ning seega neid
tööandja eluruumideks arvata ei saa, Kesklinna valitsuse
korraldused on tühised ja seadusvastased, sest
linnaosavalitsusel polnud pädevust.
Viimast võimalust ehk korterite otsustuskorras müümist
hakati kasutama kõige hiljem, sest alates 2004. aasta
augustist ei saanud kortereid enam erastada. Seni on
otsustuskorras müüdud Tallinna kesklinnas 130 korterit,
seda valdavalt praeguse keskerakondliku linnavõimu ajal.
Selles skeemis, mis volikogu opositsiooni hinnangul on küll
juriidiliselt korrektne, ent linnale kahjulik, komisjon
ühtegi seadusrikkumist ei avastanud. Raport märkis vaid
seda, et tehingute otsustuskorras müügi otstarbekust
komisjon ei hinda.
kus & kellena
2008-02-10 16:29:31
Kus ja kellena töötas ning kuhu oli Eesti NSV-s sisse
kirjutatud tänane president Toomas-Hendrik Ilves, et ta sai
õiguse erastada EVP-de eest korteri? Ja mitte lihtsalt
korteri, vaid Toompea luksuskorteri? See korter asus samuti
majas Kiriku põik 4.
Kuigi Ilves oli tubli erastaja vaatamata sellele, et
seadus seda ei lubanud , otsustas ta 5. septembril 1996
selle Toompeale tekitatud eraomandi siiski ära müüa.
Üllatavalt esindas Ilvest selles tehingus notariaalse
volikirja alusel Eerik-Niiles Kross. Ostjaks oli keegi
Markus Pedriks ning tema volitatud esindajaks ei keegi muu
kui hilisem linnapea ja eesrindlik respublikaan Tõnis
Palts.
Nii pöörati väidetavalt variisikute (Pealtnägija
kõnepruuki kasutades tankistide) poolt erastatud korterid
Paltsi rüppe tagasi, kusjuures Ilvese müügitulu olnuvat
võrreldes kuludega üheksakordne.
Loomulikult ei makstud nende tehingute pealt riigile ka
tulumaksu.
Saanud sedasi justkui ENSV-s töötatud aastate eest, nagu
sajad tuhanded ontlikud eestimaalased, Tallinnas küll
erastatud korteri, kolis toonane välisminister
Toomas-Hendrik Ilves mõne aja pärast hoopis talle üüritud
Välisministeeriumi residentsi. Ilvese sõnul olevat
residentsivajadusest rääkinud kadunud president Lennart
Meri tookordse peaministri Tiit Vähiga, ent kui 20 000
krooni suuruse üüriga residentsi kasutamist uurima hakati,
tuli välja, et minister vajas kallist elamispinda
proosalisel põhjusel: tal oli vaja kuhugi elama panna oma
mittevajalikuks muutunud abikaasa Merry Bullock koos kahe
pojaga. Minister oli hakanud kokku elama tänase vabariigi
esileedi Eveliniga.
Kusjuures seda 20 000-kroonist kuuüüri residentsi eest ei
suvatsenud Ilves maksta enne, kui maksmata üüriarved
poliitringkondadest meediasse jõudsid. Maailma mailt
kodumaile pesa teinud Ilves arvas, et küll pärismaalased
oma taskust ka tema pere tühised lisakulutused ära
maksavad.
segastel asjaoludel
2008-02-10 16:30:46
1993. aastal, sügaval Isamaa valitsusajal, andis
Justiitsministeerium Juhan Partsile Tallinnas Lasnamäel,
Alvari 35 majas kaks kõrvuti asuvat korterit 2- ja
3-toalise. Osa sellest elamust oli Justiitsministeerium
ostnud oma ametnikele ja kohtunikele tööandja-eluruumideks,
mida seadus ei lubanud elanikele erastada. Parts erastas
erandkorras siiski oma elamispinna, müüs korterid maha ja
ostis Tallinnas Nõmmele maja.
Segased on ka tema korterimüügi asjaolud. Tehing toimus
1997. aasta 24. märtsil, mil Parts müüs korterid Endel
Mahlapuule justkui ühe 5-toalise elamispinnana 120 000
krooni eest. 25. augustil 1997 müüs Parts ühte neist
korteritest (nr 8) veel kord, aga nüüd juba Valeri
Filippovile 220 000 krooni eest ning Mahlapuu volikirja
alusel. Mõni päev hiljem, 1. septembril 1997 müüs Parts ka
teise korteri (nr 7) samal viisil ja 178 000 krooni eest,
seekord Terje Smirnovale.
Kuidas ühest korterist, mis müüdi 120 000 krooni eest, sai
mõne kuu pärast jälle kaks korterit, mis müüdi nüüd juba
kokku 398 000 krooni eest? Kuidas sai selle kinnisvara hind
tõusta viie kuuga 3,5 korda? Kas Justiitsministeeriumilt
Partsile ja hiljem Partsilt edasi müüdi elamispind ühe
korterina seepärast, et vältida seadusest tulenevat
kohustust maksta tulumaksu erastatud korterite puhul siis,
kui tehinguid on ühe aasta jooksul sooritatud rohkem kui
üks?
Miks üldse oli tollal Justiitsministeeriumi asekantsler,
hilisem riigikontrolör Parts kahe viimase tehingu osaline,
kui ta mõni kuu varem oli need korterid juba Endel
Mahlapuule ära müünud ja ühe korterina? Kes maksis
tulumaksu Partsi kahe viimati nimetatud tehingu järel? Kas
Partsi ja Mahlapuu esimene tehing kannab juriidiliselt
teeseldud tehingu tunnuseid? Kui esimese tehingu tulemusena
läksid need korterid Mahlapuu valdusesse, siis miks pidid
Filippov ja Smirnova müügilepingu kohaselt tasuma korterite
hinna Juhan Partsi arveldusarvele Eesti Hoiupangas?
sõprusringkondlane
2008-02-10 16:32:15
Isamaaliidu (hiljem Res Publica) Tallinna linnapea Tõnis
Palts ostis 116,5-ruuduse korteri, mille eest maksis
linnale 6600 krooni (EVP-d on arvutatud kroonideks toonase
kursi järgi). Palts kinnitas, et maksis kõva raha
Humanitaarinstituudile, mille omanduses korter oli. Kuid
1995. aastal Humanitaarinstituuti juhtinud, tänane Tallinna
Ülikooli rektor Rein Raud lükkas Paltsu sõnad ümber: "Me
ei saanud midagi müüa, kuna rentisime seda pinda linnalt."
Paltsu sõprusringkonnast pärineb kinnitus, et Tallinn müüs
odavalt kortereid jõukatele inimestele, kellelt loodeti
maja korrastamist. Palts olevatki kulutanud kaks-kolm
miljonit krooni. Tegelikult erastas maja tööandja
eluruumideks Paltsule kuulnud Levicom, ning hiljem muudeti
tööandja eluruum müüdavaks.
Palts ei saanud lõpuni aru, et linnapeana oli ta hoopis
teises olukorras kui ärimehe ja Levicomi juhina, siis, kui
ta selle korteri sai. Kui ta oli linnapea, pidanuks ta oma
minevikutehingutest väga üksikasjaliselt aru andma. Aga see
tundub olevat paljude poliitiliste jõudude sündroom, kus
igale ebameeldivale küsimusele vastatakse üleolevalt ja
sellesse suhtutakse kui mingisse tühisesse intriigi.
to milleks kirjutaja
2008-02-10 16:37:30
kas su erastatud ärastatud korterid seisavad tühjalt, et
otsid üürnikke sundüürnike seas ja loodad, et riik maksaks
sinu soovitud üürid kinni? loomulikult kasulik neile, kes
said kohe mitu elamispinda erastada ärastada. sa kingi mõni
üleliigne pind sundüürnikele, nagunii muidu saadud ju. ja
vaata et tulumaks oleks ikka makstud senistelt üürituludelt
6 aasta tagantjärgi..
Ei taha tõesti sinusuguse taskuid täita, pigem juba siis
linna munitsipaal..
aru ma ei saa
2008-02-10 16:43:52
kuidas mõnel neid erastatud kortereid kohe lademes ja igas
linnajaos, et nüüd otsib üürilisi.. seadus lubas ju
erastada vaid ühe elamispinna.,, ju oli sul head infot ja
tutvusi, sigadusi korda saata, sa ärastasid ju sundüürnike
arvelt..nüüd maksa oma maksud ja otsi üürilisi
välismaalaste seast ehk..
Tagasi pealkirja juurde
2008-02-10 16:47:18
Kus nüüd alles läks andmiseks. Kuid sundüürnikele ja
vallavaestele poleks mingit abi laternapostide otsas
kõlkuvatest või teibasse aetud skeemimeistritest ja
suurärastajatest. Abi on ikka linna ja riigi rahast, seda
jagavatest poliitikutest ja selle raha kasutamise
tõhususest. Praegu on riik andnud omavalitsustele maad ja
veidi ka raha, omavalitsused on ise ka kõva portsu raha
eraldanud, kuid kogu selle varaga tehakse imelikke asju.
Ressursi kasutamise tõhusus ehk efektiivsus on madal.
Tallinna linn on asunud üürima erafirmadelt hulgi uusi
alles ehitatavaid maju, et neid sundüürnikele ja teistele
hädalistele edasi üürida. Seega aega kulutatakse sama palju
kui munitsipaalehituse puhul, hind on ka peaaegu sama, kuid
investeerimiskasumit ei mingisugust ja sundüürnike
erastamisiha leevendust samuti mitte. Kõige kaasaegsemat ja
humaansemat eluasemepoliitika vahendit - eluasemetoetust-
kasutatakse vaid kõige vaesemate inimeste abistamiseks.
Enamus tallinnlasi arvab, et lollusi tehakse omakasu
ajendil korruptsiooni tõttu. Kuid on täiesti võimalik, et
linnavolinikud ja linnajuhid on lihtsalt rumalad, harimatud
ja otsustusvõimetud, kuid mitte pahad. Sundüürnikud ja
teised eluasemevajajad, esitage omavalitsustele
konkreetseid ettepanekuid ja nõudmisi! Võib-olla nad ise
lihtsalt ei oska teid aidata.
parandus to:kl.16.06
2008-02-10 16:50:38
Mitte 3,vaid 12 % on vaja maksta riigi tuludesse!
tulumaks
2008-02-10 16:55:44
vastavalt tulule ja seadusele, see ju olnud tagasiulatuvalt
erinev protsent tulult..
aga sa võiks ju need vabad korterid, mis sa nagunii ju
muidu evp de eest said, maha müüa sundüürnikele ka evp de
eest.. oleks ju nagu õiglane.
kõrvalseisja
2008-02-10 16:58:48
Üks on selge,sundüürnikud peavad saama kompensatsiooni
turuhindades,samuti moraalse kahju eest.Nii on
korrektne.Mis sitatsti,see uuesti.
tagasi püealkirja juurde
2008-02-10 16:59:10
kirjutaja otsib siis sundüürnike seast investeerimiskasumi
kasvatajaid talle enesele? kah hea mõte ju, mina olen pigem
nõus maksma tallinnale seda munitipaali üüri, kui maksta
eraomanikule ja muretseda igakuise kasvava üürisumma numbri
pärast.. teil eraomanikel ei saa ju iialgi küll ja kui
tõsta annab, ei jäta te asja juhuse hooleks.
irvitav kapitalist
2008-02-10 17:03:51
Üks on siin väga mures, et tema vastik majaomanik võib
üüritoetuse endale saada. See oht on täitsa reaalne või
õigemini lausa paratamatu. Tänased Eesti ehitusfirmad on
ühtlasi ka kinnisvaraarendajad ja enamus õigusjärgseid
majaomanikke on oma vara nendele müünud või pantinud, sest
üüri piirangu tõttu polnud neil võimalik maju isegi mitte
korras hoida, tulusaamisest rääkimata. Needsamad
ehitajad-arendajad ehitavad ja hooldavad linna
munitsipaalmaju ja omavad linna poolt üüritavaid
munitsipaalpindu. Seega nii maksumaksja taskust tulev
ülisuur üüritoetus, kui üürniku enda makstud 20kr/m2 läheb
nii või teisiti sama seltskonna taskusse. Vähe sellest
nendele samadele tüüpidele läheb ka teie turul ja säästukas
kulutatud toiduraha, sest nii poed kui hulgufirmad on
samade vereimejate omad, kelle hulka kuulub ka teie
koletislik majaomanik. Aga kulla "ma ei saa aru" kommija,
ära nüüd ennast seepärast üles poo, sest ka matusefirmad on
nendesamade kapitalistide omad . Ole tugev , elu on jube.
K -üür
2008-02-10 17:26:33
Tallinna Raepressi enda teadetes ja Pealinna lehes on
olnud, et linn maksab Skanskale 100 kr. ruudust kuus.
Lepinguperioodiks aga märgiti 10 aastat.
Skanska eelmised juhid J. Otsa ja O. Hermann tegutsevad
nüüd O. Kruudale kuuluvas kinnisvarakvartalis.
Urmas Sõõrumaa ja Oliver Kruuda firmad said enda valdusse
kümme pealinna koolihoonet, mille nad järgmise kahe aasta
jooksul korda teevad. Linn ostab majad 30 aasta jooksul
firmadelt igakuiste üürimaksetega välja.
Sõõrumaa ja Kruuda on varemgi Keskerakonnaga teeneid
vahetanud
2003. aastal andis Oliver Kruuda Keskerakonnale miljon
krooni, mille peale sõlmis täna Keskerakonna siseministrina
leiba teeniv politseiameti juht Kalle Laanet Kruudaga
hankekonkursita pikaajalise rendilepingu.
Järgmisel aastal ostis Savisaar Kruudalt Keila-Joa maja
mitu korda turuhinnast odavamalt - 500 000 krooniga.
Ostjaid oli mõistagi ka teistest erakondadest.
Ka on mõlemad mehed kümnete tuhandete kroonidega toetanud
ka Savisaare raamatut "Peaminister".
Viimase aja suurim püüe Sõõrumaale heameelt valmistada on
aga justiitsministeeriumi kavandatav uus korrakaitseseadus,
mis lubab suure tüki politsei ja päästjate tööst anda
eraturvafirmadele, näiteks Falckile.
korteriühingutest
2008-02-10 17:46:02
Korteriühingutele kuulunud vara ei natsionaliseeritud
1940-1941 aastal, vaid korteriühingud likvideeriti 1949.
aastal. Enamus korteriühinguid oli pantinud oma vara
(kinnistud ja hooned) võlgade katteks Pikalaenupangale jt
pankadele. Seega, ei kuulunud korteriühingute vara koos
korteritega mitte korteriühingu liikmetele, vaid pankadele.
Aga - mis tehti Eestis? Eestis otsustati tagastada
endistele korteriühingu liikmetele reaalselt korterid
(miljardeid kroone maksvat vara). mis pole iial olnud
korteriühingute liikmete omand omandiõigse alusel, ja mida
pole ühingu liikmetelt ka õigusevastaselt võõrandatud.
Korteriühingute majad koos seal asuvate korteritega
kuulusid juriidilisele isikule, st ühingule, mitte
üksikisikutele.
Seega tehti Eestis aastal 1993 eraldi seadus, mlle alusel
tehti omanikeks isikud, kes seda ei olnud 1940 aastal ja
kellelt ei olnud vara ka õigusevastaselt võõrandatud.
deutsch
2008-02-10 17:49:17
Dresdeni üürnikeliit
on Saksamaa suurim, 35 000 liikmega. SDV ajal ehitatud
paneelmajad (mis olid juba ennegi ilusamad kui meie
Lasnamäed) on taasühinemise tulemusena rikkalikult
renoveeritud, sest sakslased ei jaganud kortereid
rahapuuduses elavatele haldajatele kätte, vaid inimesed
säilitasid oma kodu, jäädes või astudes ühistu liikmeks.
Ühistusse, mida meie vaatamas käisime, kuulub 7200
korterit, ja selliste ressurssidega on juba võimalik
mõndagi teha. Rajada haljastust, ehitada lasteaedu , isegi
seltsielu korraldada.
Meie eesmärk elamumajanduses (ja mitte ainult siin) oli
vältida rikaste ja vaeste klassi teket. Püüdsime riigi
taasühinemise järel oma rahva võimalikult keskmisel tasemel
järje peale viia. 17 aastat hiljem võime öelda, et oleme
sellele eesmärgile väga lähedal," ütles Saksimaa Maapäeva
liige, roheliste esindaja dr Gerstenberg.
Saksamaal on 60% elanikest üürnikuseisuses ja üüriseadused
on põhjalikult läbi töötatud, aga Eestis pole üüriseadust
olemaski. Põhiline eelis Saksamaa üürnikeliiidu liikmel on
õiguskindlustus, kus üürnike liit esindab vaidluste puhul
üürnikku. Kalli advokaadi palkamine ei tule ju igaühel kõne
alla ja alati pole sel mõtetki, kui seadused on paigas.
Üürnike huve kaitsevad kõik erakonnad, sest valijad on
suurel määral just üürnikud.
|