![]() Kreekas sündis lihtrahva võim – demokraatiaKARL LUST, 11. juuli 2012Maakera pöördub itta, kus pole kunagi olnud demokraatiat. Eestis räägitakse demokraatia kriisist, sellest, et Eesti kaugeneb demokraatiast. Mis on tõeline demokraatia? Kuidas see tekib ja hävib? Millised on seosed poliitika ja majanduse, vabaduse ja võrdsuse, riigi ja inimese vahel? Vastuseks tuleb heita pilk tagasi demokraatia sünnimaale. Ühiskond ja isiksus Saksa
filosoof G. W. F. Hegel jagas antiikaegsete orjapidajate arusaama, et ainult nemad
on vabad ja et järelikult on nemad inimesed, kõik ülejäänud on aga
mitteinimesed. Vabaduse sai anda demokraatlik linnriik (polis), kus
tekkis isiksus ja tema mina. Aristoteles (4. s. eKr) ei kujuta ette inimest
väljaspool polist. Inimene on ühiskondlik nähtus, aga parempoolsed ei väsi
peale surumast dogmat „muutumatust inimloomusest“. Oma arusaamu
projitseeritakse ka minevikku, eriti tänapäevafilmides. Homerose eeposte
inimene on veel keha ilma vaimse tervikuta; esimesena kirjutas inimese
sisemaailmast Sophokles (5. s. eKr). Kui
Kreeka linnriigid lakkasid rahva eest hoolitsemast, lakkasid inimesed end
pidamast kodanikeks (polites). Neist said individualistidest
maailmakodanikud (kosmopolites) Aleksander Suure rajatud impeeriumis. Sellised
tunded pole ka eestlastele võõrad. Hellenismi
iseloomustab vaeste ja rikaste võitlus elu ja surma peale; praegu tuntakse
Euroopas hirmu kodusõdade ees. Aleksander Suure surma järel käis eri
piirkondade ja riikide vahel lakkamatu sõda koos ulatuslike ülestõusudega. Lõpuks
hakati otsima varjupaika elust eemaldumise eetikas ja usumäratsuslikes
fantaasiates, mis hävingut üksnes kiirendasid. Idee
riigist kui ühiskondliku lepingu sõlminud indiviididest tekkis alles koos
kodanlike suhetega. Uusaja demokraatia eelkäijaks loetakse Inglise Magna
Charta't (1215), mis piiras kuninga õigust makse koguda. Vaikitakse maha,
et see sündis kodusõja tulemusel ja kehtivuse garandiks oli ülikute õigus
kodusõjale. Talupoegade õigusetus fikseeriti seaduslikult. Eestiski peetakse
riiki seda paremaks, mida vähem küsib võim makse lasteaedadele, haridusele,
arstiabile, teede korrashoiule jm. Eesti
sotsiaalkulud on Euroopa Liidu ühed väiksemad (15% SKT-st EL 26,3% kõrval) ning
viivad rahva paratamatult väljasuremisele ja maalt lahkumisele. Ka Vana-Kreekas
pandi inimesed oma huvide vastu hääletama, vähendades valijate hulka – seda
nimetati „heaks valitsemiseks“. Venemaal pandi Boriss Jeltsin võimule tagasi,
kuigi tema reiting oli 4%, kuna teda peeti demokraadiks. Eestis on võimud alati
üle sõitnud Keskerakonna valijatest. Ajalugu on näidanud, et ülesõitmistel on
hind, mida sageli keegi maksta ei suuda. Demokraatia algus Juba
Homerose ajal omastasid sõjasaagi rikkad, vaeste protesti summutas Odysseus
sõnade puudumisel kõuekärgatustega. Rikkad haarasid enda kätte ka vaeste maad,
muutes viimased sulasteks ja orjadeks. Nende elust oli halvem üksnes surm.
„Selle tõttu, et rahva enamus oli orjastatud väheste poolt“ tõusis ta üles
aristokraatia vastu, kirjutas Aristoteles. Ateenas
andis Solon vaestele maad tagasi (549 eKr), kehtestati maaomandi ülempiir.
Poolteist sajandit varem oli Spartas Kreeta eeskujul kaotatud maa eraomand ja
maad jagatud 10 000 valduseks. Solon jaotas elanikud nelja varanduslikku
klassi, kusjuures rikastele pandi väga suured varanduslikud kohustused, sh
laevaehitus, rahva massiüritused koos lihajagamisega jms. See
oli progressiivne maksustamine, õigluse geomeetria, kus õigused vastasid
kohustustele (Aristoteles). Läbi
ajaloo on vaesed pidanud maksma rikastele. Türann Pesistratos (6. s. eKr)
konfiskeeris rikaste vaenlaste maa vaestele jagamiseks. Maareformid tagavad
vaeste kodanikuõigused. Themistokles (u 524–459 eKr) tõstis nende
eneseväärikust võimalusega teenida laevastikus sõudjatena. Selle tulemusena
võitis Ateena Pärsia ja sai merede valitsejaks. Atikas
elas 309. a eKr 400 000 orja, 100 000 kodakondsuseta isikut (metoigid) ja 20
000 kodanikku. Peloponnesose sõja ajal 431–404 eKr põgenes Ateenast Spartasse
20 000 orja, sest seal oli neil võimalik kasutada maad ja rajada perekond.
Vana-Kreeka oli umbes 3000 pidevalt sõdiva riigi kultuurilis-poliitiline
ühtsus. Sellistes oludes ellujäämiseks oli vaja kõrgtasemel poliitikat, mida
teostas võitlusvõimeline kodanikkond. Selleks oli demokraatia kui lihtrahva (demos)
võim (kratos) vastandina rikaste võimule (aristokraatia või oligarhia). Kreeka–Pärsia
sõdadele järgnes Ateena ja ülejäänud Kreeka suurima õitsengu viiskümmend-aastak
(481–431 eKr), mille saavutustele tugines Vana-Rooma kultuur ning mõlemale
omakorda ristiusk. Vana-Kreeka demokraatia õitseng on tänini euroopalikkuse
aluseks, eristades meid muust maailmast. Eestis õitses demokraatia Rahvarinde
ajal. Periklese Ateena Rikas
ja haritud rahvajuht Perikles (u 493–429 eKr) oli demokraatia liider.
„Kehvikute huvid asetas ta kõrgemale väheste rikaste huvidest,“ kirjutas
Plutarchos. Selliseid parteisid ja poliitikuid võib leida ka tänapäeva Eestis.
Ühiskondlike ülesannete eest hakati Periklese ajal palka maksma (tavaline
töölise päevapalk) – nii said selles töös osaleda ka tavainimesed. Kes suutis
riigile teenet osutada, sellele polnud seisus takistuseks (Perikles). Ainuüksi
kohtutes osales 6080 vandemeest, palka said sõdurid ning sõjas langenute lapsi
pidas üleval ja haris riik. Vaesed said raha teatriskäimiseks (teatriraha), et
osaleda tähtsal usulis-poliitilisel üritusel. Seal mängiti Vana-Kreeka parimat
dramaturgiat, mitte näiteks muusikale. Jaak Alliku soov muuta teatripiletite
hinnad Eestis euroopalikuks on märgiline lausdemokraatia. Mõte
lubada parteidesse vaid neid, kes suudavad liikmemaksu tasuda, on märgiliselt
ebademokraatlik. Prantsusmaal
oli 1871. aasta alguses valimisõigus ainult ülirikastel, ja peaminister Adolphe
Thiers ütles vaestele: „Rikastuge, siis saate valida!“ 18. märtsil aga tuli tal
Pariisi Kommuuni eest põgeneda kaetud akendega tõllas. Põgenedes hüüdis ta:
„Kiiremini, kiiremini, kiiremini!“ Plutarchos
on loetlenud kümneid elukutseid, kus kõik käed said tööd. (Eesti parempoolsed
on meie töötuse peale vilistanud.) Raha saadi liitlastelt, kelle üle Ateena valitses.
Kõrgeima võimu organ oli rahvakoosolek (ekleesia), kes seadustest kõrgemana
tegi nii nagu tahtis. Iga kodanik sai teha ettepanekuid ja nõuda varasemate
seaduste tühistamist (Ephialtese reformid). Varem esitas otsuseid ja
arutlusteemasid vanemate nõukogu, olles asja tagatubades otsustanud. Nõukogu
(bulee) valiti loosiga ja arutas küsimusi rahva silme all. Hääletades valiti
vaid sõjaväejuhte ja rahandusmehi. Kreeklastel puudus hirm jumalate ja
hauataguse elu ees ning üldse religioon sõna tavalises tähenduses. Inimesed ja
jumalad allusid saatusele (Ananke), kõigi üle valitses õiglus (Dike).
Kuna otsustamine oli sünnitanud filosoofia, lähtuti mõistusest, mis otsis tõde.
(Kommunistlikus ja kapitalistlikus Eestis kirjutab tõe ette partei.) Demokraatia
eeldas ja nõudis ülimat asjatundlikkust ja kodanikutublidust igalt inimeselt.
Selle aluseks oli riigi poolt tagatud elatusvahendid (maa) ja selle faktiline
võrdsus. Väärotsuse eest tuli vahel maksta isegi eluga ja pere orjastamisega. Sparta saatus Rikas
eliit ei väsi meile sisendamast omakasupüüdlikku eksiarvamust, et võrdsus
välistab vabaduse ja parima elu tagab piiramatu kauplemisvabadus, mille
suurimaks vaenlaseks on oma riik. Vana-Kreekas reguleerisid omandit ja
kaubandust väga valjud seadused ja lepingud; sellepärast sõdu peetigi. Sotsiaalsete
vastuolude teravnemine ja keskklassi kadumine, mille pärast KE tänases Eestis
muretseb, viis Kreekas selleni, et igas linnriigis tekkis kaks riiki – üks
rikaste, teine vaeste oma. Platoni järgi oli Ateenas korraga nii riik kui ka
vasturiik. Jaan Kaplinski kardab, et meie Esimene Eesti ja Teine Eesti
teineteisest lõplikult eralduvad. Rikkuse koondumine viis suure osa
Nikaraaguast Somozade pere eraomandisse. Argentiinas valitseb Kirchnerite pere.
Itaalias oli Silvio Berlusconi riigi rikkaim mees, kes võimutses nii rahva
mõistuse ja tahte kui ka eetika üle. Sparta
hiilgeaeg Kreeka võimsaima riigina oli Lykurgose korra ajal, kui maa ja orjad
olid riigistatud ja antud kodanikele (spartiaadid) võrdseks kasutamiseks. Vaba
võis omada vaid raudreha; kauplemine ja töötegemine oli rangelt keelatud. See
oli orjade (heloodid) ja poolvabade (30 000 perioiki) hooleks. Paraku tõusid
need tihti üles, mistõttu spartiaadid elasid sõjaväelaagrites ühiste
supipottide ümber. Lapsi kasvatas riik, naisi ei keelatud teistele meestele
ning kodu (oikos) puudus. See tagas inimeste täieliku võrdsuse. Riiki
valitses 28 vanameest koos kahe kuningaga (geruusia) ja 5 efoori. Kõik olid
rahvakoosoleku (apella) poolt valitavad, see kinnitas või lükkas tagasi
kõik otsused, määravaks sai kisa tugevus. Peent
välispoliitikat ja jämedat majandust korraldas riigi juhtkond. Rahva elu oli
pisiasjadeni reguleeritud kirjutamata seadustega (rhetra). Ka see oli
vabadus. Riigi
lõpp oli kiire. Kehtestati seadus, mis lubas maad pärandada ja kinkida; see
tekitas eraomandi. Ka raha oli lubatud. 404 eKr oli riigil 3000, 3. sajandil
umbes 100 kodanikku umbes poole miljoni elaniku kohta. Nii ei saanud elada ega
ka mitte kodanikkonda taastada (kuningad Agis IV, Kleomenes III). Varem
teenisid mehed oma riiki, mille eest taheti kangelasena langeda, nüüd teeniti
laias maailmas palgasõduritena omale raha. Teenistusväli ulatus ka tänasesse
Afganistani Gandahari. Riiki kaitses samuti palgavägi. Ülestõusude ja sõdade
pidevas kaoses tehti rahvale armetu lõpp peale, sest probleemid olid
lahendamatud. Tõeline demokraatia Perikles
pidas surivoodil oma suurimaks teeneks, et tema ajal kohus kedagi surma ei
mõistnud. See tulenes vabadusest ja võrdsusest. Sparta
pani vallutatud Ateenat valitsema 30 türanni, kes 8 kuu jooksul mõrvasid
kohtuta 1500 demokraati, enne kui nad ise kukutati. Demokraatia
vastasel Sokratesel oli õigus selles mõttes, et vaene, rikaste poolt ära
ostetud rahvas oli rämpsuks muutunud (plutokraatia – raha võimu tulemus).
Ka Eestis pole rahalised peibutused ja teadlik valetamine enne valimisi
tundmatud asjad. Erinevate
rikaste pooldajad hakkasid Ateenas teostama jõuguvõimu (ohlokraatia).
Rikka eliidi juhitud linnades olid äraostmine, reetmine, mäss ja kodusõda
tavalised. Ainsat väljapääsu nähti Makedoonia okupatsioonis, kus verine kaos
muutus paraku hellenistliku maailma normiks. Kui Rooma oma okupatsiooni
vabastamiseks nimetas, võttis rahvas selle vastu ebatavalise rõõmu ja
entusiasmiga. Eks
meiegi hinganud kergendatult, kui NATOsse ja Euroopa Liidu saime. KE, eriti aga
SDE on alati aru saanud, et liberalism viib väikese grupi rikaste diktatuurini
ja sealt edasi revolutsioonini, sest probleemid ja vastuolud ei ole enam
teisiti lahendatavad. See on vasakpoolsuse tuum. Antiikaja
sümboliks on Kreeka tempel, mille sisuliseks tähenduseks on võrdsus.
Aristotelese järgi peavad ideaalse riigi kodanikud olema valitsemisvõimelised
nii oma sotsiaalse seisundi kui ka hariduse poolest. Ateena demokraatia seisnes
väikeomanike ja töötajate (rahva vaesem osa) liidus. Ka
Eestis pole lootus paremale tulevikule kadunud, sest ca pool rahvast toetab
SDE-d ja KE-d. Kodanlik
demokraatia alustas võidukäiku Ameerika Ühendriikides, kus peeti orje.
Valimisõigus oli 3 miljonist elanikust umbes 120 000 mehel. Ka Euroopa alustas
rikka eliidi võimuga. Neis riikides suutis rahvas aga välja võidelda olulise
sotsiaalmajandusliku vabaduse ja võrdsuse. Eesti paremjõud käivitasid võimule
saades kohe võimsad allakäigumehhanismid, mis tuleb peatada. Puht poliitiline
demokraatia on sirm eliidi võimu ja rahva reaalse vabadusetuse varjamiseks. KE
pideva tõrjumise tõttu pole Eestis enam ei Eestit, vabariiki ega demokraatiat. Kesknädala järjepidev autor Karl Lust kuulub 1990. aastast
Sotsiaaldemokraatlikku Erakonda Uusaja demokraatia eelkäijaks loetakse Inglise Magna Charta't
(lad k suur paber, 1215), mis piiras kuninga õigust makse koguda.
Vaikitakse maha, et see sündis kodusõja tulemusel ja kehtivuse garandiks oli
ülikute õigus kodusõjale. Talupoegade õigusetus fikseeriti seaduslikult. Seega
võime paari aasta pärast pidada demokraatia 800. sünnipäeva, kirjutab Karl
Lust. Ning lisaks – Magna Charta määrab, et ükski isik, ei kuningas,
aadlik ega lihtne kodanik ei saa olla üle seadusest ning on võrdsed Jumala ja
kohtuniku ees. Magna Chartat on hiljem korduvalt uuendatud. See mõjutas
tugevalt Inglismaa ja pärastpoole teiste riikide, eeskätt Ameerika Ühendriikide
seadusandlust. Seetõttu on see üks olulisimaid dokumente demokraatia ajaloos. Demokraatiavastasel Sokratesel oli õigus selles mõttes, et vaene,
rikaste poolt ära ostetud rahvas oli rämpsuks muutunud (plutokraatia – raha
võimu tulemus). Ka Eestis pole rahalised peibutused ja teadlik valetamine enne
valimisi tundmatud asjad. Kui Rooma oma okupatsiooni vabastamiseks nimetas, võttis rahvas
selle vastu ebatavalise rõõmu ja entusiasmiga. Eks meiegi hinganud
kergendatult, kui NATOsse ja Euroopa Liitu saime. Viimati muudetud: 11.07.2012
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |