Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Mis on Pronkssõduri paigaldamise tegelik põhjus?

Kahjuks  2006-06-15 20:21:40
Kahjuks meie seas elab Liisi taolisi natsiste.

Jaak  2006-06-15 21:56:58
Ma pole kunagi „unustanud“ mida see kuju sümboliseerib. Eesti rahva kannatusi vene okupatsiooni ajal!

ARVAJA  2006-06-15 22:20:18
Härra Viilol! Ma tean, mida ma räägin, minu onu töötas 1980 aastal Vineeri-ja Mööblikombinaadis puusepana, sai palka 60rubla direktor aga 220 rubla. Aga et direktoriks saada pidi astuma KGB-sse. Selles on teil muidugi õigus, et vene ajal oli haridus kohustuslik ja tasuta. Ainult õpi. Aga millega ma nõustuda ei saa - " sõimata neid direktoreid on patt ja seda teevad lollid või siis inimesed kes kuidagi sellest kasu proovivad saada." Esiteks - mina ei sõima selle aja direktoreid. Teiseks - ma räägin ainult seda, mille kohta mul on kontrollitud informatsiooni. Kolmandaks - ma ei ole selline inimene, kes sooviks unustada minevikus toimunu.

arno  2006-06-15 22:40:01
Vene oma oli kümneid korda hullem. Hr Tõnis Viilol. Olen Teie pika monoloogiga põhiliselt nõus, mis puudutab vene aega. Ka selle parteisse astumisega oli nii, et kui ikka ei astunud siis vähemalt peale jossu surma enam siberisse ei viidud ja kui just omas ametühingus erilisi pealekaebajaid ei olnud siis ametist lahti ka ei lastud. Aga Jüri Kuke juhtum näitas, et kui ikka eriti suured pugejad ja künanärijad pealekaebamas olid ja ise kõrvu ligipead ei tõmmanud, siis võtsid hinge välja küll. Ja mis kõige tülgastavam, needsamad pealekaebajad on praegu tohutult aatelisteks muutunud. Aga ma ei mõista teie lausa pataloogilist viha nn ümberasujate aadressil. Vähemalt Leinapäeval oleksite võinud oma viha pisutki tagasihoida. Aga kui inimene kedagi nii väga vihkab, pole mõtet teda rahustada, ta ei kuula nagunii kedagi. Edukat ümberasujate vihkamist Teile, küllap see annab elule vürtsi ja aitab end kellestki paremana tunda.

arno  2006-06-15 22:42:05
Aadu oli Jossu üks kõige andetumaist õpilasist ja nagu defineeris Viktor Suvorov oli tema peamiseks hädaks veel säilinud vähesedki aususe riismed, sel ajal kui Jossul polnud isegi ettekujutust selle sõna (ausus) tähendusest. Muide, Soome ja Karjala on kuurort nende paikade kõrval kuhu vankad meie inimesi viisid. Kolm igast neljast 1941. aastal siberisse viiduist jäidki igaveseks tundmatuisse haudadesse.

Arvajale.  2006-06-15 23:03:24
See on mulle kül üllatus,et 1980 a.puusepal töötasu 60 rbl.kuus.Koristajatelgi olid t.tasud 90-120 rbl.kuus.Õpilase töötasu oli 80 rbl. ja vähem ei tohtinud kuidagi maksta.Üldiselt olin paljude asutuste töötasudega kursis ja nii väikest töötasu kuulen esimest korda.Meie asutuses oli umbes 400 töötajat.Ma ei taha öelda,et esitasid vale suuruse kuid onust aru ei saa.Miks ta ei läinud mujale tööle?Tööliste põud oli kõikjal.See on kül vale,et direktoriks saamisel pidid olema KGB-s.Eks direktorite hulgas oli ka neid.Kuid oli ka neid,kes ei olnud parteis.Selle koha saavutamiseks pidid olema suurte oskustega,et ei saadud sind eirata.Võimalik,et nii mõnigi oma koha hoidmisel astus KGB-sse.Mina ei tunne niisuguseid.Minul ei ole põhjust vene aega taga igatseda.Mina ei kuulunud kom.parteisse.Käidi peale kül kuid oskasin kõrvale jääda.Meie perekonnas ei olnud keegi kommunist.Mind ei tõukanud pepust üles partei suur käsi.Oli võimalik ennast ka teisiti üles töötada.Muidugi ei käinud see kergelt.KGB kogemused algasid minul 1983.a. ja kestsid neli aastat.Sellel ajal pandi põhjuseta paljud juhtivad töötajad kinni.Desindikraatori direktor suri vangla haiglas kuid mina arvan.et ta tapeti.Mina pääsesin kuna vene vöim ja vägi sai otsa.Minu süüdistus oli tellitud ja tellijaks oli part.kom.esimene sekretär.Nii ei ole mingit põhjust endist taga leinata.Vene võimu varisemist ootasin alates 1980.aastast.Olin selle riigi hävingus kindel.

ARVAJA  2006-06-15 23:20:01
to -Njah- mõnitad või? "Keskerakondlased nutavad avalikult nõuka-aega taga. Riik oli siis kenasti vasakpoolne, toit oli laual, valitses rahvaste sõprus, majandus õitses. Oli nii jah? /.../ Kelle ülesandel õigustavad siin kirjutajad avalikult Eesti okupeerimist?" Mina kui tõsine eestlane tunnen ennast riivatuna nii ebakompententsest kommentaarist. Või oli see sihilik riivamine? Esiteks - Keskerakondlased ei nuta ei avalikult ega omaette nõuka-aega taga. Teiseks - Nõuka-ajal ei olnud riik "kenasti vasakpoolne" vaid hoopis parempoolne. Vene ajal korjasid ülemused sovhoosist/kolhoosist sinu isiklikult põllult kogu saagi, sinule jäid tühjad pihud. Mis nendega juhtus, kes ei tahtnud anda, teavad kõik isegi, aga ütlen ikka -"vastuhakkajad" "komandeeriti" Siberisse. Kolmandaks - Toit ei olnud alati laual - tihti pidid inimesed nälga kannatama, mina olen õnneks sel ajal sündinud, mil toit oli kindlustatud. Neljandaks ja viimaseks - Ei valitsenud "rahvaste sõprus" ja majandus ei õitsenud. See,mis fassaadilt paistab, ei ole tihtilugu tõde, ma ütlesin seda ka eelmises lehes.

Tõnis Viilol  2006-06-16 00:00:30
Venemaal vene endi rahvale lehed valetasid.Näiteks Rjääsanis "Pravda" kirjutas,et tänu Eestile ei ole neil võid ja liha.Eestis juba neli aastat ikaldus ja loomad surevad.Ei vilja-ei liha.Siin ei olnud ikaldust ja meil l.kombinaadid töötasid täie võimsusega kuid poodides rupskid.Kosankraanius õpetas teleris kuidas võililli maanteede äärest korjata ja suppi keeta.Lehed kirjutasid kui kahjulik on liha süüa ja eriti just suitsetatud toodangut.Vaatamata sellele trügiti venemaalt siia elama kuna siinne elu venemaaga võrreldes oli nagu paradiisis.Vene aegu olid meie part.komiteede ladvik nagu katsejänesd keda söödeti suitsuvorstiga,angerjatega,singiga.Need toiduained pidid olema tervisele kahjulikud kuid katse tõestas vastupidist.Kõik partei komiteede söödikud elasid ja elavad kõrge vanuseni.1980 a. pidime me ameerikast majanduses ees olema.Samas meie lehed kirjutasid,et ameerika majandus on kuristuku äärel.Venelane põrutaski ameerikast ette ja maandus kuristikus.Vene aeg oma rahvale valetati,puhuti üles näitajad.Ma tean,et meie uue vabariigi algusest-kui Laar pukki sai,on pidevalt varastatud ja oma rahvale valetatud.See ei saa nii jätkuda ja sellele peab tulema lõpp.Ülekohus peab saama hüvitatud ja süüdlased peavad oma teenitud karistuse kandma.

to arvaja  2006-06-16 11:22:17
Mõniatamisest on asi kaugel. Siis lihtsalt polnud võimalik 60 rublast palka saada. Seega ära aja pläma. Ja Tõnis Viilolil on põhimõtteliselt õigus, et juhid said töölistest vähem palka, kuid neil oli muid sooduseid ja 200 rubla direktori taskus omas palju suuremat ostujõudu kui töölise oma. Alustasin ise 80ndal insenerina 120 rublase palgaga ja juba 3 kuud hiljem hakkasin tööliseks 220 rublase palgaga. Sama ettevõtte peaspetsialistid said 180 rubla palka. Ja Viiloli väide, et töölised said ainult istumise ja joomise eest palka pole ka siiski päris õige. Väga palju oli ka siis töökohti kus tuli alla 200 rublase palga eest praktiliselt 8 tundi järjest tööd rabada. Kuid praegused kodutud joodikute enamik leidis siis rakendust ja oma joomahoogude vahel teenisid ausalt palgaraha välja, kuid vaeva ja probleeme oli sellistega küllaga.

to ajakirjanik  2006-06-16 13:37:20
Toeta, toeta. Aga ära ole nii ryumal, nagu ajakirjanikud tavliselt on. Maailmavallutamist plaanis juba Lenin, mis siin Stalinist rääkida. Sest mis asi see Komintern oli? Hitler oli siis alles Gefreiter ehk jefreitor.

ARVAJA  2006-06-16 14:04:56
to arvaja Sa ütled, et ma ajan pläma, kui ütlen, et mu onu sai 60rbl. ja direktor 220rbl. palka. Noh, võibolla olid siis palgad mõnelpool natuke erinevad. Aga see on õige, et minu onu sai puusepana Vineeri - ja Mööblikombinaadis 60rubla palka, aga direktor 220 rubla palka. Veel räägid sa, et peaspetsialistid said 180 rubla palka. Sa vist vaatasid sel ajal mujale, kui ma ütlesin, et direktor sai 220 rubla palka. See on ju loomulik, et peaseps(peaspetsalist)sai vähem palka kui dire(direktor).

Jasper  2006-06-16 14:16:31
ARVAJA. Sa kas valetad või siis töötas su onu 0,25 kohaga. Isegi stipp oli 40 rubla.

to arvaja  2006-06-16 14:58:07
Miinimumpalk oli 70 rubla, oli ka küll tulumaks ja lastetusmaks, seega ehk reaalselt kätte võis ka 60 rubla saada, lihtsalt neid väikseid makse ei mäleta. Kuid ei tea küll 80ndatel kedagi peale mõnetunnise töökoormusega koristaja, kes miinimumpalka sai.Seega usun rohkem, et see puusepp väitis ainult kodus, et palk nii väike. Nõuka aja eelis ja puudus oligi palkade võrdsus. Kahjuks praegu aga võib hea puusepp-tisler teenida nii miinimumpalka kui 20000 eeki ja seda pea ühesuguse töökoormuse ja oskuste juures.

Ka lugeja  2006-06-16 16:10:51
Miks sellist mõla, nagu kommentaar 13:54, ülse eestikeelses ajalehes avaldatakse? Kommentaarid olgu ikkagi kultuurrahvaste keeles!

ARVAJA  2006-06-16 18:01:51
to Ka lugeja Olen sinuga 100% nõus ja omalt poolt lisan: selliseid jamad nagu 13:54 on ainult veebilehe risustajad.

Kaastundega Karlile  2006-06-17 00:16:56
Sina, mehike, oled küll vist sündinud LOLL!

kaastundega ka Kaljule:  2006-06-17 00:19:29
Mõistus pole oma teha..

Arvajale-T.V.  2006-06-17 07:49:33
Sa alustasid insenerina 1980.a. ja töötasu oli suurem.Paljud kõrgema haridusega tegid sama olude sunnil.Haridus oli nagu karistus kuid lauale leiba oli vaja.Ma aga rääkisin sellest,et hariduse omandajal pidi olema teadmiste janu,iseloomu ja kohusetunnet.Vene ajal oli algul hea see,et k.kooli saamiseks pidid tegema eksamid ja k.kooli lõpetades sai reeglina sinust kohusetundlik,tahtejõuga inimene.Pole tähtis,kas läksid ülikooli või ei.Kui tööle läks k.kooli haridusega inimene,siis ta ka tegi tööd ja temaga oldi rahul.Hiljem lagastati k.kooli haridus,muutes selle kohustuslikuks.Veeti õpilasi klassist klassi ja diplom pihku.K.kooli lõpetamiseks ei olnud enam vaja tahtejõudu,kohusetunnet.Niisugune tööle tulles oli nuhtluseks.Neid pidi sundima tööle ja nemad enamuses olid pepuga radikate nühkijad.Ma ei saa siiani aru,miks oli vaja kõigile keskharidus.Enamustel lõpetajatel teadmiste tase oli nii madal,et sellega ei olnud lootustki ülikooli saada ja s...a oleks võinud visata ka 8 klassiga.

ARVAJA  2006-06-17 15:06:06
Vabandust, aga mina arvasin, et k.kool = kõrg,- ehk ülikool, aga sina räägid hoopis kutsekoolist.

põssa  2006-06-17 15:42:28
Päris huvitav oleks meenutada "kaunist" nõukaaega. Ngu lugeda saab on inimeste mälestused läbielatust suht erinevad. See ka loomuik, eks igaüks mäletab asja oma vaatevinklist. Kuid pronkssõduril on nendel meenutustel vähe pistmist. Kui ehk seda, et ehk tõesti mõnele ajale jalgujäänule meenutab ta elu meeldivamat osa. Mina neile küll seda ei keelaks. Kui aus olla, siis ei ole seal juures käinuki ega näinutki, kuid tänapäevases Euroopa pealinnas peaks siiski olema Teise Maailmasõja monument. Ehk elaks selle ka kuidagi üle, et ðovinistidele ta impeeriumi vallutuste ja vene rahvale Isamaasõja monumendiks on.

Eelmine | 1 | 2 | 3 | Järgmine

Nimi 
E-mail