![]() Nüüd ootab Pärnits prokuratuuri sekkumist
tõele näkku
2005-10-06 12:16:40
Kahjuks on pr. Pärnits ärapööranud ajast, kui pääses
parlamenti. Päevapoliitilisest saastast kaugemale ei vaata
ja mahasummutatud vöimuladviku tehingutest ka rääkida ei
soovi. LIITUNUD SAVISAARE ILKUJATEGA, nähtavasti oma hing
ka patune.
ära sõima peeglit, kui lõust viltu
2005-10-08 23:51:56
Koalitsioon muutis töövaidluste lahendamise töötajale
vaenulikumaks (2)
Valgamaalane 22.09.2005 00:01
Kadi Pärnits, Riigikogu sotsiaalkomisjoni aseesimees,
sotsiaaldemokraat
Kommenteeri | Loe kommentaare
Valitsuskoalitsiooni poolt eelmisel sügisel Riigikogule
esitatud töövaidluste lahendamise uue korra eesmärk oli
vähendada töötajate õigusi.
Muud moodi on raske seletada koalitsiooni plaani hakata
riigilõivu võtma tööalastelt (tööle ennistamine, saamata
palk jms), elatisraha nõuetelt ning tööõnnetus-kutsehaiguse
hüvitiste nõuetelt. Samuti plaani tühistada tööõnnetus- ja
kutsehaiguste hüvitiste maksmise kord ja asendada see
üksnes võlaõigusega. Lisaks võtta ka töövaidluskomisjoni
pöördunud töötajalt õigus edaspidi vaidlustada
töövaidluskomisjoni otsust ringkonnakohtus.
Nimelt sooviti kehtestada kord, kus töövaidluskomisjoni
otsuse peale oleks töötajal õigus kaevata esimese astme
kohtusse ja sealt edasi üksnes riigikohtusse, kus
vaidlemiseks saadakse väga harva menetlusluba ja kus
esindajaks peab olema vandeadvokaat.
Ülaltoodud plaanide avalikuks tulekule järgnesid Riigikogus
sotsiaaldemokraatide tulised debatid, mis kulmineerusid
kevadel ametiühingu ja kutsehaigete ühingu ning
Sotsiaaldemokraatliku Erakonna ühise miitinguga Toompeal.
Meie ühisest protestist oli niipalju kasu, et töövaidlused
jäävad kohtus endiselt riigilõivust vabaks. Ja
töövaidluskomisjoni otsust vaidlustav töötaja saab ka
edaspidi pöörduda pärast esimese astme kohtus käimist
ringkonnakohtu poole.
Halb on aga see, et alates 1. jaanuarist tuleb kohtus
riigilõivu maksma hakata nii tööõnnetuse kui kutsehaiguse
hüvitise nõudjal. See valitsuse poolt sünnitatud absurdne
põhimõte läks Riigikogus läbi seetõttu, et
sotsiaaldemokraatide muudatusettepanekut valitsuse tekstile
ei toetanud ükski teine erakond. Seetõttu tuleb 1.
jaanuarist siiani riigilõivust vabade nõuete eest igas
kohtuastmes riigilõivu maksta.
Kui näiteks tööõnnetushüvitise nõude suuruseks on 3000
krooni kuus, siis riigilõivu tuleb enne kohtusse minekut
maksta 1750 krooni. Valitsuse algsete plaanide kohaselt
pidi see summa veel kordi suurem olema. Et sellist
ebaõiglust mitte lasta sündida, teeme mõistagi nüüd sügisel
uue katse vana praegu veel kehtivat korda, mille järgi
taolised nõuded on riigilõivust vabad, tagasi kehtestada.
Samuti hääletati suures saalis selle poolt, et tööõnnetuse
ja kutsehaiguse hüvitist ja õnnetuse ja haigusega seotud
erinevaid kulusid saab taotleda tööandjalt kohtus alates 1.
jaanurist vaid võlaõigusseaduse järgi. Senine vastav
valitsuse määrus tühistati.
Kuidas praktikas see asi kohtutes käima hakkab, ei osanud
valitsuse poole pealt keegi seletada. Eestist on saamas üks
haruldasi riike, kus nende inimeste kaitseks, kes
tööõnnetuse on läbi teinud (aastas 3600 juhtu), ei jää
ühtegi muud rida peale võlaõiguse sätte, et tööandja poolt
neile makstav hüvitis peab olema õiglane.
Selle asemel, et töövaidluste lahendamise korda
töövaidluskomisjonides parandada ja nende tööd tugevdada,
otsustas valitsuskoalitsioon töövaidluste lahendamise
iseärasusi kärpida ja komisjonide pädevust piirata. Päris
ära kaotada töövaidluskomisjone veel ei julgetud.
Olulisem asi, mida töötajad peavad teadma, on see, et kui
kogu nõue tööandja vastu (saamata jäänud palk, lisatasud,
tasu saamata puhkuse eest, lepingu lõpetamise tasud ja
viivised) on üle 50 000 krooni, siis sellist nõuet
töövaidluskomisjon lahendada ei tohi ning tuleb pöörduda
kohe kohtusse. Töövaidluskomisjonis saab lahendada nõudeid,
mis on alla 50 000 krooni.
Selline rahalise piiri kehtestamine on palkade tõustes jäik
ja mõttetu. Siin jääb üle soovitada töötegijale, kelle nõue
tööandja suhtes võib 50 000 krooni lähedale tulla, esitada
kaks eraldi avaldust. Üks palga ja viivise, teine näiteks
puhkuse tasu ja lepingu lõpetamise hüvitise nõudes.
Lisaks tehti veel hulk töövaidluste lahendamise iseärasusi
kärpivaid parandusi. Näiteks kui seni kehtis
töövaidluskomisjonides põhimõte, et töötajate õiguste
kaitsel nõude aegumist ei kohaldata ning kui töötajal on
mõjuvad põhjused, miks ta nõude esitamisega hilines, siis
aegumist ei kohaldata ka juhul, kui teine pool seda nõuab.
Siis 1. jaanuarist need erisused tühistati ja
tsiviilvaidluste lahendamisel kehtib üldine kord, et nõude
aegumist kohaldatakse teise poole nõudel.
Mis puutub aga ebaseaduslikult vallandatud töötaja
õigustesse, siis töötajaga, kes ei soovi tööle ennistamist,
tuleb uue seaduse kohaselt tööleping lõpetada omal soovil
ning alates tema viimasest tööl oldud päevast. Mitte
töövaidluskomisjoni otsuse avaldamise päevast või uue
tööandja juurde tööle mindud päevast, nagu siiani oli.
Siin jäid valitsuskoalitsiooni esindajate kõrvad kurdiks
minu küsimusele, miks ebaseaduslikult vallandatud
töötajaga, kes tööle ennistamist ei soovi, lõpetatakse
tööleping omal soovil. See lepingu lõpetamise alus ei
võimalda inimesel ju töötuskindlustust saada. Vastuseks
oli, et töötaja on ise süüdi, et ta tööle tagasi ei lähe.
Arvestada ei taheta aga sellega, et tegelikkuses ei ole
sassi läinud suhete tõttu alati endisesse töökohta võimalik
tagasi minna. Samuti hiilgas praegune valitsuskoalitsioon
uues seaduses sellega, et lisaks töötajate õiguste
vähendamisele tühistas ta ka õiguse karistada tööandjaid
selle eest, kui nad takistavad töövaidluste lahendamist või
kui nad pärast vastava komisjoni otsuse olemasolu ei
ennista töötajaid tööle.
Äärmiselt kummalised teod sellise valitsuse poolt, millest
üks suur osa deklareerib, et seisab igaühe eest.
|