![]() Kaugel, kaugel, kus oled, minu kodu...
s
2007-12-19 09:38:25
Jah,see et riigil puudub tahe ma tean.Olen saanud
sõnasõnalt sellise vastuse Kesklinna Valitsuselt 2006
aastal:Tallinna Kesklinna Valitsuse eelarves puuduvad
rahalised vahendid avalduse rahuldamisesks.Samuti ei ole
linnaosa valitsusele teada kohaliku omavalitsusüksuse tahe
ja võimalused antud taotluste lahendamiseks.Pagan võtaks
kui kaua veel puudub tahe,võimalused?Kelle jaoks on Eesti
Riik?Kas riik on kodanike jaoks või kodanikud riigi jaoks?
Munitsipaalpinnal olevaid inimesi on ilmselt kellegil väga
vaja et neid lüpsta ja oma mahhinatsioone peita.Niikaua kui
sundüürnik pole saanud OMA KODU on ta kodutu,elagu ta
munitsipaalmajas või mujal üüripinnal.Kahju,et siiani on
leidunud vaid 1 julge mees kes on viinud osa inimesi
Euroopa Inimõiguste kohtuni.Kus on teised?Hoian Teile
pöialt hr Märt Sults koos oma seltsinguga,et saaksite
kohtus võidu Eesti Riigi üle!Ülekohut ei saa lõputult enam
kotis hoida.
to s
2007-12-19 11:41:14
Kesklinna valitsus on aastate jooksul jaganud erastatud
kortermajade juurde miljardite kroonide väärtuses riigi
maad. Selleks oli omavalitsustel seaduslik voli. Nüüdseks
on erastajad need ehituskõlbulikud maad arendajatele maha
müünud ja veelgi õnnelikumaks saanud. Kesklinna valitsusel
oli voli jätta pööningud ja pealeehitamise võimalused
linnale, kuid seda ei kasutatud kunagi. Kui elmarsepad
vanalinna ja kadrioru pööninguid ning tühermaid jagasid,
istusid märtsultsid kohvikus ja kirjutasid kaebekirju
Euroopa kohtutele ning Türgi sultanile. Sundüürnikele oli
hea öelda, et raha pole. Raha tõesti ei olnud, aga maad ja
ehitusvõimalusi oli lausa miljardite eest. On veidi tänagi.
Riik eeldas, et Tallinna linn kasutab tema jagada jäetud
kinnistamata riigivara riigimehelikult ja isalikult, kuid
linnaisad unustasid "lastelugemisel" sundüürnikud alati
ära. Toompeal on alati domineerinud naiivsed lollid ja
all-linnas peened sulid. Pole vahet, mis erakonnast.
Tähenärija
2007-12-19 15:06:26
"... munitsipaalpind pole oma kodu, nagu neil oli enne
omandireformi." Nii ütleb M.Sults. Enne omandireformi
kuulusid meie korterid kogu nõukogude rahvale, siis
taastati iseseisvus ja korterid said Eesti kodanikkonna
omaks, järgmise sammuna korterid munitsipaliseeriti ja
seejärel enamus neist müüdi üürnikele ülisoodsa hinnaga ja
osa vanemaid kortereid tagastati omanikele. Miks kogu
nõukogude rahvale kuuluv üürikorter on kodu, aga Eesti
Vabariigis asuvale linnale või vallale kuuluv
munitsipaalkorter ei ole kodu? Või peab M.Sults silmas
joodikuid-mängureid, kes oma individuaalelamud ja
kooperatiivkorterid on maha joonud-mänginud ja nüüd
korterisabas sundüürnikest ette trügivad? Ega alt neljandas
lõigus mõni rida vahelt puudu ei ole? Väga segane lause
igatahes.
ARVAJA
2007-12-19 16:37:43
To "Tähenärija" "... munitsipaalpind pole oma kodu, nagu
neil oli enne omandireformi." Nii ütleb M.Sults. Enne
omandireformi kuulusid meie korterid kogu nõukogude
rahvale, siis taastati iseseisvus ja korterid said Eesti
kodanikkonna omaks, järgmise sammuna korterid
munitsipaliseeriti ja seejärel enamus neist müüdi üürnikele
ülisoodsa hinnaga ja osa vanemaid kortereid tagastati
omanikele. Miks kogu nõukogude rahvale kuuluv üürikorter on
kodu, aga Eesti Vabariigis asuvale linnale või vallale
kuuluv munitsipaalkorter ei ole kodu? Teed nalja või? Kui
oled endale korteri ostnud, oled korteri ära erastanud,
siis on see korter sinu kodu, sind ei saa sealt ilma
kohtuotsuta välja ajada, aga munitsipaalkorterit ei saa
erastada, sealt võib su alati kohtuotsuseta nii öelda
"kuuse alla" saata.
no tähenärijal
2007-12-19 16:50:17
oma osa ju kätte saadud riigipirukast. nüüd võib rahus
muidu saadud vara otsas istuda silmaklapid peas ja kõrvad
kinni topitud.. hea ja rahulik.. pole vaja piinlikkust
tunda teiste pärast, kes ilma jäid.
Tähenärija
2007-12-19 18:28:30
kodu on üüritud 80 krooni m2 kuus. Minugi unistus on päris
oma maja oma ostetud krundil. Nüüd on see võimalik, kuid
nõukogude ajal ei kuulunud isegi individuaalelamu krunt
majaomanikule, kommunaalkorteritest rääkimata. Mina loen
Sultsi lausest välja, et nõukogude ajal oli kuidagi kodusem
olla. Ma vahepeal vist avastasin milles asi: Kesknädal
ilmub arvatavasti ka venekeelsena ja artikkel oli mõeldud
Kopli inimestele, kes varem tundsid end nagu kodus ja nüüd
tunnevad end valesuunalisele rongile sattunud teise klassi
vaguni jänestena. Kodu on emotsionaalne mõiste ja minagi
toetan seda, et kui üürnikud tahavad olla pärisperemehed,
siis tuleks neile maksta selleks toetusi ja kustutada
laene. Munitsipaalelamud võiksid minugi pärast olemata olla.
tähenärijale
2007-12-19 18:42:23
Neid munitsipaalmajade linnaüürnikke peteti
alatult.Mustvalgel oli kirjas see,et 5 aastat on nad
linnaüürnikud ja siis saavad nad pinnand erastada.Kuhu see
lubadus must valgel on nüüd jäänud?Kui sundüürnikud
oleksid seda teadnud,et neil ei lasta pindu erastada poleks
nad nendele pindadele ka läinud.
to ARVAJA
2007-12-19 18:51:15
Sundüürnikud on avaldanud soovi saada munitsipaalüürnikuks
vaid seetõttu, et mingit muud võimalust neile algul ei
pakutud. Kolimistoetust ju enne ei olnud ja kui tuli, oli
väga väike. Kas teie arust on õige, et sundüürnikelt
küsimata otsustab linn neile ehitada üüratu hulga
munitsipaalkortereid ja jagab näpuotsaga kolimistoetust?
Üürnike endi soov on ju risti vastupidine. Üürnikud on
tänulikud igasuguse abi eest ja neil endil on piinlik
Linnavalitsust kritiseerida. Miks valib linn õnnetute
abistamiseks neile kõige ebameeldivama ja maksumaksjale
kõige kallima viisi? Ehitamisel oleks mõtet olnud 1994-2000
kui turul oli pakkumine väike, kuid täna on pakkumine
ülisuur.
ega Tallinna linn
2007-12-19 19:02:31
ei pea tegema ära riigi tegemata jätmised. Ta ei saa ju
seadusi vastu võtta.
ei maksa segi ajada linna ja riiki.
Tähenärija to 18.42.23
2007-12-19 19:06:34
Ka mina mäletan viimaste kohalike valimiste eelseid
lubadusi ja imestan kuidas on erastamist võimalik
korraldada uusimate ja suurimate munitsipaalhangete korral,
kus linn üürib, mitte ei ehita elamuid. Sundüürnikud ei
taha, et linn kulutab hiigelsumma neile 10-ks aastaks
ajutist peavarju pakkudes. Sundüürnikud vajavad ise seda
raha, mida linn hakkab üürileandjale maksma. Ehk on asi
selles, et Ansip annab linnadele raha vaid tingimusel, et
sõbrad-suurettevõtjad sellest oma osa saavad? Ehitusfirmad
ja kinnisvaraarendajad on ju ainukesed, kes
munitsipaalehitusest kasu saavad.
Riik
2007-12-19 19:16:55
andis valdadele-linnadele voli korraldada kinnistamata
riigimaa erastamist ja munitsipaliseeris omal ajal enamus
algselt riigile kuulunud elamuid. Omavalitsuste
korruptandid parseldasid kõik viimseni maha ja nüüd
süüdistavad riiki. Tallinnas on isegi linna laste
mänguväljakuid "teeninduseks vajaliku maana"
kortermajadele kaasavaraks antud. Sundüürnike akende all
suisa!
ju sul õigus on,
2007-12-19 19:49:45
Tähenärija.. kõik toimub ju omakasu nimel. ja hea kui
omakasu kasvab kohe aastaid.
vallasant
2007-12-19 21:36:08
to:tähenärija
Kas sulle meeldib see, et sulle võimaldatakse riigi armust
elada pinnal 5 aastat?Ja siis on ees teadmatus?Kui
tavalistel eestlasel tehti üürileping algselt
munitsipaalmajas hoopis 3 aastata peale,siis venelasest
üürnikule tehti 5 aasta peale!Faktid on kontrollitud ja
tõesed.Sultsil on jumala õigus kui väidab,et enne oli kodu
ja nüüd mitte.Oma kodu valis üldjuhul inimene ise aga nüüd
ollakse sunnismaine ilma igasuguse perspektiivita.Riigi
tegematajätmised ja valed otsused on kinni maksnud
sundüürnikud.
copi
2007-12-19 22:04:18
ELUASEMEVALDKONNAS OMANDIREFORMIGA TEKKINUD KOLLISIOONIDE
ANALÜÜS.
Kokkuvõttev ülevaade akadeemilistest õienditest
Eesti eluasemevaldkonna arengukava 2007 2013
koostamisel ja eesmärkide seadmisel oli aluseks rida
uuringuid ja prognoose ning eluasemevaldkonnas riikliku
poliitika rakendamisel koos erasektori meetmete
elluviimisega aa 2003 2005 saavutatud tulemused.
Seejuures toodi esile, et suhteliselt vähest tähelepanu on
aga siiani pälvinud sundüürnike ja teiste omandireformi
käigus erastamisõiguseta jäänud üürnike probleemide
lahendamine.
Nimetatud probleemi lahendamisele kaasaaitamisele on
suunatud Eesti Üürnike Liidu poolt täidetav projekt
Elamumajanduses omandireformiga tekkinud omanike-üürnike
kollisioonide lahendamisele suunatud meetmete
väljatöötamine, mis püstitas esimese eesmärgina ühiskonnas
esineva sotsiaalse kollisiooni materiaalse ja moraalse
väärtuse, so kahjude suuruse hindamise aluste kujundamise
ülesande. Edasiselt kavandatavad kollisioonide lahendamise
konkreetsed õigusriigipärased meetmed peavad kindlustama
Eesti ühiskonna uue suure eesmärgina sotsiaalselt ja
õiguslikult tasakaalustatud ühiskonna aluseid.
Projekti tegevused ja teostamise ajakava toob esile
eluasemevaldkonnas omandireformi käigus tekkinud ja püsima
jäänud sotsiaalse kollisiooni olemuse analüüsimise
vajaduse, loomaks teaduslikult põhjendatud alust
praktilistele lahenditele. Teostamise ajakava tingis eraldi
veel riikidevaheliste lepingute alusel Saksamaale
ümberasunud isikutele kuulunud, nn baltisakslaste varade
tagastamise küsimuse väljatoomist.
Projekti teaduslike aluste läbitöötamisel osalesid Tallinna
Tehnikaülikooli majandusprofessor Vladimir Koslov (DSc),
filosoofiadoktor, halduseetika eriteadlane Aare Laanemäe
(DSc), TTÜ majandussotsioloogia professor Katrin Paadam
(PhD, MA) ja Tallinna Ülikooli sotsioloogia osakonna
juhataja kt Piret Plaks (MA), Euroülikooli õppejõud,
majandusprofessor Vello Rekkaro (PhD, MSc), jurist Rein
Saarma (MA), psühholoog ja majandusteadlane Anne Tuurand
(MA) ning vandeadvokaat Jaak Oja ja Advokaadibüroo Paul
Varul, kellelt oli eraldi tellitud õigusarvamus
omandireformi käigus tagastatud eluruumides elavatele
ja/või elanud üürnikele kompensatsiooni maksmise
võimalikkusest.
Majandusteadusliku akadeemilise õiendi Omandipoliitika kui
kollisioonide allikas koostasid V.Koslov ja V.Rekkaro,
tuues esmalt esile teadusliku lähenemise eripärad ja seosed
võrreldes nii öelda terve mõistuse pärase lähenemisega
probleemide käsitlemisel; avades loodus- ja
majandusseaduste ning juriidiliste seaduste olemuslikku
erinevust ja avastades seejuures omandi majandusliku
olemuse ning omandiõiguse määratluste seoste
müstifikatsiooni meie õigusloomes, jõuavad autorid
järeldusele omandipoliitika määravast tähendusest meie
majanduspoliitikas. Eraldi käsitlemist leidsid ainelise
vara omandiõiguse erinevad case´d meie omandireformis:
omandiõiguse andmine ja saamine teatud varale
omandi(-õiguse) saajale kinkimise ning selle kaotajalt
rekvireerimise või riisumise vormis kuni koduõigust
hävitava ja inimõigustega vastuollu mineva tegevuseni, mis
mahub juba ka genotsiidi määratluse alla. Edasist uurimist
vajab omandi ja omandiõiguse ning vara tagastamise fenomen.
Eetilised aspektid leidsid käsitlemist A.Laanemäe koostatud
akadeemilises õiendis Omandireform ja moraalne ülekohus,
kus autor käsitles moraalse ülekohtu määratlust, moraalse
ülekohtu ja õigluse seoseid, tuues välja moraalse ülekohtu
subjektid Eestis, sh sundüürnikud, ning esitab moraalse
ülekohtu hindamise eeldused ja konkreetsed ettepanekud
omandireformi käigus tekkinud moraalse ülekohtu
hüvitamiseks.
Õiglusteooriate nüüdisaegsed käsitlused tuginevad suuresti
eetika väärtustele ja normidele, olles aluseks moraalse
ülekohtu mõiste avamisel. Moraalse ülekohtu hindamisel
tuleb arvestada vähemalt kolme (3) olulise faktoriga: 1)
inimese psüühikale tekitatud kahjuga (stressihäired,
turvatunde kadumine, toimetulematus); 2) elukvaliteedi
langusega; 3) moraaliprintsiipide rikkumisega kaasnenud
inimväärikuse kahjustusega. Taoline hindamise metoodika,
mis tuleneb õigluskontseptsioonide analüüsist, võimaldab
moraalse ülekohtu subjekti käsitleda laiemalt kui seni meie
õiguspraktikas on tehtud. Kõrvuti küüditatutega,
sundpõgenikega, endiste okupatsioonireþiimide vangidega
(kellele tekitatud moraalset kahju on riik osaliselt
kompenseerinud), tuleks subjektide loetelusse lülitada nii
sundkorras Saksa armeesse kui ka Punaarmeesse
mobiliseeritud, Tðernobõli veteranid, eriti aga
sundüürnikud kui suurim moraalse ülekohtu all kannatanute
grupp (arvestuslikult loetakse viimase grupi suuruseks u 80
000100 000 inimest). See grupp tekkis ebaõnnestunud
omandireformi tagajärjel ja on senini jäänud vajaliku
riigipoolse tähelepanuta.
Sundüürnike probleemi lahendamine nõuab olulist
riigipoolset abi. Moraalne ülekohus, mis neile
omandireformiga osaks sai, tuleb lõppude-lõpuks lunastada
ja heastada. See eeldab sihtotstarbelise finantsressursi
eraldamist, seadusandluse osalist täiendamist (sundüürnike,
võrdsustamist teiste, seni riigi poolt tunnustatud moraalse
ülekohtu subjektidega ja neile samasuguste soodustuste
laiendamist); asendustasu väljamaksmist võõrandatud
eluruumide eest, mis osaliselt kompenseeriks tekitatud
materiaalse kahju; sundüürnike poolt eluruumi ostmiseks
tehtud sissemaksete kustutamist teatud aja jooksul (nn
tagastamatu laen); elamuehituse laiendamist, pidades eriti
silmas antud sihtgrupi vajadusi.
Nimetatud meetmete rakendamine vastaks Euroopas omaks
võetud hea tava ja hoole eetika nõuetele, mida mitmed
riigid (Saksamaa, Soome jt) on praktikas kasutanud. Samas
on ka Eesti riik muutunud tänaseks majanduslikult
tugevamaks, mis võimaldab hea tahte korral asuda ülaltoodud
probleemi lahendama. Ühtlasi oleks see sotsiaalselt ja
poliitiliselt õigustatud riigimehelik samm, mis aitaks
kindlasti kaasa olulise osa rahva võõrandumise ületamisele
riigist ja valitsusest.
Akadeemilise käsitluse Restitutsioon võrdlevas
perspektiivis Eestis ja Leedus Ida-Euroopas toimunud
omandireformide taustal annab P.Plaks, juhendaja K.Paadam.
Eestis läbiviidud restitutsiooniprotsessi on nimetatud
üheks laialulatuslikumaks kogu Ida-Euroopas. Esiteks
esitati õigustatud subjektide ringile väga vähe piiranguid,
teiseks kuna natsionaliseeritud maju oli palju, oli ka
tagastatud majade hulk väga suur. Valdavalt kasutati
elumajade füüsilist tagastamist, mis on alati
komplitseerituim tagastamise viis. Lätis ja Leedus viidi
protsess läbi tagasihoidlikumas ulatuses kui Eestis.
Leedu peamine seadusandlik eripära Eestiga võrreldes
seisnes subjektide ringi piiramises. Vara ei tagastatud
isikutele, kellel ei olnud tagastamise hetkel Leedu
kodakondsust ning kes ei elanud tagastamise hetkel Leedus.
Ungaris natsionaliseeriti vaid 25 protsenti elumajadest,
ülejäänud korterid ja elumajad jäid eraomandissse. Otsest
tagastamist välditi, kasutades valitsuse aktsiatega
kompenseerimismehhanismi, mida sai kasutada maa ja
eluasemete erastamiseks. Ida-Saksamaal ei olnud samuti
suuri pingeid, kuna restitutsiooniprotsess jäi teiste kahe
riigi ühinemisega seonduvate probleemide varju. Et
tagastatud majad asusid endise Ida-Saksamaa territooriumil,
kuid Ida-Saksamaal tekkis pärast kahe riigi ühinemist
elamufondi ülejääk (paljud endised idasakslased lahkusid
Lääne-Saksamaale) kulges kogu protsess suhteliselt
rahulikult.
Kõige vähem tagastati vara Poolas, Rumeenias, Venemaal,
Ukrainas ja Valgevenes. Poolas oli natsionaliseeritud
elumaju vähe, ka puudus selles riigis pikka aega formaalne
restitutsioonipoliitika ning vastav seadusandlus. Poola oli
Ida-Euroopa riikide hulgas praktiliselt ainuke riik, kus
tekkis diskussioon, kas vara on mõtet tagastama hakata,
kuna leiti, et üks riik ei saa olla kohustatud vastutama
teise riigi tegevuse eest. Rumeenias oli restitutsiooni
tagasihoidliku ulatuse põhjuseks elumajade eraomandisse
jäämine juba sotsialismi perioodil. Venemaal, Ukrainas ja
Valgevenes aga ei olekski laiaulatuslik
restitutsiooniprotsess olnud võimalik endisi omandiõigusi
tõendava dokumentatsiooni puudulikkuse tõttu.
Elumajade restitutsiooniprotsessi juures on kõige rohkem
sotsiaalseid pingeid tekitanud probleem tagastatud
elumajadesse elama jäänud üürnike õiguste kaitse, kes
sattusid pärast tagastamist võrreldes teistega ebavõrdsesse
situatsiooni, kuna ei saanud teiste elanikega sarnaselt oma
eluaset erastada.
Kuigi Leedus on riik võtnud restitutsiooniprotsessi
reguleerimisel märksa suurema vastutuse kui Eestis, on
tagastatud majade üürnike ja omanike hinnangud vara
tagastamise protsessile ühtviisi negatiivsed. Seda võib
seletada mõlemas riigis levinud ideoloogiaga, mis tunnustab
omanikustaatust normina ning käsitleb üürnikustaatust
läbikukkumisena eluasemeväljal. Seega ei olda
üürnikustaatusega rahul ka siis, kui objektiivselt võttes
ei ole olukord, vähemalt majanduslikelt väljavaadetelt,
kõige lootusetum, nagu näiteks Leedus. Levinud ideoloogia
väljenduseks on ka stigmatiseeriv suhtumine üürnikesse nii
omanike kui kogu ühiskonna poolt.
Ideoloogia omanikustaatus kui norm avaldub eriti teravalt
Eestis, kus riigi sekkumine ka üürisuhetesse üldisemalt on
olnud tagasihoidlik. Samas on tehtud viga mõistetud ning
viidatud vajadusele toetada ka neid leibkondi, kes eluaset
ei oma. Nii näiteks on lähiaastate riikliku poliitika
kohaselt kavas pakkuda eluaseme üürijatele senisest
suuremat kindlust seadusandliku regulatsiooni näol (Eesti
eluasemevaldkonna arengukava aastateks 2007-2013) ja
jätkata munitsipaalelamuehitusprogrammidega (nt Tallinna
elamuehitusprogramm 5000 eluaset Tallinnasse), et
kindlustada sundüürnikele ning teistele abivajajatele
võimalikult kvaliteetne eluase.
R.Saarma esitab juristi arvamuse omandireformiga seotult
igamise mõistest ja ainelise vara tagastamise õiguslikust
sisust, järeldades, et igamise institutsiooniga ei saa
lahendada sundüürnike kollisioone; ainelise vara
tagastamise analüüsi hindab ta aga mõneti tänamatuks ja ka
keeruliseks. Tuginedes aprillis 2004.a. koostatud
rahvusvahelisele raportile Omandireform ja omandireformi
läbiviimine Eesti Vabariigis aa. 1991 2004, tuleb esile
rida ebakohti meie omandireformis:
1. Omandireform ja selle läbiviimine pole kooskõlas EV
Põhiseadusega. Käsitletava perioodi jooksul on eiratud ja
jätkuvalt eiratakse Eesti Vabariigi Põhiseaduse kolme
põhiprintsiipi: 1) Õiguskindluse printsiipi § 3; 2)
Õiguspärase ootuse printsiipi § 10;
3) Võrdse kohtlemise printsiipi § 12, mille tulemusena on
rikutud EV Põhiseaduse üheksat paragrahvi I p.§3, II p.§ 9,
§10, §12, §13, §15, § 25,§ 32, §33.
2. Omandireformi elluviimisel pole kinni peetud ei
kehtivast siseriiklikust ega rahvusvahelisest
seadusandlusest.
3. Alates oktoobrist 2002 kestab seadusvaakum, kus
Riigikohus luges ORAS § 7 lg 3 vastuolus olevaks
Põhiseaduse § 13 lg-ga 2 ja § 14 nende koostoimes. Ükski
riigiinstitutsioon pole oma seisukohta välja öelnud, kui
pikaks võib seadusvaakum venida, samal ajal tõstetakse
inimesi jätkuvalt välja nende seadusjärgsetest kodudest.
(Nüüdseks on küll nii President kui Riigikohus ja ka
Riigikogu oma tahet avaldanud, kuid õigusriigipäraste
lahendite puudulikkusest tulenevalt ei võta kohalik
omavalitsus, kellele on omandireformi teostamise kohustus
pandud, nt Tallinnas neid täitmisele, kuna riik ei ole
eraldanud tekkivate kollisioonide lahendamiseks vahendeid.)
4. Massiliselt on toime pandud ebaseaduslikke tagastamisi
ja läbi viidud ebaseaduslikke erastamisi.
5. ÕVVTK komisjonide moodustamisega tekitati kohtute
õigustes olevad institutsioonid ja seega olukord, mis on
vastuolus EV-s kehtiva ülima seadusandliku dokumendi - EV
Põhiseadusega. ÕVVTK komisjonid üle kogu riigi on teinud
arvukalt kas tahtlikult või tahtmatult valesid
tagastamisotsuseid, millede tagasipööramiseks on ainuke
rakendusse jõudnud tee seni olnud üksikjuhtudega kohtutes
käimine.
6. President, õiguskantsler, peaminister, justiitsminister,
siseminister, Politseiamet, Kaitsepolitseiamet,
Riigiprokuratuur, Riigikontroll on õigusnormidest
kinnipidamist kontrollinud ja tuvastanud seaduserikkumisi,
pole aga ebaseaduslikke sätteid tühistanud ega teo
toimepanijaid vastutusele võtnud. Ükski riigiinstitutsioon
pole kas tahtnud või suutnud reageerida, et pöörata
kuritegelik ebaseaduslik olukord seaduse kohaseks.
Linnavalitsuste põhimäärused kohustavad linnavalitsusi
tühistama ebaseaduslikud otsused ja korraldused nende
ilmnemisel. Seda aga pole tehtud kordagi ja toimitud on
vaid kohtuotsuse ajendil.
7. Vastavalt Põhiseadusele on Eesti kohtusüsteem 3-e
astmeline, tegelikkuses on aga Riigikohtu juures asuv
institutsioon, kelle pädevuses on menetlusloa andmine,
neljas aste, millest tulenevalt paljud kohtuvaidlused ei
ole jõudnud Riigikohtu saali ja on suundunud
rahvusvahelistesse kohtutesse, sh. Euroopa Kohtusse, ÜRO
Kriminaalkohtusse jm. Samal ajal on arvukalt ühesugute
baasandmetega kohtulahendid nii Haldus-, Ringkonna- kui
Riigikohtus, mis on üksteisega risti vastukäivad.
Nimetatud raportis on välja toodud rida sotsiaalseid
probleeme, mida on kaasa toonud eelpoolmainitud rikkumised.
Varaline restitutsioon on olnud suunatud eelkõige just
endiste omanike, nende pärijate ja volitatud isikute
õiguste tagamisele. Teatavasti ORAS § 2 lg 2 välistab vara
tagastamise uue ülekohtu tekitamisel. Uus ülekohus ei pea
tingimata väljenduma milleski konkreetses, näiteks perede
tänavaletõstmises. Ülekohus on seegi, kui endine omanik või
tema esindaja maja- või korterielanikke pidurdamatult
tülitab, neile helistab, ähvarduskirju saadab, oma võimu
näitab. Paljud pereisad ja -emad on oma kodust ilma jäänud,
paljusid ootab see ees.
Mõistetav on 1940. a vara omanike õiguste ennistamine neile
siis kuulunud varale, kuid selgusetuks jääb, mis alusel
jagatakse neile formaaljuriidilistele (fiktiivsetele)
omanikele ja nende pärijate laia ringi nn. õiguslikele
subjektidele üle kogu maailma Eesti rahva 1990ndate aastate
vara. Sellist ühiskondlikku kokkulepet ( seadust ) meil ei
ole. Varade ümberjagamine nende tagastamise sildi all on
tegelikult majanduspoliitiline vägivald oma rahva kallal.
A.Tuurand käsitleb sundüürniku staatusesse sattumise
psühholoogilisi tagajärgi, avades inimorganismi
vastureaktsioonid frustratsioonile ehk ego
kaitsemehhanismide arenguetapid kuni isiksuse moondumise ja
psüühika laostumiseni. Kokkuvõtvalt toob psühholoogia- ja
majandusteaduste magister välja praegusel etapil kõige
olulisema: Omandireformi aluste seaduse (ORAS)
vastuvõtmisega Eestis 1991. aastal vallandati nii
majanduslik kui psüühiline terror osa kodanikkonna suhtes,
rööviti nendelt inimestelt igasugune turvatunne.
Turvalisuse tunne on füsioloogiliste vajaduste järel
inimeksistentsi üks põhivajadusi. Turvalisusvajaduse
rahuldamise võimatus toob paratamatult kaasa
kahetsusväärsed tagajärjed võõrandumise riigist ning
frustratsiooni kõigis oma ilmingutes: agressiivsus,
taganemine, regression, isolatsioon, repression,
psüühilised ja psühhosomaatilised haigused, alkoholism,
enesetapud jpm. Hind, mida sundüürnikel on tulnud maksta,
on ränk: nõrk vaimne tervis, füüsilised häired, kahjustatud
suhted ja purunenud perekonnad jms.
Säärane varade tagastamise otsus sai sündida vaid külmast
ratsionaalsusest, pidamata kümneid tuhandeid oma maa
kodanikke respekti vääriliseks. Poliitikute pillatud
tühisõnad Eestist kui õigusriigist ning iga inimese
hindamatust väärtusest riigile, kutsuvad kümnetes
tuhandetes sundüürnikes ja ka kõrvalseisjais esile pigem
naeru kui nutu. Kui esialgu oli sundüürnike viha suunatud
uusomanike ja seadust rakendama asunud toonase peaministri
M.Laari vastu, siis hiljem pöördus see vihaks kogu
riigiaparaadi vastu, kulmineerudes paljudel juhtudel
vaenuks kogu Eesti Vabariigi vastu. ORASe ellurakendamine
kustutas väga paljude usu Eestisse kui õigusriiki ning
riigiaparaadi tahtesse kaitsta kõige tähtsamat kodanikku
ja tema kodu.
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium tellis
õigusarvamuse omandireformi käigus tagastatud eluruumides
elavatele ja/või elanud üürnikele kompensatsiooni maksmise
võimalikkusest Advokaadibüroolt Paul Varul, millest P.Varul
tegi ettekande konverentsil Omandireformi õiglased
lahendid 20. veebruaril 2007.a. Õigusliku arvamuse
järelmid on:
1.Eesti õigussüsteemi aluspõhimõtted võimaldavad õigusakti
andmist, millega reguleeritakse sundüürnikele
kompensatsiooni maksmist seonduvalt nende kasutuses olnud
ja /või olevate eluruumide tagastamisega omandireformi
käigus. Samas tuleb mainitud õigusakti välja töötamisel
arvestada eelkõige põhiseaduse ja sellest tulenevate
õigusprintsiipide nõuetega. Õigusarvamuse koostajate
arvates on kõige olulisem pidada silmas võrdse kohtlemise
ning proportsionaalsuse põhimõtteid.
2.Kompensatsiooni maksmine oleks põhjendatud nendele
sundüürnikele (või üürniku perekonnaliikmele, kes elas koos
nüüdseks surnud üürnikuga ümberasujale kuulunud
õigusvastaselt võõrandatud majas), kes enne ORAS-e
jõustumist sõlmitud üürilepingute alusel kasutavad eluruume
ümberasujale tagastatud elamus või on kasutanud enne ORAS-e
jõustumist sõlmitud üürilepingu alusel eluruume elamus
selle elamu ümberasujale tagastamise ajal. Teistele
sundüürnikele ei pea me kompensatsiooni maksmist
põhjendatuks ja seda asjaolu tõttu, et teistele
omandireformi õigustatud subjektidele (seega mitte
ümberasujatele) kuulunud ja õigusvastaselt võõrandatud ning
nüüdseks tagastatud eluruumide üürnike jaoks oli alates
ORAS-e jõustumisest 20.06.1991 ja Eesti Vabariigi riiklike
ja munitsipaaleluruumide erastamise seaduse jõustumisest
01.07.1992 selge, et nende kasutuses olevate eluruumide
tagastamise korral ei ole neil võimalik nimetatud eluruume
erastada. Seega ei ole siin tegemist õiguspärase ootuse
põhimõtte rikkumisega. Lisaks sellele ei ole nimetatud
sundüürnike ring ühtne, ühtsetel alustel arvutatava või
sama suurusega kompensatsiooni maksmine kõikidele nendele
sundüürnikele oleks problemaatiline ja samuti võiks
kompensatsiooni maksmine kõikidele sundüürnikele, keda on
arvuliselt ilmselt tunduvalt rohkem kui ümberasujatele
kuulunud õigusvastaselt võõrandatud ja tagastatud elamutes
elavaid üürnikke, koormata ebaproportsionaalselt raskelt
teisi ühiskonnaliikmeid.
3.Makstava kompensatsiooni suuruse osas näeme kahte
alternatiivset lahendusvarianti. Esmalt oleks mõeldav
maksta kompensatsioonina välja üürniku poolt kasutatava või
kasutatud eluruumi turuhind selle üürniku poolt vabastamise
aja seisuga, millest on maha arvatud selle eluruumi
erastamise kulud. Juhul kui otsustatakse eluruumi turuhinna
hüvitamise kui kompensatsiooni kasuks, tuleks läbi viia iga
sellise eluruumi hindamine ja sellise hindamise
läbiviimisega kaasnevad kulud peaksid jääma Eesti Vabariigi
kanda.
Teise, alternatiivse variandina oleks mõeldav maksta
üürnikule iga tema poolt kasutatava või kasutatud eluruumi
ruutmeetri eest kompensatsioonina teatud sümboolsem
rahasumma (nt 1000 krooni iga ruutmeetri eest). Sellise
kompensatsiooni eesmärgiks oleks hüvitada üürniku jaoks
tekitatud segadus, teadmatus ja ebamäärane lootus korteri
erastamiseks.
4.Õigus taotleda kompensatsiooni maksmist ning õigus saada
riigilt rahalist kompensatsiooni seonduvalt elamu
tagastamisega ümberasujale peaks tekkima ajaliselt pärast
seda, kui üürnikule on ümberasuja omandireformi õigustatud
subjektiks tunnistamise otsus, elamu tagastamise korraldus
ja üleandmise akt kätte toimetatud ning nimetatud kolme
dokumendi kättetoimetamisest on möödunud vähemalt 30 päeva
(soovitame pikemat tähtaega, nt 2 kuud) ja sundüürnik ei
ole elamu tagastamist vaidlustanud. Kompensatsiooni
taotlemise avalduste esitamine peaks olema võimalik
mõistliku aja jooksul (nt 6 kuud kuni 1 aasta) alates
kompensatsiooni taotlemise avalduse esitamise õiguse
tekkimisest. Menetlema neid oleks pädevad eluruumi asukoha
järgsed valla- või linnavalitsuse täitevorganid.
Kompensatsiooni maksmiseks vajalik raha peaks tulema
riigieelarvest ning samuti tuleks riigieelarve kaudu
hüvitada kohalikele omavalitsustele taotluste menetlemise
ja otsuste tegemisega seonduvad kulud. Kompensatsiooni
välja maksmist peaks korraldama kas Majandus- ja
Kommunikatsiooniministeerium või Rahandusministeerium.
5.Sundüürnikele kompensatsiooni maksmist soovitame
reguleerida eraldi seadusega, mis oleks kõige enam
kooskõlas õigusselguse põhimõttega.
Vandeadvokaat J.Oja on samuti seisukohal, et vajalik on
eraldi seaduse vastu võtmine Riigikogu poolt. Sundüürnike,
kellel oleks õigus taotleda kompensatsiooni, määratlemisel
toob ta olulisena esile vajaduse vaadelda eraldi neid
sundüürnikke, kes sattusid sundüürnike seisukorda pärast
algse ORAS-e teksti muutusi, st rikuti õiguspärase ootuse
printsiipi seaduse stabiilsusele ja kelle seisukord seega
halvenes hiljem ettenägematult. Kompensatsiooni taotlemise
ja maksmise otsustamine peaks olema riikliku süsteemi,
mitte kohaliku omavalitsuse osaks.
Üldise õiguse põhimõtete järgi peaks igale sundüürnikule
väljamakstav kompensatsioonisumma ühe pereliikme kohta
olema kõigile võrdne, et vältida ebavõrdse kohtlemise
süüdistusi. Selle aluseks võiks aga olla antud paikkonnas
analoogilise tasemega eluruumi ruutmeetri keskmine
turuhind, nt seisuga 1.jaan.2007 vm. Samuti peaks olema
määratletud, mitme ruutmeetri kaotatud eluruumi
kasutusõiguse eest konkreetne isik saab kompensatsiooni.
Täienduses oma õiguslikule arvamusele tuuakse välja
Riigikohtu õiguspraktikast tulenevana põhimõte, et moraalse
kahju tekitamisel peab kannatanu tõendama ka reaalse kahju
esinemist. See põhimõte on küll mugandatav sundüürnike
asjadele, kes kaotasid ju reaalselt erastamisõiguse
korterile ja maale, mis on reaalselt rahaliselt hinnatav
summa. ORAS-e teksti korduva muutmise tulemusena on
toimunud õiguse üldpõhimõtteks oleva õiguspärase ootuse
printsiibi rikkumine, sest seaduses tehtav muudatus ei tohi
olla õiguse subjektide suhtes sõnamurdlik. Omaette
probleemide ringi moodustab aga küsimus, et paljude
sundüürnike elu on viimased 15 aastat olnud ebakindel ja
häiritud. Sellise riigipoolse käitumise tagajärjel on
inimesed pideva stressi all, kannatavad moraalselt ja
füüsiliselt ning on kaotanud tervise. Siin saab olla
kompensatsiooniks vaid vastava rahasumma väljamaksmine.
ORAS § 2 lg.2 sätestatud põhimõte omandireform ei tohi
tekitada uut ülekohut on ju sisuliselt samuti üks õiguse
aluspõhimõtteid, mis aga sundüürnike puhul on jäänud
deklaratiivseks.
Koostas V.Rekkaro
23.04.2007
Tähenärija to vallasant
2007-12-19 23:04:04
Nõukogude ajal valisid endale kodu pommitaja Endel Puusepp
ja teised kõrgelennulised. Paljud märtsipommitamisel
kodutuks jäänud aga jäidki sugulaste juurde allüürnikeks
kuni vene aja lõpuni. Nüüd on paljud neist ka sundüürnikud.
Keegi ühiskorterite üürnikest pole öelnud, et vene ajal oli
seal mõnus kodu. Ja ega tavalised korteridki kiita polnud.
Hoovid olid kütteks varutud lammutusprahti täis. Trepikojad
haisesid ja välisuksed ei käinud lukus. Kus need kaunid oma
kodud küll olid Põhja-Tallinnas?
Tähenärija
2007-12-19 23:42:11
tahaks copi pika copy peale küsida, mis rahvastevahelise
kokkuleppe alusel on 50 aastat provintsilinna kõdurajooni
kööktoas virelenud sundüürnik 50x väiksem kannataja kui
Kadrioru kuuetoalises sama pikalt mõnulenud sundüürnik?
Nende korterite hinnavahe on ju 50x ja ega kööktoa
eestlasel tõesti ei olnud "õigustatud ootust" Kadrioru
polkovniku kuuetoalist erastada. Viimasel aga tõesti oli
"õigustatud ootus", et majaperenaine ja ta lapsed 16
aastat sunnitööd üle ei ela. Pettumus oli polkovnikul ehk
tõesti 50x suurem, aga rahalist kompensatsiooni ikka
niiviisi arvutada ei passi. 13 aastane sundüürnikupõligi on
polkovnikul üsna lahe olnud ja kööktoa üürnikul veel
viletsam kui varem. Te ajate omandi ja privileegid segi.
Privileegide kaotust pole ükski kohus veel kompenseerida
käskinud. Nõukogude ajal oli igal inimesel "õigustatud
ootus" saada paneelikasse korter, külmkapp, vaip ja
autoostu luba. Savisaar oma Rahvarindega tegi neile
lootustele lõpu koos Muinsuskaitse Seltsi ja muude
pahadega. Anname nad kohtusse?
Kummaline
2007-12-20 00:25:58
mees, see Sults. Linnavolikogus hääletab 250 000-se
kolimistoetuse 75-e peale ja samal ajal protsessib kohtust
igale perele ca 750 000 kompensatsiooni. Miks ta ei võiks
volikogus kohe 250 000 kehtima panna ja 10 aasta pärast,
kui kohtuvõit käes, need puuduvad 500 000 peale kaubelda?
Pusib kohtupaberitega palehigis kaks aastat, selle asemel
et volikogus ühe õhtuga kolimistoetuse abil probleem ära
lahendada. Või omandab teist kõrgharidust juuras ning
projekt "Kopli sundüürnik" on ta kursusetöö?
to Tähenärija
2007-12-20 00:53:20
Sultsi arust elas kolkalinna kööktoa eestlane vene ajal
õnnelikult OMA KODUS. No nüüd saab Kadrioru polkovnikul
3+5+5 täis ja ta saabki kolkalinna kööktuppa OMA KODU ja
sama õnnelikuks kui seal 50 aastat veetnud eelmine üürnik.
Nii hea, et mõned inimesed tänagi veel seda õnne kogeda
saavad, mis meile 1940-41 ja 1944-91 osaks sai. Kui saaks
tänaksin kõiki tublisid kommuniste ja keskerakondlasi 25
nõukogude aastaga Kalamaja kommunaalkorteris , kus kodune
peldik trepikojas. Saagu nad ometi millest unistavad.
Tänavale töstetu
2007-12-20 14:34:21
to Tähenärija
Köik sundüürnikud pole olnud polkovnikud 6-toalises
korteris,piisavalt on olnud ka neid kes omanike korterid
korda tegid,teadmises et loovad endale alatiseks kodu, ja
nüüd peavad jöulupühad söna otsese möttes kuuse all,
jöhkralt oma kodust väljatöstetuna,ilma usuta öigusesse ja
öiglusesse.Kas üldse kunagi leiab see verine ülekohus
mingigi lahenduse? nagu ei usu enam...
no
2007-12-20 15:57:31
mina olen siiani kommentaaridest teada saanud,et
tagastatavates majades elasid ainult eestlased,et
polkovnikud said kõigi mugavustega korterid mägedele.
Nüüd,oh imet,on polkovnikud ka sundüürnikud. Leppige
omavahel kokku,kuidas venelasi sõimata. Muidu kukub
koomiline välja.
|