![]() Totaalne riik, lokaalne inimene
Uskmatu Toomas
2004-12-20 22:04:50
Sundüürnikele tuleb anda kätte nende osa riigivarast, see
on selge. Kas nad tahavad seda vara kulutada praeguse kodu
jätkuvaks üürimiseks või uue kodu ostuks või üürimiseks
jäägu nende valikuks. Kuid mida me mingilt rahvusvaheliselt
kohtult ootame? Kus on kirjas. et riigi- või linnakorteri
üürnik peab saama oma korteri soodushinnaga päriseks osta?
Millises riigis see nii on? Kas korteri soodushinnaga ost
on juba inimõiguste hulka kuuluv? Paluks täpsustada.
Luka Shenko
2004-12-20 22:36:43
Oletame, et mingi segane Valgevene diktaator okupeerib
homme Eesti ja natsionaliseerib kogu eraomandi ja linnavara
ning kehtestab ülimadalad üürid. Paari kuu pärast on
okupandid sunnitud lahkuma, kuid Eesti valitsus otsustab
mitte denatsionaliseerida neid kortereid, suvilaid ja muud
vara mida välja üüritakse või renditakse ja mille omaniku
okupandid on tapnud. See vara otsustatakse kinkida
üürnikele ja rentnikele. Muu renditav või üüritav vara küll
tagastatakse, kuid kehtima jäävad valgevenelikult madalad
üüri ja renditariifid. Oleks mõnus, mis?
Ebba Rääts
2004-12-20 23:14:44
Eesti lähiajaloost. Ehk tasub meelde tuletada mõne targa
juristi seisukohti.
(Eesti Vabariigi omandireformi aluste seaduse normatiivne
kontseptsioon. 8. mai 1991 ülemnõukogu istung. ORAS-i
esimene lugemine). Ettekanne vabariigi justiitsministrilt
Jüri Raidlalt. Alljärgnevalt sõna-sõnaline tsiteering
stenorgammist:
Lugupeetud eesistuja, austatud Ülemnõukogu liikmed. Esitan
ettekande omandireformi aluste normatiivse kontseptsiooni
kohta kolmes plokis: esimene osa- teesid reformi kohta,
teine- kontseptsiooni üldiseloomustus ja kolmas, kui
ajalimiit kannatab kahe erineva kontseptsiooni
juriidiline võrdlus.
I. Omandireformi õige ja täpne ning teoreetiliselt
põhjendatud nimetus on kahtlemata omandisuhete reform:
muudetakse reformi käigus ju ikka suhteid, mitte aga
vara-asju ja esemeid iseendid.
II. Omandireform on ühiskondlike suhete kogu
ümberkorralduse kompleksi südamik. Mõistagi on see
majanduse vundamendiks. Sellisena haarab omandireform kogu
ühiskonda, puudutab praktiliselt iga üksikisiku ja
üksiksubjektide koosluse erinevaid huve. Kuivõrd see on
nii, siis on omandireformi üheks keerulisemaks momendiks
sotsialsete konfliktide minimiseerimine ja leevendamine.
OMANDIREFORM JA LOOMULIKULT KA MAAREFORM EI PEA EESTI
ÜHISKONDA MITTE PIKI JA PÕIGITI LÕHKI AJAMA; VAID PEAB
OLEMA SUUNATUD OLEMASOLEVATE JA TEKKIVATE LÕHEDE
ÜLETAMISELE.
III. Omandireform on komplekssne nähtus, mille üle
otsustamiseks on vaja probleemi analüüsida väga paljudest
aspektidest. Otsustuse langetamine eeldab vähemalt
järgmiste analüüside tegemist: 1) poliitiline;
2) finantsmajanduslik; 3)õiguslik; 4)eetiline; 5)
ajalooline ja 6) sotsiaalpsühholoogiline.
Lõplikult jaatava seisukoha omandireformi aluste ja
maaseaduse suhtes saab anda vaid pärast seda, kui
seaduseelnõule on võimalik teha vähemalt rahuldav hinnag
vähemalt kõigist neist kuuest aspektist lähtudes.
SOTSIAALSET KRIISI SÜVENDAVAT OMANDIREFORMI LÄBI VIIA OLEKS
LUBAMATU. Vajaduse korral peaks Ülemnõukogu kaaluma isegi
rahvahääletuse korraldamist. Teise paragrahvi teises lõikes
sisaldub minu poolt (J. Raidla-toim) eelnevalt korduvalt
rõhutatud sotsiaalse turvalisuse järgimise nõue. Tsiteerin
(J. Raidla-toim): Omandireformi käigus vara tagastamine
endistele omanikele või nende õigusjärglastele ei tohi
kahjustada teiste isikue seadusega kaitstud huve ega
tekitada uut ülekohut. Ei rohkem ega vähem!
Omandireform on määrava tähtsusega Eesti Vabriigi olevikule
ja tulevikule. Professor Jüri Uluots, kommenteerides
1939.aastal valminud Eesti Vabariigi tsiviilseadustiku
projekti, manitses nii poliitikuid kui juriste kainele
otusele, mida ei saa teha mitte johtuvalt hetkehuvidest,
vaid arvestusest, et nõnda kardinaalsed seadused tehakse
olevatele ja tulevastele põlvedele. Seadusandluse loogika
kohaselt saab omandireformi põhiküsimusi otsustada vaid
parlament või rahvas vahetu demokraatia, st referendumi
teel. Eesti Vabariigi valitusel puudub taoline
otsustusõigus.
Ebba Rääts
2004-12-20 23:16:40
Eesti lähiajaloost. Tasub meelde tuletada asjatundjate
seisukohti.
ORAS-i ekspert Mihkel Oviiri sõnavõtt Ülemnõukogus 8.
mail 1991 ORAS-i esimesel lugemisel. Alljärgnev tekst on
tsiteeritud stenogrammist.
Lugupeetud eesistuja, lugupeetud Ülemnõukogu liikmed!
Kaks päeva tagasi toimus siin omandi -ja maareformi
komisjoni istung, kus ma tõin esile mõningaid probleeme ja
kahtlusi seoses selle õigusliku alusega, mille järgi oli
kogu meie maa-ja omandireform üles ehitatud. Ja ma pean
vajalikuks neid kahtlusi jagada teiega, sest minu arvates
on nad küllalt olulised.
Nagu te teate, on kahe Saksa riigi ühinemise aluseks tema
ühinemisleping.
Ühinemislepingus oli öeldud, et põhimõtteliselt
tagastatakse võõrandtud vara endistele omanikele ja nende
pärijatele. See oli esimene õiguslik dokument.
Teine õiguslik dokument oli rahvale kuuluva vara
privatiseerimise ja reorganiseerise seadus 1990 aasta 17.
juunist.
Kolmas, meie tänasele konkreetsele situatsioonile väga
tähelepanuväärne seadus oli omandiküsimuste reguleerimise
kohta. See seadus tõi välja rahvusvaheliselt tunnustatud
põhimõtte, et need tagastamise ja kompenseerimise küsimused
ei kehti võõrandmiste suhtes, mis toimus vastavalt
okupatsiooni õigustele või okupatsioonivõimude otsusele.
Selle taga olid suured, endiste Saksa Demokratlik Vabariigi
territooriumil asunud varad, näiteks haaras see 1/3 kogu
Saksa Demokratliku Vabariigi maavaldustest. Mis sai edasi?
Vastavalt demokraatliku riigi institutsioonidele on olemas
kolm realset võimu: seadusandlik, täidesaatev ja kohtuvõim.
Terve rida isikuid (endised omanikud toim.), kes leidsid,
et see seadus puudutab ja piirab nende arvates neil olevaid
õigusi, mis puudutab omandisuhete järjepidevuse probleemi,
pöördusid Saksamaa Kõrgemasse Konstitutsioonikohtusse.
Kõrgem konstitutsioonikohus arutas ja langetas 25. aprillil
(1991-toim) otsuse. Otsuses öeldi, et Saksa seadus
omandiküsimuste reguleerimise kohta on täies vastavuses
rahvusvahelise õigusprintsiipidega ja see punkt, mis näeb
ette, et okupatsiooni ajal toimunud okupatsioonireêiimi
poolt antud omandi võõrandamine ükskõik mis vormis, ei
kuulu muutmisele. Seetõttu kohus jättis selle seadusesätte
endiseks. Kohus lähtus rahvusvaheliselt tunnustatud
õigusprintsiipidest, mille kohaselt okupatsioonivõimude
poolt või otsusel toimepandud sundvõõrandusi tuleb vaadelda
kehtivatena peale okupatsiooni lõppu. Kohtu seisukoht oli,
et kõne all olevad võõrandamised (natsionaliseerimine,
vara võõrandamine endistelt omanikelt-toim) olid algusest
peale suunatud ühiskondlike suhete muutmisele ja
sotsialistliku korra kehtestamisele, kuid ei kuulu
vaatamata sellel muutmisele, sest see tuleneb
rahvusvaheliselt tunnustatud üldpõhimõtetest. Saksamaa
konstitutsioonikohtu otsus on 62 lehekülge pikk. Igaüks,
kes tunneb huvi, võib antud seadusega tutvuda ja ma (M.
Oviir-toim) olen valmis selle seaduse temale andma. Me
pöördusime selles küsimuses ka teiste tuttavate
välisekspertide poole, kellega me oleme erinevatel
tasanditel kohtunud. Mängisime nendele ette selle
stsenaariumi vastavalt meie kõrgemate riigivõimuorganite
otsustele, mis seda asja võikid mõjustada, ja nemad
(rahvusvahelised eksperdid) olid sellel seisukohal, et
antud situatsioonis kehtivad meie suhtes täielikult
rahvusvahelised aktsepteeritavad õigusnormid. Nii nagu
väliseksperdid minu arvates tervameelselt märkisid, on see
kehtiv kultuurriikide suhtes, kes loevad enda kohustuseks
aktsepteerida rahvusvahelist õigust (see tähendanuks vara
mitte tagastamist ).
Lubage mul lõpuks teile ette lugeda ühe väliseksperdi
lühike arvamus, mis otseselt puudutab ka neid probleeme,
mis me siin arutame. Seal öeldakse nii: kui vabariigid,
mõeldud on siin eelkõige Balti vabariike, ei ole
kehtestanud mehhanismi, et nende siseriiklik õigus oleks
kooskõlas rahvusvaheliste standarditega, siis nad ei ole
selles suhtes andnud kohtutele mingit võimu. Neil on kavas
luua konstitutsioonikohtud. Kuid ilmselt kulub poliitikutel
selleks veel omajagu aega. Poliitikutele on praegune seis
mugav (ülemnõukogu liikmed-toim), sest nad võivad
kehtestada iga seaduse, mida nad peavad vajalikuks, ilma
kohtupoolse kontrollita. Kuid see on väga lühinägelik
seisukoht. Minu (Oviir-toim) ettepanek oleks, et see
seadus, millest me täna räägime, omandisuhete seadus
(ORAS), mis puudutab paratamatult igaühte meie hulgast, ei
oleks lühinägelik seadus.
Lisaks ainet mõtisklemiseks: Põhiseaduse alusel on Eesti
Vabariik rahvusvahelise õiguse subjekt alates aastast 1992.
Põhitagastamine läks lahti aastatel 1993. Nõukogude väed
lahkusid Eestist 1994.a. sügisel.
lemme
2004-12-21 15:36:42
To Jasper! Ma ei kujutle vaid tean, kuidas nad käitusid.
rip
2004-12-22 14:11:53
Sekundeerides Ebbale arvan, et on tähelepanuväärne kui
palju veel Omandireformi käivitamise ajal - läbini post
sovietlikul üleminekuajal oli siiski meie rahval ja
riigitüüri juures olevatel inimestel selget mõistust, au-,
väärikus ja vastutustunnet niisugusel kujul nagu seda
elementaarsena mujalgi kodanikuühiskonnas mõistetakse. Seda
on nii lääne demokraatiates kui oli ka Nõukogude Liidus.
Milliseks aga nn. ultra liberaalne vabaturumajandus ja
pretsedenditu Omandireform eestlased on muutnud ...???!!!
Jaan Sotter to rip
2004-12-27 01:57:31
Vabaturumajandusel pole Eesti hädadega mingit pistmist.
Omandireformil aga küll. Ebavõrdsus,vaesus ja pinged
tekkisid ebaõiglase JAGAMISE, mitte turustiihia tagajärjel.
Vabaturumajandus on meil alles tekkimas. Eestlane ei ole
tige ettevõtliku naabri peale, kuid on õigustatult kade,
kui täpselt temasugusele naabrile JAGATI oluliselt rohkem
vara. Kuna enamus keskklassist ja rikastest on saanud oma
vara erastamise, mitte eduka äritegevuse tagajärjel, siis
peavad vaesemad automaatselt kõiki jõukamaid
muidusaajateks. Sõdadevahelises Eestis sellist massilist
muidusaamist nagu korterite, individuaalelamu- ja
suvilakruntide soodushinnaga erastamine ei olnud ja
seetõttu oli ka ühiskond hoopis tervem ja edasipüüdlikum.
Ehkki tööd tuli rohkem teha. Kas Te pole märganud, et
liberaalse turumajanduse hurjutajate hulgas on kahtlaselt
palju omandireformi autoreid, viimase ülemnõukogu ja
esimese uue Riigikogu liikmeid?
Ebba Rääts
2005-01-05 10:19:58
Ma ei tea, kes "Kesknädalas" täiendas minu kommentaari
kolme küsimärgiga. Seetõttu täpsustan kõigi asjaosaliste
huvides- minu poolt viidatud ajakiri "Nõukogude Õigus"
2-3 (märts-juuni) 1989 on Eesti NSV justiitsministeeriumi
ametlik väljaanne (juriidiline bülletään) ISSN 0132-1358.
Seda tasuks lugeda, siis tunnete ära ka need tänased
halduskohtunikud (Lilianne Aasmaa, Silvia Truman, J. Kartau
jt)ja tänased advokaadid (näiteks Urmas Arumäe, Raivo
Bergson, Monika Mägi jt), kes Eesti Juristide Liidu
asutajaliikmetena võtsid vastu resolutsiooni, milles
nõudsid eluaseme eelisõigust põliselanikele. Tasub uurida,
kuidas need isikud on peale ORAS-i vastuvõtmist käitunud,
keda kaitsnud ja milliseid otsuseid põliselanike suhtes
langetanud.
MST
2006-01-15 21:58:45
6.8. Kommunistlik ideoloogia
Sel mõistel on kaks tähendust. Ühelt poolt tähistab
kommunism Karl Marxi ideoloogiat (marksism), teiselt poolt
aga teatud riigi valitsemisprintsiipe. Vaatleme esimest
tähendust.
Marksismi põhiseisukohad lisaks juba eespool mainitutele on
järgmised.
Ajaloo peamine liikumapanev jõud on klassivõitlus.
Vastuolu ideoloogia ja sotsiaalse reaalsuse vahel viib
lõpuks revolutsioonini, kuid ükski ühiskondlik formatsioon
ei hukku enne, kui on välja arenenud kõik tootlikud jõud,
mille jaoks on ta küllalt avar.
Majandus määrab ära poliitika ja kultuuri põhijooned.
Proletariaadi diktatuurile järgneb mõne aja pärast
klassideta ühiskond, kus puuduvad nii eraomand kui riik.
Riik muutub üleliigseks, sest isikute üle valitsemise
asemele astub asjade üle valitsemine ja tootmisprotsesside
juhtimine.
6.9. Parempoolsus ja vasakpoolsus
Poliitilisi rühmitusi hakati liigitama vasak- ja
parempoolseteks Prantsuse revolutsiooni ajal, mil
rahvusassamblee saalis istusid revolutsiooniliselt
meelestatud saadikud juhataja kõnetoolist vaadatuna vasakul
ja ettevaatlikumad või tasakaalukamad paremal. Pärast 1815.
aasta kuningavõimu restauratsiooni hakati vasakpoolseteks
nimetama neid, kes toetasid revolutsiooni ja
parempoolseteks neid, kes olid selle vastu.
XIX sajandil nimetati parempoolseks konservatiivset suunda
ja vasakpoolseks liberaalset suunda. Näiteks Norra
konservatiivset parteid (asut 1886) nimetatakse Hoyre
(tõlkes: parempoolsus) ja Norra liberaalide organisatsioon
(asut 1884) kannab tänaseni nimetust Venstre (tõlkes:
vasakpoolsus).
Üha enam aga hakkasid end vasakpoolsetena määratlema
sotsiaaldemokraatlikud parteid, mille tulemusena sattusid
liberaalid vasakpoolsete (sotsialistide) ja parempoolsete
(konservatiivide) keskele. Seetõttu said neist tsentri- ehk
keskerakonnad. Samal ajal toimus ka liberaalide mõju pidev
nõrgenemine, nad kaotasid oma poolehoidjaid nii vasakule
kui paremale.
Liberaalide toetajate vaesem osa hakkas hääletama
reformistlikumaks muutunud sotsialistide poolt. Teisalt
läks osa üle konservatiivide poolele, sest need olid omaks
võtnud mitmed liberaalidele omased põhimõtted
(isikuvabadus, demokraatia, rahvuslus). Nii tõrjus
sotsiaaldemokraatlik tööerakond Inglismaal liberaalid
tagaplaanile ja muutus ise üheks kahest põhiparteist.
XX sajandi alguseks kujunes poliitilisel maastikul välja
kolm põhisuunda: parem-, kesk- ja vasakerakonnad. Nii on
see peaaegu kõigis Euroopa maades jäänud tänaseni. USA
kujutab endast selles suhtes erandit, sest kahest
suurparteist (vabariiklased ja demokraadid) pole kumbki ei
vasakpoolne ega sotsialistlik. Üldmudelist kõrvalekaldeid
on aga mujalgi.
Kokkuvõtteks: Läänemaailmas käibiv klassikaline skaala
jagab poliitilisi voole parem- ja vasakpoolsuse põhimõttel.
Paremerakondi iseloomustab tavapäraselt alalhoidlikkus
poliitikas ja eraalgatuse rõhutamine majanduses.
Vasakpoolseid iseloomustab aga soov ühiskonda
plaanipäraselt muuta ning majanduses riikliku reguleerimise
ja maksude abil tulusid ümber jagada.
6.10. Fashistlik ideoloogia
Mõiste "fashism" tuleneb itaaliakeelsest sõnast fascia
(liit, ühendus). 1919. aastal asutas Benito Mussolini
Itaalias Võitlusliidu, millest 1921. aastal kujunes välja
Rahvuslik Fashistlik Partei. Et Mussolini osales oma
tegevuse varasemal järgul sotsialistlikus liikumises,
leidsid mitmed sotsialistlikule ideoloogiale iseloomulikud
seisukohad hiljem tee ka fashistlikku liikumisse, andes
osaliselt põhjust pidada fashistlikku liikumist ja
ideoloogiat kommunismi eriliigiks.
Vene filosoof Nikolai Berdjajev pidas näiteks
Stalini-aegset kommunismi Venemaal fashismi venepäraseks
vormiks. Teatud lähedusest nende voolude vahel räägib ka
asjaolu, et 1945. aastal pärast fashismi sõjalist
lüüasaamist kutsus Itaalia Kommunistlik Partei oma liikmeid
otsima endisi fashiste ja lubama neile amnestiat juhul, kui
nad ühinevad kommunistliku parteiga.
Saksamaal asutati 1919. aastal Fashistlik Saksa
Töölispartei, millest 1920. aastal sai
Natsionaalsotsialistlik Saksa Töölispartei. 1921. aastal
sai selle juhiks Adolf Hitler. Olulist mõju avaldas
fashistlik ideoloogia aastatel 1919-1945. Ka sõjajärgsel
ajal on esinenud nn neofashismi puhanguid, kuid need on
olnud suhteliselt vähe edukad. Fashistliku ideoloogia
loomisel on eklektiliselt kasutatud F. Nietzsche, V.
Pareto, G. Soreli, J. A. de Gobineau jt ideid.
Laias laastus võttes iseloomustavad fashistlikku
ideoloogiat järgmised põhimõtted:
Etatism (pr etat - riik)
Riik on absoluutne, indiviidid ja grupid suhtelised.
Viimased on sallitavad nii kaua, kuni nad jäävad riigi
alluvusse. Riigil on omaenese elu ja omaenese
kõrgemalseisvad eesmärgid, millele peavad olema allutatud
indiviidide eesmärgid.
Karismaatiline juhtimine
Juhil on ainulaadne võime tuua nähtavale inimeste tõeline
tahe. Et riik ja rahvas on ühtsed, siis on neil üks
eesmärk, üks tahe ("Ein Volk, ein Führer" - üks rahvas,
üks juht - see oli üks fashistide loosungitest).
Elitarism
Massid pole suutelised valitsema, alati on olemas
"loomulikud juhid" (eliit), kelle julgus ja tahtejõud
tõukavad neid poliitilise korra esiritta. Fashistlik eliit
valitseb rahva huvides ning ta värvatakse rahva kõige
vitaalsemate ja andekamate elementide hulgast.
Hüpernatsionalism
Fashistlik ideoloogia hõlmab natsionalismi äärmusliku
vormi, kuid püüab nagu paljud rahvuslikud liikumised
äratada ellu suursugust minevikku.
Voluntarism
Suur rõhk on tahtejõul ja aktiivsel tegutsemisel, mõistus
ja loogika on tegutsemisel pigem takistuseks kui abiks.
Antiparlamentarism
Fashism eitab seda, et üleüldise valimisõiguse põhjal
valitud parlamendid suudavad esindada rahva tõelist tahet.
Parteid ja rahvagrupid killustavad rahva ühtsust.
Seadusandlik kogu olgu nõuandev, kus domineerigu valitsev
partei. Adolf Hitler nimetas demokraatiat mürgiks, mis
lahustab rahvusliku organismi.
Antimarksism
Marksismi internatsionalism ja õpetus klassivõitlusest on
vastuvõetamatud fashismi seisukohtadele rahvuslikust
ühtsusest.
2020-02-26 10:56:00
koll
2020-02-26 11:08:21
Mini vanaonu tapeti1944.a sygistalvel, majja pandi 8 peret. 1991.a. tervitas meid vildak a hervare,laepas laudis...kustunud
|