![]() Pronkssõdur teavitajaks — parim kompromisslahendus!
Ei saa aru
2007-02-28 06:44:54
Miks peab see ärritav teavitaja, pingekolle just Tõnismäel,
aga mitte näiteks Maarjamäe memoriaalis olema?
Saan aru
2007-02-28 09:59:40
et see "ärritav teavitaja" peab olema seal, kus käib
võimalikult rohkem inimesi. Eesti suurim häda ongi selles,
et me pole oma ajalugu, mida ise nii ainulaadselt raskeks
ja keeruliseks peame, muule maailmale suvatsenud vähimalgi
määral selgeks teha. Muudkui laseme aga võõrastel enda
kallal kaagutada, laseme pea norgu ja otsime süüdlast
endasarnaste hulgast. Selle asemel, et teiste rahvaste
eeskujul kõva ja selge häälega rääkida oma rahva saatusest
ja konkreetselt vastu vaielda valele, mida Eesti kohta
levitatakse. Mida on 15 aasta jooksul selleks ära tehtud?
Häbiväärselt vähe! Endast tuleb vääriline jälg maailmale
jätta kasvõi surivoodil.
Ants
2007-02-28 11:04:54
Ühinen täielikult eelkommenteeria arvamusega. Juba 15
aastat on olnud Eesti riiki ja ikka pole veel suudetud
selgitada välismaal Eesti keerulist ajalugu. Ja veel
praegugi õpitakse vene koolides endiselt Nõukogude Liidu
moonutatud ,endahuvides võltsitud ajalugu. Iga tõe
rääkimine ,võetakse vastu valju kisaga,et eestlased tahavad
ajalugu ümberkirjutada. Ei, me tahame ,et kord ometi
räägitaks meie ajaloost tõtt.
Saan aru`le
2007-02-28 13:09:12
Sinu loogika järgi võiks automaadiga punamõrtsuka kõrvale
paigutada ka nuudiga paruni, kes eesti rahva verd imes ja
mõisatallis peksa andis jne,jne ning teha Tõnismäele eesti
rahva peksumemoriaal - teavitajaks!
IDIKAS
2007-02-28 17:58:35
Iga lollgi saab aru, et see plats tuleb PUHTAKS teha ja
lõptada ükskord see kammaijaa. Mida veel?!
Merle Karusoo kirjutas
2007-02-28 23:40:06
Tähelepanu vääriv artikkel
ilmus 27. veebruaril Eesti Päevalehe ajakirjas Möte,
autoriks teatripedagoog Merle Karusoo. Pealkirja all
"Lilled pronksist sõdurile" ilmunuga peaksid tutvuma
kõik, kes Pronkssõduri suhtes nii vaenulikkust kui ka
mõistvust tunnevad.
Karusool on muu seas öeldud: Praeguste eestimaalaste
rännuteed Eestisse algasid Gulagi arhipelaagist. Kas
vaarvanemad olid poliitilised või kriminaalid, vangid või
vangivalvurid, polegi nii tähtis. Vanavanemad olid igatahes
juba Suure Isamaasõja kangelased. Nendest alandatute ja
solvatute poegadest said Suure Isamaasõja kangelased. Suure
Isamaasõja sangarid olid NL-i pantvangid. Pantvangi
sündroomi aga iseloomustab see, et ohvrid lähevad üle
terroristide poolele; vägistatu hakkab vägistajale
õigustusi otsima. Meie rahva hulgas on mitmeid, kes võiksid
selle kohta tunnistust anda: küüditatud lapsed, kes pidid
alguses kohanema näiteks Siberi või Kasahstani võõras
keele- ja kultuurikeskkonnas; siis aga siin, Eestimaale
tagasi jõudnuna või tooduna. Me oleme vähe rääkinud neist,
kelle jaoks tagasitee oli traagiline lahtirebimine sellest,
mida oldi juba harjutud pidama koduks. Paljud keeldusid
tulemast, paljud põgenesid arhipelaagi tagasi, paljudest
said NL-i ohvitserid ja nad suunati elama teistesse
liiduvabariikidesse. Nüüdseks on neist saanud venelased.
Paljud vajasid ja mõned vajavad praegugi psühhiaatrite abi.
Just niisuguse saatusega oli suur hulk Suure Isamaasõja
sõdureid. Milline motivatsioon võiski olla meestel, kelle
ukrainlastest, soomlastest, sakslastest vanemad küüditati
näiteks Ukrainast, Ingerimaalt, Volgamaalt Siberisse ja
kelle perelt olid ära võetud kõik maad ja majad? See on
Suure Isamaasõja kangelaste lugu. Ja pole vaja kahelda, et
nad olid kangelased. Jah, nad tapsid tsiviilelanikke,
röövisid, purustasid, vägistasid mehi, naisi, lapsi ja
loomi, aga see oli sõda ja sõda ongi niisugune. Sõjas on
ainult omad ja võõrad, ja võõraste suhtes ei ole kunagi
kehtinud mingidki reeglid, ükskõik mis konventsioone me
selle kohta rahuajal sõlmime. Kes tahab sõduri üle kohut
mõista, peab enne sõtta saadetama. Sõjas pead sa tulistama
esimesena. Sõda liidab mehi rohkem kui miski muu ja miski
muu ei saa enam kunagi nii oluliseks kui see liit. Sest
sinu elu on su kaaslase kätes. Ja meest, kelle kätes on su
elu, ei kritiseerita. Kes korrakski milleski kahtles, jäi
sinnasamasse maad väetama, kus see kahtlus tekkis. Sõjast
enesest sai selle rändrahva identiteet. Selle valgusel
peaks olema arusaadav, miks Vene Föderatsiooni
noorteorganisatsiooni "Naði" liikmed identifitseerivad
end Suure Isamaasõja komissaridega. Muud enesemääratlust
nii suurel ja segipekstud ühiskonnal olla ei saagi. Kõiges
muus on nad liiga erinevad ja neid on liiga palju.
Identiteet ei ole midagi sellist, mida võib valutult võtta
või jätta. Me vajame juuri, et püsida, et mitte tühjusse
variseda, et mitte meelemõistust kaotada. Kuidas noortele
venelastele selgeks teha, et Eesti pole nende kodumaa? Siin
on nad sündinud, muud kodu pole neil olnud, seda maad nad
armastavad, selle maa eest on nad valmis sada surma
surema. Ärge selles viimases kahelge nad on kaugelt
patriootlikumad kui meie (s.t. eestlased) ise. Vanaisad
sunniti sõdima, pojad õppisid õigustama, lapselapsed on
skisofreenilises olukorras, sest nemad on meie pantvangid.
Nad kardavad, et me võtame neilt nende ainsad pidemed: vene
keele, tundmatu sõduri ja Eestimaa. Nad löövad käega ja
vajuvad põhja, tõmmates meid kaasa, või lahkuvad lääne
poole, et pääseda meist ja meie probleemidest. Vene
Föderatsiooni nad tagasi ei taha. Kui meie maal peaks
puhkema kodusõda, siis on see Eesti venelaste (kes
väljaspool Eestit nimetavad end muide eestlasteks) sõda
meie, põliseestlaste vastu. Eestimaa nimel! Mitte Vene
Föderatsiooni nimel... Niimoodi näen olukorda mina,
keskmine eestlane, kelle lähisugulaste hulgas on olnud Vene
väkke mobiliseerituid, venelaste vastu võidelnuid, ka
Velikije Luki all sakslaste poole üle põgenenuid; on
metsavendi, on küüditatuid, on meelsusvange, on üle mere
läinuid; ja kõigisse neisse surmadesse surnuid, mida tõi
kaasa Molotovi-Ribbentropi pakt. Kui minu isa oleks
hukkunud Suures Isamaasõjas, mis sest, et sõtta sunnituna,
ja olgu või oma venna käe läbi, süütaksin minagi küünla
leinava sõduri jalge ette. Iseasi, kas ma teeksin seda 9.
mail. Ja kui te minult selle võimaluse ära võtaksite,
tunneksin ma ennast väljatõugatuna. Paariana. Ma tunneksin
ennast SÜÜDI, mõistmata, milles seisneb süü.
glavlit
2007-02-28 23:41:43
Väga lihtsustatud lahendus. Eesti lähiajaloost on
kirjutatud võõrkeeltes tuhandeid lehekülgi (nt üle 1000 lk
paks "Estonia 1940-1945"). Jabur on loota, et
välismaalasi see teema nii väga huvitav. Nagu eestlastel on
ka läänlastel omad stambid välja kujunenud. Keegi ei viitsi
sind kuulata. Sind hakatakse vaatamata nagu napakat, nagu
Zuroffi, kes on holokausti maaletooja, keda talutakse tema
tööpõllul vaid kui tüütut paratamatust. Maailm on ju
selgelt mõista andnud, et oli jah okupatsioon, kuid ajage
oma asjad ise korda. Nii, et pole abi loota ei piirilepingu
ega pronksmehe küsimuses. Võid neid silte üles riputada nii
palju kui tahad, välismaalane pronksmehe tegelikust
tähendusest niikuinii aru ei saa.
njah
2007-03-01 01:24:50
Eespool räägiti, et muudkui peaks teavitama ja teavitama ja
teavitama. Aga seda teavitamist on tehtud juba 15 aastat.
Mis siis teeme veel 50 aastat. Või 150. Ja paneme selle
peale nii raha aega kui ka inimresurssi. Milleks?
Tõepoolest milleks? Ma olen kuulnud seda piisavalt ja
tegelikult ei huvita see mind enam. Saate aru. Lihtsalt ei
huvita ja kõik. Ja tegelikult on see pidev okupatsioonist
sonimine lausa tüütu. Ikka päris tüütu kohe. Ja loomulikult
ei ole Mart Laari versioon ajaloost mingi lõplik tõde.
Näiteks mina isiklikult ei kavatsegi seda üks-ühele
aktsepteerida. Ja mingid ilased isamaalased ei saa mind
selleks kuidagi sundida. Ilmselt on nii venelastel,
ameeriklastel kui ka näiteks prantslastel omad versioonid
ajaloost - jah õigupoolest on oma isiklik versioon ka
paljudel inimestel isiklikult. Ja mingit ühtset eestlaste
ajalugu ei ole olemas. Kas keegi tõesti väidab, et ma pean
vaatama seda Kivika raamatu järgi tehtud filmi ja selle
järgi oma ajalooteadmisi kujundama. Ega ikka ei pea küll!!!
njah
2007-03-01 01:40:18
Veel: Tegelikult on ka Eesti ajaloos palju vastuolulist. Ja
on toimunud selliseid sündmusi, mis tänapäeval maha
vaikitakse. Näiteks sündmused Saaremaal 16.-19. veebruaril
1919. Seda nimetati vanasti Saaremaa ülestõusuks. Ja seal
oli siis vähemalt 1000 meest, kes keeldusid kodanliku riigi
eest sõtta minemast. Palju neil toetajaid oli, seda ma
hetkel täpselt öelda ei oska, aga arvata võib, et neid ikka
oli. Saate aru. Mitte kõik inimesed ei pooldanud just
nimelt SELLIST Eesti riiki, mida ca. 90 aastat tagasi
tehti. Võib-olla olid need inimesed vasakpoolsed. Võib-olla
tõesti. Kuid järsku olid neil ka mingid muud poliitilised
seisukohad, mida hetkel on raske kindlaks teha. Aga Eesti
Vabariik saatis kohale karistussalklased, sajad inimesed
tapeti, sajad said karistada. Mõelge selle peale. Eesti
Vabariik alustas oma eksistentsi veriste kätega. Oma
inimeste tapmisega - ja mille eest? Selle eest, et neil
olid lihtsalt teistsugused poliitilised seisukohad.
Õigupoolest oli siis tegemist selgete kalssivastuoludega.
Lihtsad töösed-talupojad ei tahtnud oma nahka rikkurite
eest turule viia. Aga ajaloos ei ole selles midagi
üllatavat. Midagi niisugust leidis aset ka Ameerikas
Iseseisvussõja ajal. Lihtsõdurid tõstsid mässu ja neid tuli
sõtta sundida. Samasugune klassivõitlus. Nii et igasugune
jutt, et Eesti rahvas mõtleb või peab mõtlema kõik
ühtemoodi on jama. Ei ole olemas ühiseid huvisid
võimulolijatel ja rikkuritel ning rahval. See on müüt. Kui
aga kedagi huvitab, kuidas see Ameerikas oli, siis
aadressil http://punamust.org on ajakiri Alternatiiv ja
selle teises numbris on üks artikkel Howard Zinnilt.
njah
2007-03-01 01:42:50
See viidatud internetiaadress on siis:
http://www.punamust.org
TERVE MÕISTUS
2007-03-01 06:17:28
ütleb, et antud olukorras on kõige õigem riigi pealinna
südamest haiguskolle eemaldada, teisaldada ohutusse kohta,
nii, et oleksid hundid sõõnud ja lambad terved, lühidalt -
leida kompromiss ja deideologiseerida väljak.
Kõige parem teavitaja
2007-03-01 06:45:25
on keset kaunilt kujundatud haljasala paiknev purskkaev
imeilusa leinava naisfiguuriga, kes on sõjas kaotanud oma
poja, oma venna, oma kalli kaasa, oma lähedase inimese.
Teavitaja!
2007-03-01 07:01:06
Tallinna linna täitevkomitee 16.mai istungil
1989.a.kinnitati vanalinna ja sellega piirnevate alade
aadressideta kohanime jm. mikrotoponüümid.
35. VABASTAJATE
VÄLJAK - Ala Tõnismäe hargmikul, Kaarli kiriku vastas.
To-NJAH
2007-03-01 10:51:19
Mida räägid Sina -tibla Eesti riigi ajaloost. Ja Sa julged
isegi Eesti Vabadussõda nimetada mingiks
klassisõjaks.Eestlased võtsid tookord kõik vabatahtlikult
relvad ,et vene mõrtsukad Eestist välja peksta . Ja see ka
õnnestus. Kuigi venelastel oli rohkem kui kümnekordne
ülekaal. Ka minu isa võitles vabadussõjas vabatahtliku
koolipoisina ,vaba Eesti eest. Ja olen uhke tema pärast.
Raamatus " Nimed marmortahvlil" on tõepäraselt kujutatud
tookordseid sündmusi. Ja Sina tibla kes ei olnud siis veel
sündinud ,ära julge siin "paberit määrida" oma
idiootsustega. Eesti riigil on ainult üks ajalugu . See on
tõeline ajalugu, mitte Sinusuguste oma näo järgi võltsitud
ajalugu. Vot Tak. Kas said aru või kirjutan Sulle vene
keeles ?
To-Merle Karusoo
2007-03-01 11:15:30
Sinu kirjutis on kirjutatud küll narkouimas. Ma ei ole
kauaaega midagi nii nõmedat ja idiootliku kuulnud. Soovitan
mine maga ennast kaineks ,siis tule ja vabanda.
Sinu lause ---" Paljud põgenesid arhipelaagi tagasi. "
Inimesed põgenesid peale vabastamist tagasi vangilaagri ???
Ja mingi sonimine ,et küüditatud eestlased ei olevatki
tahtnud tagasi Eestisse tulla ? Isamaasõja osalenud vene
sõdurid on kangelased, Sellest pole midagi ,et nad naisi ja
lapsi tapsid, ja põletasid. Nii pidigi olema -- nad on ikka
kangelased.
Tõesti raske on väljamõelda suuremat idiootsust. ---IDIOOT
õudne
2007-03-03 14:41:37
...kui pestud on ikkagi meie noore põlvkonna ajud. (nt
eelmine kommentaar)
TO-ÕUDNE
2007-03-03 18:39:28
Ühinen täielikult Sinu arvamusega , kui "pestud" on ikka
meie noorema põlvkonna ajud. Kes räägivad mingitest
.Nõukogude sõduritest kangelastest --mõrtsukatest
vägistajatest. Õigustates veel nende tehtud kuritöid.
Kuidas võib mingi "haige aju" sarnast välja mõelda. Või
,et eestlased ei tahtnud Siberist tagasi tulla. Võiks veel
lisada ,et eestlased ise tahtsid minna Siberi.
Haige,inimene.
trussik
2007-03-04 02:16:42
Ei s...st ikka saia ei saa. Oleks "Aljoða"
"jätkusuutlik" oleks ammu keegi midagi välja mõelnud.
Nimetaks selle hoopis "Ausambaks Ajaloovõltsijale" või
"Monumendiks Mõrvarile". Nimetada plats "mõrtsukate
väljakuks" on ju päris hea idee. Ja mis stendi sinna vaja,
tänapäeva visuaalses maailmas. Hoopis võllapuu tuleb
"vabastaja" kõrvale panna. Ja kõvasti okastraati, et
öised poisid teaksid, kui keeruline ja riideidlõhkuv on
tänapäeval austada mõrtsukaid.
arno
2007-03-04 02:38:07
Merle Karusoo on kahtlemata väga hea Inimene, kuid heade
inimestega on juba kord see häda, et nad peavad ka
igasuguseid kaabakaid headeks ja loodavad neid hea sõnaga
"ümber kasvatada". Püha lihtsameelsus! Selliseid
Tõnismäel asuva plekkiivani kummardajaid ei huvita
karvavõrdki tõsiasi, et Eestimaal on üle kahesaja nn
"suure isamaasõja" mälestusmärgi ja Tallinnas on
spetsiaalselt Korpuse meestele püstitatud mälestusmärk ja
ka Maarjamäel on igasuguseid kommunistlikule idealoogiale
pühendatud monstrumeid. Nemad tahavad ikka vaid sinna
Tõnismäele viia oma "kadunukesele" lilli !? Nemad tahavad
kas nui pooleks just seda poolt mille ema ära sõi ja kui
nad seda ei saa siis "nemad ei saa aru milles on nende
süü"??? Nad lihtsalt polegi võimelised sellest aru saama,
kuna see eeldab mõtlemisvõimet? Aga sellised on võõrdunud
mõtlemast ja apsoluutselt mõtetu on püüdagi kedagi neist
mõistusele tuua. Mõistusele tuua saab vaid neid kellel on
säilinud iseseisev mõtlemine aga neil Tõnismäe puusliku
kummardajatel on vaid säilinud truualamlik käsutäitmise
mehanism. Homme valima minnes ärge seda unustage, inimesed
olge valvsad!!!
arno
2007-03-06 02:21:36
Inimesed, Te olite tublid! Te tegite oma valiku. Veel pole
kaine mõtlemine Eestimaalt kadunud. Elame veel!
|