![]() Arhiivides käib salasõda
Buljatbek Busumanov
2006-03-01 10:15:19
"Kuna Eesti lähiajaloo dokumentide hoidmine on jäigalt
Mart Laariga seotud ringkonna käes, poleks midagi imestada,
kui vastab tõele kuuldus nagu toimuks praegu kogu Eesti
sõjajärgse ajaloo arhiividokumentide mastaapne
ümberkorraldamine. Selliste inimeste käes võib selle töö
käigus kergesti kaduda terveid fonde, üksiktoimikuist
rääkimata."
Ehk saaks täpsemalt. Kes on need Laariga seotud ringkonnad,
kes Eesti lähiajaloo dokumente hoiavad ning milles seisned
dokumentide mastaapne ümberkorraldamine?
Ainuke mulle teada inimene, kes on dokumente kõrvale
toimetanud, on endine peaminister Savisaar ise. Tema
raamatus "Peaminister" on kirjeldatud mitmeid ametlikele
dokumente, sealhulgas endise Eriteenistuse ettekandeid, ja
viiteks märgitud "dokument autori valduses" või oli
"dokument autori isiklikus arhiivis". Kuidas said need
dokumendid Savisaare kätte?
Eh bien
2006-03-01 13:46:04
Isamaaliitlaste paranoiline soovunelm saavutada Eestis
mingi ainult neile patenteeritud ja ainult neile arusaadav
tõe monopol pole enam vist küll kellelegi uudis. Samuti
oleme sunnitud tõdema, et "Isamaalastelt" võib oodata
ükskõik mida. Olgu siis kas koos Jevgeni Koganiga või ilma
temata. Nii nagu tuul puhub. Kust tuul sealt purjed.
Erinevalt tõeliselt Eestimaad oma isamaana armastavatest,
patriootlike aadetega inimestest ei ole
"Isamaaliitlaste"- eesmärk pühitseb igasuguse abinõu-
tüüpi mentaalsuses kohta ei aadetel ega moraalil. Lihtsalt
- Eestile peab olema hea see mis on meie poistele kasuks!
Ja seda nii ajaloolisel kui praegusel taustsüsteemil.
Arhiivide "korrastamine" on aga sealjuures ju juba üks
vana ja äraproovitud nõks. Asjaomased teavad ju hästi, et
näiteks Omandireformi läbiviimisel ja eriti kurikuulsa
Saksamaale ümberasunud isikutega seonduvas teemaderingis
haigutavad arhiivides arvel olevates fondides just kõige
olulisemate lehekülgede kohal ei-tea küll kuidas tekkinud
augud.
Buljatbek Busumanov
2006-03-01 13:48:15
Kordan veelkord, palun konkreetsemalt ...
arhimoor
2006-03-01 14:47:53
alaküla on jälle miski paranoilise artiklikese teinud.
Muidugimõista on vaja igaks juhuks anda ennetav löök
arhivaaride pihta, sest kõiki dokumente ju savisaar ei
suutnud koos vene okupatsioonivõimudega hävitada ja mõni
võib alles olla. Hull lugu küll.
tõele näkku
2006-03-01 15:59:14
Mart Laari ajal toimus meie arhiivides arvukalt
dokumentide kaotsiminekut, võltsimist ja lehtede
ärarebimist, mis on seoses omandi
tagastamisega.Kristlik-demokraat Angela Merkeli parteilt
loodavad parempoolsed saada taas raha oma parteide
valimiseelseks rahastamiseks, nagu see oli Kohli ajal.Kuid
millise hinnaga? Paljude kaasmaalaste koduhinnaga oma
poliitiliste ambitsioonide täideviimiseks.
to tõele näkku
2006-03-01 17:14:17
ega sa ometi Lemme Krimm ole
Lemme Krimm
2006-03-02 00:16:42
Eks sellepärast siis omistatigi Clintonile ja Kohlile Eesti
riigi medal, mida vastu ei võetud.
xyz
2006-03-02 18:13:20
Saamalitsidel on suured ambitsioonid,aga rahvalt jääb neile
mandaat tulematta.Pritsigu nad tatti siin või delfis,ega
see neid päästa.
TÕELE NÄKKU - PIGEM OLED PEPPU,
2006-03-05 00:19:38
taas esineb Näkku-Peppu ajaloolise tõega. Just Laari ajal
võltsiti arhiivi, teiste ajal mitte? See on väga tark mees.
Lugeja
2006-03-07 10:56:35
Eks seda musta valgeks tegemist ole ka mei nii ,et annab:
Eesti Raudtee vajab arukaid otsuseid
24.01.2006 - Jaanus Männik - Riigikogu Rahvaliidu
fraktsiooni esimees
Eesti majandusele kiire arengu jätkumist tõotava 2006.
aasta üheks tõsiseks probleemiks, tõrvaks meepotis, on
riigile strateegilise tähtsusega Eesti raudtee (ER)
tulevik.
2001. aastal Mart Laari juhitud Isamaaliidu, Mõõdukate ja
Reformierakonna valitsuse suurim majandusstrateegiline
rumalus ER enamusosaluse erastamine vastu rahva tahtmist
ja kuritegelikel tingimustel on jõudnud seisu, kuhu see
vältimatult pidigi jõudma. Täpselt selle olukorrani, mida
Rahvaliit 2000. aasta 21. juunil rahvalt erastamise
vältimiseks allkirju koguma asudes ennustas. Teatavasti
andis rahvas siis meile 163000 toetusallkirja, millest
Rahvaliit kogus 117000, meiega hiljem liitunud Keskerakond
aga enamiku ülejäänud allkirjadest.
On hämmastav, millise kergusega püüavad tollased
kolmikliitlastest asjaosalised praegu lähiminevikku
unustada, ümber teha ja mujalt süüdlasi otsida. Eriti osav
tahab selles rollis olla Mart Laar ise, kes 11. jaanuari
ETV saates Foorum vaata et prokuröri toonil teistes
süüdlasi otsis.
Kuna tegemist on taasiseseisvunud Eesti seni tähtsaimate ja
ulatuslikemate majanduspoliitiliste vaidluste, otsuste ja
samas suurima puussepõrutamisega, tuletagem tänaseni
jõudmise olulisemaid sündmusi meelde.
Riigiettevõtete erastamine algas teatavasti juba 1990.
aasta detsembris Riigivaraameti kaudu nn
väikeprivatiseerimisega ning jätkus 1993. aastal
erastamisseaduse alusel moodustatud ülisuurte volitustega
ning vaid valitsuse ees aruandekohustusliku Eesti
Erastamisagentuuri (EEA) kaudu. Vahelduva eduga
müüdi-kingiti aastatel 1991...1995 suurem osa riigivarast.
Totalitaarriigist turumajandusse naasmiseks oli kiire
erastamine, nagu ka vajadus välisinvesteeringute ja
majanduse radikaalse reformimise järele, suuresti
paratamatu. Ometi tehti siis kiirustamisest, mõtlematusest,
aga ka kuritegelikust lohakusest ränki vigu, mis viisid
mitme eelmise põlvkonna töö ja rahva ühisvara õigustamatult
madala hinnaga kinkimisteni, mitmete tootmisharude
likvideerimiseni ning vastava (sise)turu naaberriikidele
loovutamiseni.
Riigile strateegilise tähtsusega suurettevõtete
(majandusharude, infrastruktuuri ettevõtete) saatuse üle
asuti Riigikogus arutlema eeskätt meie, Rahvaliiduks 2000.
aastal ühinenud erakondade (EME, EML, EPPE) survel juba
1996. aastal. Seaduses nägime ette riigile strateegiliselt
tähtsate äriühingute nimekirja kinnitamise Riigikogu
otsusega. Mõte oli selles, et nimekirja lülitatavad
ettevõtted reeglina ei kuulu erastamisele või kui, siis
vaid vähemusosaluse ulatuses ning sellegi saab otsustada
üksnes Riigikogu Vabariigi Valitsuse ettepanekul. Mõistagi
soovisime meie lülitada nimekirja Eesti Põlevkivi, Narva
Elektrijaamad, Eesti Raudtee, Tallinna Sadama,
riigimaanteed ja metsa, aga ka näiteks piirituse- ja
viinatööstuse ning muid olulisi ettevõtteid.
Tunnistan, et KMÜ koalitsioonis oli Koonderakondki selles
küsimuses kahes leeris, seetõttu vaidlesime neil teemadel
pikalt nii Riigikogus kui koalitsioonide siseselt. 1997.
aasta detsembris kukutas opositsioon eeskätt tulevased
Laari kolmikliidu erakonnad Riigikogus KMÜ
vähemuskoalitsiooni poolt lõpphääletusele pandud ning 18
ettevõtet sisaldanud eelnõu ohtra demagoogia saatel läbi.
Napid enamhääled pälvis aasta hiljem akadeemik Endel
Lippmaa ja Maido Pajo eelnõu, millega õnnestus meil
strateegilisteks suruda vaid Narva elektrijaamad. Nagu
teada, ignoreeris Laari valitsus elektrijaamu kinkida
soovides sedagi otsust.
Laari tolleaegsed liitlased püüavad tänaseni väita, justkui
oleks elektrijaamade ja raudtee erastamist soovinud ja
alustanud KMÜ Rahvaliidu toel. See ei vasta vähimalgi
määral tegelikkusele. Tõsi on, et elektrijaamade erastamise
idee maaletooja oli tolleaegne Eesti suursaadik USA-s
Toomas-Hendrik Ilves, kes kaitses seda lõpuni Kolmikliidu
välisministrina: NRG-le erastamine olevat Eesti NATO-sse
saamise vältimatu eeldus.
KMÜ valitsused võtsid idee küll läbitöötamisele, kuid kaks
projekti lükkasid nad ise tagasi. Seejuures Rahvaliidu
(EME) ministrid KMÜ valitsuses olid järjekindlalt
erastamise vastu, jäädes protokollitud eriarvamusele ka
1998. aasta oktoobris, kui otsustati alustada NRG-ga
läbirääkimisi võimaliku ühisaktsiaseltsi asutamise üle.
Mis puutub Eesti raudteesse, siis Tiit Vähi nagu ka Mart
Siimanni valitsus(koalitsiooni)des oli arutusel vedude
(osaline) erastamine, mitte infrastruktuuri
mahaparseldamine. Mingeid siduvaid kohustusi ka raudtee
erastamiseks Laari valitsusele ei jäetud.
Ometi oleme meie nüüd olukorras, kus peame sööma Laari
Kolmikliidu valitsuse supi ning Eesti Raudtee tagasi ostma.
Laar oma mõtlematusega on aga tekitanud riigile
miljarditesse ulatuda võivat kahju.
Paaria Mees to Lugeja
2006-03-07 23:01:00
Mida sa selle Rahvaliidu artikliga öelda tahtsid? Oskad sa
põhjendada, miks üldse oleks tarvis seda raudtee osalust
tagasi osta? Ma mõtlen majanduslikku , mitte emotsionaalset
põhjendust. Seda sul pole...
|