Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Väriseva kaameraga filmipraak

28. veebruar 2018

Paljukirutud näitlejast naisepeksja juhitud aastapäevapidustuse loomine sai juba enne seda tegu suure kriitika osaliseks. Seepärast, et president andis just temale pärast suurt skandaali sellise suure peo peaüritus teha. Vaatame kogu tehtut filmiinimese pilguga, kuna see olevat olnud tegija öelduna film.

 

Kohe alguses pandi kaadrisse talvises riietuses noormees, kes kõndis väriseva kaamera saatel Tartus ja rääkis midagi… Juttu saab vaid siis jälgida, kui pilt oleks selge ja arusaadav. Seda see ei olnud. Operaatori probleem.

Operaatorit pole tavalise filmivaataja teadvuses olemaski. Teatakse näitlejaid ja režissööre, ent kui küsida mõnd kuulsat operaatorit, jääb vastaja suumulk suletuks. Ometi on ju film visuaalne värk ja operaator pildilooja. Sellel „neetud“ Nõukogude ajal oli siiski hetk, mil rahva kõrv fikseeris ka ühe operaatori nime – Sergei Urussevski oma. See oli siis, kui maailma vapustas vene film „Kured lendavad” (1957). Operaatoritöö fenomenaalsus oli selles filmis sedavõrd jahmatav, et pole kahtlust – ilma Urussevskita Kurgede kõrglendu lihtsalt polnuks.

Milleks selline võrdlus: Eesti 100 ja kunagine suurfilm? Aga seepärast, et seekord olevat teatris tehtud filmi. Seda, mis seekord teatri NO 99 poolt tehti, oli filmi mõistes täispraak. Kohati tuli lapsed ekraanil olevate möirgavate koletiste eest jäätist saata sööma. Oskamatud „režiimvõtted” – hämar pilt viletsa valgustusega, näitasid operaatori oskamatust.

Mõte paberil, mida kultuuriministrile esitleti, võis väga hea olla, aga…

Meenutagem siin veelkord operaator Urussevskit. Koos režissöör Kalatozoviga põrutati tookord Kuubasse, et rahuldada oma ekspressiivset meelt, jäädvustada Vabaduse saare revolutsioonilist kirge, habemike kultust. Oli nõukaaja kiitusaeg. Aga mehed tegid filmikunsti.

Film sai alguse „kalasilmaga” ülilainurk-objektiivi võttest, kus kalamees aerutab ja kaamera võtab vaid pool meetrit ennast tagasi ning paistab kogu Kuuba rannajoon! Järgmine kaader oli suures söögitoas, kust käsikaameraga mindi üle trossidele ja kaamera lasti alla suure juubeldava rahvamassi keskele.

Miks me seda siin kirjeldame? Aga seepärast, et kaamera ei värisenud ei operaatori käes, ei trossidele panduna. Tänavune meie suur juubelipidu oli vaid üks nigel lapsoperaatori esmane koolikatsetus. Kas kogu selle kompoti tegijad ei mõelnud hetkekski, kui näitasid setu memmesid tantsimas ja puskarit joomas, et samaaegselt toimus vabariigis alkoholireid Lätimaale? Ja mingi tume kuju käis veel ka mujal viinapitsiga pikalt töllerdades ringi.

Võrdlesime siin maailmakuulsat filmikunsti ja teatri äpardunud kinokatsetusi.

Mis muud, kui iga kingsepp jäägu oma liistude juurde.

 



Viimati muudetud: 28.02.2018
Jaga |

Tagasi uudiste nimekirja

Nimi
E-mail