![]() Haridusreform... Järjekordne!?URVE LÄÄNEMETS, 10. detsember 20083. detsembri ETV telefoorumis arutleti eelseisva haridusreformi üle, märksõnadeks põhikooli- ja gümnaasiumiastme lahutamine ning sajakonna gümnaasiumi sulgemine seoses õpilaste arvu vähenemisega. Vestlusringis olid praegune haridusminister Tõnis Lukas, endine haridusminister Mailis Reps, Riigikogu kultuurikomisjoni esimees Peeter Kreitzberg ja koolidirektor Tõnu Piibur. Foorumist jäi kummaline mulje – keskhariduse kättesaadavuse tagamine ja hariduse sotsiaalne tähendus oli mureks vaid Mailis Repsile. Järgnevalt mõned mõtted reformi põhiideede kohta ministri esitatud väidete alusel.
Ministri sõnul tähendab eelseisev reform tsentraliseeritud ja tarka uuendust. Tuleb nõustuda, et reformi tsentraalselt kavandab ja korraldab tõepoolest Haridus- ja Teadusministeerium ning et ega riiklikke reforme teised korraldada saagi. Minister peabki vastutama hariduse juhtimise ja arendamise eest. Kui otstarbekas või tark see reform olla saab, on täna raske öelda, sest Eestis pole kunagi peetud vajalikuks reforme dokumenteerida ega erinevates variantides läbi rehkendada. Teistes riikides kõike seda tehakse ja reforme kergekäeliselt ei korraldata. Vahel peetakse kõiki kooliastmeid sisaldavat koolitüüpi koguni nõuka-aja igandiks. Mõlemad väited on loosungid, mille tõestamiseks oleks vaja argumente. Kas pole lapse turvatunne, kui ta õpib samas koolis, kus vanemad õed-vennad ja vahel lapsevanemadki õppinud, siiski suurem kui iga mõne aasta tagant kooli vahetades? Järjepidevus ja oma-kooli-tunne tähendab palju. Süvaklassid paljudes ainetes (nt keeled, kunst ja muusika) eeldavadki 12-aastast järjepidevat õppimist. Ja kui väikese Leisi gümnaasiumi 13 lõpetaja hulgas leidus 5 medalisti, siis järeldub, et ka sellises koolis on võimalik edukalt õppida. „Kombinaat“ saab öelda mõne 800–1000 õpilasega kooli kohta, kus anonüümsus lubab karistamatult korda rikkuda ja kergesti „massi“ hulka ära kaduda. Pole vist vaja korrata, et väikestes maakoolides, sh ka keskkoolides, on sotsiaalne kontroll alati tugevam ja vajadusel jõuab ka abi abivajajani kiiremini. Loomulikult saab pidada ka nn puhtaid gümnaasiume a la Treffner, kuid maalastelgi peab keskharidus olema kättesaadav ikka rohkemates kohtades kui vaid maakonnakeskus. Pealegi näitab statistika, et laste arv hakkab edaspidi jälle pisitasa suurenema. Kui lubabki, on sisulist põhjendust ikkagi vaja. Paraku pole plaanitud lahutamine iseeneses see tarkade kivi, mis kõik mured lahendaks. Tühjade koolimajade küttekulu on loomulikult argument, kuid hariduse kättesaadavuse tagamist nõuab valitsuselt juba põhiseadus. Kooliastmete lahutamine ei tähenda pelgalt õppekava paigutamist kahtede kaante vahele – vaja on ikka professionaalselt koostatud dokumenti hariduse sisu kohta, mis lubab õpilastel tõrgeteta haridusteel edasi liikuda, arusaamisega õppida ja vajadusel ka kooli vahetada. Kõike on võimalik korraldada nii ja teisiti. Küsimus on vaid selles, mis praeguses olukorras on otstarbekam ja mida meil ka tulevikus vaja läheb. Põhikoolis peab hakkama domineerima võrdsuse printsiip ja avastusõpe; gümnaasium peab olema koormuspõhine ja pakkuma rohkem valikuid. Need väited võtavad päris nõutuks, sest võrdsuse printsiip on ka varem tähendanud ühtluskooli ning ühist, kõigile kohustuslikku õppesisu. Avastusõpe on vaid üks õppevorm, ning koolirahvas teab, et kõige rohkem on siiski avastada ja leida õpikust. Mis tahes õppeviisi ainuvõimalikuks kuulutamine pole kunagi tulemuslik olnud. Vaja on hoopis mitmekesist õppeprotsessi, mis lubaks õppimiseks erinevaid meeli rakendada. Õpikoormuski ei teki alles gümnaasiumis, see on juba lasteaiaski olemas. Ka põhikoolist väljalangevuse üheks põhjuseks on pikka aega olnud, ja on praegugi, õpilaste liiga suur koormus. Gümnaasiumiõpilasedki kurdavad sama häda, ning peapõhjus peitub tegelikult kehvasti organiseeritud õppekavas ja oma aja ära elanud riigieksamites. Valikute pakkumine gümnaasiumiastmel ei saa olla lõputu, pealegi tähendab iga uue valikaine sissetoomine kulutusi uue õpikeskkonna loomiseks ja õpetajate koolitamiseks, mis praeguses närvilises vaesuses kuidagi kulutuste vähendamiseni ei vii. Valikained pole samuti imerelv, vaid üks ja tõesti vajalik õppetöö diferentseerimise vorm, millega tuleb arukalt ümber käia. Loosungitega paraku on võimalik ka häid asju diskrediteerida. Tavateadmise kohaselt on süsteem omavahel seotud esemete või nähtuste kindla otstarbe või eesmärgiga terviklik kogum. (Võõrsõnade leksikon, lk 956). Küllap tuleks ikka enne arutada, miks midagi tegema peab ja kui tõesti, siis kuidas. Kõige hullem ongi see, kui suures tegutsemistuhinas Eesti koolile tervikuna “ära tehakse”. Õnnetuseks on võimalus selleks olemas. Minister lõpetas väitega, et koolivõrgu praegustes probleemides on süüdi Eesti suurte linnade linnapead, kes pole oma koolivõrke korrastanud. Üsna ootamatu, aga hea poliitiline käik – saab jälle kõigepealt Tallinnale ja siis teistelegi midagi ette heita ning ise samas murelikkust ilmutada. Minister oleks ju võinud öelda, et vähemalt Viljandis on koolivõrgu koondamised kohaliku rahva hulgas suure heakskiidu leidnud. Aga mida peavad linnapead tegema seal, kus koolides kunagi õpilastest puudust pole? Saatele pani tüseda punkti direktor Piibur, kes arvas õhtuse aja piisavalt hilise olevat ja kutsus kõiki üles hakkama kohe lapsi tegema. Ju ta tahtis öelda, et siis oleks igasuguseid koole jälle varsti vaja. Lõpetuseks küsiks: kuidas siis ikka peaks kavandatud tsentraalne haridusreform välja nägema, kui meil on praeguse seadusandluse kohaselt kooli omanikuks kohalik omavalitsus? Kindlasti võib teha mitmesuguseid poliitilisi otsustusi, kuid iga riiklik reform peaks andma ühiskonnale midagi kasulikku. Tasuks meenutada kunagist lasteaedade sulgemist, lasteaia hoonete mahamüümist ja tänini kestvat lasteaiakohtade nappust, mille leevendamiseks tuleb veel tükk tööd teha. Küllap tasuks enne suuri muudatusi mõned prognoosid teha. Eelkõige aga mõelda, mida harimatus koos vaesusega Eesti riigi jätkusuutlikkusele tähendab. URVE LÄÄNEMETS, õpetaja
Viimati muudetud: 10.12.2008
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |