![]() Lapsed + ajainvesteering = dividendidLeo Mürkhein, 13. märts 2002Trafaretsed ja kampaanialikud loosungid - ära löö last, vaid räägi lapsega; kõik lapse nimel ja vajadusteks - on ilusad ja vajalikud, ent eluliselt vähemõjuvad. Need üldtuntud-teada põhitõed ja üleskutsed, mille järgimine peaks olema elementaarne riiki austava ja lugupidava kodaniku kujunemisel. Reaalelu ei võimalda kaugeltki seda, mida uue põlvkonna kasvuvundamendiks peaksid looma nii ühiskond (valitsus) kui pereloojad ise. Tõsiasi, et ükski laps ei sünni halvana, lohutab vähe. Võime diskuteerida geenidest, erinevaist arengu- ja kasvutingimustest. Olulisim on perekesksus, mis omakorda eeldab kogu ühiskonna üldise kõlbelisuse, moraali, eetika, ligimesearmastuse jne enesemõistetavust. Targad pead on ikka ja jälle toonitanud sotsiaalprobleemidele kiiremate lahenduste leidmise vajadust, kuid järjepidevust eeldavad meetmed on üleliia aeglased. Ajapuudus ei tohiks olla argumendiks last armastavaile vanemaile pisendada soovi ja huvi temaga tegelemisel. Loomulikult ei tohi see hool muutuda poputamiseks. Lahendamata on noortele sisuliselt vägivalda ja imalalt labast ellusuhtumist levitav meedia. Meediast targutades vaid nõnda palju - kas ja kuivõrd on koolidest tõsielulistes reportaazhides viiteid õpilaste ülbitsemisest õpetajate suhtes, st õpetajate ahistamisest õpilaste poolt. Tean üsna palju markantseid juhtumisi juba algklasside jõhkrusest kaasõpilaste ja ülbusest õpetajate vastu. Ehk pole hilja tunnistada probleemide tõsidust, millest johtuvalt peaksime tagama kõigile lastele (sh muukeelsetele) head kasvu- ja õpitingimused. See peab saama prioriteediks number üks, muidu lõikame ja maitseme tulevikus vilju, mis saavad olema üsna mõrud. Ometi annab noortes tooni positiivne ja optimistlik ellusuhtumine. Selle võimendamiseks on reserve. Iga positiivse algatuse stimuleerimine peab saama reegliks. Lõpetuseks meeldetuletus - investeerides lastesse aega, toob see tulevikus meeldivaid dividende! Viimati muudetud: 13.03.2002
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |