![]() Üheks jutujätkuks Rail Balticu teemalUDO KNAPS, 27. november 2013Ajalool on ju kombeks korduda. Juba Peeter I vaatas, et impeeriumi keskuste ühendus ääremaade kubermangudega on kehvavõitu, ja nii ta kaardi lauale laotas ning tõmbas pliiatsiga sirge kriipsu Pihkvast Riiani - mõeldud, tehtud! Noolsirge kivitee Pihkvast Riiani - see oli tolle aja kohta suurem ettevõtmine, kui tänane Rail Baltic. Kunagi Tartust Riiga sõites sai ikka mindud lühimat maad - läbi Ape Pihkva-Riia kiviteele. Täna on see tee, mis ka Eesti kagunurka riivab, oma otstarbe kaotanud koos Luhamaa suursuguselt Euroopa rahadega ülesehitatud piirirajatistega, mida läbivat päevas vist vaid 14 sõiduautot (?). Veel drastilisema näite võib tuua samast impeeriumist 1950. aastatel, kui sõjaminister tõmbas Saaremaale pliiatsiga mõned kriipsud - siia saagu raudtee! Kohalikud mehed kiitsid, et vene värk neile niipalju tulusat tööd pakub. Läks mõni aasta mööda, ning isegi üks rongiõnnetus oli juhtunud (vedur sõitis lehmale otsa), ja samad kohalikud mehed kiitsid taas taevani vene värki, et neile raudtee lammutamisega niipalju tööd jagub... Kas kilplaste raudteed hakkame nüüd ka Rail Balticu sildi all ehitama? Kellele ja milleks seda ikkagi vaja on, kui isegi selle üle vaieldakse, kas Pärnusse tuleb teivasjaam või ei tule? Kui praegugi Pärnusse ju Tallinnast rongiga saab, ometi on sõitjaid seal niigi vähe ja kust siis need sõitjad tulevikus võetakse, kui rahvast jääb meil kogu aeg veelgi vähemaks? Kui praegu suundub Tallinnast lõunasse juba niigi kolm raudteetrassi, siis need ei kõlba, ja me ehitame veel ühe paralleelse trassi täiesti uuele kohale, lõhestades nii veelkord meie väikest Eestimaad mitmesse leeri. Ärritatakse rahvast üles: peetakse tulutuid koosolekuid, korraldatakse küsitlusi ja arupärimisi, millele vastused puuduvad. Moodustatakse kodanikeühendusi jne. Nüüd siis Tapa-Tartu suund, kus sõitjaid rohkem, ei kõlba - pidavat teekonna pikaks venitama. Aga Poolas tuleb ikkagi ümber Königsbergi 250-kilomeetrine ring; Tapa 75-km ring on selle kõrval köömes. Ja kõige tipuks, nagu presidentide kohtumise kohta tõdeti, oli teemast rääkijaks vaid meie president; Läti ja Leedu president ei tahtnud Rail Balticust midagi kuulda. Vaikus on Soome suunal, kuigi kaartidele joonistatakse trass ikka Helsingini välja. Kas loodetakse hirmkallile tunnelile Soome lahe all või hakatakse pikal praamil (kiirronge!) üle lahe loksutama, nagu kunagi sai Krimmis üle Kertši väina sõidetud? Tahtmatult jääb mulje, et tegelikud põhjused on mujal. On ju selge, et isegi sel juhul, kui soomlased saavad Helsingis kiirrongi istuda, ei tasu Rail Baltic end Varssavisse ja Berliini sõitmise võimalustega ära. Soomlane on harjunud, et istub lennukisse, ja suts - ongi Kanaaridel! Eestlasest ametnik samuti istub lennukisse, suts - ja ongi Brüsselis! Võin ju ironiseerida, et kas ehitame selle kiirtrassi, kus rongid hakkavad sõitma erinevate andmete järgi kas 160, 200 või 240 kilomeetrit tunnis, oma eesti rahva, kes veel alles jäänud - kiiremaks ärasõidutamiseks kodumaalt?!? Ja edasi irooniaga - et rong tagasi mitte tühikäigul ei tuleks, siis kas laadime Kreekasse ja Itaaliasse randunud mustanahalised peale?!? Et jõuaksid kiiremini oma unelmate sihtmaale kohale, mis tühjana seisab ja kus maa on viljakas, mäed tuld ei purska ning maavärinad-tsunamid puuduvad... Ehk täiendada kiirtrassi, mis võrkaedadega kaitstud ja erinevatel tasapindadel välja ehitatud ristmikega varustatud, kaubaveoga?! Kokkuhoid missugune... Ah et kust kaupa võtta? Nojah, idatransiidi lõikasime ju läbi ja asendame nüüd selle rööpmelaiuse põhja-lõuna-suunal Euroopa rööpmelaiusega? Ah et meil pidavat olema mingit kildagaasi vedada Euroopasse, ning meenub ju, et ka fosforiidisõda jäi õnneks tänu Laulvale Revolutsioonile pooleli... Aga kuna hirmkalli Rail Balticu tasuvus nõuab reisijatevoogusid ning üüratuid kaubakoguseid, siis ehk jätkame fosforiidiga sealt, kus see nõukaajal pooleli jäi?... Lisan ironiseerimiseks: et ka kaubarong ei sõidaks tagasi tühjalt, ehk leiame siis Euroopast mingeid tuumajäätmeid, mida siia ääremaale ladustamiseks sokutada? Ah et võime protestima hakata? No ega ikka saa küll, sest meile tehakse kohe selgeks, et võlg on võõra oma, ja kui meie Rail Baltic töötab kahjumiga, siis kas veame mõlemal otsal kaupa, või kui keeldume, siis maksame raudtee kahjumi omast taskust kinni... Sest kolmas võimalus kapitalistlikul ühiskonnal puudub. Ja veelkord meenub president Siim Kallase - vabandust, endise Eesti Panga presidendi Siim Kallase - naerul vunts telesaatest „OP!": temal polevat Eesti riigi presidendiks kandideerimise vastu midagi. Küllap siis see Rail Baltic ongi Euroopa Liidu transpordivoliniku viimane kingitus Eesti rahvale? UDO KNAPS, Märjamaa, Rapla maakond Viimati muudetud: 27.11.2013
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |