![]() Nuhkimisühiskond?Peeter Võsa, 04. juuli 201221. juuni „Maalehes“ vastasin Peeter Ernitsa küsimustele. Jutt käis seaduseelnõust 862 (mille Riigikogu eelmise koosseisu saadikud 17. veebruaril 2011 üksmeelselt vastu võtsid ja mis kõlbmatuks osutus) ning hiljuti vastu võetud eelnõust numbriga 175. Tegemist on kriminaalmenetluse seadustiku muutmisega. Alljärgnevalt püüan selgitada asjaloo tagamaid. Teema on huvitav eeskätt neile, kes tunnevad end puudutatuna võimalikust varjatud jälitamisest ja seda valdkonda reguleerivast seadusandlusest.
Minul isiklikult ei ole varasema seaduseelnõuga pistmist
ja 175 SE puhul hääletasin poolt. Miks otsustasin 175 SE lõpphääletusel
poolthääle anda ja miks olen veendunud, et 175 SE vajab kindlasti edaspidist
täiustamist, sellest alljärgnevalt. Arvan,
et nende kahe seaduseelnõu puhul on tegemist väga põhjalikult
planeeritud poliitilise vangerdusega.
Varjatud eesmärgid,
poolikud tõed
Kindlasti tuleb endale aru anda, et 862 SE töötasid välja
võimuparteid – Reformierakond ja IRL. Seaduseelnõu Riigikogu ette tuues
õnnestus neil varjata selle tegelikku eesmärki. Poolikuid tõdesid välja käies
saavutasid nad selle, et ka teiste parteide liikmed toona oma poolthääle andsid
ja jõustasid seega tõsise isikuvabadusi riivava seaduse esimeseks jaanuariks
2012.
Partei peaeesmärk on võimul püsimine, ja just võimul
püsimiseks oli tarvilik eelmises Riigikogu koosseisus 862 SE läbi suruda. See
oli ettevalmistus selleks puhuks, kui valimistel moodustatakse koalitsioon
kuidagi teisiti, kui tegelikkuses läks. Juhul, kui koalitsioonis oleks olnud
sedapuhku näiteks Keskerakond ja sotsiaaldemokraadid, oleksid (ja tegelikult
olidki) erinevatel jõustruktuuridel tagatud võimalused hakata Riigikogu
liikmeid täiesti „seaduslikult“ jälitama ning taga kiusama. Sellist pideva
kriminaaluurimise alla sattuvat koalitsiooni oleks hea rünnata ning see oleks
olnud IRL-il ja Reformierakonnal varrukasse peidetud trumpäss, sest petmine
poliitilises kaardimängus on kahjuks Eesti igapäevaelu ahastamapanev praktika.
Sellise seadusliku võimaluse loomine oma poliitilise võimu
säilitamiseks on alati teataval määral risk, sest üsna ilmselgelt avab kellegi
uudishimulik käsi värava, mille taga sündmused on kinni, ja need hakkavad
pärast seda iseseisvalt tormiliselt arenema. Täpselt nii ka läks – Tuiksoo, Laasi,
Toobal, Toom jne… on lihtsalt vahendid poliitilises mängus. Nende peal
katsetati seaduse toimimist praktikas. Õnneks selgus, et 862 SE pole selline,
mis võimaldaks Riigikogu liikmeid otse Riigikogu saalist kinnimajja viia.
Õiguskantsler
vääras seaduseelnõu vastuvõtmise
Äpardunud seaduseelnõu toimima paneku tahtsid
koalitsioonipoliitikud suruda meie juristide kaela. Innukas Kaitsepolitsei tegi
väga räpaseid vigu, mis on tänaseks ilmsiks tulnud kõigi jaoks, kellel on
viitsimist asjasse kasvõi natukenegi süveneda. Just see käik osutus
murdepunktiks, ning 175 SE sündis suures osas nimelt tänu õiguskantslerile, kes
juhtis tähelepanu inimeste põhiõiguste riivele seoses 862 SE vastuvõtmisega
seadusena.
Värav, mis avati võimaliku tulevase „mittesoovitava“ koalitsiooni
lammutamiseks, tuli nüüd taas sulgeda. Selle küsimuse valguses olen õppinud
meie õiguskantslerist lugu pidama kui riigimehest. Ühest küljest olid muidugi
mängus tema isiklikud huvid, kuna tedagi survestati ilmselt sellise tegevusega
kaasa minema, millega rikuti inimeste põhiõigusi. Teisest küljest jälle,
soovimatusega sellise tendentsiga kaasa minna, asus õiguskantsler seisukohale,
et ta asub hoopis inimeste põhiõiguste tagamise kaitsele.
Ajapikku oli kalevi alt välja imbunud ka seni
kõigutamatuna püsinud Reformierakonna renomeed kahjustavaid skandaale. Nüüd
tekkis reaalne oht, et 862 SE pöördub bumerangina selle loojate vastu. Kiiresti
oli vaja olukorda muuta. Seda enam, et juristid koalitsioonipoliitikute
mängudega kaasa ei läinud. Erinevalt näiteks niisugustest ametnikest, kelle
jaoks pole peamine mõtlemine, vaid seaduste täpne täitmine.
Hea, aga poolik töö
175 SE ei ole kaugeltki ideaalne eelnõu ega reguleeri
mõistlikult ära kogu valdkonda. Küll aga on ta ikkagi parem kui mitte midagi,
sest sellega reguleeritakse antud valdkonna (nuhkimine, pealtkuulamine,
jälitamine ja selle korraldamine) üks sektor. Tegelik pilt on aga suurem ja
seda tegevust tuleb jätkata, sest see seaduseelnõu ei puuduta ega reguleeri
mitte kuidagi eriteenistuste tegevust, kuna neile jäävad endiselt vabad käed
nuhkimiseks ning andmete salajaseks kogumiseks.
Tänaseks on selge, et Kaitsepolitsei (ja ehk muudki
eriteenistused) on politiseeritud ja muutunud koalitsioonipoliitikute
käepikenduseks ning vajavad senise kaadripoliitika üsna kriitilist
ülevaatamist. On ju ilmne, et eriteenistuste tippjuhtkond, kes on end lasknud
poliitilistesse mängudesse kaasa tõmmata, on ebausaldusväärne, tõenäoliselt ka
korrumpeerunud ning kaupleb aktiivselt mõjuvõimuga, lähtudes oma ametkonna huvidest.
No kas see on ikka mõistlik?
175 SE peamised positiivsed muutused on need, et varjatud
jälitamisest teavitamise kord on korrektselt reguleeritud ja lõpetab tänase
olukorra, kus Kaitsepolitsei on minu teada jätnud umbes pooltel juhtudel oma
varjatud jälitustegevusest teavitamata. Samuti piiratakse varjatud
jälitustegevuse aega ning muudetakse selleks lubade saamine mõistlikumaks ning
paremini kontrollitavaks. Niisamuti loen positiivseks seda, et prokuröridelt
võetakse õigus anda lubasid varjatud jälitustegevuseks. Nad on kindlasti
huvitatud osapool, sest nende töö on inimesi vangimajja saata. Ja kas nad siis
ei kasutaks usinasti neile selleks otstarbeks antud seaduslikke võimalusi?!
Seega – 175 SE on hea, aga poolik töö, ja vajab tulevikus kindlasti parandamist.
Inimesed kui
laastud tuules
Kui nüüd tekkis mõte, et rääkisin poliitikutest
pikalt-laialt ja teistest inimestest mitte sõnagi, siis see polnud eksitus.
Kodanike põhiõigusi rikuti 862 SE jõustamisega seadusena täpselt samamoodi. Aga
selle kohta on poliitikud varemgi öelnud, et kui metsa raiutakse, siis lendab
laaste. Inimesed, kelle õigusi on 862 SE jõustamise järgselt rikutud, peavad
teadma, millisel malelaual mängides nende huvid ohvriks toodi ja miks seda
tehti.
Kõikjal jälgitavad
kodanikud
Iga inimene peaks jälitamishirmu tundes teadma kaht
olulist asja. Kõik telefonikõned ja SMS-id säilitatakse serveris ning Eestil on
võimekust kõnesid säilitada kahe aasta jooksul. Tehakse jõupingutusi, et kõned
võidaks alal hoida viis aastat. Tahame või ei, paar aastat tagasi võeti see
seadus vastu ilma erilise tähelepanu ja virisemiseta. See on ka põhjus, miks
meie telefonikõned on nii kallid. Eriti välismaale võetud kõned. Küsimus on
pigem selles, kes, millal ja missugustel tingimustel serverile ligi pääseb ning
arvutiklaviatuuril tehtava mõne klõpsuga saab kogu enda jaoks huvipakkuva informatsiooni
kätte. See valdkond vajab kindlasti veel tõsist parandamist.
Teine teadmine, mis võiks igal inimesel olla, on see, et
Eesti arendab palavikulise kiirusega programmi, mis võimaldaks turvakaamerate
salvestisel automaatselt nägusid tuvastada. Kui see tõesti nüüd teoks saab (ja
lähiajal ilmselt saab), siis oleme enda teadmata pidevalt jälgitavad nii linna
kui ka politsei turvakaameratest, vastavate lepingute sõlmimisel ka
kiiruskaameratest ja näiteks poodide turvakaameratest. See on tehniliselt lihtne,
sest töö teevad ära masinad ja tarkvara.
Kas olemegi totaalselt oma kodanike taga nuhkiv ühiskond?
Sellele küsimusele jätaksin pigem vastamata ja laseksin siin igaühel ise otsuse
langetada.
Aga kindlasti oleme kuni tühiasjadeni politiseeritud
ühiskond, kus igasugune ühiskondlik ja poliitiline tegevus on tegijaile
mingitel hetkedel karistatav ja ohtlik. Ja kui selle terava võitluse käigus
inimeste põhilised õigused jalge alla tallatakse, ei huvita see parasjagu
võimutsevaid poliitikuid.
Peeter Võsa, Riigikogu liige, Keskerakond
Viimati muudetud: 04.07.2012
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |