![]() Haakrist on osa eesti põliskultuuristAhto Kaasik, 08. märts 2006Maavalla Koda esines avaldusega, milles taunib eesti rahvuslike märkide halvustamist ning soovib riigisekretärilt ja Kaitsejõudude Peastaabilt töörühma moodustamist põliste märkide avaliku kasutamise korrastamiseks. Viimastel päevadel on avalikkuse tähelepanu köitnud haakristi kasutamine avalikul üritusel. Kaitseminister Jürgen Ligi tegi mõne päeva eest avalduse, milles taunis haakristi kasutamist ja teatas, et nõuab kaitseväe juhatajalt aru, miks kandis kaitseliitlane vabariigi aastapäeva paraadil haakristikujulist kõrvarõngast. "Pole vahet, kas pöörata haakristi või sirpi ja vasarat üht- või teistpidi, need jäävad kuritegelike ideoloogiate ja reiimide sümboliteks. Tänapäeval ja meie kultuuris tajutakse neid väga üheste märkidena," ütles kaitseminister Jürgen Ligi. Eesti pärimuslikke omausulisi ühendav Maavalla Koda peab Eesti Vabariigi ministri avaldust eksitavaks ja kahetsusväärseks. Me mõistame, kui taunitakse sõjaväelase määrustikuvälist riietumist, kuid leiame olevat sündmatu halvustada eesti rahvuslikke märke. Eesti riik loodi 88 aastat tagasi Maavalla põliselanike maale, kelle kultuur, usund ja neid siduv märgikeel ulatub aastatuhandete taha ega saa seetõttu alluda päevapoliitilistele eelistustele. Meie rahvusliku haakristi ning kommunistliku sirbi ja vasara võrdsustamine on solvav pärimuskultuurist hoolivatele inimestele ja meie esivanemate mälestusele. Haakrist, viisnurk, kuusnurk, kaheksanurk või -kand jpt märgid ja nende tuletised kuuluvad lahutamatult meie põlisrahva esemelisse kultuuri. Haakrist jt vanad märgid võivad olla kantud õnne-, kaitse- ehk nõiamärgina riietusesemetele, ehetele, hoonetele ja majapidamisriistadele. Haakrist võib tähistada erinevaid asju nagu näiteks päike, aeg, neli ilmakaart, elu ringkäik jm. On äärmiselt kahetsusväärne, kui Eesti riigi esindaja kuulutaks ilma üldrahvalike aruteludeta mõne neist esivanemate pühadest märkidest ebasoovitavaks. Oleme väga hästi teadlikud, milliseid kuritegusid on risti, haakristi, viisnurka vm igivanu märke kasutanud võimud toime pannud aegade jooksul. Eestis pole ühtegi teist usku peale maausu ja taarausu, mida oleks Vene, Saksa jt okupatsioonide ajal vaenatud sedavõrd halastamatult ja põhjalikult. Kommunistid ja fašistid hävitasid XX sajandi okupatsioonides taarausuliste ühendused täiesti. Võõraste kuritööd ei pane meid ometi lahti ütlema oma põlistest märkidest, niisamuti kui me ei ütle lahti maast, mida on rüvetanud vallutajad. Meenutame, et Eesti Vabariigi põhiseaduse eessõnas on kinnitatud: selle riigi kõige tähtsam eesmärk on eesti rahva ja kultuuri kestmine üle aegade. Seega peaks kaitseminister Ligi ja teised riigiteenistujad kandma hoolt, et eestlased saaksid oma esivanemate pühi märke kanda ja kasutada oma kodumaal uhkusega ja vabalt. Täna on põhjust tunda muret hoopis seeüle, et meie riigi, sealhulgas kaitseväe ja Kaitseliidu märgistes ei kajastu kuidagi selle maa põlisrahva tuhandete aastate vanune kultuur. Suur osa Eesti riiklikest sümbolitest ja aumärkidest on laenud varasematelt okupatsioonivõimudelt. Eelnevast lähtudes teeme Kaitsejõudude Peastaabile ja riigisekretärile ettepaneku moodustada toimkond põliskultuuri märgiste kasutamise korraldamiseks riiklikes asutustes. Asjatundjatena tuleksid toimkonda kaasata Tartu Ülikooli etnograafid ja semiootikud ning Maavalla Koja ja teiste oma maa kultuurist ja heast mainest huvitatud kodanikeühenduste esindajad. Viimati muudetud: 08.03.2006
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |