![]() Riigikohus kinnitas Tallinna linnaosade kaotamise seaduslikkust01. juuli 2009Riigikohus leidis, et Tallinna linnaosavalitsuse ja linnaosavanema institutsiooni ümberkujundamine linnavalitsuse piirkondlikuks ametiks ja linnavalitsuse piirkondliku ameti juhatajaks ei ole kohaliku omavalitsuse korralduse seadusega ja põhiseadusega vastuolus. Seega jättis Riigikohus rahuldamata õiguskantsler Indrek Tederi taotluse tunnistada põhiseadusvastaseks ja kehtetuks Tallinna põhimääruse sätted, mille kohaselt looks Tallinn linnaosade asemele piirkonnad ja linnaosavalitsuste asemele piirkondlikud ametid. Riigikohtu hinnangul on linnaosade moodustamine omavalitsuse enesekorraldusõigus. Vaid omavalitsusüksus võib kohalikke olusid arvestades hinnata, milline struktuur on kogukonnaliikmetele teenuste osutamiseks kõige sobivam. Riigikohus viitab Euroopa kohaliku omavalitsuse hartale, mis näeb ette ulatusliku autonoomia omavalitsusüksuse sisemist ülesehitust puudutavate küsimuste otsustamisel, kuid teisalt võimaldab riigil mõningaid organisatsioonilisi lahendusi, näiteks kindlate ametiasutuste või ametikohtade nõudmist omavalitsusüksustele ka ette kirjutada. Tallinna linnavolikogu võttis linnaosade kaotamise ning nende ümberkujundamise otsuse vastu 2008. aasta 19. detsembril. Õiguskantsler Tederi hinnangul läks Tallinna volikogu linnaosade tegevust lõpetades ja linnaosavalitsusi linnavalitsuse piirkondlikeks ametiteks ümber nimetades vastuollu kohaliku omavalitsuse korralduse seadusega, mis ei luba sellist mudelit luua. Teder osutas, et kui Tallinn tahab linna paremaks haldamiseks ja elanike heaks teenindamiseks jagada linna osadeks ja täita oma ülesandeid elupiirkondade põhiselt, tohib selleks moodustada linnaosi, kuid mitte muid seaduses nimetamata piirkondlikke organeid. Teder märkis, et praegu on tegemist peamiselt organite ümbernimetamisega, kuna endiste linnaosade ning tulevaste piirkondade eesmärgid, ülesanded ja tegevus on väga sarnased. Tederi hinnangul kohustab põhiseadus omavalitsusi toimima seaduse alusel ja järelikult tuleb reaalselt olemasolevad, kuid piirkondadeks ümber nimetatud linnaosad nimetada seaduses sätestatud õige nimega. Teder tegi aprillis Tallinna volikogule ettepaneku viia põhimääruse muudatus põhiseadusega kooskõlla, kuid volikogu otsustas õiguskantsleri ettepanekuga mitte nõustuda. Teder ütles, et tal ei olnud Riigikohtusse pöördumisele alternatiivi, kuna omavalitsuse enesekorraldusõigus ei saa tähendada omavolilise korralduse õigust isegi mitte Tallinna võimule, kes, hoolimata eesseisvatest valimistest, peab lähtuma seadusest. Tallinna volikogu leidis õiguskantsleri ettepanekut tagasi lükates, et osavaldade ja linnaosade moodustamine ja lõpetamine on volikogu ainupädevuses. Seadusest ei tulene omavalitsusele kohustust säilitada või luua osavaldade või linnaosade põhist administratiivkorraldust. Volikogu hinnangul võib omavalitsus oma ülesannete täitmiseks luua linnaosad või täita talle pandud ülesandeid teiste struktuuride, näiteks osakondade või ametite, kaudu, "Kuna seadusest ei tulene omavalitsusele kohustust täita avalikke ülesandeid just linnaosade kaudu, ei saa nende lõpetamine kohaliku omavalitsuse volikogu poolt olla seadusevastane," märkis volikogu toona oma otsuses. Tallinna linnavolikogu otsustas eelmisel nädalal lükata linnaosade kaotamise edasi 2011. aasta 7. märtsini. Volikogu otsustas mitte viia haldusreformi läbi enne, kui on saavutatud õigusselgus reformi vastavusest Eesti põhiseadusele. Reform pidi teostuma 1. juuliks. Viimati muudetud: 01.07.2009
| Tagasi uudiste nimekirja |