Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Reformierakond lubab ühistranspordi erastada

04. aprill 2012

„Ühistranspordi erastamine ei vii mitte kuhugi; nad võiksid siis juba ka tänavad privatiseerida," ütles endine Tallinna linnapea Hardo Aasmäe ajalehes Pealinn 2. aprillil, kommentaariks Tallinna volikogu opositsiooni ideele müüa pealinna ühistransport erakätesse.
 

Tallinna volikogu Reformierakonna fraktsiooni aseesimees Ants Leemets lubas intervjuus ERR-ile, et kui tema erakond peaks linnas võimule saama, siis poleks tasuta transpordist juttugi, vaid lastaks turg vabaks ja korraldataks liinikonkursid - valitakse erastamise tee. Reformierakond oli ka üks nendest parteidest, kes müüs aastaid tagasi pealinnas võimul olles maha Tallinna Vee, mistõttu kaotas Tallinn kontrolli veemajanduse (ja ka vee hinna) üle.


Kas korraldada tasuta ühistransport või see hoopiski erastada - need teed tähendavad põhimõtteliselt erinevaid lähtekohti. Tasuta sõit lähtub tõhususest, ühistranspordi erastamise pooldajad aga lähtuvad tulususest. Erastamise toetajad on nagu tankistid, kes näevad läbi tanki ahta vaateava vaid ühte kitsast, tulususe sektorit ning soovivad seda võimendada," ütleb Aasmäe.


Tulusus aga ei tule tuulest, sest omavalitsuse või riigi tasandil makstakse ühistranspordi kahjum ikkagi ettevõttele kinni - ka siis kui see on erakätes. „Tallinna puhul tähendaks see, et kui praegu maksab linn eelarvest dotatsiooni munitsipaalettevõtetele, siis erastamise korral hakkaks seda raha saama erafirmad," ütles Tallinna abilinnapea Taavi Aas. Näiteks võrreldes Tartuga, kus bussiliinid on erastatud, tuleb Tallinnas juba praegu ühistransport maksumaksjale odavam. Mullu maksid omavalitsused vedajale ühe teenusekilomeetri eest lühikese bussi puhul Tartus 1,66 eurot ja Tallinnas 1,53 eurot ning liigendbussi puhul vastavalt 2,08 eurot ja 1,78 eurot.


Kesknädal tuletab meelde, et erasektoril ei ole huvi muuta kõigile vajalikku ühistransporti paremaks. Erasektori huvi on teenida võimalikult suurt kasumit. Erainvestorilt saab küll nõuda, et ta teeks teenuse kvaliteetseks, aga selleks tuleb rohkem doteerida või lasta tal piletihinda tõsta. Praegune elukallidus ja mahajäämus ongi ju laiemalt reformierakondliku „kõige, millel vähegi väärtust"-parseldamise tagajärg. Seetõttu oleksid Reformierakonna Tallinnas võimu juurde saamise kallid tagajärjed linnaelanikele kiired tulema.



Viimati muudetud: 04.04.2012
Jaga |

Tagasi uudiste nimekirja

Nimi
E-mail