Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Pärnu mõte: terves linnas terve vaim

SIMMO SAAR,      15. veebruar 2006


Vanasõna ütleb: terves kehas terve vaim. Kindlasti leidub neidki, kes sellele väitele vastu vaidlevad, kuid suures osas tuleb rahvatarkusega nõustuda: ehkki inimese füüsilisest tervisest ei sõltu tema intellekt, oleneb sellest siiski tema enesetunne. Ning olgu milline isiksus tahes, kindlasti kujuneb tema tegevus tõhusamaks just siis, kui ta on enesega rahul.

Samamoodi on heakorra ja moraalse enesetundega – elanike meeleolu ja seaduskuulekus oleneb ümbrusest. On selge, et liivatamata teed, kehvasti pügatud haljasalad või koera- ja kassipidamiskorra eiramise tagajärjel avanev tülgastav vaatepilt kätkeb kindlat sõnumit: kohalikul omavalitsusel puudub kontroll enda kehtestatud õigusaktide täitmise üle. Seega võib linna või valla elanikel paratamatult kujuneda väärarusaam, et eeskirjad polegi mõeldud täitmiseks. Kui aga annad kuradile sõrme, kaotad käe...

Kriminaalpreventsiooni üks osa

Munitsipaalpolitsei kui kohalike õigusaktide elluviimise järelevalveorgan teostab ühtlasi kriminaalpreventsiooni kohaliku omavalitsuse tasemel. Eriti kui arvestada tõsiasja, et nn riigipolitsei peab lisaks aina komplitseeruva kuritegevuse vastu võitlemisele vaeva nägema kaadriprobleemidega. Pärnus oleme praegu olukorras, et politsei igati tervitab kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse paragrahvis 531 mainitud korrakaitseametnike ilmumist linnatänavatele, sest see vabastab politseinikud kohustusest tegelda mitmete neile tüütude küsimustega (nt liiklusmärkidele vastava parkimise kontroll).
Munitsipaalpolitsei loomisel selgub, et üllatavalt vähesed teavad, mida see uus mõiste, milles sisaldab müstiline termin „politsei", tegelikult tähendab. Heakorra, kaevetööde, kassi- ja koerapidamise jne eeskirjadest kinnipidamise kontrolli peetakse küll vajalikuks, kuid ekslikult arvatakse, et seda juba tehakse küllaldasel tasemel. Tõsi, ka Pärnus on kaks heakorraspetsialisti, kuid lõviosa nende tööajast kulub „paberimajandusele" ning tänavatele olukorda uurima jõutakse harva. Linnapolitsei võtaks neilt ametnikelt üle kontrollifunktsioonid ning, nagu on näidanud Tallinna munitsipaalpolitsei paariaastane olemasolek, tööd jätkub. Seega osutub vääraks arusaam, nagu oleks tegemist riigipolitsei dubleerimisega kohaliku omavalitsuse eelarvest.

Õigus või kohustus?

Tegelikult võibki munitsipaalpolitseinike ilmumist Pärnu linnavalitsuse struktuuri pidada omamoodi suunanäitajaks: võib-olla tuleks teistelgi omavalitsustel käsitada kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse §53 sätestatut (kohalik omavalitsus võib moodustada valla- või linnavalitsuse korrakaitseüksuse või nimetada ametisse korrakaitsega tegeleva ametniku) rohkem kohustuse kui õigusena. Sest heakorraametnikud on olemas peaaegu kõikjal, kuid kindlasti pole nende tegevuse tõhusus võrreldav munitsipaalpolitseinike omaga.
Kui juba nii seadusandjad kui ka linna- ja vallavalitsused on tõdenud kohaliku korrakaitse vajalikkust, miks mitte siis rahuldada seda vajadust?



Viimati muudetud: 15.02.2006
Jaga |

Tagasi uudiste nimekirja

Nimi
E-mail