![]() Feminism teleseriaalisENDEL RIHVK, 13. juuli 2011Lõppenud telehooaja publikumagnetiks kujunes Kanal 2 seriaal "Pilvede all" , mis mitu nädalat troonis vaadatavuse edetabeli tipus. See pole ju iseenesest üllatav, sest ilmselgelt on tegu naistele suunatud saatega ja telepubliku enamiku moodustavadki naised. Allakirjutanu ei tea küll päris täpselt uudiskeelendi "naistekas" sisu, kuid kõnealune seriaal aitab seda viga parandada. Vaatajaile pakutakse ohtralt pisaraid välja meelitavaid stseene kolme vallaslapsena kasvanud õe ja nende lähikondlaste elust, armumisi, vastamata armastust ja võib-olla et ka õnnelikke lõpplahendusi... Mida esialgu saab ainult oletada.
Naistemaailm Ei tea, kas klassikaline naistekas peab tingimata esindama ka feministlikku elukäsitlust, kuid seriaalis "Pilvede all" on selline hoiak kindlalt esiplaanil. Kõik naistegelased, alates õdede kolmikust ja nende emast Sirjest ning lõpetades keskmise õe Mari tüdruksõbra Barbiga, on isekad daamid, kes on otsustanud elus hakkama saada pigem üksi, kui end mõne nende meelest väheväärtusliku mehega siduda. Tõsi, erandiks, mis pidavat kinnitama reeglit, on noorim õdedest Kertu, kes on peaaegu et rahul oma mehe Erikuga. Samas peavad vanemad õed aga ka Erikut meheideaalist kaugel olevaks äpuks, kes oma naist ei vääri. Vastupidi Kertule esindab feminismi räigemat poolt Barbi, kes meestega on juba ammu igasugused suhted lõpetanud ja noolib nende asemel Mari-sugust sugulashinge. Tema suust kuuleb meeste aadressil kõikvõimalikke halvustavaid kommentaare kuni kriitikani nende ühe kehaosa mõõtmete kohta. Vanim õdedest, Piret, kelle silmade läbi kogu sündmustikku nähakse ja kelle suu läbi seda kommenteeritakse, pole, erinevalt Barbist ja Marist, veel kaotanud usku armastusväärse ja meheliku mehe olemasolu võimalikkusesse, kuigi elu talle järjest vastupidiseid kogemisi pakub. Mehed, kes Piretile püüavad meeldida, on kas valelikud võrgutajad või liiga ebahuvitavad, et rahuldada Pireti nõudlikku maitset. Eelmise põlvkonna feministe esindab ema Sirje, kas on oma lapsed üksinda üles kasvatanud, kasutades sellejuures küll aeg-ajalt temast sisse võetud naabri Alberti abi. Ka hiljem, kui ta ise peale insulti abi vajab, ei saa ta Alberti abist keelduda. Paraku pole ta nooremana siiski vastanud Alberti kiindumusele ja ka lõpuks nõustub ta kooseluga kui paratamatusega ilma nähtavate positiivsete emotsioonideta. Millised olid Sirje suhted oma laste isadega, see on kiivalt varjatav saladus, mille avalikustamist ikka ja jälle edasi lükatakse.
"Puuetega" mehed ja sädelevad tualetid Nagu feministlikule käsitlusele kohane, on kõik seriaali meestegelased mingi "puudega", mille tõttu nad "õigele naisele" partneriks ei sobi. Nii on Mari kolleeg Heiki homo, ärimees Indrek ja peaarst Robert liiga võimukad, advokaat Raul liiga isekas, Albert liiga alandlik jne. Meessoo kõige vastikumat poolt esindab Mari hoolealuse Jaanuse isa Jaan, kes oma antipaatiat naiste suhtes ei vaevu isegi varjama. Omamoodi luuser on linnapea Paul - Pireti ning tema õdede lapsepõlve mängukaaslane ja koolivend. Paul on läbi teinud moondumise inetust pardipojast ilusaks printsiks, sama protseduuri, mis tavamuinasjuttudes toimub neiuga. Paraku ei piisa sellest Pireti armastuse võitmiseks, sest tõeline feminism taunib meestes pahelisuse kõrval ka koeralikku andumust. Eesti telekanalite omatoodangus pole veel olnud ühtegi seriaali (kunagine "Salmonid" kaasa arvatud), kus samavõrd palju tähelepanu, kui "Pilvede all" jagunuks tegelaste stilistikale ja neid ümbritsevale miljööle. Võib isegi öelda, et selles seriaalis promotakse Eesti sisekujunduse ja moedisaini uusimaid trende. Kõik interjöörid, mida ekraanil näidatakse, on kavandatud ja sisustatud sedavõrd efektselt, et kohati hakkab see juba situatsiooniloogikale vastu töötama. Nii see korter, mida Mari esimestes seeriates Indrekult üürib, kui ka see, kus ta hiljem elab, on sisustatud sedavõrd luksuslikult, et saab vaevalt olla vastavuses üürniku maksevõimega. Iseäranis kummaline tundub see siis, kui Mari asub tööle alla keskmist palka teeniva õpetajana. Sama kehtib ka üksielava Pireti läbi kahe korruse ulatuva korteri ja Kertu-Eriku maja sisustuse kohta. Sedavõrd glamuurne kodune miljöö võib olla põhjendatud vast ainult advokaadipraksisest elatuva Rauli puhul. Elukeskkonnast ei jää suursugususe poolest maha ka daamide tualetid. Need vahelduvad väga sageli ja üks on teisest efektsem. Eriti sageli teeb metamorfoose läbi Mari välimus, aga põnev on jälgida ka teiste tegelaste väga trendikaid rõivakomplekte. Selles on ilmselgelt näha ka importseriaalides silmas peetavat kahetist eesmärki. Glamuur muudab saate naiste jaoks meelsamini jälgitavaks, samaaegselt võimaldub reklaamida seriaali tootmist toetavate firmade toodangut.
Intriige on piisavalt Feministlikku alatooni ja ülimat toretsemist kõrvale jättes võib öelda, et seriaali süžee on konstrueeritud üpris nutikalt. Pidevalt on üleval üks või mitu intriigi, mis vaatajat ekraani küljes hoiavad. Mõnel juhul on nende vastuolude lõpplahendus küll üsna ebaloogiline (näiteks Roberi ja Pauli konflikt restoranis), kuid pinge tekitamiseks kõlbavad need ometi. Loo muudab huvitavaks seegi, et tavapäraste seriaalinäitlejate kõrval on rakendatud ka vähemtuntuid, kes oma osaga sümpaatselt hakkama saavad.
Lõpetuseks võib-olla mõneti kohatu küsimus: kuidas on alles esimest aastat ekraanil jooksev seriaal suutnud vaadatavuselt tihtipeale ületada juba 500 osale lähenevat mammutseriaali "Õnne 13"? Vastus on üpris lihtne. Viimase sisu on tänavu minetanud algusaegade tempo ja põnevuse. See on asendatud istuvas asendis kahekõnedega suhteliselt igavatel ja üldsegi mitte asjassepuutuvatel teemadel. Kui juba vimkavend Jürka on läbi kahe seeria pandud pikalt targutama maailmalõpu ja Aafrika näljahäda teemadel, siis on ilmselgelt tegu autorite ideepuudusega (või tootjate rahapuudusega). Kui niiviisi kavatsetakse jätkata, siis on järgmisel hooajal väga raske tagasi võita paremat kohta vaadatavuse edetabelis või isegi hoida senisaavutatut. ENDEL RIHVK, kolumnist
[pildiallkiri] RÕÕMSAD: Peategelasi kehastavad näitlejad Liis Haab, Elisabet Tamm ja Inga Allik feministlikest hoiakutest tulvil teleseriaalis „Pilvede all".
Viimati muudetud: 13.07.2011
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |