Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Tasuta ühistransport Tartusse? Aga loomulikult!

TRIIN LUKK,      30. jaanuar 2013

Kui tasuta ühistransport on tulnud Tallinnasse selleks, et jääda, siis ei näe ma ühtegi põhjust, miks ei peaks ka Tartu suutma tagada oma elanikele tasuta bussisõitu. Nüüdseks on pessimistidelegi selge, et see polnud pelgalt tühi lubadus, vaid reaalselt ellu viidav idee. Skeptikud ei uskunud Savisaart, aga ära see tehti - ja rahvas on rahul.
 

Juba kuuleb Tartuski üha rohkem hääli: „Meie tahame ka tasuta!", „Miks meil ei ole bussisõit tasuta?" jne. Just nimelt - miks ei võiks bussisõit Tartuski tasuta olla?



Ega raha pole maailmast kadunud

Jah, see ettevõtmine pole odav, aga ega raha maailmast otsas ole. Tänagi maksab maksumaksja linnaeelarve kaudu kinni ca 50% Tartu ühistranspordi kuludest. Kui kogu bussiliikluse korraldamiseks kuluv summa peaks tulema piletimüügist, siis maksaksime üksikpileti eest kindlasti mitte 0,83 eurot, vaid näiteks 1,5 või rohkemgi. Pealegi sõidavad ühistranspordiga ka tulevikus ilmselt eelkõige (kooli)lapsed, üliõpilased, pensionärid, väiksemapalgalised tööinimesed. Seega läheks see kulu suuresti just pisema sissetulekuga inimeste heaks.


Perede jaoks oleks tasuta ühistranspordist tulenev majanduslik kokkuhoid tugevalt tuntav. Keskmine, kahe töölkäiva vanemaga ja kahe kooliskäiva lapsega pere hoiaks tänaste hindade juures aastas kokku 400 eurot (juhul, kui vanemad kasutavad täna 90 päeva ID-piletit ning lapsed õpilase ID-kuupiletit)! Pole ju paha?


Skeptikud hirmutasid rahvast enne uut aastat kõikvõimalike õudusstsenaariumidega, mis kõik „tänu" tasuta sõidule juhtuma hakkavad. Esimene priisõidukuu on aga Tallinnas näidanud, et kahtlused ei osutunud tõeks: ühistranspordikasutajate arv küll vaikselt kasvab, aga mitte nii hullus tempos, et kõiki ei suudaks ära mahutada. Ja imekombel ei saabunudki teab kust bussidesse hulkade kaupa asotsiaale, selgus, et nemad sõitsid ennegi, ja ilmselt juba siis tasuta.



Võidavad kõik tartlased

Tallinnas on näha ka esimesed kasulikud arengud - kesklinnas autode arvukus tasapisi langeb. Tartuski süveneb autostumine iga aastaga, juba täna on tipptunnil Turu-Riia ristmiku ümbrus peaaegu sama umbes nagu Tallinnas Vabaduse väljaku piirkond. Hoolimata kesklinna parkimistasude järkjärgulisest tõstmisest ei mahu autod vähemalt raekoja ja ülikooli ümbrusesse ikka ära.


Järelikult tuleb midagi ette võtta, et linlased vähem autot ja rohkem bussi kasutaksid. Võidaksid needki, kes jäävad autole truuks, - ummikud vähenevad, parkimiskohad vabanevad. Boonusena saame pikapeale kaasa paraneva õhukvaliteedi.


Ideaalis võiks ühistransport olla tasuta muidugi kogu riigis, aga see sõltub juba Toompeal tehtavatest otsustest. Tartus ei tohiks selle idee realiseerimisega tõsiseid probleeme tekkida ka poliitilisel tasandil. IRL-i initsiatiivil pandi tasuta ühistranspordi punkt koguni praegu kehtivasse IRL-i ja Reformierakonna koalitsioonilepingusse, ehkki üsna ebamäärasel ja nuditud kujul. Tõele au andes, praegu ei paista küll veel kuskilt otsast, et seda reaalselt ka teostada kavatsetaks - ju siis „suur vend" Reformierakond ei luba.


Sotsiaaldemokraadid aga tuletavad nüüd, kus Tallinnas sõit tasuta, igal võimalikul juhul meelde, et nemad on sama ideega vähemalt pealinnas välja tulnud juba enne keskerakondlasi. Miks nad ei peaks oma mõttekaaslaste ideed ka Tartus toetama? Niimoodi vaadates tundub, et Tartus on tasuta ühistransport täiesti teostatav juba paari-kolme aasta pärast.


Nii hea eesmärgi nimel tasub pingutada!


TRIIN LUKK, tartlane


[pildiallkiri] ILUS BUSS: Tallinna ja Tartu vahet sõitjate lemmiktransport on SEBE täistunniekspress. Kõik sõitjad on nõus, et hea teeninduse eest peab ka head hinda maksma. Teine asi on linnaliinibussidega - need võiks ka Tartus ju tasuta sõita? Oleneb, kes Tartut juhib ja mis otsuseid poliitikud vastu võtavad.

 



Viimati muudetud: 30.01.2013
Jaga |

Tagasi uudiste nimekirja

Nimi
E-mail