Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Korruptsioonisüüdistus jõudnud riigi tippametnikeni?

KOIT PIKARO,      30. juuli 2003


Maksuameti juhtkond on kindlasti suurimad asjatundjad kui Eesti riigile varem maksude tasumisest kõrvalehoidmisega tegelejad ning suudavad end paljasõnaliste rünnakute eest kaitsta. Ja ega kõik poliitikud ei lase ennast samuti mõjutada huvigruppide poolt või siis petta isiklike kartuste varjamise maskeerimisega riikliku ameti juhtide süüdistamisega. Hämmastav oli, kuidas rahandusminister Tõnis Palts asus end õigustama memorandumiga, milleks oli anonüümse advokaadibüroo poolt koostatud memo, millel puudusid allkirjad ja autorite rekvisiidid.
Riiklikult on palju ohtlikum rahandusministri seisukoht, et maksuamet peaks loobuma käibemaksupettuste väljaselgitamisest. See on aga üheselt esitatud tema käskkirjas Aivar Sõerdi kõrvaldamise kohta. Sisuliselt on see eriti just viimastel aastatel edukaks kujunenud töö eitamine ning otsene juhis petturitele ja organiseeritud kuritegevusega seotud rühmitustele. organiseeritud kuritegevus on varemgi saavutanud oma eesmärke, praegune käik on üks iseloomulikke. Ka lihtsamate käibemaksupettuste skeemidega on alati seotud organiseeritud kuritegevuse esindajad, seega professionaalsed kurjategijad. Esineda võivad nad nii olematute teenuste müüjatena, varifirmade loojate kui nn tankistide leidmisega. Seotus valgekraeliste seaduserikkujatega võib olla nii vahetu, aga samuti läbi mitme vahelüli.
Julgen üheselt väita, et ükski suurem maksupettuse skeem ei toimi organiseeritud kuritegevuse osavõtuta ja sellest laekub raha kurjategijate ühiskassasse. Olemas on kõik klassikalised organiseeritud kuritegevusetunnused: rollide ja ülesannete jaotus, ametnike seotus, konspiratsioon.
Kuna nüüd soovib minister Palts maksuametil loobuda käibemaksupettuste väljaselgitamisest, siis nüüd saab küsida otse - miks, millistel eesmärkidel ja kelle ülesandel.

Üks paremaid asjatundjaid maksupoliitikas on mulle kinnitanud, et Eesti Ekspress on oma varasemates artiklites Tõnis Paltsi tehingute ebaseaduslikkuse esitamises olnud täpsusega 90-95%. Kui sama tõenäolisus on sama ajalehe väites, et juba enne viimaseid valimisi sõlmiti maksupoliitika muutmiseks, siis on maksuameti juhtkonna ründamine juba varasema strateegia osa. Küll aktiivne koos ajakirjanduse osavõtu ja üksikute nn tõrjutute kaasabil, kuid loodan, et mitte edukas.
Küll aga mõjutab ministri selline taktika paljusid momente, isikuid ja riigi mainet. Maksuameti üks põhilisi kohuseid on olnud usalduse loomine maksumaksjate ja riigi vahel. Ühe küsitluse järgi oli ameti usaldatavus üle 60%. Nüüd on Palts seda edukalt alla viinud. Tema isiklik huvitatus lööb välja kõikjalt, nii ütles ta seda nädal tagasi reedel TV3 uudistes, tema jutud kui üksikust sõdurist võitlusväljal ning etteheitest, et kolme kuu jooksul pole maksuamet temaga seotud firmade kohta lõplikku ettekirjutust teinud. Vaid tagasihoidliku inimesena pole ta öelnud, et see puudub mitme kuu vältel soodne lõppotsus tema firmade suhtes.
Vaid suunatud ja tellimustööga saab seletada rünnakut maksuameti juhtide suhtes. Samas ei ründa minister Palts ainult juhtkonda. Tegelikult kannatab kogu töötajaskond ja minu meelest eriti revidendid. Neid on arvukalt, minu arvates ligi veerand ametnikkonnast ja teiseks on tegemist parimate spetsialistidega. Nende põhjalikkusest ning seisukohtadest sõltub vägagi palju. Põhjalikkuse alla saab ja tuleb kirjutada ka lai päringu ring.
Mõned aastat tagasi olin norivalt pessimistlik maksupolitsei, ametlikult maksupettuste uurimise keskuse loomise ja eriti neile jälitustegevuse õiguste andmise suhtes. Nüüd tuleb tunnistada nende tegevuse süsteemsust.
Nüüd on kõik positiivsed tulemused ja juhtumid kas tehtud olematuks võilihtsalt maha vaikitud. Tooksin aga vaid ühe arvu ja igaüks võib seda võrrelda riigieelarve suurusjärkudega. Diveci kontorist ostetud käibemaksupettuste skeemidega on riigile maksmata jäetud või riigilt välja petetud enam kui pool miljardit krooni.
Sügavalt ebariiklik on rahandusministri tegevuse järjestus. Algul koostada käskkiri maksuameti peadirektori vallandamiseks, siis teha otsus peadirektori kõrvaldamiseks kaheks kuuks ja määrata distsiplinaarkontroll ning alles siis moodustada komisjon tegeliku olukorra väljaselgitamiseks.

Soovin siiralt, et eksin mõnes väites. Et keegi ei takista maksuametil aktiivset võitlust maksupettustega, isegi mitte tahtmatult ja lihtsalt saaremaalisest ebapädevusest. Teiseks, et organiseeritud kuritegevus ei suuda mõjutada valitseva koalitsiooni otsuseid. Vastaseid ja põhjuseid tuleb otsida isiklike hirmude ja varasemate riigipettuste seast.
Panused tuleb teha asjatundjatele, mitte solvunutele. Viimaste hulka kuulub ka endine politseinik Tõnis Elling, kes isegi K-komandost pidi lahkuma, sest hakkas kaebekirjadega töökorraldust parandama. Ministri informaatoriks selliste omadustega võib sobida, kuid järelduste tegemiseks ja rahvuskangelaseks mitte.
Veidi enam kui pool aastat tagasi autasustas kaitsepolitseiamet Aivar Sõerdi isikliku relvaga, graveeringu järgi võib peadirektorit pidada aasta tegijaks. Kas tõesti tuleb nüüd see kingitus tagasi võtta, graveerida sellele Paltsi nimi, nimetada ta aasta …(igaüks saab panna tiitli vastavalt oma eetilisuse tasemele) ja kinkida relv talle.
Ka peaksid juristid ja tõsised poliitikud Tõnis Paltsile seletama, et isegi maksmata riigimaksude tasumine ei tee eelnevaid tegusid formaaljuriidiliselt õigeteks ega eetiliselt olematuteks.

Viimati muudetud: 30.07.2003
Jaga |

Tagasi uudiste nimekirja

Nimi
E-mail