Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Kas pomm linnapeale?

VIRVE SIIRAK,      27. november 2002


Tallinna trammiliiklus hävimise ohus


Trammijuhtide madalad palgad ja halvad töötingimused seavad trammiliikluse arengu ohtu. Seoses riski- ja ohutusõpetuse ning töökeskkonna ja ergonoomika kursusega oleme tudengitega mitme aasta jooksul jälginud Kopli trammide juhtide töötingimusi. Trammid seisavad meie õppehoone kõrval. Tudengite praktikatöö tulemused peegeldavad trammijuhtide halbu töötingimusi, mis ei vasta Eestis kehtiva töötervishoiu- ja tööohutusseaduse nõuetele ning seavad ohtu reisijate elu.

Minu poole on pärast töökeskkonna ja ergonoomika (teadus soodsamast tegevusviisist ja tegevuskeskkonnast) kursust pöördunud paljud tudengid, kelle perekonnaliikmetest töötab keegi trammijuhina ning palunud lausa pisarsilmil suuremat tähelepanu nende töötingimustele, kuna see on hirmus, mida nad stressis trammijuhist perekonnaliikmega kodus näevad.

Psüühiline vägivald trammijuhtide kallal

Üliõpilastööde järelduste kontrollimiseks olen kõnelnud mitme Koplis seisva trammi juhiga. Nagu ühest suust annavad nad sarnast informatsiooni. Ärevust tekitab, et paljud korralikud trammijuhid on halbade töötingimuste ning madalate palkade tõttu töölt lahkunud. Trammijuhtidest on nii suur puudus, et lähiajal võidakse mõni Tallinna trammiliin hoopiski sulgeda.
Kurioosne on, et praegu võetakse tööle isegi neid trammijuhte, keda on kunagi sobimatuse pärast töölt vallandatud (viina joomine jne). Varsti pole liinile kedagi panna. On sagenenud juhtumid, kus trammijuht kutsutakse tööle vabal päeval ning seda ei kompenseerita.
Juhid kaebavad, et nad on sügavas stressis, kuna kõrgemad ülemused (Peeter Maspanov) ei pööra nende töötingimustele tähelepanu, vaatamata koosolekutel väljaöeldule. Kogu aeg kõlavat: kui ei meeldi, minge ära, olete siia isegi liiga kauaks jäänud jm negatiivsed kommentaarid. Korralikke töötajaid lausa aetakse töölt ära juhtkonna halva suhtumise tõttu. Löögi all on ka keskastme juhid, kes näevad praegu vaeva, et kutsuda trammijuhte vabadel päevadel tööle, kuna kedagi pole liinile panna. Sisuliselt on see psüühiline vägivald töötajate kallal, mis on Euroopa Liidus ja kõikides arenenud riikides taunitav.
Uusi inimesi aga sellistesse tingimustesse ning juhtkonna negatiivse suhtumisega ettevõttesse tööle ei tule. Isegi väljakuulutatud uute trammijuhtide väljaõppekursus olevat tühjaks jäänud.
Kui juhid lõpetavad vahetuse pärast südaööd või alustavad vahetust kell 5.00, viib neid koju ja toob tööle spetsiaalne buss. Olevat kaalutud isegi see maha võtta ja öeldud, et igaüks vaadaku ise, kuidas tööle saab.
Pole elementaarseid olme- ja heaolutingimusi, mis on ette nähtud kehtiva töötervishoiu- ja tööohutusseadusega. Näiteks puuduvad korralikud söögi- ja pesemisvõimalused. Pausid einestamiseks on väikesed ning sageli ollakse sunnitud ligi 10 tundi marsruudil tiirutama.
Nõutakse vormiriietuse kandmist. Samal ajal on see tehtud sünteetilisest materjalist, mis mõjub pikemaajalisel töötamisel nahale häirivalt.

Trammijuhid reisijaid ei näe

Oluline stressiallikas on, et trammijuhid ei näe ebasobivatest peeglitest reisijaid, ning see on otsene õnnetuste põhjus. Kontrollisin ja kogesin, et teatud tüüpi trammidel juhid tõepoolest ei näe esiuksest sisenevaid või väljuvaid reisijaid. Eriti ohustatud on lapsed ja väikesekasvulised täiskasvanud (vanad inimesed, invaliidid jt). Trammi peeglid on lihtsalt kõrgel ega näita lühikesi inimesi.
Kui sajab aga vihma või lörtsi, tuleb juhtida päris pimesi või sisetunde põhjal, kuna välispeeglid on märjad ning sõidu ajal neid puhastada pole võimalik. Trammijuhid peavad sõitma hakkama ning uksi sulgema pimesi, lihtsalt arvamuse, varjude või vaguni võnkumiste alusel, millele põhinemine on ohutuse seisukohalt väga ebakindel. Seetõttu sulguvad uksed sageli sõitja nina all.
Soovitan trammisõitjatel, eriti lühemakasvulistel inimestel ja lastel olla trammiga sõites äärmiselt ettevaatlik ning alati arvestada, et trammijuht võib neid mitte märgata. Eriti tõsine oht on talvel, vihma ja lörtsiga. Peeglite ja nähtavuse probleemi on trammijuhid püüdnud korduvalt koosolekutel tõstatada, kuid juhtkond pole neid kuulda võtnud. Kritiseeritakse hoopis trammijuhte, kes on julgenud ajakirjanikele midagi öelda, et nad viivad tüli majast välja. (Vt "Juht sulgeb trammi uksed sisetunde järgi", 25. oktoobri Eesti Päevaleht)

Tallinna trammiliikluses Euroopat ei leia

Hinnates olukorda Euroopa Liidu kogemuste taustal, kus ühiskondlikule transpordile pööratakse väga suurt tähelepanu, ei vasta trammijuhtide töötingimused ja madalad palgad Euroopa Liitu pürgiva riigi pealinna ega Eestis kehtiva töötervishoiu- ja tööohutuse seaduse nõuetele, mis seab ohtu linnakodanike elu. Halvad töötingimused ja väike palk ei motiveeri töötama.
Trammiliinide sulgemine trammijuhtide puudusel võib olla ka organiseeritud eesmärgiga kahjustada võimule tulnud Keskerakonna mainet. Eks võetaks ju maha ka linnapea, kui trammid enam ei sõida! Trammiliinide probleemid tuleks võtta linnavalitsuse erilise tähelepanu alla. Tallinna Tehnikaülikooli töökeskkonna- ja ohutuse õppetool on valmis tegema linnavõimuga koostööd otstarbekamate ja töötajakesksete lahenduste leidmisel.

Viimati muudetud: 27.11.2002
Jaga |

Tagasi uudiste nimekirja

Nimi
E-mail