![]() Eesti koolil tume tulevikMAILIS REPS, 13. mai 2009Viimastel kuudel olen käinud Eesti erinevais paigus kümnetes koolides, kus kõikjal kostab vaid üks küsimus: kuidas elame edasi? Haridusrahvas on reformidest väsinud. Poliitikud on aastate jooksul välja pakkunud palju väga vastuolulisi reformikavu, mis kõik on väidetavalt mõeldud hariduse kvaliteeti tõstma, kuid tegelikult on õpetajaid ja koolijuhte hoopis nii solvanud, et mõnigi neist on haridusevankrilt maha astunud.
Mäletame, kuidas sooviti hariduses „nõukogulikud igandid“ hävitada, ning kahjuks n-ö visati palju beebisid koos vanniveega välja. Nõukogude perioodil suutis Eesti kool tänu oma pedagoogidele hoida hariduse kõrget kvaliteeti. Kahjuks suudeti 1990. aastate alguses nii mõndagi hästi toiminust ära lõhkuda. Üks kurvemaid „reforme“ oli süsteemse uurimis- ja nõustamissüsteemi – Pedagoogika Teadusliku Uurimise Instituut (PTUI) ja Vabariiklik Õpetajate Täiendusinstituut (VÕT) – lõhkumine. Kontrolle on viimastel aastakümnetel lisandunud, tuge õpetajatele kahjuks mitte. Õpetajad sooviksid, et oleks võimalik rahulikult oma tööd teha ning anda õpilastele just nende annetele vastavaid teadmisi. Nad ei taha lõputult arutada ühtede ja samade küsimuste üle, sest suurema osa ettepanekutest on nad juba aastate eest teinud. Täna saavad nad vaid korrata, et just needsamad lahendamata küsimused vajavad lahendust. Kahjuks aga kiitis 2009. aasta algul Ansipi valitsus heaks haridusreformi kava, mille alusel jäävad gümnaasiumina tegutsema vaid vähemalt kolme paralleelklassiga koolid. Kui teada gümnaasiumiõpilaste arvu, tähendab haridus- ja teadusminister Tõnis Lukase koolireform umbes poolte gümnaasiumide sulgemist. Kahjuks aga võib reformikava rakendumisel avaneda veelgi hullem tulevik. Juhul kui „puhtad gümnaasiumid“ ei saa lisaraha, pole neil ainult 9 klassikomplektiga võimalik rahaliselt hakkama saada. Sest uue õppekava järgi on gümnaasiumil kohustus pakkuda kümneid valikaineid. Ent õpetajate koormust ja õpilaste pearaha ei saa enam jaotada üle kogu kooli. Olukorras, kus algklassid on odavamad ja gümnaasiumiaste kallis, nõuab gümnaasiumiklasside eraldamine rohkem raha või peavad gümnaasiumid püsimajäämiseks olema oluliselt suuremad kui kolme paralleelklassiga. Tänase pearaha juures on koolijuhid juba selgitanud, et normaalselt saavad ettenähtud õppesuundadega hakkama vaid 5 paralleeliga gümnaasiumid! Sellisel juhul avaneb Eestis väga kurb pilk – järele jäävad vaid üksikud gümnaasiumid. Kas Ansipi–Lukase koolireformimiskava eesmärk on lapsi võimalikult madalalt harida? Soomlased soovivad kahele kolmandikule anda kõrgharidust – ikka selleks, et olla maailmas juhtivate hulgas. Meil on aeg Soomest midagigi õppida. Õppigem siis vähemalt, et hariduse saamist ei tohi piirata varanduslik seisund või elukoht – igal inimesel olgu võimalus õppida ja ennast täiendada. Mina olen Tõnis Lukase koolireformi vastu. Leian, et Eesti haridus on praegu silmitsi paljude probleemidega, mis tulenevad majandusraskustest. Koolirahvas vajab tuge. Täna peab haridus- ja teadusminister seisma selle eest, et õpetajate palgad ei langeks, –kärpekava vähendada palku 8% võrra ei tohi puudutada õpetajaid! Täna peab olema ministri ülesanne tagada rohkem õpilaskodusid lastele nendest peredest, kes ei saa enam kuidagi hakkama. Tuleb tagada parem koostöö sotsiaaltöötajatega. Seista selle eest, et koolid saaksid avada pikapäevarühmi ja pikapäevakoole, sest kahjuks jäävad huvikoolid paljudele kättesaamatuks. Toetada tuleb erivajadustega lapsi ja erinevate vajadustega lapsi. Õpetajaid tuleb kaitsta läbipõlemise eest. Mõeldagi ei tohi koolitoidu kaotamisele ega õpilaskodude sulgemisele. Kõrgharidust ei tohi muuta tasuliseks. Sest ainult võimalikult hästi haritud ja uuendusliku mõtlemisega inimesed suudavad Eesti viia uuele tõusule. Riigikogu liige, endine haridusminister
Viimati muudetud: 13.05.2009
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |