![]() Uus liikluskindlustuse seadus jõukate ja äriseltside toetuseksMARIKA TUUS, 25. veebruar 2004Liikluskindlustusmaksu kasvu taga pole mitte Euroopa Liit, nagu valitsus ekslikult põhjendab, vaid kolme koalitsioonipartei tahe toetada kindlustusseltse maksumaksja rahaga. Ei suuda vist küll keegi meist aru saada, miks peaks inimene, kes mitte kunagi oma autoga välismaal ei käi ja kes ka siin kodumail teeb vaid mõned sõidud aastas, ostma sama kalli liikluskindlustuse kui need vähesed, kes oma sõidukiga piiri taga käivad. Miks peab 95% autojuhtidest kinni maksma vaid 5% autojuhtide maksu, kellel peaks välismaale sõiduks roheline kaart olema? Miks peaks maapiirkonnast pärit või puuetega inimene või pensionär oma vähesest sissetulekust kinni maksma ärimeeste piiritagused kauba- või seiklusreisid? Riigikogu rahanduskomisjoni esimees rahvaliitlane Mart Opmann, kes saali ees tuleturmas kiivalt uut seadust kaitses, tõi hinnatõusu põhjenduseks taas kord Euroopa Liidu direktiivid, mis ei nägevat ette liikluskindlustuse hinnapoliitikasse riigipoolset sekkumist. Esineja ei tahtnud kuidagi välja öelda, et väljend "ei näe ette" pole siiski seesama, mis "keelatud" ja mis pole keelatud, on ju lubatud. Ehk teisisõnu - Euroopa Liidus pole kehtestatud mitte mingit korda, et iga inimene peab olema rohelise kaardi omanik. Euroopa nõudmine on vaid see, et need inimesed, kes sõidavad teiste riikide territooriumidel, peavad olema kindlustatud antud riigis kehtiva korra alusel - seega omama rohelist kaarti. Et meie tahame seda kõigile kohustuslikus korras peale suruda, on vaid riigi põhjendamatu vastutulek liikluskindlustusfirmadele ehk siis äriettevõtetele. Kümned tuhanded inimesed hakkavad maksma kindlustusseltside kasuks. Kummaline küll, ühelt poolt riik loobub igasugusest hinnapoliitikast. Seega toimiksid nagu kõik vabaturu põhimõtted, samal ajal on aga tegemist kohustusliku kindlustusega ehk kohustusliku maksega. Vaba konkurents, mis peaks siia puutuma kohustuslik kindlustus? Riigi täielikku lahtiütlemist oma kodanike kaitsest näitab veel seegi, et avalik-õiguslik Liikluskindlustuse Fond likvideeritakse ja selle asemele luuakse eraõiguslik mittetulundusühing. Kui siiani tegutsenud avalik-õiguslikku nõukogusse kuulusid nii kindlustusseltside esindajad, poliitikud, valitsuse esindajad kui ka Tarbijakaitse Liidu esindaja, siis nüüd saab tegemist olema eraõigusliku sundühinguga. Kõik autojuhid peavad olema eraõigusliku garantiifondi liikmed. Euroopa Liidu direktiiv seda meilt küll kuidagi ei nõua - puha oma initsiatiiv vähendada avalikkuse kontrolli. Opmann avaldas veel lootust, et ega hinnatõus üle 9-10% ei tule ning et seadus lubab kindlustustel tariifidele läheneda ka individualiseeritult. Et tädi Maalile kauges maanurgas võib kindlustusfirma vastavalt tema riskiastmele ja vanusele anda kaardi odavamalt ja BMVga hampelmannile kallimalt, ning et üleüldse olevat Maalil võimalik valida kuue seltsi vahel. No kuulge, kus maal on see valik ja miks ei peaks need kuus omavahel kokku leppima. Kes on enne näinud, et kasumit taotlev ettevõte loobub võimalusest kliendilt rohkem raha sisse kasseerida ja halastab nõrgema peale? Selline maksukergendus peaks olema seadusesse sisse kirjutatud - nagu see praegu on -, et kindlustusseltsid peavad tegema pensionäridele ja puuetega inimestele kuni 50% soodustust. Uues seaduseelnõus, millele enam parandusettepanekuid teha ei saa ja mille poolt on Rahvaliit, Res Publica ja Reformipartei, on selline riskigruppide maksukergendus ära kaotatud. Lihtne on lajatada kõigile ühe hinnaga. Maha hääletati ka Keskerakonna ettepanek lubada finantsinspektsioonil määrata tariifi maksimaalne määr. Arusaamatuks jäi seegi, miks tuleb likvideeritava fondi 20 miljonit krooni kiiremas korras üle anda kuuele kindlustusfirmale? Kas selleks, et nad saaksid end kindlustusäris edasi kindlustada? Samuti küsiti saalist, miks peab maksumaksja andma selle 20 miljonit just kindlustusäri riskide maandamiseks, aga mitte näiteks leivaärisse või tarkvara tootmisse? Mille võrra kindlustusäri parem on? Taas üks seadus juures, mis tehtud kõige jõukamate toetamiseks. Viimati muudetud: 25.02.2004
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |