![]() Parvlaevad ja mastaapne korruptsioonJAANUS KARILAID, 27. juuli 2016Tallinna Sadama korruptsioonijuhtumi erikomisjoni tööaruandes on ainest, mis lubaks kogu valitsuse in corpore välja vahetada. 4 miljoni eurose meelehea küsimine on Eesti poliitilise jõhkruse üks välimääraja. Reformierakondlane, endine Tallinna Sadama nõukogu esimees ja Riigikogu liige Remo Holsmer lubas Postimehe süüdistuste vastu, justkui oleks ta Vjatšeslav Leedo käest raha küsinud, kohtusse minna. Ta läks ja ta kaotas. Tänaseks on ta oma kuue puhtakspesemisest loobunud.
On üllatav, et sellesse suhtutakse nii külmalt – see näitab, et Reformierakond on Eesti riigilt hinge välja rebinud ja üritab hingetuks muuta kõik ennast ümbritseva. Liiga paljudele on ükskõik. Nagu oli ükskõik see, kui üks valitsuserakonna poliitik nimetas Riigikontrolli pankrotistunud Estonian Airi suunal kaagutajaks. Liiga paljudele on valitsuse rumalused liiga tavalised. Eriti silmakirjalik on kritiseerida Putini-Venemaa majanduskeskkonda, kui meie oma silme all küsitakse eraettevõtjalt 4 miljonit eurot, lubadusega jätta ainult sel tingimusel töö alles. Raha ei liigutatud „õigesti”, ning eraettevõtja kaotas teenuse osutamise. Kui Juhan Parts oleks 2011. aastal ennast kohe liigutama hakanud, siis oleks teenuse viimine riigiettevõtte kätte olnud läbipaistev ja õiguslikult korrektne ning järginud ausa konkurentsi põhimõtteid. Aga Juhan Parts ei hakanud end kohe liigutama, vaid tegeles riigihanketa jäämurdja „Botnica“ ostmisega, Estonian Airi ja Eesti Energia investeeringute kaitsmisega. Tegeles isegi Haapsalu raudteega, misjärel väitis, et kiirtramm Viimsisse oleks otstarbekam. Parts korraldas oma ministrietenduse lõppvaatuses ka ühe ebaõnnestunud hanke parvlaevateenuse ümberkantimiseks, võitles näiliselt vapralt Neinar Seliga, ja siis tuligi sotsiaaldemokraat Urve Palo. Palo aga tausta ei teadnud ega tunnetanud. Reformierakonna neli „sidrunit“ jäid paigale ning värske minister nägi ainulaadset võimalust näidata koht kätte pahale kapitalistile. Näiliselt tõeline sotsialistlik võitlus, aga sisuliselt eirati õigusriigile omaseid käitumisreegleid ja avaliku halduse läbipaistvuse algpõhimõtteid. Poliitiline edevus segatuna poliitilise korruptsiooniga võib minna lähitulevikus rahva rahakotile veel kallimaks maksma kui lubatud. 125 miljonit eurot köetakse alles teenuse nn sissetöötamiseks. Arvestades kõikvõimalikke tulevikuriske, mis on tekkinud ebaprofessionaalselt korraldatud parvlaevade liiniveo hankega, oleks saanud selle raha eest tagada saarlastele ja hiidlastele tasuta üleveo saarte ja mandri vahel. Kõik see tõestab ilmekalt, miks on Reformierakonnal vaja partneriteks sotse ja IRLi. Esimesed on naiivsed diletandid ja teised küünilised pragmaatikud (tuletage meelde Partsi ähvardust, et kui ta Euroopa Kontrollikotta ei saa, siis ta alles näitab „uut poliitikat”). Kas tõesti kedagi ei huvita fakt, et Rahandusministeeriumi hangete järelevalve osakond andis välja akti, kus fikseeris parvlaevahanke liiniveo õigustühisuse, aga Reformierakonna juhitaval kabinetiistungil see poliitiliselt tühistati. See selgub ka uurimiskomisjoni ärakuulamisprotokollidest. Mitte keegi ei vastuta... Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi kantsler Merike Saks tunnistas maikuus EPL-is, et nelja parvlaeva ehituslepingud on tõesti väga halvad. Aga mitte kellegi kulm ei liigu. Kes tegi? Kes kontrollis? Kas Eesti avalik haldus teeb vähikäiku 1990-ndatesse?
Keegi pole isegi üritanud kokku võtta selle korruptsioonipesa vastutajate ringi. Elu Eesti moodi.
KESKMÕTE: Eriti silmakirjalik on kritiseerida Putini-Venemaa majanduskeskkonda, kui meie oma silme all küsitakse eraettevõtjalt 4 miljonit eurot, lubadusega jätta ainult sel tingimusel töö alles.
JAANUS KARILAID, Keskerakonna aseesimees
Viimati muudetud: 27.07.2016
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |