Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Astmelisest tulumaksust võidab enamik

OLEV RAJU,      29. jaanuar 2003


Rikkamaks saab vähemalt 70% Eesti elanikkonnast


Kaotajaid ei ole rohkem kui 3-4%. Meeleheitliku kampaania taga astmelise tulumaksu vastu on tugev ja lärmakas suure sissetulekuga surve-grupp, kes tahab ainult oma taskuid täita.

Lõviosa maailma riike kasutab tänapäeval astmelist tulumaksu. Selliste riikide hulka kuuluvad kõik Euroopa Liidu liikmesriigid ja kõik arenenud tööstusriigid. Astmelisest tulumaksust on loobunud vaid maksuparadiisid (off-shore riigid - Bahama saared, Bermuda saared, Jamaica, Kaimani saared, Monaco, Jerseyl jmt). Seda lootuses juurde meelitada rikkaid ja nende raha (mis siis, et tihti musta raha). Teistes riikides on proportsionaalne tulumaks kasutusel vaid mõnes üksikus. Nimetagem neist Boliiviat ja Uruguaid. Euroopa riikidest tooks näiteks Islandi (viima-ses kehtib ühtne maksumäär 50%) ja Venemaa.

Miks just sellised astmed?

Kordame veel kord Kesk-erakonna poolt väljapakutud skaalat. Tulu 0-1200 (krooni kuus) on maksuvaba. Järgnev tuluosa 1201 - 6000 maksustatakse 15%-ga, tuluosa 6001 - 16 000 krooni kuus 26%-ga ja 16 000 ületav tuluosa 33%-ga.
Antud skaala valikul lähtuti järgmistest kaalutlustest. Tulumaksuvaba miinimumi on suurendatud 1000-lt kroonilt 1200 kroonini. Tulu-maksuvaba miinimum on olnud "paigal" kolm aastat ja selle tõstmine on hädavajalik. Veelgi suuremat tõstmist ei võimalda aga praegune omavalitsuste rahastamise süsteem, kus rõhuv enamik omavalitsuste tulusid tuleb isiku tulumaksust. Edasine tulumaksuvaba miinimumi tõus on otseses sõltuvuses omavalitsuste rahastamise süsteemi reformi kiirusest. (Enne reformi on seda väga raske teha.)

Võrreldes praegu kehtiva süsteemiga (26%) on vähendatud tulumaksumäära tulult 1200 ja 6000 krooni vahel kuus 15%-ni ja suurendatud tulumaksumäära tulult üle 16 000 krooni kuus 33%-ni.
Seejuures lähtuti järgmistest kaalutlustest:

1. Arusaadavus. Välja pakutud skaala, mis suures osas säilitab praeguse 26%-se tulumaksu määra, on kergesti mõistetav. Igaüks saab lihtsalt välja tuua oma "võidu" või "kaotuse" võrreldes praegu makstava summaga.

2. Selline skaala ei suurenda maksukoormust rõhuval enamikul elanikkonnast.
(Vt tabelit eelmises Kesk-nädala numbris.)

3. Suurima "võidu" saavad madalama ja keskmisepalgalised. Selline skaala annab Eesti praegustes ja lähema tuleviku tingimustes kaks erisugust tugevat stimuleerivat toimet.

Kõigepealt suureneb vahe abirahadest elava inimese ja miinimumpalga või selle lähedase palga saaja sissetulekute vahel. See loob täiendava tööhuvi neile, kes praegu eelistavad abirahasid töötamisele miinimumpalga eest. Sellel on ka oluline psühholoogiline moment - inimene ei soovi olla ülalpeetav, ta tahab näha end ühiskonna täisväärtusliku liikmena. Vähenevad riigi kulutused toimetulekutoetustele ja muudele abirahadele. Teiseks suureneb kõige rohkem sissetulek just neil, kes saavad palka alates 6000 kroonist, s.o veidi üle keskmise palga. Selline palgatase on (loomulikult teatud pingutustega) kätte saadav rõhuvale enamusele elanik-konnast. Järelikult tugevnevad stiimulid paremini töötamiseks.

4. Senisest rohkem hakkavad maksma tulumaksu need, kelle tulu kuus on üle 24 286 krooni.
Selliseid inimesi on suhteliselt vähe (3-4%). Nende maksukoormuse tõus ei ole nii suur, et pärsiks aktiivsust. Näiteks 40 000 krooni kuus teeniv inimene hakkab rohkem maksma 1100 krooni.

5. Maksimaalse võidusumma - 580 krooni kuus - saavad need, kelle sissetulek on vahemikus 6000 - 16 000 krooni kuus. Just sellistest inimestest saab moodustuda kesk-klass - tänapäeva euroopalike riikide stabiilsuse kandja.

Vastuväited ei pea paika

Astmelise tulumaksu vastu on esitatud mitmeid, tihti sulepeast välja imetud väited.

1. Motivatsioon tööd teha langeb. Nagu eelpool toodud, pole suuremapalgaliste maksukoormuste tõus mingil juhul nii suur, et pärsiks töö-huvi. Vastupidi. Inimestel, kes tajuvad oma vastutust Eesti riigi ja rahva ees, peaks tekkima täiendav tonaalsus: minu panus riigi ja eesti rahva tulevikku kasvab.

2. Maksukoormus kasvab. Ei kasva, vaid väheneb. Ja mis eriti oluline - maksukoormus jaotub õiglasemalt.
3. Süsteem on liiga keeruline. Kui tõesti on kuskil mõni raamatupidaja, maksuametnik jne, kes sellega hakkama ei saa, siis on ta lihtsalt valel erialal. Aga vaevalt, et neid leidub.

4. Kasvavad maksupettused. Eesti riik on praeguseks niikaugel, et meid leitakse kõlbliku olevat Euroopa Liidule. Aga üks euroopalik riik peab saama ja saabki jagu petturitest, mitte aga elama nende armust. Veel enam - maksupettuste põhikohad on teada, vaja on vaid "augud" resoluutselt "kinni toppida".

5. Vähenevad eelarve tulud. Tõepoolest, nii riigieelarve kui omavalitsuste tulud vähenevad. Kuid vähene-mine on tagasihoidlikum kui Reformierakonna (ka Res Publica ning Rahvaliidu) tulumaksukorralduse muutmisettepanekute korral. Pealegi on selge, et praegune omavalitsuse rahastamise süsteem, mis baseerub eel-kõige isiku tulumaksul, on selgelt oma aja ära elanud ja tuleb niikuinii ümber teha.

6. Astmeline tulumaks tähendab tagasiminekut sotsialismi. Kui nii, siis kuuluvad sotsialistlike riikide hulka USA, Jaapan, kogu EL jne.

Mis saab edasi?

Keskerakonna ettepanekust võidab oluliselt vähemalt 70% elanikkonnast. Kaotajaid ei ole rohkem kui 3-4%. Kuid samal ajal on lahti läinud lausa meeleheitlik kampaania astmelise tulu-maksu vastu. Põhjus on lihtne. Need 3-4% on tugev ja lärmakas survegrupp, kes pealegi ei kohku tagasi mistahes vahendeid valimast oma tasku täitmiseks. Ärgem unustagem, et 50 000 kuupalgaga inimene hakkab maks-ma 14 540 krooni rohkem. Aastas loomulikult, s.o ligi-kaudu 2000 krooni kuus! Aga inimesi on tapetud ka 1000 krooni ja väiksemagi summa eest.

Pole siis imestada, et osa uusrikkaid püüab meeleheitlikult selgeks teha, et kui tema maksab veidikegi rohkem, on tegu maailma lõpuga.
Igale mõtlevale inimesele on aga selge, et astmeline tulumaks pole koll, vaid pea kõigis riikides kasutusel olev vahend sotsiaalsete probleemide lahendamiseks.
Olen veendunud, et sellel 3-4%-l ja nende lakeidel ei õnnestu rahvast veel kord lollitada ja 2. märtsi valimistel saavad need jõud tugeva kaotuse osaliseks.

Viimati muudetud: 29.01.2003
Jaga |

Tagasi uudiste nimekirja

Nimi
E-mail