![]() ATS – riigi vähendamise ja kärpimise seadusMARIKA TUUS-LAUL, 11. juuli 2012Mitme endise justiitsministri poolt algatatud, samas 12 aastat järjest liiva jooksnud avaliku teenistuse reform võeti Riigikogus koalitsiooni ja „aknaaluste“ poolt vahetult enne suveperioodi algust vastu. Keskfraktsioon hääletas selle seaduse vastu. 1996. aastal avaliku teenistuse
seaduse (lühendatult ATS) esimest varianti tehes lähtuti põhimõttest, et
inimesed, kes avalikku võimu teostavad, peavad olema kõigist kõige paremad. Nad
peavad omama kompetentsi, pädevust, oskusi, head haridust, olema oma riigile
lojaalsed. Riik väärtustas selliseid töötajaid, kindlustades nad sotsiaalsete
garantiidega, nagu näiteks suuremad
koondamishüvitised, suurem pension, pikem puhkus ja ka teenistusstaažist
tulenev lisapuhkus. Samas võeti neilt ära õigus palga ning töötingimuste üle
kaubelda ja streikida. Tagatised kaovad, aga streikida ei tohi! Uue seaduse järgi ametnike arv
väheneb, kindlust andvad sotsiaalsed tagatised kaovad. Kuid streigipiirang jääb
kehtima. Paistab, et riik arvestab ainult
omapoolsete huvidega. Tegemist on järjekordse kärpimise ja odavuse eelnõuga.
Riigiametnikest püütakse viimastel aastatel jätta mulje, justkui oleks nad
mingi kõrgepalgaline privilegeeritud seltskond, kes elab teiste arvel. Kui
võtame kantslerid või teised kõrged ametnikud, siis nemad on äärmiselt hästi
tasutud ja hüvedega kaetud. Ja sellele kõrgseltskonnale – poliitilistele
maavanematele ja kantsleritele säilib ka uue seaduse järgi lausa kuuekuuline
koondamishüvitis. Samas väikeametniku koondamisraha jääb vaid ühe kuupalga
tasemele. Lihtsa
teenistuja palk on alati väike olnud, ent viimastel aastatel on nende teenistus
oluliselt vähenenud. Võib kindlalt väita, et need inimesed on praegu alatasustatud
ja alamotiveeritud. Võtame või vallad, väikelinnad, maavalitsused. Aastaid
aetud kärpepoliitika on vallad poolsurnuks kägistanud, vallatöötajate palgad on
praegugi masuaegsed. Ikka veel tuleb töötajatel olla nädalaid palgata puhkusel,
sest eelarved on vähenenud. Endiselt koondatakse ametnikke. Ja kui me nüüd need
vähesedki sotsiaalsed garantiid kaotame, aga jätame kehtima täieliku
streigipiirangu, mis tähendab, et töötajad ei saa ka oma igapäevaste õiguste ja
palga eest võidelda, sest neil puuduvad lepinguõigused, siis on tegemist
järjekordse ülekohtuga oma rahva suhtes. Riik võib palku ühepoolselt vähendada Ka Rahvusvaheline Tööorganisatsioon
(ILO) näeb probleemi sellises totaalses streigipiirangus. See piirang võiks ehk
jääda vaid otseselt riigivõimu teostavatele inimestele, sedagi vaid
võimalusena, mitte keeluna. Ma ei mõista, millist ohtu kujutab
endast tavaline ametnik. Miks pole tal õigust seista oma palga ja tööõiguste
eest? Kas tõesti see ametnikunääpsuke seal arvuti taga tähendab ohtu meie
julgeolekule? Ja pole mõtet seaduse autoril luisata, nagu siiski väheneks
streigipiirangutega inimeste arv. See on eksitav! Streigipiirang väheneb vaid
neile, kes arvatakse avaliku teenistuja staatusest välja ja kellest saab
edaspidi töölepingu alusel töötaja. Meil kõigil on hästi meeles, kuidas
töölepinguseadusega uskumatult kärbiti töötajate õigusi. Nüüd tehakse sedasama
avalike teenistujatega. Täiesti lubamatu, et seadus annab asutusele võimaluse
töötaja palka eelarve vähenemise puhul ühepoolselt langetada ja et palka ei pea
uuesti tõstma isegi siis, kui põhjused alandamiseks on kadunud ehk kui
palgafond kasvab. Uskumatu, et selline säte kirjutati seadusesse 21-aastases
Eesti Vabariigis! Kas omariikluse mõttetu lõbu? Pole midagi imestada, et riik, kus
järjekindlalt võetakse Reformierakonna ja IRLi juhtimisel ning heakskiidul
vastu tööinimesi ahistavaid seadusi, jookseb rahvast tühjaks. Inimesed ei saa
enam oma riiki uskuda. Kui nad võetakse tööle ühtedel tingimustel, aga siis
öeldakse, et need palgad ja tagatised ühel päeval enam ei kehti, on tegemist
petmisega. Kas õigusliku ootuse ja õiguskindluse põhimõttest on siis üldse veel
mõtet rääkida? Laulva revolutsiooni ja iseseisvuse
taastamise ajal oli inimestel lootus paremale tulevikule. Pärast seda oleme
kaotanud üle veerandi miljoni elaniku, ja seda paljuski just selliste seaduste
pärast nagu käesolev ATS. Tartu Ülikooli professor Raul Eamets
ja Tallinna Tehnikaülikooli professor Rainer Kattel: „Erasektoris tegutsevatel
inimestel on sageli arusaam, et Eestis on avalik sektor liiga suur, ametnikke
on liiga palju. See on liiga mehaaniline lähenemine. Riigi tegutsemist pelgalt
kuluefektiivsusega mõõta ei ole mitte ainult lühinägelik, vaid ka hukatuslik.
Üksikuid numbreid fetišeerides jõuame ruttu selleni, et omariiklus on
suhteliselt mõttetu lõbu.“ Tarku mehi tasuks uskuda, kuid
valitsuskoalitsiooni seaduseloojad pole selle tõega enam ammu arvestanud.
Kahju! Uue ATSiga vähendab riik ennast järjekordselt. Samamoodi edasi astudes
võimegi varsti jõuda omariikluse mõttetu lõbuni. Praegu vähendame ametnikkonda ja
kärbime kulusid. Kaugemas perspektiivis võiksid aga nüüdsed suuremad kulud
kaasa tuua hoopis uue tõusu ja suuremad tulud. Marika Tuus-Laul, Riigikogu liige, Keskerakond Riigikogu
ametlik pressiteade avaliku teenistuse seaduse vastuvõtmisest: „57
poolthäälega võeti vastu valitsuse algatatud avaliku teenistuse seadus (193
SE). Uus avaliku
teenistuse seadus ajakohastab Eesti avaliku teenistuse korraldust ning sätestab
ametniku õigusliku seisundi. Luuakse eeldused lihtsa, selge ja efektiivse
ametnike hindamise süsteemi tekkimiseks, samuti muudetakse palgasüsteem
läbipaistvamaks ja õiglasemaks, mis võtab arvesse tööturgu, isiku vastutust ja
konkurentsivõimelisust. Seadus vähendab ametnike sotsiaalseid tagatisi:
kaotatakse ära ametnike lisapuhkus ja puhkuse pikkuseks kehtestatakse 35
kalendripäeva. Samuti vähenevad koondamisega ette nähtud etteteatamise
tähtajad. Seaduse kohaselt on avaliku teenistuse eest vastutavaks
institutsiooniks rahandusministeerium. Seaduse vastu hääletas 36 Riigikogu
liiget. Seadus jõustub põhiosas 2013. aasta 1. aprillil.“ Toobal: uus seadus on kohati ebaselge Keskfraktsiooni
liige Priit Toobal märkis, et uus avaliku teenistuse seadus jäi siiski
olulistes osades ebaselgeks ning seepärast ei andnud Keskerakond sellele
poolthääli. „Peamise
probleemina ei sätesta uus seadus piisava täpsusega, kes jäävad seaduse
rakendamisel ametnikeks ning kes teevad edaspidi tööd töölepingu seaduse
alusel. Seadusesse võib kirjutada mitmeid õigusi ja hüvesid või neid kärpida,
kuid kui on ebaselge, keda seadus reguleerima hakkab, siis on need
teisejärgulised. „Lisaks toob uue seaduse rakendamine kaasa kulutusi, mida
kohalikele omavalitsustele ei kompenseerita. Keskerakond tegi seaduseelnõusse
parandusettepaneku, mille kohaselt tulnuks omavalitsustele tekkinud
lisakulutused katta riigi poolt, paraku seda ettepanekut ei valitsuskoalitsioon
ega Sotsiaaldemokraatlik erakond ei toetanud,“ selgitas Toobal. Tema sõnul on
ebaõiglane ka see, et seadus võimaldab ametnike palka ühepoolselt vähendada.
„Ei saa olla nii, et tööandjal on õigus vaid omalt poolt töötasu vähendada,
vähendamata tööülesandeid või tööaega. See on ametniku suhtes ebaõiglane,“
pahandas Toobal. „Tähelepanuta
ei tohi jätta ka seda, et kui seadus ise jõustub alles 2013. aasta aprillist,
siis koondamist lihtsustav ja ametnikele kahjulikum säte juba seaduse
allkirjastamisest. Miks seadusesätet kiirkorras rakendada? Kas
valitsuskoalitsioon plaanib veel sel aastal suuremat ametnike koondamislainet?“
küsis Toobal. „Avaliku
teenistuse seaduse hääletus näitas veel ka seda, et nn „aknaalused“ saadikud
käituvad koalitsioonile meelepäraselt ning opositsiooniga pole neil enam midagi
tegemist,“ lisas Riigikogu põhiseaduskomisjoni liige Toobal. Kesknädala
toimetuselt: See
oli esimene seadus, mille hääletamisel töötasid Keskerakond ja SDE koos, saades
seaduse sellisel kujul kehtima hakkamise vastu kokku 36 häält. SDE ja Kesk
omavad kahepeale Riigikogus hetkel 40 häält. Viimati muudetud: 11.07.2012
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |