![]() Hoia, Jumal, Eestit!REIN VEIDEMANN, 23. aprill 2008REIN VEIDEMANN Lühendatult kirjutisest „Laulva revolutsiooni ühest allikast“ http://www.20aastathiljem.blogspot.com /.../ Ajalugu on rekonstruktsioon, mis peaks teenima mõistmist. Seda silmas pidades on 20. sajandi filosoofilise hermeneutika üks suurkujudest Hans-Georg Gadamer määratlenud ajalugu eeskätt mõjutusajaloona. See tähendab, et meil tuleb teadlikult arvestada, et „ajalooline-olemine tähendab mitte kunagi eneseteadmises ammenduda“ ja et minevik ja olevik on vastastikku tingitud. Et miks just „l a u l e v revolutsioon“? Miks Rahvarinde kui tervemõistuslikule strateegiale ja taktikale rajatud poliitilise liikumise sünd 20 aastat tagasi sõna otseses mõttes kleepus eestlaste laulupeotraditsiooniga? See, et me laulsime end vabaks, on võimas ja kaunis, aga siiski vaid metafoor. See aga, et laulupeost sai Rahvarinde põhiformaat (meenutagem Tartu muusikapäevi mais 1988 ja selle järge Tallinna „öölaulupidudena“, 17. juuni 1988. a. Lauluväljakut ja sealt 150 tuhande eestlase ühislauluga Eestimaa Kommunistliku Partei delegaatide läkitamist Moskvasse parteikonverentsile – milline absurd tagantjärele hinnates! – või 300 tuhande osavõtjaga „Eestimaa laulu“ 13. septembril, mis oli Rahvarinde Algatuskeskuse poolt mõeldud sisse juhatama Rahvarinde asutamiskongressi) – see viitab tunnusjoonele, mis määras Eesti ajaloo suurima rahvaliikumise olemuse ja ainulaadsuse. Muide, koos lätlastega, kelle Tautas Fronte toetus samuti laulupeotraditsioonile. /.../ Aga kui esimeseks laulupeoks olid eestlased lõpuks selle „saksa asja“ omaks võtnud, nii et laulupeo lõppedes teatas Jannsen suures hingeliigutuses, et ta „võtaks oma südame põuest ja jagaks selle nii mitmeks osaks, et võiks anda igaühele lauljale ühe tüki kojuviimiseks“, siis oli selge, et koorilaulust saab mitte ainult eesti kultuuri üks alustalasid, vaid ka eesti rahvusliku identiteedi peamisi kandjaid. Ning et Rahvarinne just laulupeo formaadile tugines, mis muide, läbi aegade on sisaldanud ka laulude vahel kõnepidamisi, ning et ta sellest formaadist oma jõu ammutas, see määraski ära Rahvarinde ajaloolise tähenduse.
Viimati muudetud: 23.04.2008
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |