![]() Võtke oma vaba üür, meile andke erastatud korterid!
jälle
2004-12-16 11:37:33
Jälle vaidlevad. Ega üks eestlane ei saa veel oma isu täis,
kui teine eestlane veel elus on.
tõepoolest
2004-12-16 13:10:47
oli see üks loll seadus mille Laar ja Hänni välja
mõtlesid.Seda tehti läbimõtlematult,sest kui poleks nendes
majades või korterites keegi 50 aastat elanud,oleks seal
järel ainult varemed.Riigil tuleks tõepoolest neile
sundüürnikele oma kulul korterid ehitada ja kiiremas
korras,sest miks peavad nemad olema kannatajad et aitasid
säilitada teiste jaoks elamist,milledest pooled kuuluvad
väliseestlastele,kes ei tulegi siia muuks kui ainult
jahtima seda varandusenatukest,mida vahendajad
haldavad.Sundüürnikud võidelge oma õiguste eest,kolige
kasvõi Toompeale seniks kuni saate omale normaalsed
eluasemed.
Perhaps
2004-12-16 13:57:59
Vaatasin hiljuti ETV-st saadet Arafatist ja A. Rannamäe
saateid Iisraelist Gaza sektorist. Kõlama jäi mõte, et iga
normaalne ja loomulikult käituv inimene kui teda riikliku
poliitilise otsuse alusel kodust välja aetakse, hakkab
võitlema. Oma kodu, seega oma laste perekonna, elu ja
tuleviku nimel. see on inimese eksistentsi ja au küsimus.
Ajakirjanikud väitsid , et kurvalt paradoksalsel moel ei
pööranud Lääne euroopa ka sellele palestiinlaste kodudest
välja ajamise probleemile mingit tähelepanu seni - kuni
Münncheni olümpiamängudel leidis aset maailma vapustanud
terrorismiakt. Alles siis teadvustas Lääs enesele et
tegemist on tähelepanuväärse ebaõiglusega mida tuleb
lahendada teisel ja hoopis keerulisemal moel.
Kedagi ei tohi poliitilise suva alusel kodust ilma jätta
või oma kodust välja ajada ilma et ülekohus tekitaks
sotsiaalseid pingeid.
Nüüd, kus Israel üritab okupeeritud gaza sektorist ümber
asustada sinna asustatud uusasukaid, ei tule kellelegi
mõttesegi, et need , okupeeritud alade uusasukad
võiksid/peaksid oma kodudest lahkuma ja mujale Israeli
ümber asuma lihtsalt niisama. Ei! Neile ehitatakse
ühiskonna poolt Israelis uued elamud ja nad saavad Israeli
riigilt kopsaka kompensatsiooni. Ja ikkagi ei taha ka need
inimesed oma kodudest lahkuda vaid peavad seda
ebaõiglaseks. Tasuks nüüd mõelda ja võrrelda seda Eesti
Omandireformis toimuvaga
Jasper
2004-12-16 15:59:23
Samal teemal veel hea artikkel PM 15.12 Jaak Sotterilt ja
päris kena kommentaar selleski lehes pr. Ebba Räätsalt.
mulle
2004-12-17 01:34:01
tundus 90-ndate algul omandireformiseadus ebaõnnestunud,
sest see oleks pidanud piirduma palju väiksema
pärijateringiga, kui ta lõpuks sai.
Aga nüüd, kuuldes seda nuttu ja hala mullegi tuttavate
inimeste suust, kes on juba 10 aastat oma "sundüürnuiku
korterit" kenasti üürinud mõnele välismaalasele, hankinud
omale uue korteri ja auto, aga vigisevad edasi - hakkan
kalduma arvamusele, et oleks tulnud käituda veelgi
jõhkramalt. Kes tahab end tänappäeval veel nimetada
sundüürnikuks - näidaku oma kasutamata EVP-d ette! Kui neid
ei ole, siis - kasti lüüa ja asi ants!
lemme
2004-12-17 10:12:04
Maikuu suur Toomepuu, uhke ja õisi täis! jne.
Elmo
2004-12-17 12:31:03
Toetan täiega Risto Tanneri poolt kirjutatud kommentaari!
Lisaks veel, et mis kollastesse kaartidesse ja EVP-desse
puutub siis teab rahvas rääkida et "teadlik element" kes
ise seda reformi läbi viis ja nö. "pumba" juures oli
oskas ka sellest kollasest papist Omandireformi
Hocus-pocusega ja mustlase moodi puru silma ajamisega oma
taskusse raha papiks moondada. Üleüldse tasuks kunagi
tulevikus - siis kui meie ühiskond tervikuna eetilisemaks
ja õiguskuulekamaks muutub, hakata muude iseseisvumisaja
"majandusimede" kõrval uurima ka asjaolu miks
praktiliselt mitte ükski Omandireformi väljatöötamise
juures olnud perekond sellesinase Omandireformi läbi ei
kannatanud ega lootusetuks sundüürnikuks ei muutunud. Miks
tavatses hilisema hästi informeeritud reformiministri,
perekond sooritada tollal rahva hulgas kollaseks papiks
peetud paberitega tähelepanuväärseid ja hiljem suurt tulu
toonud tehinguid ? Miks paljude asjaga seotud isikute
majanduslik olukord paranes õhku ahmiva paneva kiirusega
just sellel ajal, samas kus riik ei ole suutnud tänaseni
kanda enesele omandireformiga võetud vastutust ja hoida
seaduses ettenähtud kujul ära uue ülekohtu tekkimist ning
asendada sundüürnikele esialgselt seaduses ettenähtud kujul
nende kodu samas asumis samaväärse pinnaga!? Ma väga
loodan, et tulevikus Eesti ühiskond siiski muutub
eetilisemaks sõnapidajalikumaks, ausamaks jne. ning vaatab
terva pilguga üle ka kõik sellised küsimused.
K.J.K
2004-12-17 14:30:37
Mõningad "omanikud" ja laarlased/kelamlased loodavad, et
nüüd see sundüürnike lugu vajub lõpuks unustusehõlma.
94.aastal "tagastati" minu "omanikule" tema
valdused.Koheselt teadustas ta minu perekonnale, et kolme
kuu pärast olgu plats puhas.Lapsed olid sel hetkel 12-13
aastased.Nüüd on nad täisjõus EW kodanikud, aga neid 10
aastat tagasi valatud pisaraid nad unustanud ei ole.
Värisege ülekohtu sigitajad.Vastutsest te ei pääse!
to perhaps 16.12 k 13.57
2004-12-17 17:40:57
See võrdlus Palestiinaga tundub päris hea, ise polegi selle
peale tulnud. Küsimus ei ole sundüürnikes, vaid riigi
lojaalsetes kodanikes, kes maksid oma valitsusele makse
selle eest, et seesama valitsus nad paljaks kooris. Elame
põhjamaal ja tuhanded perekonnad aeti sunniviisil kodudest
välja. Minu laps oli näiteks kahe aastane. Kõige hullemad
"poliitikud" on need isamaalased, kes väidavad tõsimeeli,
et see 2aastane laps küüditas 1941. aastal teisi eestlasi.
Tegelikult on vastupidi - isamaalased küüditasid 1993-2004
tohutul hulgal kodueestlasi ja erastasid vene migrantidele
miljardite ulatuses vara - Lasnaäed, õismäed jm. kollase
vanapaberi eest. Nüüd ütlevad, et võtke laenu, tahtsime
venelastele ja väliseestlastele korterid kinkida!!! Isamaa
tuli võimule Lääne rahadega, need tõmbasid oma nutsu välja
ja nüüd ülejäänud eesti maksumaksjad peavad
tühjakstõmmatud eesti kodanikele kortereid hakkama ehitama.
Aga millegipärast ehitatakse Saku suurhalle, Lilleküla
jalgpalli staadionit ja Kunstimuuseumi. Enne peaks
kodanikel ikka kodu olema, ja siis õnnelikud riigikodanikud
ehitavad staadione ja muuseume.
Väike Vemmal
2004-12-17 17:54:20
Kuulge kodabikud ärge ajage pead ja perset sassi!!!!!
Luxenburg
2004-12-18 14:10:26
On ju teada , et enne Omandireformi käivitumist külastas
eestit just meie Omandireformi plaanide´ga tutvumiseks
grupp saksa eksperte. Pärast meie kurikuulsa ORAS.ega
tutvumist olla nad heatahtlikult soovitanud meie
asjaomastel sellisest reformist loobuda. Põhjusel, et
kuidas ka ei üritaks seda "Ajaloolise õigluse ja
järjepidevuse" viigilehega katta ei saaks sellist reformi
teha ilma ühe kodanikegrupi põhiseaduslikke õigusi
rikkumata (millele ei saa olla õigusriigis õigustust)ning
põhjusel, et riik ei jõuaks seda kanda. Lahendamatu segadus
tekkiks ka nn. ajaloolisest järjepidevusest johtuva
restitutsiooni valikulise rakendumisega. Sakslased väitsid
et niisugune Omandireform hakkab andma tagasilööke ja
lõputuid omandivaidlusi ning kahjutasunõudeid veel kümnete
aastate ja mitme inimpõlve jooksul.
Ebaõiglusest ei sünni õiglust!
Meie tublid omandireformaatorid ei pööranud tookord saksa
asjatundjate jutule teps mitte rohkem tähelepanu kui seni
on pööranud tugeva sotsiaalse- ning õigustundega,
sundüürnike probleemidest kõnelevate kodanike jutule.
Ja olemegi tänases olukorras. Riik tahaks väga kangesti
Omandireformi lõpetatuks tunnistada. Tuhanded inimesed on
aga otseselt Omandireformist tulenevalt riigi omavoli tõttu
ilma OMA KODUTA!Sajad kohtuasjad veerevad aastaid mööda
kohtumaju ja hävitavad kodanike vaimset tervist olukorras
´kus 87% kodanikest kannatab niigi stressi ja depressiooni
all. Riik teatab aga sinisilmselt - et Omandireform ei ole
põhjustanud mingit ülekohut!
Oma kodudes sundüürnikena kannatanud ja kodudest välja
suitsetatud sundüürnike perede lapsed on aga tasapisi
jõudmas täisikka ., mõned neist on saanud isegi juristideks
ning kuuldavastivalmistavad vaiksel moelette eesti Riigi
vastu kahjunõudeid oma vanemate perekondadele
Omandireformiga põhjustatud moraalsete kannatuste
(põhjuslikud abielulahutused, alkoholism ,perevägivald,
haigestumised) suhtes. Kohtuveskid lükatakse uuesti käima ,
ja sellel ei tulegi võib-olla lõppu. Kui rikkad
kinnisvarafirmad kaotavad kord asja vastu huvi, muutuvad
sedamaid riigile tülikaks ka nn. õigusjärgsed
omanikud,(need kes nendest veel järgi on). Need alustavad
siis kindlasti taas omapoolsete hagidega "ajaloolise
õiguse järjekordse taastamise" eest. Ja nii hakkab see
naeruväärne ja piinav ,"Maailma parim" omandireform
maailma naerualusena ja Eesti maksumaksja arvel vist
igavesti kestma!
õige ta on
2004-12-19 16:49:16
Viimane kommentaar väga arusaaja, mitu lähemat inimpõlve
hooleta, et üksteise vastu vimma pidada. Isegi täna
hommikul Vikerraadios Margus Saare vestlussaates Riina
Vändre - see kes kodutud puhtaks pesi -tunnistas ,et tema
oli ka Viljandis sundüürnik ja tema isa sisuliselt suri
sellesse alandusse, et ta ei suutnud perele paremat
tulevikku pakkuda kui et ema pidi omaniku õue hakkama
pühkima. Üürnike lapsed saavad suureks ja nad ei karda
midagi ja maksavad kindlasti "õigluse kehtestajatele"
ehk uue ülekohtu tekitajatele kätte.
Ebba Rääts
2004-12-20 23:07:05
Eesti lähiajaloost. Ehk tasub meelde tuletada mõne targa
juristi seisukohti.
(Eesti Vabariigi omandireformi aluste seaduse normatiivne
kontseptsioon. 8. mai 1991 ülemnõukogu istung. ORAS-i
esimene lugemine). Ettekanne vabariigi justiitsministrilt
Jüri Raidlalt. Alljärgnevalt sõna-sõnaline tsiteering
stenorgammist:
Lugupeetud eesistuja, austatud Ülemnõukogu liikmed. Esitan
ettekande omandireformi aluste normatiivse kontseptsiooni
kohta kolmes plokis: esimene osa- teesid reformi kohta,
teine- kontseptsiooni üldiseloomustus ja kolmas, kui
ajalimiit kannatab kahe erineva kontseptsiooni
juriidiline võrdlus.
I. Omandireformi õige ja täpne ning teoreetiliselt
põhjendatud nimetus on kahtlemata omandisuhete reform:
muudetakse reformi käigus ju ikka suhteid, mitte aga
vara-asju ja esemeid iseendid.
II. Omandireform on ühiskondlike suhete kogu
ümberkorralduse kompleksi südamik. Mõistagi on see
majanduse vundamendiks. Sellisena haarab omandireform kogu
ühiskonda, puudutab praktiliselt iga üksikisiku ja
üksiksubjektide koosluse erinevaid huve. Kuivõrd see on
nii, siis on omandireformi üheks keerulisemaks momendiks
sotsialsete konfliktide minimiseerimine ja leevendamine.
OMANDIREFORM JA LOOMULIKULT KA MAAREFORM EI PEA EESTI
ÜHISKONDA MITTE PIKI JA PÕIGITI LÕHKI AJAMA; VAID PEAB
OLEMA SUUNATUD OLEMASOLEVATE JA TEKKIVATE LÕHEDE
ÜLETAMISELE.
III. Omandireform on komplekssne nähtus, mille üle
otsustamiseks on vaja probleemi analüüsida väga paljudest
aspektidest. Otsustuse langetamine eeldab vähemalt
järgmiste analüüside tegemist: 1) poliitiline;
2) finantsmajanduslik; 3)õiguslik; 4)eetiline; 5)
ajalooline ja 6) sotsiaalpsühholoogiline.
Lõplikult jaatava seisukoha omandireformi aluste ja
maaseaduse suhtes saab anda vaid pärast seda, kui
seaduseelnõule on võimalik teha vähemalt rahuldav hinnag
vähemalt kõigist neist kuuest aspektist lähtudes.
SOTSIAALSET KRIISI SÜVENDAVAT OMANDIREFORMI LÄBI VIIA OLEKS
LUBAMATU. Vajaduse korral peaks Ülemnõukogu kaaluma isegi
rahvahääletuse korraldamist. Teise paragrahvi teises lõikes
sisaldub minu poolt (J. Raidla-toim) eelnevalt korduvalt
rõhutatud sotsiaalse turvalisuse järgimise nõue. Tsiteerin
(J. Raidla-toim): Omandireformi käigus vara tagastamine
endistele omanikele või nende õigusjärglastele ei tohi
kahjustada teiste isikue seadusega kaitstud huve ega
tekitada uut ülekohut. Ei rohkem ega vähem!
Omandireform on määrava tähtsusega Eesti Vabriigi olevikule
ja tulevikule. Professor Jüri Uluots, kommenteerides
1939.aastal valminud Eesti Vabariigi tsiviilseadustiku
projekti, manitses nii poliitikuid kui juriste kainele
otusele, mida ei saa teha mitte johtuvalt hetkehuvidest,
vaid arvestusest, et nõnda kardinaalsed seadused tehakse
olevatele ja tulevastele põlvedele. Seadusandluse loogika
kohaselt saab omandireformi põhiküsimusi otsustada vaid
parlament või rahvas vahetu demokraatia, st referendumi
teel. Eesti Vabariigi valitusel puudub taoline
otsustusõigus.
Ebba Rääts
2004-12-20 23:12:17
Eesti lähiajaloost. Tasub meelde tuletada asjatundjate
seisukohti.
ORAS-i ekspert Mihkel Oviiri sõnavõtt Ülemnõukogus 8.
mail 1991 ORAS-i esimesel lugemisel. Alljärgnev tekst on
tsiteeritud stenogrammist.
Lugupeetud eesistuja, lugupeetud Ülemnõukogu liikmed!
Kaks päeva tagasi toimus siin omandi -ja maareformi
komisjoni istung, kus ma tõin esile mõningaid probleeme ja
kahtlusi seoses selle õigusliku alusega, mille järgi oli
kogu meie maa-ja omandireform üles ehitatud. Ja ma pean
vajalikuks neid kahtlusi jagada teiega, sest minu arvates
on nad küllalt olulised.
Nagu te teate, on kahe Saksa riigi ühinemise aluseks tema
ühinemisleping.
Ühinemislepingus oli öeldud, et põhimõtteliselt
tagastatakse võõrandtud vara endistele omanikele ja nende
pärijatele. See oli esimene õiguslik dokument.
Teine õiguslik dokument oli rahvale kuuluva vara
privatiseerimise ja reorganiseerise seadus 1990 aasta 17.
juunist.
Kolmas, meie tänasele konkreetsele situatsioonile väga
tähelepanuväärne seadus oli omandiküsimuste reguleerimise
kohta. See seadus tõi välja rahvusvaheliselt tunnustatud
põhimõtte, et need tagastamise ja kompenseerimise küsimused
ei kehti võõrandmiste suhtes, mis toimus vastavalt
okupatsiooni õigustele või okupatsioonivõimude otsusele.
Selle taga olid suured, endiste Saksa Demokratlik Vabariigi
territooriumil asunud varad, näiteks haaras see 1/3 kogu
Saksa Demokratliku Vabariigi maavaldustest. Mis sai edasi?
Vastavalt demokraatliku riigi institutsioonidele on olemas
kolm realset võimu: seadusandlik, täidesaatev ja kohtuvõim.
Terve rida isikuid (endised omanikud toim.), kes leidsid,
et see seadus puudutab ja piirab nende arvates neil olevaid
õigusi, mis puudutab omandisuhete järjepidevuse probleemi,
pöördusid Saksamaa Kõrgemasse Konstitutsioonikohtusse.
Kõrgem konstitutsioonikohus arutas ja langetas 25. aprillil
(1991-toim) otsuse. Otsuses öeldi, et Saksa seadus
omandiküsimuste reguleerimise kohta on täies vastavuses
rahvusvahelise õigusprintsiipidega ja see punkt, mis näeb
ette, et okupatsiooni ajal toimunud okupatsioonireêiimi
poolt antud omandi võõrandamine ükskõik mis vormis, ei
kuulu muutmisele. Seetõttu kohus jättis selle seadusesätte
endiseks. Kohus lähtus rahvusvaheliselt tunnustatud
õigusprintsiipidest, mille kohaselt okupatsioonivõimude
poolt või otsusel toimepandud sundvõõrandusi tuleb vaadelda
kehtivatena peale okupatsiooni lõppu. Kohtu seisukoht oli,
et kõne all olevad võõrandamised (natsionaliseerimine,
vara võõrandamine endistelt omanikelt-toim) olid algusest
peale suunatud ühiskondlike suhete muutmisele ja
sotsialistliku korra kehtestamisele, kuid ei kuulu
vaatamata sellel muutmisele, sest see tuleneb
rahvusvaheliselt tunnustatud üldpõhimõtetest. Saksamaa
konstitutsioonikohtu otsus on 62 lehekülge pikk. Igaüks,
kes tunneb huvi, võib antud seadusega tutvuda ja ma (M.
Oviir-toim) olen valmis selle seaduse temale andma. Me
pöördusime selles küsimuses ka teiste tuttavate
välisekspertide poole, kellega me oleme erinevatel
tasanditel kohtunud. Mängisime nendele ette selle
stsenaariumi vastavalt meie kõrgemate riigivõimuorganite
otsustele, mis seda asja võikid mõjustada, ja nemad
(rahvusvahelised eksperdid) olid sellel seisukohal, et
antud situatsioonis kehtivad meie suhtes täielikult
rahvusvahelised aktsepteeritavad õigusnormid. Nii nagu
väliseksperdid minu arvates tervameelselt märkisid, on see
kehtiv kultuurriikide suhtes, kes loevad enda kohustuseks
aktsepteerida rahvusvahelist õigust (see tähendanuks vara
mitte tagastamist ).
Lubage mul lõpuks teile ette lugeda ühe väliseksperdi
lühike arvamus, mis otseselt puudutab ka neid probleeme,
mis me siin arutame. Seal öeldakse nii: kui vabariigid,
mõeldud on siin eelkõige Balti vabariike, ei ole
kehtestanud mehhanismi, et nende siseriiklik õigus oleks
kooskõlas rahvusvaheliste standarditega, siis nad ei ole
selles suhtes andnud kohtutele mingit võimu. Neil on kavas
luua konstitutsioonikohtud. Kuid ilmselt kulub poliitikutel
selleks veel omajagu aega. Poliitikutele on praegune seis
mugav (ülemnõukogu liikmed-toim), sest nad võivad
kehtestada iga seaduse, mida nad peavad vajalikuks, ilma
kohtupoolse kontrollita. Kuid see on väga lühinägelik
seisukoht. Minu (Oviir-toim) ettepanek oleks, et see
seadus, millest me täna räägime, omandisuhete seadus
(ORAS), mis puudutab paratamatult igaühte meie hulgast, ei
oleks lühinägelik seadus.
Lisaks ainet mõtisklemiseks: Põhiseaduse alusel on Eesti
Vabariik rahvusvahelise õiguse subjekt alates aastast 1992.
Põhitagastamine läks lahti aastatel 1993. Nõukogude väed
lahkusid Eestist 1994.a. sügisel.
Jaan Sotter "teadlikule lugejale"
2004-12-20 23:26:36
Minu kirjutis võis Teile tunduda siinavaldatutega sarnane
vaid pealiskaudsel lugemisel. Mina kirjeldasin asju nii
nagu nad kahjuks on. Ma ei paku soovunelmaid tõe pähe ega
tegele erakondliku demagoogiaga.Ma ei valeta, ei ihka
kättemaksu ega himusta teisele kuuluvat vara. Soovitan
küsimuse lahendust nõuda Riigikogult mitte mõnelt üksikult
erakonnalt ja ammugi mitte kaaskannatajatelt.
Jaan Sotter
2004-12-21 00:10:09
Kalvinistlikel hollandlastel on kombeks öelda, meil ei ole
probleeme, meil on probleemide erinevaid lahendusi.
Sundüürnike probleemi lahenduseks vajalik varandus on Eesti
riigil olemas kinnistamata riigimaa kujul. Eesti on alles
nii pooleli, et selle vara väärtust ei ole kusagil
registris kirjas. See loob mulje riigi vaesusest. Lisaks
võimaldab see omandireformi teostavatel omavalitsustel seda
maad pillavalt ja korruptiivselt laiali jagada. See veider
olukord on inimeste loodud ja seega inimestel on võimalik
seda ka muuta. Kui siiani talitati valesti, siis edaspidi
võiks paremini. Vara on olemas, abivajajad samuti, puudu on
vaid vastav seadus.
Ebba Rääts to Jaan Sotter
2004-12-21 00:38:22
Austautud Jaan Sotter! Tänud vastuse eest Postimehes.
Kahju, et Teie arvamus ilmus üksnes kinnisvara leheküljel.
Loodan, et Raidla ja Oviiri esinemiste stenogrammid on
teiesugusele arukale ja mõtlevale inimesele huvipakkuv
lisalektüür, eriti see osa, mis puudutab rahvusvahelist
õigust.
No ei ole midagi teha, me saame asjast ühtmoodi aru, ja ka
Teie pakutud lahendusteed on realistlikud ning inimkesksed.
Üksikute süüdlaste otsimine tagantjärele ei lahenda
probleemi. "Sõjas" haavatud ohvreid on liiga palju. Me
võime peatada vennatapusõja, kui riigi poliitiline eliit
seda soovib ja rahvateenritena väärikalt käitub. Teist
lahendust ma ei näe.
Jaan Sotter to Ebba Rääts
2004-12-21 14:52:06
Inimestele sealhulgas ka Riigikogu liikmetele, kes sundüüri
küsimusega kunagi kokku puutunud ei ole, on seda väga raske
selgitada. Seni on sundüürnikke serveeritud kui tavalisi
vaeseid üürnikke ja võetud eeskuju ametiühingutelt, kes
võitlevad väikesepalgaliste lihttööliste eest. See taktika
on peletanud parempoolsetena näida soovivad poliitikud
teemast eemale. Usun, et kui serveerida poliitikutele
sundüürnikke kui jagamisel ära unustatuid, siis võib
kaasatundjaid ja käeulatajaid leida nii vasakult kui
paremalt. Ja äraunustatud nad tõepoolest on. Erinevalt
enamusest teistest hädalistest ei ole nad oma õnnetuses ise
absoluutselt süüdi. Kui tavaliste vaeste üürnuke teema on
loomulikult sotsiaalne ja poliitiline, siis sundüürnike
kaitse kampaania peaks olema rõhutatult apoliitiline.
Eeldusel, et soovitakse olla edukas.
teadlik lugeja
2004-12-21 23:37:20
Lp Jaan Sotter, Ebba Rääts, aitäh! Tore lugeda tarku
inimesi. Kuid pr Räätsale - 13 aasta taguste tarkuste
lugemine ei aita tänases poliitilises ega seadusandlikus
ruumis, kus ministrid üksteise järel deklareerivad
pidulikult omandireformi lõpust. Ja hr Sotterile - Te olete
ülimalt naiivne, kui Te arvate, et poliitilise reformi
(=ORAS) võib lahendada poliitika väliste meeetoditega. Te
peate ka oma unistatud riigimaa jagamiseks sundüürnikele
tagama riigikogus sellekohase seaduse vastuvõtmiseks 51
häält, ja need peavad tulema erinevatest erakondadest. Ei
jõuluvana ega päkapikud seda maad kellelegi jagama ei
hakka. Praeguses riigikogu koosseisus võib olla vaid 3-4-5
liiget, kes absuluutselt kindlalt hääletaksid sundüürnike
kompensatsioonimehhanismi poolt - need on Helle Kalda,
Heimar Lenk, Marika Tuus (jah, meeldib teile või mitte, nad
on keskerakondlased!) ning Jaak Allik (rahvaliit).
Ülejäänute puhul ma mitte ühegi suhtes mürki ei võtaks.
Niisiis, kust võtate veel 47 häält, et lahendada see
sotsiaal-psühholoogiline, majanduslik, juriidiline,
ajalooline ja lõpuks eelkõige poliitiline probleem? Miks
jätkata tulutut unistamist, et seda on võimalik lahendada
ilma erakondadeta? Ei maksa deus ex machinasse uskuda,
kodanikud!
Ebba Rääts teadlikule lugejale
2004-12-22 10:13:55
Tänan teadlikku lugejat huvipakkuva mõtteavalduse eest.
Olen tegelenud omandireformi teemaga täpselt kümme aastat.
Olen püüdnud ka poliitilise erakonna kaudu protsessi
mõjutada. Õige pea sain aru, et see on väheefektiivne
tegevus.
Põhjused jätan esialgu lahti kirjutamata.
Seetõttu otsustasin minna sügavuti ja uurida, kes on need
isikud, kes maailmas ainulaadse ORAS-i ette valmistasid ja
seda tänini teostavad. Sisuliselt on tegemist raamatu
materjaliga.
Olen aktiivselt suhelnud ja töötanud erinevate Eesti
poliitikutega, jälginud nende retoorikat ning tegelikku
käitumist probleemi lahendamisel pikka aega. Olen läbi
töötanud Eesti kongressi materjalid ja ülemnõukogu
materjalid, sh Kama komisjoni dokumendid. Olen uurinud
aastatel 1990-1991 valitsuse (Savisaar) rolli ORAS-i eelnõu
ettevalmistamisel, tema tegevust Eesti kongressis jne.
Raidla ja Oviiri tsiteerimine on vajalik selles mõttes, et
Eestil on olnud võimalus lahendada probleem (ja on seda ka
praegu) rahvusvahelise õiguse alusel. Aga seda pole ükski
poliitik soovinud. Ega siis asjata aastal 1996 ei sündinud
riigikogu tahtel ORAS-isse reservatsioon. Olen läbi
töötanud ülemnõukogu õiguskomisjoni tegevuse, aga ka
"mitmel kohal istujate" tegevuse (Liia Hänni, Marju
Lauristin, Hillar Hallaste jt olid üheaegselt nii
ülemnõukogu kui ka Eesti Kongressi liikmed.
Mitmed tollased ülemnõukogu liikmed, kes ORAS-i (seaduse)
vastuvõtmisel otseselt osalesid, on hilisemad kõrged
kohtunikud.
See on asjas päris huvitav aspekt. Olen läbi töötanud kõik
olemasolevad arhiivid, selgitamaks välja, kui palju vara on
ebaseaduslikult tagastatud nn libaomanikele ja kes olid
need poliitikud ja eksperdid, kes riiki vaesustades
otustasid, et näiteks 100 protsenti pankadele panditud
varad tuleb ikkagi tagasi anda. Ja võlgadel varad ka. Kama
komisjoni protokollides on ühe poliitiku põhjendus: "
arhiivides puuduvad dokumenid, mis tõendaksid varal olnud
võlgade suurust". See on teadlik vale. Arhiivides on
pankade dokumendid säilinud.
Olen selgitanud välja, miks korteriühingutele kuulunud
varad on tagastatud üksikisikuele, kellele see vara pole
iialgi kuulunud. Ja olen uurinud halduskohtute erinevaid
kohtulahendeid ning arhiivide tegevust informatsioni
väljastamisel.
Kui kogutud materjali laiapõhjaliselt analüüsida, siis
selgub tõde, miks täiesti süütud inimesed(nn sundüürnikud)
peavad kinni maksma 1940-1955.a.
natsionaliseerimisprotsessi käigus Eesti kodanikele
tekitatud kahjud ja miks sündüürnike probleemid on
tänaseni lahendamata. Ja see on päris ebameeldivalt üllatav
tõde nii mõnegi isiku jaoks, kes arvab, et tema on asjas
valge leht.
|