Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Arukus peab võitma

V:Õiglane  2006-07-19 10:26:43
Aga Lihulas munder ja muu atribuutika luges VÄGA! Maha topeltstandardid ja veriste õuduste sümbol minema - sinna kus õige koht.Minu isa kandis saksa mundrit.

Eestlane.  2006-07-19 13:57:23
Jätke huligaansused! Surnutega ei sõdita. Me pole ei rahvuse ega riigina nii nõrgad, et peaksime ajalugu kartma või eitama. Kes arvavad teiseti - vaadake peeglisse.

Ants  2006-07-19 18:07:29
Väike parandus autorile sakslane ei tunginud sõda kuulutamata kallale oma liitlasele Nõukogude -Liidule. Sõda kuulutati ametlikult, nüüd tunnistavad ka venelased ise seda. Ja kuigi tõnismäel asuv pronkssõdur on langetatud peaga, kannab ta ometi vene okupandi vormi. Ja nagu autor ise kirjutas on vande annud ja peab käsku täitma. On vale ,et ka vene okupantide poolel sõdinud ei tapnud eestlasi - tapsid küll. Isegi raskelt haavatud Eesti sõduritele Avinurme kirikus ei heitnud armu. Tapsid haavatuid kirikus altari ees. See häbitegu jääb igavese häbiplekina Eesti Korpuse meeste südametunnistusele. Ja see ei olnud veel kõik, sellejärel sõideti tankidel järele haavatute hobuvoorile. Sõideti tankidega üle haavatute ,hobuste ja kõige elava. Kõik Avinurmest pärit inimesed teavad ,et see on tõsi.Ei ole mõtet idealiseerida vene vormis Eesti Korpuse sõdureid, nende hulgas oli küllalt mõrtsukaid. Muidugi ei vaidle ,et sama võib öelda ka vastaspoolel sõdinute kohta. Kuid kui Lihulas olev Saksa mundris sõduri mälestussammas kohe maha kisti ei ole mingit õigustust ka vene okupandi vormis mälestussamba olemasolul Tõnismäel.See ainult tuletab rahvale meelde neid tohutuid kannatusi mis selles vormis mehed rahvale tõid.Pealegi on vene sovinistid teinud sellest " Aljosast" omale kultuskoha. ,kus käiakse mäletamas kadunud Nõukogude Liidu võimsust. Ning näidatakse oma üleolekut ja põlastust kohaliku rahva vastu. Ei pronkssõdur peab kaduma Tõnismäelt, siin ei ole võimalik migi muu lahendus. Eesti riik peab näitama ,et ta on iseseisev riik ja teeb nii nagu eestlaste enamus soovib. Pealkiri on õige, ARUKUS PEAB VÕITMA ,-ja pronkssõdur kaduma Tõnismäelt.

ARVAJA  2006-07-19 20:36:35
Kas te, pensionär Järvakandist, idealiseerite NKVD, KGB sõja kuritegusid rahva kallal(piinamised,tapmised, kulakuks tembeldamised, küüditamised.) Teil on õigus selles, et Tõnismäe pronkssõduril ei ole agressiivset poosi ega võidukat ilmet (kus on võiduka "vabastaja" ja "küüditaja" agressivne poos ja ilme?) Õige, pole agressiivset poosi ega võidukat ilmet ja ei saagi olla, sest pronkssõdur paigaldati 1936 aga küüditati 1938. ja 1940. aastal, Teine Maailmasõda lõppes 1945. aastal. Nii,et ärme ilusta olnut, räägime asjadest nii nagu need on/olid.

ARVAJA  2006-07-19 20:40:58
Kas te, pensionär Järvakandist, idealiseerite NKVD, KGB sõjakuritegusid rahva kallal(piinamised,tapmised, kulakuks tembeldamised, küüditamised.) Teil on õigus selles, et Tõnismäe pronkssõduril ei ole agressiivset poosi ega võidukat ilmet (kus on võiduka "vabastaja" ja "küüditaja" agressivne poos ja ilme?) Õige, pole agressiivset poosi ega võidukat ilmet ja ei saagi olla, sest pronkssõdur paigaldati 1936 aga küüditati 1938. ja 1940. aastal, Teine Maailmasõda lõppes 1945. aastal. Nii,et ärme ilusta olnut, räägime asjadest nii nagu need on/olid.

Rein  2006-07-20 16:01:42
Artiklis oli, kuidas pronkssõdur seisab langetatud peaga ja sellepärast autorile südamesse läheb. Mina aga saan aru , et pronkssõdur seisab sellepärast langetatud peaga, et tal on nii häbi ja ei julge Eesti rahvale otsa vaadata. Eks oli tema , Eesti Korpuse mees see kes aitas venelastel Eestit uuesti okupeerida. Ja tõi Eesti rahvale kaasa sellised kannatused, vene okupatsiooni all.Keegi ei saa vastuvaielda , et see nii ei olnud.Ja jutt ,et see poiss ei küüditanud ja mõrvanud kedagi ei pea samuti paika.Just Eesti Korpusest tulid partorgid täitevkomitee esimehed ja muud taolised.Kes olid aktiivsed küüditajad, ka mõrtsukatõid tegid Korpuse mehed küllaldaselt. Ants juba kirjutas neist Eesti Korpuse "vägitegudest" haavatud Eesti sõdurite kallal Avinurmes ja ka mujal.Ei olnud need Eesti Korpuse mehed midagi nii korralikud ja tublid mehed nagu autor neid leinab. See jutt ei ole kindlasti kõigi Eesti Korpuse meeste kohta käiv.Kord kuuekümnendatel aastatel kohtasin haiglas Korpuse meest ,kes erinevalt teistest ei püüdnud kelkida oma vägitegudega fasistide vastu, vaid ütles mulle , kui palusin rääkida sõjast. " Minul ei ole Sulle , midagi rääkida tõime ainult õnnetuse kaela Eesti rahvale.Täiesti aus ülestunnistus, oli ka selliseid tublisi mehi. Kuid see peaks selge olema kõigile PRONKSSÕDURI KOHT EI OLE TÕNISMÄEL. Miks ei panda sinna parem Soomevormis sõdur (kui saksavorm ei kõlba ) Soomepoisid olid tõelised Eesti patrioodid kes tulid tagasi Soomest Eestit kaitsma , kuigi oleks võinud jääda Soome kõrvaltvaatajaks, kuna Soome oli juba sõjast väljaastunud. Ei need tublid Eesti patrioodid ei hoolinud oma elust kui oli vaja kaitsta oma isamaad. Kas need ei ole õiged vabadusvõitlejad. Millegipärast ei ole "moes neist rääkida". Veelkord EI okupandile , pronkssõdurile.

Kalju  2006-07-20 18:01:48
Olen ise pärit Avinurmest ja kinnitan ,et Antsu jutt on õige. Eesti Korpuse sõdurid kui tõelised mõrtsukad tapsid tõesti haavatuid saksa poolel sõdinud piirivalve rügementi mobiliseeritud eesti sõdureid otse kiriku altari ees.Haavatud olid toodud kiriku kuna see oli kivihoone. Kuigi haavatud palusid eestikeeles , et neid ei tapetaks tegid Korpuse mehed seda ometi. Siiani on säilinud vereplekid kiriku põrandal.Sest seda ei ole püütudki puhastada, ja ongi õige. Las jäävad vereplekid kirikupõrandale häbiks Eesti Korpuse meestele. Möödunud suvel avati mälestustahvel kiriku seinal,seal tapetud eesti sõdureile.Ka oli kõigil kohalolijail võimalus veenduda, et hoolimata möödunud 50 aastast on veel ikka vereloigud põrandal märgatavad. Ka mina ühinen eelmiste kommenteerijatega. Pronksokupant peab Tõnismäelt mujale viidama.

V.Õiglane  2006-07-20 18:35:44
Veel EK "kangelastegudest".Rääkijaks üks autojuht, endine korpusemees.Lugu juhtus V-Luki all, kus langesid korrpusemeestele vangi EK-st saksa poolele üleläinud eesti mehed, kelle saksa mundri all oli vene vorm. Mehed mõisteti surma ja sõdurid kamandati otsust täide viima. Sõdurid keeldusid.Seejärel võttis EESTLASEST komandör relva ja lasi eesti mehed maha.See mees olevat põlatuna elanud Võrus. Kui mees oli tulnud sauna ja istunud pingi peale, siis tõusti püsti ja eemalduti sellest "´kangelasest". Kes oli see mees?

korpusemees.  2006-07-20 22:50:38
Jälle leidus inimene kellele see pronkspuuslik nii kallis on. Kas tõesti ei ole veel arusaadav, et Eesti Korpusemehed ei käi seal langenuid mälestamas. Käivad venelased, internatsid kellele see pronkssõdur juba ammu on " Aljosaks " ristitud. Kõik mis toimub pronkssõduri juures on häbiväärne. Ka mina olen selle poolt ,et viia see " Aljosa " mujale.

pensionär  2006-07-20 23:10:33
Mina arvan ,et pronkssõduri teisaldamine on juba otsustatud ja see ka tehakse. Usun ,et meie peaminister Antsip ei räägi tühje sõnu. Kui juba ütles , et pronkssõdur viiakse mujale siis nii saab ka olema.

arno  2006-07-21 00:24:08
Lgp Rein ja Kalju, aitäh Teile õigete sõnade eest. Mu naabrimees võttis osa samast Avinurme lahingust ja jutustas täpselt sama. Korpuse tankid triikisid haavatute ja sõjapõgenike voori seni kuni keegi sõdur tankirusikaga juhttanki "peatas". See tekitas mõrvarites mõningase segaduse ja võimaldas põgenikevooril veidigi varjuda ja hajuda. Ja ma olen ise kuulnud üht korpusemeest purjuspäi hooplevat, kuidas nad alul pildusid haavatute hulka kirikus kranaate ja seejärel "kostitaid" neid kes veel elumärki ilmutasid automaadivalangutega. Aga minu koduküla naabriperenaise vedasid need "vabastajad" lähedasse metsa ja tükeldasid Teda seal mitme tunni jooksul elusalt, ise kooris hirnudes (nagu seal lähedal end kartulikoopas varjanud perekond hiljem jutustas). Ja see juhtus 1944 aasta septembris ja sealt läbiminev väeosa olevat olnud just EK või vähemalt seesama tankikolonn, millest äsja mainisime, sest nende soomusel olid eestikeelsed kirjed. On vaid üks moodus selle kuju Tõnismäele jäämiseks ja see oleks M. Nikluse poolt ettepandud võimalus. See oleks esmakordne selline ja looks tõelise PRETSEDENDI selliste sündmuste ahelas. Mõelge sellele, enne kui hakate mahakarjuma.

Ants  2006-07-21 12:53:42
Lugesin veelkord Järvakandi pensionäri artiklit ja mulle tundub ,et ka tema on endine Korpuse mees. Miks muidu talle see pronksmees nii südamelähedane on. Tahaks väga ,et endised Eesti Korpuse mehed ka siin oma arvamust avaldaksid.Õigustaksid ja põhjendaks oma "kangelastegusi" Avinurmes? Ka mina olen ise kuulnud kui üks Korpuse mees purjuspeaga kelkis kuidas nemad olid tankidega üle fasistide sõitnud. Lõmastatud laibad olid lebanud teel nagu "tiigrinahad" . Seda seni kuni üks tubli Eesti sõdur juhttanki tankirusikaga põlema pani. See tekitas segadust järele sõitvais tankides. Nähti ,et polegi nii lõbus ja ohutu üle haavatud sõdurite ja põgenike sõita.Ja nüüd see härdameelne jutt ,et see okupandi vormis sõdur ometi on kiivri peast võtnud ja leinab. Aga keda ? Kas oma hukkunud seltsimehi,ka põlema lastud tankis olnuid ? Või leinas ka alatult tapetud haavatuid ja põgenike ? Ei neist Korpusemeeste poolt toimepandud mõrtsukatöödest ei ole kusagil raamatuist ma lugenud. Ja see ,et see okupant Tõnismäel on lõpuks aru saanud ,kiivri peast võtnud ja tapmise lõpetanud ei ole küll põhjus et ta peaks Tõnismäele jääma.Veel Lihula mälestussambast, et see oli olnud liiga sõjakas.Vaadanud automaat MP-40 kaelas idapoole. Kuid alati ongi lähisajaloos vallutajad okupandid tulnud ida poolt. See teises maailmasõjas langenud sõdurite mälestussammas oli ühtlasi ka hoiatus ,et oleks valvsad idast tuleva ohu eest.Kuid selle mälestussamba kiskusid meie "pugejad " riigijuhid kohe maha. Minu otsus on EI - PRONKSSÕDURILE TÕNISMÄEL.

Heiki  2006-07-21 13:48:59
Avinurme lahingut juhtis Venelaste poolelt eestlane polkovnik Trankmann. See oli sama kapten Trankmann kes Eesti Vabariigi ajal müüs venelastele Eesti Narva kaitsepositsoonide kaardid.Selle reeturi tegevuse eest määrati talle kakskümmend aastat vanglakaristust. Kui venelased Eesti okupeerisid lasti Trankmann muidugi vanglast välja ja kui" teeneline juudas " määrati kõrgele kohale sõjaväes.Ka Avinurmes olevat tema käskinud kõik vangid eestlased tappa.Seega oli Avinurme mõrtsukatööl just tema mõrtsukas nummer üks. Okupandi vormis pronkssõdur aga olgu Tõnismäelt kadunud. Selle seal hoidmine on lausa Eesti rahva mõnitamine.

Aleksander  2006-07-21 18:03:40
keegi pole valgustanud Avinurme lahingut Korpuse meeste poole pealt. Kiriku tornis oli fasistide vaatluspunkt millisest juhiti kahurituld.Meie tankid oma kahuritega purustasid kirikutorni.Jõudes kirikuni ja nähes seal liikuvaid fasiste viskasime käsigranaadid kiriku ja muidugi likviteerisime ka ellujäänud. Tankide puhul tuleb arvestada ,et nähtavus tankist ei ole nii selge. Takistid arvasid ,et ees on fasistide sõdurite kolonn hobuveokitel. Muidugi tuli need roomikute alla ajada.Sõjas juhtub mõndagi.Pealegi oli tegu fasistidega.Milles siin ültse probleem.

ARVAJA  2006-07-21 20:52:47
Ma ei tee pikalt, küsin ainult: "Kas tahate öelda, et ei näinud, keda tulistasite /.../ (Tankide puhul tuleb arvestada, et nähtavus ei ole nii selge.)"

Kalju  2006-07-21 22:18:58
Aleksandrile -tuleb välja, et te vaevunud vaatamagi keda ja kuhu tulistasite. Kiriku sees lamasid raskelt haavatud liikumisvõimetud sõdurid.Pealegi nagu räägitakse nad hüüdnud Eesti keeles, ärge tapke. Kuid see ei peatanud mõrtsukaid ,haavatuid Eesti sõdureid tapmas.Mis fasistid nad teile olid mobiliseeritud piirikaitse sõdurid.Ka tankistid teatsid küll keda alla ajasid - need olid haavatud ja eraisikud sõjapõgenikud naised lapsed.Mäletan ,et räägiti ,et tankikomandör oli torniluugist väljas ja nägi neid " fasiste " küllalt selgelt.Seda häbiplekki ei pese Korpusemehed kunagi maha.

arno  2006-07-22 20:27:43
Aleksander, vaevalt isegi oma rumalat loba usute, korrutate vaid vene ajal kuuldut, sest olite arvatavasti kas ise osaline või üks korpuselastest. Vaid süüdimatu võib säärast valet suust välja ajada. Aga mida rohkemat teietaoliste käest loota olekski?

ARVAJA  2006-07-22 23:44:02
Oh, Aleksander, Aleksander, pole ammu naerda saanud. "Kiriku tornis oli fasistide vaatluspunkt, millest juhti kahurituld???!!! /.../ Tankistid arvasid, et ees on fasistide kolonn hobuveokitel. /.../ Pealegi oli tegu fasistidega. Milles siin ültse probleem." Aleksander, soovitan eesti keel ära õppida. Ei kirjutata "fasist" vaid "fassist", ei kirjutata "ültse" vaid "üldse".

militarist  2006-07-23 09:45:17
Aleksandrile Pole need tankid nii "pimedad" sugugi,et ei näe kes ees on kas sõjapõgenikud ja haavatud või vaenlaste sõdurid. Nii "pimedad" tankid võivad oma sõduritest ka üle sõita,või sõidavad vastu puud.Samuti ei loobita granaate umbes,teati väga hästi ,et sees raskelt haavatud liikumisvõimetud.Pealegi hüüti neile eestikeeles ,et ärge tapke.Sellel mõrtsukatööl Avinurmes pole mingit vabandust.See plekk jääb küll igaveseks Eesti Korpuse meestele. Ja nüüd see autori halamine need poisid ei küüditanud ega tapnud kedagi. Pronkssõduri koht ei ole Tõnismäel.

Aleksander  2006-07-23 10:16:22
Mida te norite minu ja eesti Korpusemeeste kallal. Peaksite meile väga tänulikud olema.Vabastasime teid fassistidest, vabastasime kogu Euroopa. Kui poleks meid ei elaks siin ühtegi eestlast enam. Elaksid ainult sakslased . Vot nii.

1 | 2 | Järgmine

Nimi 
E-mail