![]() Demokraatia kisub ebademokraatlikuks
Petsile
2006-12-20 06:50:40
Jätke see möla demokraatiast, seda pole Eestis olnud ega
tule ka lähiajal.
Keskerakond ja rahvaliit
2006-12-20 09:55:38
on alati tahynud sisse viia presidendi otse valimised ja ka
parlamendi valimised samadel alustel.Ei ole siiani
õnnestunud.Teised erakonnad on selle alati maha hääletanud
põhjusel,et eestlased on lollid ja ei oska valida.
Arvamus
2006-12-20 17:59:31
Väga oige artikkel.Kui see ka aitaks!
trussik
2006-12-20 19:12:04
Erakordselt tobe artikkel. Või on pealkiri täiesti teemast
mööda. Kuidas saab kasiinode arvu järgi demokraatiat mõõta
on peenikene kunst. Mis on palgal, pensionil, tervishoiul
pistmist demokraatiaga. See näitab ju vaesust, mitte
demokraatia kriisi. Mis tähendab, et peale valimise pole
olemas rahvaalgatuse võimalust. Põhiseaduse kohaselt on
võimalus läbi viia rahvahääletus jne. See, et 35 häälega
saadakse riigikokku pole mitte demokraatia kriis vaid
selline on valimisseadus, st ei ole isikuvalimised, vaid
valitakse erakonda. Ja arva ära, kes on sedamoodi kõige
rohkem tundmatuid või ebapopulaarseid kujusid kaasa
vedanud? Eesti koht "Economisti" edetabelis on täpselt
selline nagu ühele endast lugupidavale Ida-Euroopa riigile
kohane. Häbeneda pole midagi, eks see demokraatia
traditsioon kah lühike.
arvaja
2006-12-21 00:18:43
Ilma majandusliku võrdsuseta ei ole Eestis demokraatiat.
spring
2006-12-21 19:40:00
Kas saab uldse banaanivabariigis eksisteerida demokraatiat.
Soovitan Eestis demokraatia jutlustajatel kulastada monda
USA prugikasti Kesk Ameerika banaanivabariiki Panamat,
Nikaraaguat jne. ja seejarel Kuubat. Juba 3 paeva jarel on
ilmselge, et Kuubas on Demokraatiat vaieldamatult rohkem.
trussik
2006-12-21 20:17:17
To: arvaja. DEMOKRAATIA algab ikka võimude lahususest,
mitte majanduslikest probleemidest. Kui propageerid
"majandusliku võrdsust" siis pole sa ilmselt
"marksistlike klassikuid" tähelepanelikult lugenud. See,
et MAJANDUS ja VÕRDSUS saavutaksid tasakaalu on vaja läbida
... Tuletan sulle meelde, et VÕRDSUS saavutatakse läbi...
(arva ära mille) diktatuuri... Muidugi on olemas
"Venemaa-tüüpi demokraatia", kus riik ütleb mis on ...
Iseseisvusaeg on veel liiga lühike, et jälle ajalooratast
käänama hakata. Las olla parem see mis parasjagu olemas...
arno
2006-12-22 01:29:13
Trussik, jäta soga ajamine. Räägi mõistlikku juttu.
Maakeral
2006-12-22 07:55:23
kõige targem inimene on määrdunud trussik.Elagu isamaalane
trussik.Truu koer trussik.Kaitseme loomi-eriti Mardi omi.
Fortuna
2006-12-25 10:03:52
Miks ei korjatud kokku Pravda i Pravot, nagu minister
Savisaar lubas? Ja miks seda levitati järgneval päeval
kilode kaupa?
tore
2006-12-26 16:49:20
see on hea leht lugege kõik, eriti isamaalased ja õnnetud
sotsid.
to Fortuna
2006-12-29 10:44:23
Tore küll, kuidas end kõige demokraatiajanusemana paista
laskjad ihaldavad selliseid politseilisi ahistusmeetmeid
(keelata, tsenseerida, kokku korjata, trahvida, kinni panna
jne).
copy-paste
2006-12-31 17:19:38
lähiajaloo põhiprobleemid
tekst: jüri toomepuu
Kultuur ja Elu jätkab käesolevas numbris Jüri Toomepuu
raamatu Eesti lähiajaloo põhiprobleemid avaldamist
peatükiga Eesti riigiõigusetusest. Kevade numbrisse on
kavandatud peatükk Eesti riigikaitsetus. Algus Kultuur ja
Elu nr 3/2006.
Probleem number 2. Eesti Riigiõigusetus
Õiguslik nihilism
Eesti kõige suurem riigiõiguslik probleem on see, et
võimulolijad rikuvad meie põhiseadust jm seadusi vastutust
tundmata, kartmata ja kandmata. Seda teevad niihästi
seadusandjad kui ka täitevvõimu kandjad ja president.
Samuti näitavad küsitlused, et kohtute, politsei ja muude
õigusorganite vastu puudub rahval küllaldane usaldus. Eesti
lähiajaloos on levinud lühend JOKK juriidiliselt on
kõik korrektne, mille all mõistetakse seda, et kui suudame
hoiduda kohtust ehk vähemalt süüdimõistmisest, siis
eetilisest korrektsusest me ei hooli. Kahjuks napib Eestis
aga ka juriidilisest korrektsusest. Näiteid võimukandjate
seaduserikkumistest võiks tuua nii hulgaliselt, et ainult
nende üleslugemine täidaks terve raamatu.
Seadusi eiravad seadusandjad
Kõige markantsem on siiski see, et põhiseadust eirates on
Eesti Vabariigis vastu võetud ja rakendatud seadused, mis
on tehtud inimeste poolt, kes olid oma volitused Riigikogus
minetanud ega omanud Riigikogu kodukorraseaduse alusel
õigust isegi Riigikogu saalis viibida, rääkimata seaduste
tegemisest. Põhiseaduse alusel võib lugeda peaaegu kõik
pärastsõjaaegsed seadused õigustühisteks.
Põhiseaduse paragrahv 63 kehtestab kategoorilise nõude:
Riigikogu liige ei tohi olla üheski muus riigiametis, ja
paragrahv 64 ütleb selgesõnaliselt: Riigikogu liikme
volitused lõpevad enne tähtaega: 1) tema asumisega mõnda
teise riigiametisse; /--/ Paljude varasemate ja praeguste
Riigikogu liikmete volitused ongi lõppenud just sellel
põhjusel.
Rahva pahameel niisuguse lollitamise pärast lõpetas
Riigikogu liikmete samaaegse kuulumise kohalike
omavalitsuste volikogudesse. Aastal 2005 korraldatud
küsitlusele vastas rõhuv enamus, et Riigikogu liige ei
tohiks olla omavalitsuse volikogus, mispeale riigikohus
tühistaski seda lubava seadusesätte. Nii et üks paljudest
põhiseaduse rikkumistest on nüüd lõppenud. See väike õiguse
võit ei lõpetanud aga kaugeltki samalaadset rikkumist, mis
jätkub täiel rindel: paljud Riigikogu liikmed töötavad
samaaegselt riigiettevõtete nõukogudes. Kui see mulle
esimeses pärastsõjaaegses Riigikogus teatavaks sai üks
eriti ahne pidas samaaegselt isegi viit riigiametit ,
üritasin seda uskumatut olukorda parandada. Esiteks
pöördusin ametliku arupärimisega õiguskantsleri poole, kes
kinnitas, et ei ole mingit kahtlust: riigiettevõtte
nõukogusse asumine lõpetab Riigikogu liikme volitused.
Pöördusin siis ka Riigikogu juhatuse poole, et nad
põhiseadust järgiks ja kõrvalised isikud Riigikogu saalist
eemaldaks. See ei andnud mingit tagajärge, põhjendus oli,
et Riigikogu on vastu võtnud seaduse, mille järgi
riigiettevõtete nõukogudesse kuulumine ei olegi riigiamet.
Kuna aga õiguskantsler minuga nõustus, esitas ta taotluse
Riigikohtule Riigikogu põhiseaduse vastase töökorra seaduse
tühistamiseks. Seda Riigikohus ka 1994. aastal tegi. Otsus
riigikogulasi ei häirinud, nad jätkasid nagu varem.
Peatasin ametlikult oma tegevuse Riigikogu liikmena, kuni
isikud, kes ei ole Riigikogu liikmed, lõpetavad Riigikogu
töös osalemise. Minu üllatuseks andis see tagajärgi.
Valitsus vallandas mitut ametit pidavad riigikogulased
vähemalt need, kelle põhiseaduse rikkumine oli avalikult
teada. Selgus, et kuigi riigiettevõtete nõukogude liikmete
määramised peavad olema avaldatud Riigi Teatajas, ei olnud
valitsus oma sellekohast määrust järginud. Kui kellelgi
Eesti Vabariigis oli täielik riigiettevõtete nõukogude
liikmete nimikiri, siis oskas ta seda hästi varjata. Neid,
kelle nimed Riigi Teatajas ei olnud avaldatud, ilmselt ei
vallandatud.
Mu seekordne pahanduse tekitamine ahnetele, seadust
eiravatele kolleegidele isegi aitas. Ajutiselt. Hiljem
selgus, et pärast minu lahkumist muutus olukord jälle
normaalseks. Sellest on nüüd möödunud rohkem kui tosin
aastat ja Riigikogu liikmed jätkavad häbi tundmata
õiguskantsleri ametliku arvamise, Riigikohtu otsuse ja EV
Põhiseaduse eiramist. Oma ettekande lõpus eelmise aasta
tegevusest, mille õiguskantsler Jõks esitas Riigikogule 28.
septembril 2006, ütles ta: Mitte midagi ei ole tehtud
selleks, et Riigikogu liikmed ei kuuluks ebaseaduslikult
riigi äriühingute nõukogudesse.
Ahned, põhiseadust rikkuvad, valitsuse soositud
riigikogulased võtavad maksumaksjate kukrust endile
seadusevastaselt kopsakaid tasusid, lisaks oma kopsakatele
palkadele ja muudele hüvitistele. Põhiseadusest ei hooli
seaduseandjad, valitsus ega eriti vist ka õiguskantslerid,
sest õiguskantsleri kohustuste hulka kuulub põhiseaduse
139. paragrahvi alusel ettepaneku tegemine Riigikogu
liikmete kriminaalvastutusele võtmiseks. Riigikogu juhatuse
liikmed, kes lubavad seadusi teha inimestel, kes ei ole
Riigikogu liikmed, on ilmselt vastutavad karistusseadustiku
paragrahv 289 alusel, mis käsitleb ametivõimu
kuritarvitamist. Samuti on vastutav president, kes sellised
õigustühised seadused kinnitab. Ettepaneku tegemine ei
tähenda muidugi kaugeltki seda, et kurjategijaid ka
karistatakse. Kriminaalvastutusele võtmiseks on ju vaja
Riigikogu koosseisu enamuse nõusolekut. Eestis ei ole
mitmeid riigiameteid pidavatel sulidel ilmselt midagi
karta.
Kuigi seaduste kehtivust on võimalik kohtus vaidlustada, ei
maksa hellitada lootust, et see Eesti nihilistlikus
õigus(etuse)süsteemis tagajärgi annaks. Kui Riigikohus
otsustab, ükskõik kui mõistuse- ja õigusevastaselt, et need
kehtivad, siis on sellest otsusest tulenevaid
õiguserikkumisi võimalik vaidlustada ainult Euroopa
Ühenduse või Euroopa Inimõiguste kohtus. Kuigi
juriidiliselt oleks asi lihtne ja selge, peavad Euroopa
kohtud arvestama sellega, et nad võivad täielikult hävitada
ühe Euroopa Liidu liikmesriigi juriidilise aluspõhja.
Kaldun arvama, et puht poliitilistel kaalutlustel ei julge
Euroopa kohtud selliseid pretsedendituid, kaugeleulatuvaid
asju arutusele võtta.
Seadusi eiravad täitevvõimukandjad
Eesti pärastsõjaaegseid valitsusi iseloomustab kõige
paremini nende uudiskünnist ületanud skandaalide rohkus.
Eestis võib selliseid võrrelda jäämäe veepealse osaga. Aga
ka neid kuhjub nii palju, et isegi kõige mahlakamad
kustuvad aja jooksul rahva mälust.
Kas keegi veel mäletabki Laari valitsuse maksumaksjate
kulul Moskva poolt tekitatud võlgade maksmist IKEA-le,
mille tagajärjel lahkus küll valitsusest tollane
majandusminister Saarman, aga karistust keegi ei kandnud?
Või Rootsi kütuseabi vargust, Liviko rahaskandaale ja
rublamüükidest saadud raha eest oma poiste rikastumist?
Kui isegi 200-miljoniline Daiva afäär mätsiti kinni, nagu
ajakirjandusest teada, ja peaaferist sai siseministriks,
siis võib vaevalt loota, et Ansipi valitsuse
keskkonnaministri Villu Reiljani allkirjaga tehtud
muinsuskaitse all olevate maade vahetamise eest kallite
linna kruntide vastu kedagi karistatakse. Koonderakonna
hulgalisi korteriskandaale, millega nad rahvasuus
korterierakonna nime pälvisid, ja Laari Iisraeli
relvaostu veel siiski mainitakse ajakirjanduses.
Lõbus oli jälgida kunagist teledebatti, kus
kinnisvaraskandaalide suurkuju, kunagine Tallinna Kesklinna
vanem pada Jüri Ott ja katel Mart Laar päris
õigustatult üksteist mustasid. Olid ju ka Laari lähedased
nende mitmesaja soositu hulgas, kel mingil arusaamatul
põhjusel lubati rahva varandust riisuda linnale kuuluvate
ametikorterite erakorteriks vahetamisega. Teine kunagine
kesklinnavanem, kinnisvara mahhinatsioonide virtuoos Elmar
Sepp, kes kahest ametist korruptsioonikahtlusega vallandati
(koos üliheldete vallandamistasudega muidugi, samuti nagu
ta eelkäija), on omale uue tegevusareeni leidnud
Keskerakonna suure juhi kaitsva hõlma all, kes on samuti
silma paistnud erilise andekusega riigile kuuluvat
kinnisvara üliodavalt kokku osta.
Jüri Toomepuu pojaga purilennuki kokpitis.
Iisraeli relvaost
Laari valitsuse relvaost pälvib siiski meenutamist. Sellega
oli seotud rahva ja Riigikogu petmine, riigi raha
raiskamine, korruptsioon, Põhiseaduse rikkumine ja
kummaline kohtuprotsess. Põhiseaduse 65. paragrahv
sätestab, et Riigikogu otsustab valitsuse ettepanekul
riigile varaliste kohustuste võtmise. Laari valitsus sõlmis
aga salajase lepingu, millega võeti riigile kohustus
seitsme aasta jooksul tasuda umbes 65 miljoni dollari
väärtuses võlakirju, sellest isegi Riigikogule teatamata,
rääkimata eelnevast Riigikogu otsusest. Asi tuli
päevavalgele, kui Iisraeli TAAS relvatehas ebaseaduslikult
väljaantud veksleid suure hinnaalandusega müüa pakkus.
Niihästi rahvale kui Riigikogule väitsid Laar ja ta
kaassüüdlased, et ost oli kasulik, sest sellega sai Eesti
endale suurepärased NATO standardiga relvad. See tuli mulle
üllatusena, sest minu teadmise järgi üksi nendest NATO
standardiga ei olnud. Viie miljoni dollari eest sisaldas
ost Iisraeli-Araabia sõdade ajal lahinguväljalt koristatud
vene relvi, mis hiljem roostetanud vanarauaks osutusid.
Pöördusin igaks juhuks NATO Standardiseerimise ülema poole,
et ta mu arvamust kinnitaks. Seda ta tegi. Laari ja ta
lähikondlaste väited olid valed, mitte ükski ostetud
relvadest ei olnud NATO standardiga. Kontrollides relvade
hindu, selgus, et valitsus oli maksnud umbes kolm korda
rohkem, kui samalaadsed või paremad relvad maksid turul.
Arvestasin välja, et iga kord, kui sõdur treeningus kümme
sekundit Iisraeli automaadi päästikule vajutas, oli
valitsuse poolt ostetud padrunite kulu suurem kui
tolleaegse pensionäri terve kuu pension.
Veelgi kummalisemad olid lepingu sätted. Valitsus andis loa
ainult ühel Riigikogu liikmel lepingut põhjalikumalt uurida
ja Riigikaitse komisjon volitas mind seda tegema. Mul
õnnestus kaasa võtta üks USA armee laialdaste kogemustega
relvaostuekspert, kes teatas, et talle jääb täiesti
arusaamatuks, miks Eesti riik selle lepingu sätetega
nõustus. Esialgne TAAS relvatehase esindaja oli Samuli
Lazinski, endine Juudi Kultuuri Seltsi esimees, kes väitis,
et tema vahendusleping nägi ette kolm protsenti tehingu
hinnast temale ja kaks protsenti ostjatele altkäemaksudeks.
Ta kaebas, et lepingu tegemine oli antud Eesti poole nõudel
üle juudisoost ärikale Leonid Apananskile, kes oli lubanud
tublisti suuremad altkäemaksud välja kaubelda. Huvitaval
kombel olid niihästi Mart Laar kui Apananski märgitud Eesti
Vabariigi esindajatena ostu läbirääkimistel, nagu oli
kirjas asjaosaliste poolt allkirjastatud protokollis.
Protokolli koopia, mille ma huvi pärast jätsin oma
Riigikogu laua sahtlisse, oli sealt üleöö kadunud ning
sellepeale levitas peaminister, vist raskes olukorras kaine
mõtlemisvõime kaotanuna, uut protokolli koopiat, millest
Apananski nimi oli eemaldatud. Keegi tegeles ilmselt ka
võltsimisega. Suured rahad nõudsid suuri tegusid. Hiljem
väitis üks endine Kaitseministeeriumi juriidiline nõunik
Eestit külastanud USA kolleegidele, et temal keelati
korduvalt relvaostu uurida, öeldi isegi, et tal võib
relvaga õnnetus juhtuda, kui tal selle asja vastu huvi ei
kao.
Kui ma kohtus üritasin ebaseaduslikku relvaostu
vaidlustada, oli mulle tagajärg juba siis selge, kui nägin
kohtunikku ja valitsuse kaitsjaadvokaati Urmas Arumäed
teineteist õlale patsutades, laiad naeratused näol,
kohtuniku kambrist väljumas. Kohtunik ei võtnud vastu
ühtegi dokumenti, mida ma üritasin asitõendiks esitada, ei
lubanud üle kuulata ühtegi kohtusaalis ootavat tunnistajat
ja keelas kohtule esitada isegi kogu asja iva
relvaostulepingut. Sellele kohtunikule oli juba teatatud,
et tema reputatsioon ei võimalda tal kohtunikuna edasi
töötada. Ilmselt ei takistanud see tal sobivas firmas
advokaadina edasi tegutseda pärast protsessi asus ta
tööle Urmas Arumäe omandis olevasse advokaadibüroosse.
Tollane Mart Laari peaministrikarjääri madalpunkt oli küll
vist tema selgitused Riigikogu infotunnis Iisraeli
relvaostu ja oma nõuniku Apananski tegevuse kohta. Kui
isegi parteikaaslased Laari vastuste üle valju häälega
naerma hakkasid, oli ta enda näol samuti viril naeratus.
See meenutas mulle vana nalja külatolast, kelle üle nalja
heideti. Küsimusele, mida tema naerab, vastas too: eks ikka
sedasama, mida teisedki
Seadusi eirav president
Kõik ülalkirjeldatud seaduserikkumised ja nendest rahvale
tekitatud kahjud kahvatuvad aga nende kõrval, millega
President Lennart Meri hakkama sai, kui ta 1994. aastal
Moskvas kirjutas alla venekeelsetele Eesti-Vene
lepingutele. Omavoliliselt põlistas Meri Eestisse umbes 20
000 endist punaarmeelast (algul rahvale valetades, et neid
oli 10 000) ja umbes 2 000 GRU ja KGB agenti, lisaks 10
000-le varem Eestisse jäänud punaarmeelasele. Ta tagas
neile sotsiaalsed hüved ja kinkis korterid, majad ning muud
kinnisvarad, mis olid nende jaoks eestlastelt võõrandatud.
Ta nõustus omavoliliselt loovutama võõrriigile osa Tartu
rahulepinguga ja EV Põhiseadusega sätestatud
territooriumist, kuigi põhiseaduse 123. paragrahv ütleb:
Eesti Vabariik ei sõlmi välislepinguid, mis on vastuolus
põhiseadusega. Tänaseni ei ole Vene väed Eesti Vabariigi
piiridest täielikult lahkunud.
Viini konventsiooni alusel võivad Presidendid lepinguid
allkirjastada, kuid tollal kehtinud Eesti
Välissuhtlemisseaduse alusel võis ta seda teha alles peale
lepingute kirjalikku heakskiitmist Vabariigi Valitsuse
poolt. Eesti Valitsus ei teadnudki, millele Meri alla
kirjutas, enne kui venekeelsed lepingud kohale jõudsid.
Kuigi lepingud sätestasid, et need on koostatud kahes
eksemplaris, üks eesti ja teine vene keeles, valmistati
eestikeelne tõlge alles umbes nädal aega pärast
allkirjastamist.
Milleks üldse on vaja sõlmida lepinguid ebaseadusliku
okupatsiooni lõppemiseks? Päris kindlasti ei olnud need
sõlmitud Eesti huvides. Aastal 1944, mille tähtajaks Vene
kaitseministeerium oli juba ammu kavandanud Eestist vägede
väljaviimise, mil nälg ja viletsus oleks ilma välisabita
Venemaal tekitanud kriisiolukorra ja USA Senat oli vastu
võtnud resolutsiooni, et abiandmine peatatakse, kui Vene
väed õigeaegselt Eestist ei lahku, ei olnud kõige vähematki
põhjust arvamiseks, et nad seda ei tee. Meri väited, et
Vene väed lahkusid ainult sellepärast, et at kirjutas alla
lepingutele, mis ei nõudnud nende lahkumist kogu Eesti
Vabariigi territooriumilt, mis põlistas Eestisse suure arvu
punaarmeelasi ja KGB ning GRU agente ja isegi kohustas meid
tagama nende, eesti rahva kõige kurjematele vaenlaste,
sotsiaalsed hüvitised, olid ilmselt mõeldud eesti rahva
petmiseks.
Tollal oleks me saanud USA ja teiste lääneriikide toetusel
Vene väed välja kogu Eesti Vabariigi territooriumilt,
sellelt mida USA ja teised lääneriigid olid tunnustanud 50.
okupatsiooniaasta vältel, rakendades Genfi konventsiooni
sätteid, mis ei luba ühelgi okupatsioonivõimu sõjaväelasel
ega eraisikul jääda okupatsiooni lõppedes nende poolt
okupeeritud riiki.
Presidendi seaduste ja Põhiseaduse eiramised, kuigi
põlastusväärsed, ei ole võrreldavad korvamatu kahjuga, mis
ta tekitas Eesti Vabariigi julgeolekule ja juba niigi
haprale demograafilisele olukorrale, kus eestlased on
jäämas vähemusse oma kodumaal. Akadeemik Endel Lippmaa
avaldas Meri lepingute kohta arvamust, et need on Eesti
iseseisvusele sama ohtlikud kui 193940-aastatel otsese
sõjalise ähvarduse tagajärjel alla kirjutatud dokumendid.
Jäägu need lepingud igaveseks häbiks Presidendile, kes need
sõlmis, ja Riigikogu liikmetele, kes selliste reeturlike
lepete ratifitseerimise poolt hääletasid!
Ebademokraatlik, vigane ja vilets põhiseadus
Praegune põhiseadus väärib kriitikat mitmetel põhjustel.
Üks väiksematest probleemidest on see, et keegi ei teagi
põhiseaduse õiget sõnastust. Versioon, mis võeti vastu
rahvahääletusel, erineb sellest, mis avaldati Riigi
Teatajas, ja eestikeelne versioon erineb venekeelsest.
Eesti Vabariigi õigusjärgsust rikkudes valmistati see
assamblee poolt, milles osalesid võõrriigi kodanikud, ja
võeti vastu kehtivaid 1938. aasta põhiseaduse sätteid
eirates, kusjuures rahvahääletusele ei pandudki valikut
kehtiva ja uue põhiseaduse vahel. Amatöörlike koostajate
poolt kokkuklopsitud põhiseadus on ebademokraatlik, vigane
ja vilets. See on rikkunud Eesti Vabariigi õigusjärgsust ja
ohustab Eesti rahva säilimist.
Rahva võimupuudus
Kõige taunitavamad on praeguse põhiseaduse sätted, mis on
vastuolus põhiseaduse esimese paragrahvi sõnadega Eesti on
... demokraatlik vabariik, kus kõrgeima võimu kandja on
rahvas. Niihästi mitmed rahvusvaheliselt tunnustatud kui
ka Eesti õigusteaduse eksperdid avaldasid kriitilisi
artikleid enne rahvahääletust ülaltoodud lause ja
põhiseaduse teiste paragrahvide vastuolulisuse kohta.
Antakse ju rahvale põhiseadusega ainult Riigikogu valimise
õigus, seegi kummalisel viisil ilma saadikute
tagasikutsumise või muul viisil mõjutamise võimaluseta;
samuti puudub rahvaalgatuse kord. Rahvas ei ole kõrgeima
riigivõimu kandja, kui tal ei ole õigust ise presidenti
valida, kui tal ei ole õigust oma initsiatiivil seadusi
esitada või vähemalt Riigikogu poolt pakutud seadusi vastu
võtta või tagasi lükata, või kui põhiseadus lubab kasutada
valimissüsteemi, mille alusel rahvas ei ole tõeliselt
esindatud, sest ei ole mõistlikku vastavust valijatelt
saadud häälte ja Riigikogu ja omavalitsuse volikogude
koosseisu vahel.
Vigane põhiseadus
Mõned probleemid põhiseadusega tulenevad vigasest
sõnastusest. Näiteks ütleb paragrahv 8: Igal lapsel, kelle
vanematest üks on Eesti kodanik, on õigus Eesti
kodakondsusele sünnilt. Täpse tõlgenduse kohaselt peaks
see ju tähendama, et nendel lastel, kellel ei ole kas
kumbki vanem Eesti kodanik või on mõlemad, Eesti
kodakondsusele sünnilt õigust ei ole. Ilmselt oleks
sõnastus pidanud olema: Kelle vanematest vähemalt üks on
Eesti kodanik.
Nõukogude seaduste põlistamine
Eesti püsimisele kõige ohtlikum on põhiseaduse rakendamise
seadus, mis jätab kehtima Nõukogude Liidu seadused. Selle
teeb veelgi hullemaks sõnastus rakendamise seaduse teises
paragrahvis, mille esimene lõik ütleb: Käesoleval ajal
Eesti Vabariigis toimivad õigusaktid kehtivad pärast
põhiseaduse jõustumist niivõrd, kuivõrd need ei ole
vastuolus põhiseaduse või põhiseaduse rakendamise seadusega
ja seni, kuni need kas tühistatakse või viiakse
põhiseadusega täielikku vastavusse.
Sõna ja kasutamine selles lõigus tähendab, nagu kinnitas
ka endine Eesti Vabariigi Õiguskantsler hr Truuväli
Riigikogus, et enne põhiseadust toiminud õigusaktide
tühistamiseks on vaja täita kaks tingimust: 1) endised
seadused peavad olema vastuolus põhiseadusega ja 2) need
peavad saama tühistatud või muudetud.
Sõnad niivõrd, kuivõrd need ei ole vastuolus põhiseaduse
või põhiseaduse rakendamise seadusega ja seni on olulised,
sest need kas täidavad või ei täida üht kahest vajalikust
tingimusest. Endised seadused on kehtetud ainult siis, kui
need on 1) niihästi vastuolus põhiseadusega kui ka 2)
tühistatud või muudetud.
Sellel juhul on ainukene loogiline, kuid õiguslikult
absurdne järeldus järgmine: Riigikogu ei saa kehtiva
põhiseaduse alusel enam kunagi tühistada nõukogude seadusi,
mis ei ole vastuolus põhiseadusega.
Sõnade või viiakse põhiseadusega täielikku vastavusse
grammatilis-õiguslik tõlgendus viiks samuti absurdini, sest
kui nõukogude seadused on viidud vastavusse põhiseadusega,
siis neid järelikult enam kunagi muuta ega tühistada ei
saa.
Viletsa põhiseaduse tagajärjed
Olles veendunud, et Eesti Vabariigis kehtivad okupantide
seadused on kahjulikud nii riigile kui ka rahvale, esitasin
ma Riigikogus eelnõu, mis oleks tühistanud kõik
põhiseadusega vastuolus olevad nõukogude seadused. Kõikide
nõukogude seaduste tühistamist ma ei pakkunud, sest seda
meie õnnetu põhiseadus ei luba. Okupatsioonivõimude poolt
sätestatud õigussüsteemi eelistajatel oli aga Riigikogus
valdav enamus ja eelnõu hääletati menetlusest välja. Mõned
Nõukogude õigusaktid kehtivad ikka veel, kuigi enamus on,
põhiseaduse sõnastust ignoreerides asendatud uutega. See
ei ole aga parandanud tohutut riiklikku, rahvuslikku ja
majanduslikku kahju, mida nõukogude seaduste kehtimine
Eesti Vabariigis tekitas ja ikka veel tekitab.
Suurepärast analüüsi nendest kahjudest on teinud Jüri
Estam. Ta viimane kirjutis sellel teemal ilmus Kultuur ja
Elu 2006. aasta suvenumbris. Tsiteerin Jüri Estamit: 28.
juuni 1992 mil uus põhiseadus võeti rahvahääletusel vastu
oli tõepoolest must päev. Päev, mil Kodanike Komiteede
töö suurelt osalt nulliti ja Eesti kodanikkond aitas paha
aimamata ise Eesti õigusjärgsust kuristiku põhja tõugata.
Nurjatud võimalus
Kuna rakendamisseaduse paragrahv 8 lubab põhiseadust muuta
rahvaalgatuse korras vähemalt kümnel tuhandel
valimisõiguslikul kodanikul kolme aasta jooksul pärast
põhiseaduse vastuvõtmist, alustasin Eesti Kodanike Liidu
esimehena selleks allkirjade kogumist. Umbes 3000 liikme
agaral toetusel edenes see jõudsalt. Sidusin allkirjastatud
taotluse lehed kokku pakkidesse, mis sisaldasid 1000
allkirja. Kui üksteist pakki valmis, pöördusin Riigikogu
juhatuse poole, et põhiseaduse muudatuste ettepanek võetaks
Riigikogu päevakorda kiireloomulisena, nagu sätestab
rakendamise seaduse 8. paragrahv. Tolleaegne Riigikogu
esimees Ülo Nugis lihtsalt keeldus allkirjade pakke vastu
võtmast lubas need ahju ajada, kui kohale toon.
Rahvas ei ole ilmselt kõrgeim võim praeguses Eesti
Vabariigis.
Lahendused.
Eesti Vabariik õigusriigiks!
Lihtne, kuid rumal oleks pakkuda Eesti riigiõigusetuse
lahenduseks seda, et kõik võimukandjad muutuksid ausaks ja
hakkaksid põhiseadust ja seadusi austama ja järgima, või
seda, et võimukandjad, kes seadusi rikuvad, vangi pannakse.
Seda ilmselt ei juhtu. Lahendus on paraku keeruline ja
vaevaline. See nõuab järjekindlat arengut poliitilises
kultuuris ja rahva üha suurenevat ühiskondlikku ja
poliitilist aktiivsust.
Sõltumatu ajakirjandus, sel määral kui seda Eestis leidub,
peab olema eestvedajaks. Tuleb avaldada, järjekindlalt,
Riigikogu liikmete nimed, kes on oma volitused minetanud,
kuid osalevad seaduste tegemisel. Kuigi skandaalid on
saanud igapäevaste uudiste peaosaks ilma eriliste
tagajärgedeta , tuleb paljastada veelgi rohkem
võimukandjate igat laadi seaduserikkumisi, võimuga
liialdamist ja rahva kulul rikastumist.
Rahvas peab lakkamatult nõudma valimisseaduse muutmist, et
tekiks mõistlik vahekord antud häälte ja valituks osutunute
vahel, ja andma oma hääled nendele ja ainult nendele, keda
võib ausaks pidada, nii vähe kui neid ka leidub. Ainult
siis, kui oleme murdnud parteituusade ja rahastajate
praeguse vääramatu jõu kandidaatide reastamisel, võib
loota, et poliitikud hakkavad rahva soovidega arvestama.
Soovitan noortel, andekatel õigusteaduse üliõpilastel
kohtupraktikat taotleda sulidest võimukandjate vastu
süüdistuste esitamisega ja kohtus neile karistuse
nõudmisega. See annaks tudengitele kasulikku, ühiskonda
parandavat praktikat igas Eesti kohtuinstantsis ja ka
Euroopa kohtutes ja aitaks ehk isegi trellida taha
toimetada mõned, kes sinna kuuluvad.
Põhiseaduse tõlgendamine
Lähtudes õiguslikust printsiibist, et seadust ei tohi
tõlgendada nii, et see muutub absurdiks, saaks praeguse
põhiseaduse vigu mõnevõrra parandada, rakendades sätet:
Vaidluse korral õigusaktide vastavusest põhiseadusele ja
põhiseaduse rakendamise seadusele otsustab küsimuse
Riigikohus. Näiteks saaks Riigikohus selle alusel muuta
tõlgenduse, mis lubab pärast põhiseaduse jõustumist kehtida
okupatsioonivõimude seadustel. Lähtudes sellest
põhimõttest, peaksid Nõukogude seadused kehtima ainult
niivõrd, kuivõrd need ei ole vastuolus põhiseaduse või
põhiseaduse rakendamise seadusega, ilma lisatingimusteta.
Sel juhul oleks rakendatud ka õiguslik printsiip lex
posterior derogat priori (hilisem seadus tühistab
varajasema).
Uue Põhiseaduse valmistamine ja vastuvõtmine
Eesti Vabariigi muutmine õigusriigiks, kus rahvas on
tõeliselt kõrgeim võim ja rahva poolt valitud seaduseandjad
ning valitsuse esindajad arvestavad rahva soovide ja
vajadustega, eeldab aga uue ja parema põhiseaduse
väljatöötamist ja vastuvõtmist.
Praeguse põhiseaduse muutmise sätete alusel on see
praktiliselt võimatu. Aga ei olegi oluline neid järgida.
Praeguse põhiseaduse vastuvõtmisega, mida ei tehtud tollal
kehtiva põhiseaduse alusel, on meil loodud pretsedent,
mille alusel võime välja töötada uue põhiseaduse koos
demokraatliku valimisseadusega ja see siis vastu võtta
rahvahääletusel. See oleks ka vastavuses kehtiva
põhiseaduse senini ignoreeritud esimese paragrahviga, mis
ütleb, et kõrgeima riigivõimu kandjaks on rahvas.
Ehh
2007-01-03 21:34:35
Unustage ära see, et meie palgad ja pensionid kunagigi
saavad samasuguseks nagu näiteks Saksamaal. Mis te tõesti
arvate, et Eesti on maailmas ainuke riik kus majanduse
areng toimub või? Selleks, et samale tasemele jõuda peaks
kõik ülejäänud Euroopa riigid 30 aastat oma majandusega
paigal seisma - vat siis oleme samal tasemel nagu nemad.
Kui me jõuamegi 15 aasta pärast Euroopa praegusele
keskmisele palgale järele, siis selleks ajaks on see
Euroopa keskmine ka edasi läinud. Vahe võib väheneda aga
see jääb väga kauaks ajaks püsima.
|