![]() Õigusriigi kohus on hoolida oma kodanike saatusest
Jänis
2002-08-28 18:52:59
Eesti kodanike vastu võib ICC-s kohtuasju algatada ka ilma
Eesti ametliku osavõtuta NATO või mingis muus operatsioonis
-- juhul, kui eesti kodanik osaleb mingi muu riigi
relvajõudude koosseisus. Kriminaalõiguses ja eriti
sõjakuritegude puhul kehtib süütuse presumptsioon -- keegi
ei pea tõendama oma süütust. Seega artikli autori lause
vägistamise kohta "Ehkki meie sõjameestelt vaevalt sellist
käitumist oodatagi võiks, on näiteks viimast liiki
süüdistust aga iseenesest juba tegelikkuses väga raske
ümber lükata" on asjatundmatu. Kod. Räim väidab, et ICC
sõltumatus riikidest on "näiline" ja seda tõendab
võimalus Eesti Vabariigilt tema sõjaväelase teo eest
kompensatsiooni nõuda. Jättes kõrvale kompensatsiooninõude
kui sellise (küsimus on, kelle vastu see ikkagi suunatakse,
vaevalt et Eesti mingis operatsioonis lausa iseseisva
kontingendiga kunagi osaleb), jääb arusaamatuks, miks
selline võimalus muudab kohtu sõltumatuse riikidest
näiliseks -- selle näilisuse tunnistamiseks peaks arvama,
et mingi riik tegeleb ICC loomisega selleks, et pärast
teistelt lepinguosalistelt fabritseeritud süüdistuste abil
kompensatsioone välja pressida. Sellist teooriat tõsiselt
võtta mina vähemalt ei suuda, ICC moodustamise heaks on ka
kõige rohkem teinud arenenud ning jõukad riigid. Statuudi
sõltumatusest mingit erilist tagamõtet otsida on mõttetu,
sest sõltumatus on üldse üks olulisemaid efektiivse
kohtumõistmise tagatisi ning pole mõeldav, et ICC sõltuks
mingist riigist, mille kodanike üle ta peaks
potentsiaalselt kohut mõistma. Ka muutuks ICC sel juhul
päevapoliitika instrumendiks. Kod. Räim väidab koguni, et
sõjakuritegude kohtulik lahendamine on "tulutu", pidades
seega õigeks kombatantide poolt tsiviilelanike tapmise,
vägistamise, röövimise jms tegude karistamata jätmist. See
seisukoht on vastuolus tänapäevaste rahvusvahelise õiguse
aluspõhimõtetega ning teise lõigu viimaste lausete põhjal
saab ainult oletada, et kodanik Räimel puudub igasugune
ettekujutus rahvusvahelisest (sõja)õigusest. Väide ICC kui
rahvusvahelisel õigusel põhineva institutsiooni
mitteülimuslikkusest Eesti seadusandluse suhtes on väär.
Stalinlike välikohtute ehk "troikade" ja ICC kõrvutamine
on räigelt demagoogiline ning selles võib veenduda igaüks,
kes tutvub põgusaltki ICC statuudi ning tänapäevaste
sõjakurjategijate protsesside menetlusreeglitega. Artikli
viimane lause oleks aga lausa koomiline, kui see ei varjaks
sedavõrd kuritegelikku mõtet -- sest tegelikult ütleb ju
Räim, et eesti sõdur võivat mõrvata ja vägistada
"heauskses ootuses", et teda kunagi ICC-le välja ei anta.
Laiva
2002-08-29 09:59:49
Jänis, lippa parem oma Läti asja ajama, muidu on pärast
nii, et läti poisse süüdistatakse küll alusetult, kuid just
nimelt selles, et toppisid midagi sinna, kuhu vaja polnud
ja kes maksab siis kahjuraha ja kohtukulud, kui Läti riik
ei saa valetõendeid ümber lükata? Võta teadmiseks, et ei
ÜRO ega asjosalised riigid ei saa isegi asja uurimisest osa
võtta, kogu mäng on selles kohtus väljaspool õiguse ulatust.
Juura
2002-08-29 10:06:22
Kohtu sõltumatus piirneb konkreetse riigi konkreetsete
seadustega ja õigusriigi kohtul puudub diskretsiooniõigus.
Avaliku halduse struktuurina on kohtul keelatud kõik, mis
pole talle kirjaliku seadusesättega kohustuslikuks tehtud.
Kohus ei ole tsiviilisik, kellele on lubatud kõik, mis pole
seadusega keelatud. Selles on suur vahe. "Kohtuseadus"
kui niisugune on juba Vanas Roomas kuritegelikuks
tunnistatud. Millise avaliku halduse struktuur on ICC?
Jänis
2002-08-29 10:40:07
ICC on riikide poolt rahvusvahelise kokkuleppega loodud
struktuur.
Kõmmu
2002-08-29 19:40:59
Hihihiii, ongi nii, et "tapan-poon ja halastan"?
|