Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Kaitsepolitseile rohkem raha!

memory  2012-04-14 15:23:08
20. augusti õhtul enne kella 19 sündis lõpuks kompromiss. Taastatakse riiklik iseseisvus ja Ülemnõukogu ning kodanike esinduskogu Eesti Komitee koostöös moodustatakse Põhiseaduslik Assamblee, mis asub välja töötama uut põhiseadust. Viimane tekstiversioon kandis Tiit Made andmetel kellaaega 21.00.
Edgar Savisaar jätkab: „Muidugi ma nägin küllalt vara seda teksti, mis läks Ülemnõukokku ning adusin nii selle tugevaid kui ka nõrku külgi, aga ma ei pidanud vajalikuks millegi üle vaidlema hakata.“
20. augustil kell 23.03 võttis Ülemnõukogu 69 poolthäälega vastu otsuse Eesti riiklikust iseseisvusest. Eesti Vabariik oli taasiseseisvunud.
Ülo Nugis, „Tagasiteel tulevikku“: „Marjuga surusime vandeseltslaslikult kätt. Alguste alguses olime me ju rivaalid ja kogu Ülemnõukogu võtta. Sellel kõigel on oma jälg. Kuid me olime teinud vaherahu, olime mõlemad ühel pool ja meil oli mõlemal sama arusaam asjast, ja mul oli sellest kergendus, et see jääb veel pikkadeks aastateks... Edgar ei tulnudki sinna... eks ta ole seda kirjeldanud, aga ta ei saanud seda riiki, mida tema tahtis.“
Marju Lauristin, „Tagasiteel tulevikku“: „Siis astus Savisaar minu juurde, seal valitsuse loožis, ja ütles midagi niisugust, et kas meie teed lähevad nüüd lahku. Midagi väga dramaatilist – ühesõnaga, et sa oled nendega kokku leppinud! Sellest ajast peale ei ole me temaga praktiliselt enam rääkinud.“
Edgar Savisaar, „Tagasiteel tulevikku“: „Asi ei olnud meeldimises. Mina hääletasin üheselt selle otsuse poolt. Teisiti polnud mõeldavgi, sest olin kogu aeg iseseisvusotsuse eest võidelnud.“
Jah. Edgar Savisaar võitles iseseisvuse eest, aga mitte sellise riigi taastamise eest, mis lõpuks välja kukkus. Savisaar tundis, et ta ei mänginud otsustamisel põhirolli, ja see riivas tema eneseväärikust. Talle ei mahtunud pähe, et Marju Lauristin nende Stockholmis sõlmitud leppe kõrvale lükkas.
Taasiseseisvumisotsuse vastuvõtmine aga ei lahendanud ärevat olukorda Eesti pealinnas. Võõrväed olid endiselt siin. Paberil otsus polnud veel meid tagasi kaardile toonud.

memory  2012-04-14 15:23:38
Kuigi 21. augusti õhtupoolikul saabusid Moskvast esimesed teated putši läbikukkumisest, otsustasid Pihkva dessantnikud seosetu käsu täita ning asusid lõpuks teletorni vallutama. Nüüd võttis peaminister Savisaar end tõesti kokku. Vihast pulbitsev Savisaar kutsus kõrged sõjaväelased vastuvõtule ja sõimas nad pehmelt öeldes läbi. Koos komandöridega suunduti teletorni juurde ning rahvas vilistas lahkuvale kolonnile järele. Ühtegi verepiiska ei valatud. Ainsaks kahjuks oli Vene vägede poolt puruks pekstud vitraaž ning ära joodud välismaine naps.
Kas see teeb Savisaarest kohe vabadusvõitleja? Sellist käitumist oleks eestlased oodanud IGALT endast lugupidavalt peaministrilt, mitte Savisaarelt kui ühelt kindlalt persoonilt. Sõjaväejuhtidele hakkas tolleks õhtuks niikuinii kohale jõudma, mis TEGELIKULT toimub.
22. augustil tunnustas Eesti iseseisvust Island ja Leedu, Venemaa Föderatsioon kaks päeva hiljem. Riburadapidi tunnustasid Eestit kõik demokraatiad.
Kas võib sellest kõigest järeldada, et Edgar Savisaare rolli taasiseseisvumise juures on kõvasti ületähtsustatud? See sõltub sündmustest. Eks iga ajalookeerisesse sattunud inimene püüab enda panust näidata kõige olulisemana ning tõstab enda tegevuse teistest kõrgemale. Soovides ISE määrata kõike ja kõiki, mängis Savisaar end otsustajate ringist välja. Sama muster näib korduvat veel tänaselgi päeval. Aga kindlasti ei ole Edgar Savisaar vabadusvõitleja. Tõeline vabadusvõitleja oleks rahva ja riigi huvid isiklikest unelmatest kõrgemale seadnud.

vaagija  2012-04-14 20:02:55
Eesti vabariigi algaastatel oli kirde- ja kagu-Eestis hoopis teistsugune demograafiline situatsioon. Siis kuulusid kohalikud venelased vähemusrahvusse, kelle esivanemad olid elanud seal aastasadu.1938. aastal oli venelasi rahvastikust 5%, nüüd, aga ca´40%.Enamus nüüdsetest venelastest kirde- Eestis on, kas okupatsioonivõimude poolt Eestisse sisseveetud juurteta kolonistid või nende järglased, kes vaatavad Venemaa poole nagu hunt metsa poole. Neid veeti massiliselt Balti maadesse, et venelaste % oleks üle 50, siis oleks need NSV.d ANSV-deks tehtud, nagu seda tehti Karjala-Soomega. Enne sõda rääkisid eestivenelased eesti keelt, nüüdsed kolonistid ei soovigi eesti keelt õppida lootuses, et küll Venemaa varsti vallutab Eesti.

Seega võtsin lõpuks raske südamega vastu keerulise ja vastutusrikka otsuse ning esitan esmaspäeval avalduse meie Märjamaa kontorisse minu väljaarvamiseks keskerakonna ridadest.
Mhõhh. Jah. Ja seda me teengi.

ikk  2012-04-14 22:17:32
Kapo on ju valitsejate tööriist just samuti nagu sovetiajal.Sealt tuleb alusetuid väljamõeldisi - no sovetiajal oli ikka pisike põhjuski külgetulekuks,nüüd võtavad nad põhjuse päris tuulest.

vaagija  2012-04-14 22:44:47
to vaagijale 2012-04-14 14:41:27
Palun küsida, mida tähendavad sõnad "aga kustutame selle mälust"?
Ega ometi ole soovi teha valikulist ajaloo kustutamist - oponente nämmutame päevast päeva, aga enda ebamugavad juhtumised pigem vaikselt unustame??
Saan aru kahest võimalusest: esiteks, ajalugu on vaja mäletada ja teine võimalus, et ajalugu on vaja küll mäletada, kuid mingite sündmuste päevast päeva vastasele nina alla hõõrumise võiksime lõpetada. Kahel käel nõus. Aga on üks "aga" - seda tuleks teha siis vastasikku mõlemapoolselt (!).


vaagija  2012-04-14 22:45:56
vaagija 2012-04-14 20:02:55 on liba.

Kalju Ein  2012-04-14 23:02:07
kui sa vaagija oleks tõesti kitjutanud selle kommi 20:02:55, siis oleks ma öelnud, et sa oled tõesti Eesti patrioot javabadusvõitleja, nagu sul meeldib ennast tituleerida. Nüüd saan aru, et sa oled venemeelne vanamehe nässakas Savisaarega ühet meelt ja ühes paadis Eesti riigile ja eestlastele "käru" keeramas. Kuulsid mida täna ETV-s Aktuaalses Kaameras kauaaegne Savisaare võitluskaaslane sinu iidoli kohta rääkis. Seda peab uskuma, sest Seppik on käinud koos Savisaarega Venemaal külas, kohtunud siin Vene poliitikutega ja ärijuhtidega salaja ja ilmsi. On millest tõsiselt mõelda. Mina usun millest rääkis Seppik ja küll saame varsti veel rohkem teada savisaare, tema meeskonna ja Keskerakonna telgitagustest. Seda on vaja Eesti majanduse, poliitika tervendamiseks.
Savisaare ja tema abide töökoht ei ole Tallinna linna volikogus ja linnavalitsuses. See teeb kahju Eestile, Tallinna linnale ja meile põliseestlastele.

vaagija  2012-04-14 23:38:02
Kalju Ein, ära laima - mina ei kommenteerinud selle kommentaari sisu, vaid mainisin, et see oli liba kirjutatud.

Kalju Ein  2012-04-14 23:49:34
vaagija, loe mida kirjutasin!

  2012-04-15 09:53:41
Õigem oleks olnud vaagijale ütelda, et proovigu mõista loetut. see, et ta loeb ja ei mõtle on kõigile selge...

pensionär  2012-04-15 11:35:05
Muigaja lajatab lauale idioodi järjekindlusega jälle "Pronksmehe "teema.Talle ei lähe korda,et see sõdur,selles vihatud mundris---tõi eestlastele kaasa ainult hävingut.Tema korrutab ikka---et venelaste tundeid riivati selle äraviimisega.Aga eestlaste tunded???? Savissarlastele need korda ei lähe.See egomaniakk annaks meid kõigetäiega Venemaale,kes ila tilkumas lõugu laksutab.Neil on ikka vähe kokkuvallutatud maast (ei hoolitud mitte ühegi rahva tunnetest).Nende eesmärk on teada ja seda ei varjatagi,eks see lootus toida siinset v-kolonni,eks seepärast ei õpitagi riigikeelt (eks ajumaht ole ka kesisem) savisaarlaste õhutusel (kes justnimelt seepärast upitavad endise (keegi tema varjatud eesmärke ju ei tea) kriminaali Kõlvart,i ja Eesti riigi paduvihkajad Toom,i,Stalnuhhin,i pukki.Muigaja,vaagija ja jne. võivad ju sellele haigele inimesele (kes elab sama põhimõtte järgi nagu venelased---mina küll löön sul hambad sisse,no saab siis sellepärast solvuda ja üleüldse,sina pead mind austama,sest mina tõin sulle vabaduse,mina õpetasin sind vesipeldikut kasutama,mina ehitasin sinu niru linnad üles,mina tõin sulle näljast paistes aborigeenile leiba....ah ahaa,samas kui kotipoisid ründasid meie talusid jne.jne.Isa rääkis,kuidas 1941 tuli üks rong Venemaalt Tallinnas,mille külgedel olid suured kirjad "Nälgivatele eesti talupoegadele!"..samas kui eesti talud suutsid toita oma rahva.Vaguni avades voolas sealt välja kopitanud,kasvamaläinud mädanenud nisu...aga oli vaja näidata,et nemad tulid ja aitasid.Täpselt samuti lollakalt käitub Savisaar ja tema ustavad jüngrid----ainult,et enamus see on kuni 90% eestlastest teie "kopitanud vilja" ei TAHA.Määrige see endale pähe.Oma silmakirjalikkust hoolimisest jutustage Lasnamäe venkudele,nemad söövad teil peost,sest usuvad tõemeeli (ilmselt selleks neil põhjust on),et Edgar viib neid tagasi Impeeriumi rüppe.Teate kui siiber on teist kesikud.Muide pole ka reffide fänn,kuid pigem nemad kui Edgar oma korruptantide ja eestivihkajate pundiga.

Tiina  2012-04-15 15:10:18
Augustiputši kriitilistel hetkedel jäi Meri ohutusse tsooni - välismaale. Võimumeelne meedia pingutab kõigest väest taasiseseisvumise tegijateks teha Laari, Kelami jt. kes tegelikult tegid kõik, et lõhkuda rahva ühtsust. Rahvarinne oli massiliikumine, Kelamlased algatasid väliseestlaste rahastamisega Eesti kodanike komiteede liikumise - mille eesmärgiks oli lõhkuda ärganud rahvustunne. Suurimaks vaenlaseks oli neile Rahvarinne - demokraatlikult valitud rahvarinde valitsus 1990.a. kuulutati seadusevastaseks - võimuhaaramiseks alustati koostööd kommunistidega (elamlaste ja kelamlaste liit). Savisaar ja rahvarinne seadsid kogu aeg eesmärgiks Eesti iseseisvuse (1990. märtsis kuuklutas vabadel valimistel valitud Ülemnõukogu välja üleminekuperioodi, mis pidi lõppema Eesti täieliku iseseisvumisega). Kelamlastele oli see kui ora tagumikus, sest ÜN domineeris Rahvarinne ja Eesti Kongress tunnistas selle okupatsiooniorganiks. Nugis oma mäletustes kirjeldab põhjalikult valulist protsessi, et just Eesti kongressi liikmetega tuli teha suurt selgitustööd, et saaks ikka vähemalt 70 poolt häält taasiseseisvumise väljakuulutamiseks. Meri oli see mees, kes oma KGB mineviku paljastamise hirmus müüs maha Eestimaa (Setumaa) ja jättis siia 5000 erusõjaväelast. Kes siin valetab!!

  2012-04-15 16:29:57
Kahju et see liba oli kes lubas keskist vaagijana lahkuda, arvasin et vaagijal samuti mõistus pähe tulnud.

Mull&Moll  2012-04-15 16:44:58
Ajalugu ???
Need on ikkagi need minevikusündmused,milledes on ajaloolased jõudnud omavahel ühisele kokkuleppele.
Need minevikusündmused,milledes ajaloolased ei ole jõudnud omavahel
ühisele kokkuleppelele ei ole ajalugu
ja nii ütles juba
Prantsuse keiser Napoleon.
Praegu ei saa veel ühisele kokkuleppele jõuda,sest paljud ajaloolised faktid on võimuritest kommarite ja võltsisamaalastest massoonide poolt salastatud
igaveseks ja paljud faktid vähemalt
75 aastaks.
Praegu toimub faktide jahvatamine jahumisega natiivnaiivsete lihtsameelsete lollitamise eesmärkidest lähtuvalt.
Seepärast ongi kõige fantastilisemad asjad maailmas üldse
tõesti sündinud tõepärsed faktid.
Ja fakt on ka see,et pole olemas mitte mingisugustki fakti,mis kinnitaks seda,et mõni vabamüürlane, nagu ka mõni
kinnismüürlane, jookseks peaga
vastu just sellist müüri,mis parasjagu variseb.
Eksjuuu ???

Kadri  2012-04-15 16:46:41
Kallis pensionär! Kuidas sinu sisse küll nii palju sappi ja viha ära mahub. No on ikka hoogu sattunud. Väljas ilus ilm, mine jahuta end veidi, muidu võib mõni elutähtis sooneke kuskil järele anda.Ja ära esine siin 90% rahva nimel.

Liis  2012-04-15 17:31:03
Kadri. Tegid pensonärile ära, aga oma mõtet sa lõpuni ei rääkinud, milles asi ja mis sulle ei meeldinud. Nii me ei teagi mis sinu arv 90% näiteks tähendab. Kas seda, et 90 % on Savisaare pooldajjaid või hoopis Ansipi toetajaid või Eestis on hoopis pronksmehega seotud rahvuslasi juba 90%- Ei saa aru kui midagi ei ütle. Hoopis võibolla on sinul vaja mõtteid koondada väljas ilusa ilmaga ja pärast jahutamist tagasi tulles paned kõik täpsemini kirja. Muidu võivad sinulgi need soonekesed järele anda, nagu arvad pensonäridel. Tegelikult elu vaadates on need pensonärid palju sitkemad ja tervemad kui 90% noori, kellest osa ei saa tööl hakkama, osa ei kõlba sõjaväkke aega teenima ....

vaagija  2012-04-15 23:51:32
Pühapäev, tore päev... võtsingi endale veebivaba päeva, õues ju kevad ilus... Aga näed, õhtul ei raatsi arvutit lahti tegemata jätta - tahaks ikka vaadata, kui palju tänase päevaga on vaagija sõimata saanud... olengi nagu arvutisõltlane juba, loodan siiski, et liiale ei lähe. No nii - polegi nii halvasti, otseselt ei sõima keegi, vist ka kaaskommenteerijatele on kevadine "värske õhu mürgitus" pähe hakanud... vaid sõber Kalju Hein sõimab vaagijat venemeelseks vanamehe nässakaks. Huvitav, varem saime omavahel vahel päris inimlikult suheldud. Hea seegi, et Kalju Hein meil igavesti noor ja roheline püsib. Aga selle härra Kalju väitega ei ole nõus, et ta ei luba mind end rahvuslaseks pidada - sellist õigust ei ole Kalju Einale keegi andnud - justnagu mina, kes ma 7-aastasena juba üritasin pööninguaknast küünitades 24. veebruaril 1942, juba teadlikuna, et miks ma seda teen, sinimustvalget heisata, mis täiskasvanu jõudu vajab, aga hakkama sain - aga kuna härra Kalju mind selliste aunimetustega kostitab, siis hakkan juba ise ka uskuma, et küllap pidin ma ikka lipuheiskamise juurde hõikama - kallis isa ja armas õpetaja Jossif Vissarionovitš (?!).

diana  2012-04-16 10:40:27
Mina olen samuti eestlasest rahvusluse mõistest teistmoodi aru saanud, kui vaagija, kes kiidab seda kui hea oli tal olla Siberis traktoristina, kui enamus sinna küüditatuid pidid olema vähemalt pool seal viibitud ajast külmas, näjas ja tegema rasket tööd ja ei suhtu hästi Vene sõdurisse, kes neisse hästi ei suhtunud ja paljud pidid oma elu jätma. vastupidiselt vaagijale, kes tunneb muret miks pronksmees viidi Tallinna keskelinnast minema kui öise vahtkonna eesvedamisel hakkasid veenelstest märatöörid seal laamendama, Eesti vastaseid loosungeid karjuma ja lõpuks linnas märatsema. Mis oleks võinud juhtuda kui see oleks kestnud 9 maini. Kõik, seda tegid paljud sõja ajal ja isegi pärast sõda üritati mitmes kohas, pannes üles sinimustvalge lipu, ei pea nad ennast rahvuslasteks ega kangelasteks. Võibolla need on suuremad rahvuslased, kes suutsid kodus ära peidetuna alles hoida sinimustvalget lipu, kuigi nende suust ei ole ma kuulnud, et nad tahavad sellepärast esile tõusta või ennast kangelaseks tituleerida. Ega meist ei tea ega tahagi teada mida sa enesest kaasas kannad, seda kõike üeespool ülistades ja mis sul seal kodus raamatu riiulil reas seisab, kas Stalini teosed või ilukirjandus või autode-traktorite remondi käsiraamatud. See on sinu enda asi.
ära pahaks pane ega solvu, aga sinu kommentaarid näitavad, et sa oled väga vastuoluline inimene teiste ja enda suhtes. Ükskord räägid üht, mõne aja möödudes hoopis teis vastupidist, ülistad ainult üht erakonda ja teised on sul pinnuks silmas, ei soovi üldiselt kellegi küsimustele vastata ega täpsustada oma väljaütlemist, siis mainid et ei tea sul on väike haridus. Rõhutad oma rahvuslust, millest me ei saa aru milles seeseisneb, nagu seekord, et panid 7 aastaselt raske lipu välja.

muigaja  2012-04-16 11:09:40
vaagia,tänan, et sa seda aega peale iseseisvumist õigesti valgustasid. Oli ju Savisaarel vaja arvestada, et väliseestlased ja Eesti Komitee liikmed plaanisid riigipööret Kaitseliidu abil. Teiselt poolt jälle intrid saboteerisid majandust. Sellises olukorras oli Savisaarel kindlasti raske riiki juhtida. Olid ju väliseestlased oma raske rahaga rahastanud Kaitseliidu ja jäägripataljonid, kuhu võeti kriminaalkurjategijaid ja teisi sellist kahtlast elementi. Kellele siis Savisaar sai toetuda kui polnud veel riigitruud armeed, nõukogude väed olid veel sees ja komiteelased kavandamas riigipööret. Ainus õige otsus oli tagasiastumine, et oodata olukorra selginemist.Kuid olukord muutus hoopishalvemaks, sest väliseestlased ja endist omanike järeltulijad ootasid verd täis valgunud silmadega saagijahile minekut. Teiselt poolt oli meil ju sellist ilma peremeheta varandust, mida võis sentide eest omandada. Eks endised partei tegelased kasutasid oma sidemeid. Algas tormiline varandusejaht ja selle tagajärel tekkisid Männiku metsa massihauad.Rahamehed tulid võimule kergeusklike lihtsate eestlaste toel, kes "tänutäheks" tõsteti oma kodudest välja. Eks nad nüüd kahetsevad, et aitasid selle raisakullide parve võimule. See ärastamine toimus kõik restitutsiooni varjus. Unustati ära, et restitutsioon nõudis ju venelaste kui okupantide väljasaatmist. Nad jäid ju Eestisse ja on praegu. Eks sellist riiki kujutas Savisaar ette nagu praegu on. Ega Savisaarel polnudki vale ettekujutus. Kuid nende raisakullide tõttu on riik kriisis. Vene kogukond vastandub eestlastele. Ka eestlased on lõhenenud Omandireformi käigus tekitatud ülekohtu tõttu. Kuid eestlasi seob omavahel nõrgalt veel see vana viha okupantide vastu. Savisaar nägi sellist kriisi ette ja on nüüd kõrvale jäänud. Aga see kahe kogukonna vaheline vastasseis võib veel kauaks jääda.

  2012-04-16 11:19:36
Verd täis valgunud silmad...
Kahtlane element...
Massihauad..
Raisakullid...

Kuidagi tuttav sõnavara. Ainult et mitte tänasest ajastust ega ruumist vaid hoopis Lenini ja Stalini aegadest.

Eelmine | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Järgmine

Nimi 
E-mail