![]() Valimisliitude säilitamine on Põhiseaduse vastane
Harrastusjurist
2002-06-05 08:26:04
Täielik demagoogia, millel on vähe pistmist väärtustel
põhineva õigusteadusega.
Buljatbek Busumanov
2002-06-05 09:10:28
Kes oli küll see geniaalne, aga samas ka anonüümne jurist,
kes selle jutu kokku keeras? Või on Kesknädalal
Keskerakonna juhatuses oma koht? Mis asi on riive? Kas see
tuleb nimisõnast RIIV (toiduvalmistamise abivahend)?
P
2002-06-05 12:33:53
juusturiive - riivitud juust
genitaalne
2002-06-05 17:22:51
Mõistet -riive- kasutab õiguskantsler oma pöördumises
riigikohtu poole.See on konkreetne õigustermin, mille üle
pole võhikutel mõtet ilkuda.
Enn Oja
2002-06-05 22:57:26
1. Ei saa nõustuda. Segi on aetud VÕIM üldiselt ja VÕIMU
ASUTISED. §154 kõlab nii: "Kõiki kohaliku elu küsimusi
otsustavad ja korraldavad kohalikud omavalitsused, kes
tegutsevad seaduste alusel iseseisvalt. Kohalikule
omavalitsusele võib panna kohustusi ainult seaduse alusel
või kokkuleppel kohaliku omavalitsusega..."
Kõik oleks nagu paigas aga pange tähele "SEADUSTE
alusel". Seadusi ei võta vastu mitte KOV ega KOVi
elanikkond, vaid riigikogu! Viimane on valitud aga teadagi
kuidas: ebavõrdeliselt ja hääli üle riigi üle kantides -
põhiseaduse vastaselt (vot siia tasuks õiguskantsleril kivi
visata!). Seega ei korralda KOVi elu sugugi mitte oma
elanikkond ning kohalik võim ei kuulu sugugi rahvale.
Väldin teadlikult võimu KANDMIST, sest selline mõiste on
tinglik ega määra midagi, eriti meie tingimustes, kus
sisuline võim kuulub seaduse tõlgendajatele.
2. Kui võim kuulub rahvale, siis algab ta just
üksikisikust. Järgneb KOV ja alles siis neile alluv riigi
keskvalitsus. Demokraatiat tuleks ikka tunda. Ja KOKS on
pealegi PS-i alam õigusürik, mida riigikogu võib muuta,
millal tahes ja kuidas tahes, kui vaid petised oma hääled
kokku saavad. Ja sellised mõisted nagu "lähtudes,
arvestades, vajadused, huvid, areng, iseärasused" ei määra
otseselt midagi, nad on suvaliselt tõlgendatavad.
3. "õigus osaleda" ei tähenda "valitsemist" ega
"võimu". Ja lootus valimistele on vägisi praegusest
seaduste sõnnikuhunnikust välja imetud. Ei võta ju
riigikogu vastu ürikut, mis tema erakondadele kahjuks
tuleb. Ka praegune sunderakonastamine teenib oma eesmärke,
sest vaatamata mõne vihale läheb enamik ikkagi valima oma
lipsuga puuslikku. Seejuures valija ei teosta end KOVi
juhtimisel, vaid valib omale uued juhid (/võimalikud
petised).
4. Võimu "teostamine" kellegi kaudu pole võimu
kasutamine! Kujutage ette valda 1000 hääletajaga, kes on
valinud võrdeliselt 10 esindajat. Kui nüüd millegi
otsustamisel on 1 valitu taga 100 poolthäält ja 9 taga
igaühel 49, siis kokku saaks see küsimus poolthäälte suhte
541:459. Kuna aga otsustavad esinadajad, siis
lõpptulemuseks ollakse 9:1 hoopis vastu! Vaat sulle
esindusdemokraatiat nagu totral Inglismaal ja USA-s. Ja
valimisliidu või erakonnaga pole sel mingit pistmist, sest
tulemus 9:1 just parteidiktaadi tulemusel kujunebki. Kui on
soov midagi lugeda PS-i vastaseks, siis lugege enne ikka PS
läbi ja analüsige seda ka kaine peaga, mitte aga rääkida
lasteaia lastele elu võimalikkusest Marsil.
5. Ka siin on tegemist vägivaldse ajupesuga. Kui mingi
erakonna liige ei laula noodist, siis mitte mingi seadus
tema peale ei hakka. Seega pole mingit vahet, kas volikogu
liige kuulus varem erakonda või valimisliitu. Küll on aga
valimisliidu ja erakonna vahe selles, et esimene on
kohalik, teine üleriigiline. Kumb rohkem oma asja ajab,
peaks olema selge lollilegi. Selle soperdise autorile aga
millegipärast mitte.
6. KOVid pole Eestis ei väikesed ega suured nagu pole nad
ka rahva enda poolt moodustatud. Just viimasest peaks
alustama. Elanikud ise peaksid otsustama, kes kellega ja
millisel alusel liitub. Siis saame teada ka loomulikult
tekkinud vallad, olgu nad või üheperelised taluvallad.
Praegused moonutised oleks nagu loodud ainult statiliste
andmete esitamiseks ja arvudega mängimiseks ja
võrdlemiseks. Maakonad on aga puhvriks valitsuse ja valla
vahel, kusjuures käsuliin on pea peale pööratud. Pole
midagi halba selles, kui ühes vallas elab 10000, teises aga
1 inimene. Aluseks peaks olema ikkagi majandus, mitte
statistika või mõne ministri luul pähekukkunud tellise
mõjul.
7. Nagu ülaltoodust nähtub... siis just seda ei nähtugi!
Mitte osalemine esindaja kaudu ei väljenda isiku huve, vaid
seda peab tegema isik ise. Muidugi, kui tal selleks endal
soovi on. Oleks kena teada, kes selle KNi sopa kokku
seadis. Sellisel tuleks juristi paber tunnistada, kui ta
sellise üldse on nõukogude ajal taibanud osta.
8. Kui üldse riivest rääkida, siis on ta olemas just nimelt
seal, kus seni pole erakondadel kedagi valitavaks panna,
sest erakondlasi lihtsalt pole. Meenub anekdoot Ljoonjast,
kes mägedes kohtas mägilast lambaga kaenla all. Kui Ljoonja
tahtis sakummiks lammast osta, ütles mägilane: vali!
Ljoonja kergitas kulme ja küsis: aga sul ju ainult 1 ongi.
Mägilane vastas: valimistel ju samuti üks kandidaat aga
ikka valitakse.
Iga inimene peaks saama kandideerida vabalt kas üksi või
mis tahes ühenduses (kui sellise põhimõtte on rahvas ise
heaks kiitnud rahvahääletusel, see on meil seni aga unistus
helesinisest elevandist) tõeliselt võrdsel alusel.
Mulle meenutab see KNi sopp M.Raski ajusegast soigumist.
Kui viitsiks otsida, leiaks ehk isegi sõnasõnalised vasted
üles.
Enn Oja
2002-06-06 13:59:02
"Väike" viga:
7. ...Sellisel tuleks juristi paber tunnistada kehtetuks,...
Jänis
2002-06-07 17:54:56
Väide, et valitud kogu, mis ei ole artiklis kirjeldatud
viisil "valijate poolt kontrollitav", on ebademokraatilk
ja PS-vastane, on ekslik ning demagoogiline. Esiteks,
valijate poolt kontrollitav ei ole ka erakondlike
nimekirjade alusel loodud valitud kogu, ei saagi olla, kuni
pole tagasikutsumise mehhanismi. Tagasikutsumise näol
"kontrolli" saavutamine on aga väga libe tee, sest see
sisuliselt likvideerib pikema strateegilise planeerimise
võimaluse ning jätab valitud kogude liikmed hetkeolukorrast
sõltuvaks, seega vähendades stabiilsust ja efektiivsust.
See käib ka artikli teise väite kohta, mis räägib
lubadustest taganemisest -- praktika ei näita, et
erakondlikest nimekirjadest valitud saadikud ei kaugeneks
isiklikult enne valimisi erakonna nimel antud lubadustest.
Teiseks on arusaamatu, millele toetutakse, tehes sellise
"kontrolli" demokraatliku riigikorra eelduseks -- minu
teada väga valdavas osas demokraatlikest riikidest
tunnustatakse põhimõtet, mille järgi saadikule annab või ei
anna rahvas oma usalduse üks kord ametiaja vältel, see on
valimiste ajal ning see teenib samasugust eesmärki, nagu
saadikupuutumatuski -- stabiilsuse hoidmise ja ebasoovitava
surve vältimise eesmärki. Samuti on väär väide, et kodanike
valimisliidud muudavad valimisõiguse teostamise näilikuks
-- on ju igal kodanikul võimalus hääletada ka
erakonnanimekirja poolt, kui talle tundub, et ta tulevane
side sinna kuuluva saadikuga on lähem. Kitsaid grupihuvisid
saab samuti läbi suruda nii erakondliku nimekirja kui
kodanike valimisliidu abil. KOV-de väiksusest ja pädevusest
tuleneb aga üks oluline nüanss, nimelt võivad teatud KOV-s
olla mingid probleemid, millesse kandidaadi suhtumine on
valija jaoks määrava tähtsusega, kuid mis väljaspool antud
KOV-d ei huvita kedagi. Seega on täiesti võimalik juhus,
mil otsustava tähtsusega probleemi osas arvamuste veelahe
jookseb hoopis teisiti, kui erakondliku kuuluvuse piirid
ning sellisel juhul oleks loomulik, kui kodanikel
valimistel oleks võimalus koonduda justnimelt sellesse
tähtsasse kohalikku probleemi suhtumise, mitte erakondliku
kuuluvuse järgi. Artikli põhiline väide on, et kodanike
passiivse valimisõiguse piiramine KOV tasemel on
õigustatud, kuna see välistab esinduse nn. "näilikkuse"
-- arvamus, et kirjeldatud "näiliku esinduse" probleem
kaoks väljapakutud süsteemi juures pole aga millegagi
põhistatud, hoolimata püüdest otsida argumente selle
fenomeni olemasolu kinnituseks praegu süsteemi juures.
Seega ei ole selgelt ja üheselt määratletud, mil viisil on
soovitud muudatused KOV valimiste süsteemi osas
demokraatlikus õigusriigis hädavajalikud ning sellest
tulenevalt tuleb artikli pealkirjas püstitatud väidet
lugeda põhistamatuks.
|