Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Mõelgem esivanemate pärandusele – ja mitte ainult materiaalsele

...  2015-12-23 07:27:32
muidugi on see blond erakonnalõhestaja renegaat – Leetsariga 100% nõus

Leida  2015-12-23 08:51:17
Vau, järjekordne riigipööraja on ususekti propagandavankri ette rakendatud.

SP  2015-12-23 08:52:54
Kas see seltsimees polnud IRL-i liige?
Miks ma kardan neid endisi "kolhoosi esimehi" ja "spetsialiste", olen ise ju samasugune "vana peer" , nad arvavad, et nende ajal oli kõik õige, et nemad tahtsid vaid õiglast ENSV-d, inimnäolist sotsialismi pole olemas seltsimehed! See mida seltsimehed üritasid ellurakendada oli vägivaldne ajaloo arengu muutmine.

rahva toetus  2015-12-23 09:48:06
Kui räägime rahva toetusest, siis võiks Leetsaar eeskujuks võtta hoopis Põhja Korea. Seal toetab Juhti küll vist 100% rahvast. Aga mis puutub Venemaasse, siis loomulikult toetab suurem osa rahvast Venemaa imperialistlikke taotlusi, seda on ju aastakümneid rahvale pähe taotud, et suur ja võimas, keda kõik kardavad on ju tore olla.

...  2015-12-23 10:14:56
Sellist rumalust pole mõtet rääkida. Gorbatšov ja Jeltsin lagundasid Nõukogude Liidu praktiliselt vabatahtlikult (võimetus joosta võidu USA tähesõdade programmiga ei pidanud riigi lagundamisega päädima) ehk siis üks alustas revolutsiooni ülalt (mitte massid ei tulnud esimesena tänavale) ja teine astus Nliidust välja, saamaks lahti 14st puugist. Aastasade jooksul kogutu impeerium saadeti laiali, mitte ei loodud.
See aga, mida teeb Putin, pole muud kui Jeltsini ajajärgu orjalikkuse (millest Eesti brüsselikummardajatel pole lootustki vabaneda) likvideerimine ehk nagu ütleb äsja Tallinnaski mingil inimõiguslaste konverentsil esinenud Hruštšova (USA), et Putin on messianistlik poliitik, kes toob Venemaa tagasi juurte juurde, mille Nõukogude liidrid kustutasid ja mida [Jeltsin] ei suutnud tagasi tuua. Liiduvabariigid on ammu läinud oma teed, neid ei kavatse keegi enam kokku koguda.
Küll olen eelkõnelejaga nõus selles, et jalamatt tittrõivase juhtimisel ei ole tore olla.

Aadu  2015-12-23 11:24:30
Pasa-Leida juba hommikul vara oma paska pildumas. Ja ära hakka vinguma,et ma halvasti ütlen. Meenuta seda kuidas sa mind nimetasid. Aga Leetsaarele tänu väga õige jutu eest, polnud ka sel kolhoosi ja sovhoosi elul häda midagi, tööd jätkus kõigile, palka sai korralikult, kortereid jagus kõigile, tänaval ei magatud. Oli kolm oma sanatooriumi kuhu sai igaüks puhkama-ravima 24-ks päevaks aastas. See oli tasuta, paljud majandid maksid veel kuluraha ka peale. Praegu maainimesi oma endistes sanatooriumides peaaegu pole. Hädapärast võetakse viiepäevane puhkus sest rahakott rohkem ei luba. Eks muidugi oli ka väga rumalaid ja upsakaid esimehi-direktoreid aga nad kaua ei püsinud. Siis oli ka töölistel sõnaõigus mida praegu enam pole. Paljudes kohtades on tööline praegu orja tasemel, kui ei meeldi tõmba uttu, kohe tulevad kõrgesti haritud eesliajajad, kitsekarjused, kaamelilüpsjad ja kebabimeistrid asemele. Kas me Balti ketis sellisest Eestist unistasime? Tasapisi müüakse kõik võõrastele maha, meist saavad jälle pärisorjad. Ja ei maksa selles keskerakonda süüdistada, Edgar leevendas peaministrina Hänni seadusi palju sai, seda ei anta talle siiani andeks. Meri-Laari unistus oli ju kõik mõisnike järeltulijatele tagasi anda. Mäletate veel Laari kuulsat ütlust "Anname kõik sakslastele tagasi, nemad juba teavad kuidas tööd teha, eestlased on lollid, joodikud ja laisad".Kõigepealt kinkis Laar pangad Rootsi juutidele, vastutasuks oli mõne aasta sealse panga nõukogus,et näiliselt legaalselt kätte saada oma juudaseeklid. Aga vaatamata Venemaa vandumisele müüakse ka neile. Hea näide on ilusa Kalvi mõisa müük Putini parima kaasvõitleja Matvijenko perekonnale. Kindlalt edasi Eesti huku poole!

Kalle S  2015-12-23 12:54:50
Olin nelja aastane kui mind koos vanematega ja vanavanematega viidi Siberi sanatooriumisse selle eest, et nad olid õpetajad. Käisin Venemaal koolis mõni aasta ja tulles Eestisse hakkasin käima eesti koolis. Eks algul oli raske, aga keskkooli lõpetasin kuldmedaliga ja samuti TRÜ. Meie külast oli teisigi kes mitmetel teadmata põhjustel pidid Siberi tee ette võtma tahtmatult. Mõned jäidki Siberi mulda. Meie tulime õnneks kõik tagasi 1957. aastal. Meie kandis Ida Virumaal küll sellepärasrt, et Siberis olime,kedagi rahvavaenlaseks ei peetud, vastupidi, kõigil oli hea meel meid näha.
Juu siis oli Leetsaare perel mingid "patud", et neid kohalik rahvas hästi vastu ei võtnud.
Kõik mis meil taasiseseisvumisega juhtus, sai tehtud, isegi võibolla mõned asjad valesti või mis jäid tegemata, on suuresti kogemuste ja ka teadmiste puudumisel. Sellepärast me ei saagi esimesi peaministreid ja ministreid kõiges süüdistada. Nad ei teinud seda üksi, neil olid nõuandjad ja kõigil puudus kogemus sotsialismi ümbertegemiseks turumajandusliku kapitaklismi. Olid aktiivsemad inimesed, olid need kes olid sotsialismi ajal juhtivatel kohtadel, oli neid kes oskasid paremini ja kiiremini minna sotsialismist üle turumajandusse. Kui neid ei oleks olnud, ma ei tea mis oleks saanud meie majandusest.
Selles on Leetsaarel õigus, et peaks meie valitsused ja erakonnad nüüd väikesed pidurid peale panema ja mõtlema tõsiselt kuidas edasi minna. Praegu enne valimisi lubavad kõik aga oma lubadusi ei suuda või ei osta täita.
Samuti me ei allu kriitikale, isegi need kes siin Keskerakonna lehes kritiseerivad keskerakondlaseid, saavad laimu ja sõimamise osalisteks, kuigi jutt võib olla õige ja tõestatud.

Hea artikkel  2015-12-23 13:34:10
Leetsaar ei räägi ainult põllumajandusest. Leetsaar räägib laiemalt- ühiskondliku hüve ebavõrdsest jaotumisest, vähearukast majandamisest.

  2015-12-23 13:47:00
Mitte lihtsalt hea, vaid väga hea artikkel!

kus  2015-12-23 14:32:39
Oh Teid, kolhoosikorra taganutjaid! Noh ja kus on nüüd Venemaa kolhoosid? Samamoodi pees nagu kogu too süsteem.

soovitus  2015-12-23 15:21:03
Aadu, enne mõtle hästi järele mida tahad öelda, praegu on kõik pudru ja kapsad segamini. Muidugi hea kui ise aru saad, teistel on raske mõista sinu üllitist.

...  2015-12-23 17:09:59
Kes see siin Venemaa veel kolhoose otsib? Nii siin kui seal järgnes formatsioonide vahetusele turumajanduse tulek koos suurema osa Venemaa kolhooside laialimineku või ümberformeerumisega, tuues ühtlasi kaasa 10 aastat tõsist langust, enne kui tagasikäik pidurdudes midagigi uut jälle tärkama hakkas. Oma Laarid olid ehk sealgi. Kuid igatahes Jeltsin rääkis juba Meri visiidi ajal meie suursaadikule, et “Meil on ju kõik olemas, kodumaine tehnika, põllumajandusteadus, maa ja loomad, ainult peremeest pole meil juba seitsekümmend aastat olnud.” Mille peale Helme olevat arvanud, et selles asi ongi, et kõike küllalt on – see raiskamist ja mugavust põhjustabki. Millest hoolimata tõusis Venemaa paar aastat tagasi maailma kolmandaks nisueksportijaks (nõukogude ajal veeti sisse). Venemaa põllumajandus võib toota paljut, mida kasuahned vahendajad sisse vedasid (kehtib täiel määral Eestigi kohta) ning sanktsioonid ainult kiirendavad Vene üleminekut omatoodangule (meie aga kärvame siin oma piima otsa või veame selle poolmuidu väärindamata kujul Leetu).

Jõuluvana  2015-12-23 18:13:38
Sita-Aadu 2015-12-23 11:24:30

"Kas me Balti ketis sellisest Eestist unistasime?"

Üllitisest päris selgelt näha, millisest Eestist seltsimees unistab veel praegugi. Ja neid on Moosese sektis palju, oi kui palju. Ootavad oma aega, saaks vaid neetud kulakud ja rahvavaenlased kaugele ära saata ja et ikka proletariaat/kolhoositarid võtaksid ohjad enda kätte. Jõudu jüngrid, unistage edasi - olgu teilgi need vihatud kodanlikud pühad rahulikud!

maali maalt  2015-12-23 19:12:02
Mul olid sugulased ,,Estonia,, kolhoosis. Vene aja lõpus olid neil kõigil autod istumise all ja ega raha numbreid ei tuntud. Töö oli muidugi raske, aga raha ka tuli. Ega eesti rahvas tööd ei kartnud. Siis, kui tuli Laari valitsus, hakati kolhoose ja sovhoose laiali ajama, maid ja metsasid privatiseerima. Estonia kolhoosi esimees ei tahtnud oma tõukarja hävitada ja soovis ühistuna edasi tegutseda. Iga nädal aga kutsuti ta ministeeriumisse välja ja sõimati, et ta on kommunist ja tahab siin kommunismi hakata ehitama. Esimehel oli peal tohutu surve, aga ta ütles, et tema oma inimestel ei lase hukkuda ja moodustas ühistu. Tohutu võitlus käis ühistute moodustamisega, mis sugugi ei meeldinud Laarile. Laar ju ütles kohe, et milleks meile põllumajandus, kõik toome sisse. Nii ta siis tappis meie põllumajanduse.

Ausameelne  2015-12-23 21:36:37
Eks need vanasõnad on elust võetud ja oma mõistetes iseloomustavad väga selgesti antud ajajärku.Pööras tõesti aga liiga palju pööras.See on nagu oskamatul juhil auto juhtimine.Kui saabki ühest kraavist välja siis tõenäosus,et pöörab kohe teise kraavi sest ei saa lihtsalt juhtimisega hakkama kuna puuduvad oskused ja kogemused. Meie riiki tegelikult juhivad mingid etturid,keda tagatuba käsutab ja ei pea olema eriti andekas,et ära arvata,kes on tegelikud Eesti riigi juhid.Laar ja Must riiki juhtima on ju nalja number.Neil on küll võimu ambitsioone kuid puuduvad targa isiksuse omadused ja see tagab selle,et neid saab nii juhtida kui ka ohjata nii nagu nende peremeestele vajalik on.

viimasele  2015-12-23 21:40:26
Tead maali, minul olid samuti Järvamaal Estonia kolhoosis sugulased ja tean mis seaal oli. Nii, et palun ära valeta. Paljud inimesed kes tahtsid omale autot osta, ei saanud, sest kolhoosile ei eraldatud auto ostu lubasid nii palju kui inimesed oleks soovinud. Võibolla oli rohkem kui mõnes teises kolhoosis või sovhoosis.
Peale selle veel, kas oled kuulnud, et peale NSVliidu oleks olnud kusagil mujal kolhoose-sovhoose, et igatsed nii neid taga. Endises Estonias ongi praegu väga tugev ühistu ja põllumajandus on küllalt heas seisus. Ühistud ei ole ainult endises Estonias vaid päris paljudes kohtades, kus olid ettevõtlikud inimesed. Ühistute moodustamine oli suunatud valitsuse poolt. Sulle maali käib pinda, et kolhoosid-sovhoosid laiali aeti. Põllumajandus pole hävinud, kuid praegu käib tootmine teistmoodi, sest tehnika on arenenud, enam ei vajata nii palju tööjõudu, pole inimesi, kes tahaksid maal tööd teha, nii nagu teevd maainimesed enne ja nüüd.
Nii, et maali väiklane oled ja ei tea midagi mis maal toimub. Sina tead kuidas linnas eluaeg mingis ehitusprojekti firmas põrandaid pesid ja tolmusid pühkisid.
Mina käin iga nädalavahetusel maal oma sünnikodus ja kasvatan omale kartuleid, kõõgivilju ja puuvilju ja nii palju, et sõbrad linnas saavad ka oma talvevarud minu käest.
Mõtle ka selle peale mis Kalle eespool kirjutas. Väga hea jutt.
Inimesed, kes elavad maal polegi nii vaesed ja õnnetud nagu maalisugused siin koguaeg heietavad. Kindlasti on maal palju kordi raskem, aga nad on õnnelikud oma töö ja tegemiste äle. Viimase aja trend on, et paljud noored lähevad tagasi maale elama, leiavad seal tegemist. Praegu võib tööd teha ka kodus ja käia töö asjus 2-3 korda kuus linnas.

  2015-12-23 21:41:50
see viimasele komm oli mõeldud maalile.

...  2015-12-23 22:10:18
Ega Aleksander Suurest rääkimine ei tähenda tema impeeriumi tagaigatsemist veel!

Aga kui keegi tahtis teada, kas veel kusagil kolhoose/sovhoose on, siis Iisraeli kibuts`id (kvutzad) oma kollektiivse maaharimisega on küll sarnased. Ja nagu omal ajal Kirovis, Lääne Kaluris või põllumajanduslikes artellides ühitatakse ka seal põhitootmine sidusaladega. On masintootmisega tsehhe, on isegi hotellidega kibuts`e turistide teenindamiseks, et aga kasum jookseks.


vaagija  2015-12-23 23:31:20
Leetsaarelt väga õpetlik tõdemus tänase rahavõimu hukatuslikust olemusest. See oli aeg, kus pääsesime kolhoosikorrast ja Laari targal juhtimisel „sõitsime“ sotsialismi vasakust kraavist otse üle magistraali paremäärmusliku kapitalismi kraavi. See on pikem lugu ja ümber jutustada pole mõtet, sest siin on selle juba lahti rääkinud Aadu ja Maali maalt.

Jõulumees  2015-12-24 00:08:43
vaagija 2015-12-23 23:31:20

Ei väsi sa "sõber" vaagija mitte.
Jõuludeks seltsimees tuletan meelde, et ka sinu nostalgia aegadel kehtis ütlus: "vastu tuult kusta pole mõtet". Seltsimees, sina paraku seda teed pidevalt.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Järgmine

Nimi 
E-mail