![]() Yana Toom: Mul oli valus ja häbi vaadata filmi Eesti vaestest
tõega näkku
2012-04-25 09:42:14
Tsahkna arvamust kuuldes peaksime siis kõik ühtemoodi vaesed olema.Küsimus ongi selles, et üks klikk on haaranud kogu eesti rikkuse oma haardesse ja järele on jäänud lihtrahvas ehk nende orjad mitmekihilise vaesusega. Valitsusmeedia on välisilmas püüdnud luua kuvandit, nagu oleks tegemist tähtsusetu hulga vaestega, kes on ühiskonna heidikud ja pole seetõttu endaga hakkama saanud.Filmi põhjal õnneks soomlasi enam sellega ei veenna.
SP
2012-04-25 10:47:28
Iga vald hoolitseb oma santide eest.
Kui filmis oli mingi süüdistus, siis esmalt KOV-i vastu ja alles siis riigi.
muigaja
2012-04-25 12:20:26
Siin peaks ka Tsahkna ütlust käsitlema. Tema ütluse põhjal on inimeste vaesuses süüdi 50 aastat nõukogude aega.See poisike ei tea kuidas siis rahvas elas. Tema arvates rahvas elas muldonnides ja toitus leivakoorukestest ning kartulikoortest. See olevat olnud hirmus nälja aeg 50 aastat. Kahjuks need on Tsahkna luulud, mida tema peremehed on talle ette laulnud. Margus võiks küsida pensionäridelt kui hästi elati nõukogude ajal. Kõigil oli töökoht ja elamispind. Korter oli imeodav, küte ja elekter samuti. Toit oli lihtsalt odav, ka kõige väiksema palgaga võis muretult elada. Samas olid pensionid keskmise palga suurused. Millised on nüüd pensionid? Kolhoosis lüpsja teenis kolm korda rohkem kui haritud insener. Sest spekuleerimine oli keelatud ja seadusega karistatav. Nüüd on lubatud igasugune spekuleerimine, ärastamine, mahhineerimine, võltsimine. Omandati odavalt riigivara erakätesse. Lammutati 50 aastaga üles ehitatud majandus ja parseldati see ärastajate kätte. Nüüd on rikkad need ärastajad ja vaesed need, kes varem töötasid vabrikutes, tehastes ja kolhoosides, mida enam ei ole. Kas selles on süüdi nõukogude võim? Ei, selleson süüdi need ärastajatest võimuhaarajad, kes petsid rahvast magusate lubadustega Pätsu aegsest Eestist ja said nii petetud rahvalt toetuse. Nüüd on petetud rahvas tõstetud oma kodudest välja. Pole enam vabrikuid, tehaseid ega ühismajandeid, kus oli võimalik tööd saada. Nüüd on rahvas süüdi, et pole osanud varastada, ärastada, võltsida ega mahhineerida. Kui ole aus, siis sellises elus edasi ei jõua. Edasi jõukale järjele on jõudnud ainult sulid, kellele on ükskõik kas lihtrahvas elab või sureb. Sulisi kaitseb seadus ja meil on kujunenud sulide riik. Alles Mihkel Kärmas paljastas neid sulisi ehitusfirmades,kes ei maksa töötegijatele kokkulepitud tasu. Nagu näha ainult Keskerakond tegeleb ebavõrdsuse leevendamisega.
pensionär
2012-04-25 12:41:39
...muigaja loeb üles nõukogude aja "hiigelsaavutused",mainimata,et eelnevalt lõhuti meile omane majandus,sisse toodi numbritehased ja Venemaalt kaader,muidugi ehitati siis üüratul hulgal magalaid ja haiglaid ja koole,et tulnukaid teenindada.Eestlane aeti oma maavaradest eemale,eks seepärast nüüd hea lõuata,et kes siis kaevandusse läheks,kui venelased hõlmad vöö vahele paneks.Enne okupeerimist töötasid suured ja tugevad masinatehased "Krull" näiteks,toodeti elektrit,talude toodang-munad,piim,või läks ekspordiks ja heameelehga sõid sakslased näiteks meie kanamune,Narva-Jõesuu teenendas ligi 30 maa puhkajaid ja kui imeilus oli see paik,või Toila ja Oru loss oma liigirikka pargiga.Eestimaa arenes ja kui poleks olnud okupatsiooni,vaevalt,et me väga kaugele Soomest oleksime jäänud,või ka teistest euroopa riikides.Muidugi vaja oli kõik lõhkuda,lagastada,Eestimaa oli muudetud Venemaa sealaudaks--tean täpselt kui mitme vaguniga ronge väljus iga päev liha ja lihasaadustega Venemaale,meile jäid jah jalad-pead ja seakisa.Jupike "Otellnaja" vorsti sai ka kätte kui õnne oli,viinereid lapsed ei tundnudki,Kirovi-kalurikolhoosis käisid mustade kaabudega mehed angerjaid hommikul paatidest ära korjamas,lehmi tõsteti kettidega üles,et neilt topsikutäis piima saada,nõukogude "maaparandus" kurnas maa.Ja muidugi,iga viimanegi lakekrants pidi tööl "käima" ...ja kontorid olid täis tädisid,kes viiekesi sotsialistliku võistluse punkte arvestasid---ikka nii,et masina üks ots oli 5 aastat teisest otsast ees.Muidugi olen selles suhtes nõus,et ärastajad ärastasid,kuid ka Venemaa püüdis igati (topelttollid) meie majandust lämmatada.Põhjusi on mitmeid,kuid seda aega tagasi igatseda näitab ainult,mis mees sa tegelikult oled.-
muigaja
2012-04-25 13:45:05
pensionär, võid oma lastele rääkida sellest ilusast eesti elust. Sama juttu meie praegusest ilusat ja edukast eesti elust räägib valitsus Brüsselis. Need ärastajad elavad tõesti rikkalt nagu Pätsu ajal. Miks siis pani Päts Larka vangi, ju siis riigis ikka midagi mäda oli. Aga kes lõhkus Eesti riigi majanduse? Kas mitte sakslased ühelt pooltja liitlasväed teiselt poolt,kes majanduse hävitasid. Majandus taastati ikka nõukogude ajal. Kuid talud olid tühjad ja ei tulnud sealt enam eriti toodangut, sepärast loodigi algul kibutsid ja siis kolhoosid ning toit oli garanteeritud. Et Stalin tahtis Eestit venestada, siis ehitati siia palju uusi vabrikuid ja tehaseid. See oli kuritegu eestlaste vastu ja sellepärast toimuski nn. laulev revolutsioon. Aga elu oli rahvale talutav, ei olnud keegi näljas, sai ka angerjaid söödud. Olen nõus, et ka neid muidusööjaid kontorites oli. See oli teine põhjus- ebaõige majandamine, mis rahvast vihastas. Kui poleks olnud venestamist ja oleks eestlased ise saanud majandada nagu kavandati IME, siis oleks võinud veel nii elada. Kuid just "tänu" neile sissetulnud venelastele sai eestlastel mõõt täis. Aga kui poleks Gorbatšov alustanud reforme, siis oleks meie elu veel kulgenud suures NSVL-is. Gorbatšov andis meile käed vabaks ja voli vabalt rääkida, ainult nii sai toimuda ka Hirvepargi koosolek ja Rahvarinne.
2012-04-25 13:55:36
Nii et kolhooside loomise põhjus oli muigaja arust see et talud olid tühjaks jäänud ja ei suutnud enam elanikkonda ära toita?
Kaaluja.
2012-04-25 18:09:45
Muigaja muigab enda jutu peale.
Täpsustus
2012-04-25 19:45:57
Minu arvates ei ole tegemist Eesti vaestega.
teada wärk
2012-04-25 21:46:27
Mida rohkem vaeseid, seda suurem järjepidewus EW-ga!
2012-04-25 22:25:23
Kas proua Toom seda ei pannud tähele et nn. "süvavaene" kes väitis et ta ei ole neli päeva söönud, oli samal ajal nii purakil et suutis vaevu rääkida. Miks ta joogi asemel siis süüa ei ostnud?
poogen
2012-04-26 11:46:10
Toon muigaja kommentaarist ainult ühe lause esile: "Kolhoosis lüpsja teenis kolm korda rohkem kui haritud insener."... Vot see ongi see, mis on muutunud. Nii kui plaani-majandus ja kunstlikult üleval hoitud palgad kadusid, nii muutus ka see olukord - haridus on ikka lõpp-kokkuvõttes see, mis sulle palga tagab. Ma üldse ei väida, et meil hetkel Eestis on kõik hästi - kaugel sellest, aga kõige rohkem said riigi- ja majandus-korra muutusega pihta need n-ö lüpsjad ehk liht-töölised. Insener tiksus sarnasel tasemel edasi.
muigaja
2012-04-26 12:28:37
poogen. Kolhoosid olid isemajandamisel ja pidid ise oma rahadega välja tulema. Ei olnud lüpsjate palgad sugugi kunstlikult üles aetud, sest see oli väga raske töö juba hommikul kl 4 pidid lauta minema ja ka õhtupoolikul. Ega keegi teine ei teinud lüpsja eest. Ega lüpsjaks eriti keegi ei tahtnud minna, sest olid ju sõnniku lõhnaga koos. Aga diplomeeritud insenerid läksid tihti lihttööle, sest see oli tasuvam.
pensionärile
2012-04-26 12:37:11
"Eestlane aeti oma maavaradest eemale" – Keegi ei keelanud eestlastel kaevuriks hakata.
"Enne okupeerimist töötasid suured ja tugevad masinatehased "Krull" näiteks,toodeti elektrit,talude toodang-munad,piim,või läks ekspordiks ja heameelehga sõid sakslased näiteks meie kanamune" – pärast töötas veel rohkem ja suuremaid tehaseid. Ka pärast toidukraam ekspordiks – Nõukogude Liidu aladele. Ka venelased sõid heameelega Eesti mune. "Narva-Jõesuu teenendas ligi 30 maa puhkajaid" – hiljem teenindas paljurahvuselist NSV Liitu. "lehmi tõsteti kettidega üles,et neilt topsikutäis piima saada" – nii võis olla vaid Stalini ajal, hiljem mitte. Eesti piimasaagid olid rekordilised.
pensionärile
2012-04-26 16:23:33
Kui loed muigaja kommentaare,hingad kergendatult----hea ,polegi vaja omal pikalt sirgeldada,Muigaja on kõik täpselt ära öelnud,mida ka ise oleks võinud kirja panna.Kahju,et meil on tekkinud nii palju ajupestud pensinäre,see tänane kommija ajab küll sellist soga,et ajab oksele.olen kogu nõukaaja üle elanud,ka Stalini aja,see oli küll üsna raske,aga siiski talutav,aga hilisem aeg oli praegusest nagu päev ja öö.Elu oli täiesti talutav,isegi hea,kui võrrelda praegusega.
to poogen 2012-04-26 11:46:10
2012-04-26 23:26:46
Aga see insener sai igasuguseid preemiaid, mis ületasid ta põhipalga!
rohkem kui mullu
2012-04-26 23:28:11
http://www.ohtuleht.ee/449059
Sügavat vaesust on praegu selgelt rohkem kui seitseteist aastat tagasi.
Ants
2012-04-27 10:38:01
Vaesust on põhjustanud praegune kauboikapitalism!
2012-04-27 10:45:08
Prügikastides tuhnijaid ja taarakorjajaid oli ka vene ajal jalaga segada. Niisamuti nagu juriidilises mõttes töötuidki...või õigemini tööpõlgureid. Tollal ei nimetatud neid ainult töötuteks ega asotsiaalideks vaid hoopis turuvarblasteks. Ning põhilisteks kolhooside-sovhooside hooajatööde tegijaiks just olidki nemad. Aga nende elustiil oli sama mis praegustelgi - ainsaks asjaks mis neid huvitas oli alkohol.
2012-04-27 13:17:35
Ära sa jahvata midagi nendest prügikastides tuhnijatest vene ajal. Siis olid kõik kohustatud käima tööl ja seda kontrollis miilits. Tööpõlgurid pandi sundkorras tööle. Aga olid mõned invaliidid ja haiged, kes ei saanud tööl käia, need siis tegid suviti juhutöid ja abistasid turul. Aga neid oli vaid käputäis. Ei saa neid võrrelda praeguste töötutega ja ka kodu kaotanutega. Praegu ei paku keegi tööd töötatöölisele ega eluruumi kodu kaotanule. Nõukogude ajal ka tööpõlgureid pandi tööle ja elamispind oli kõigile garanteeritud. Nii oli.
2012-04-27 13:41:14
Mõned? Polnud see sugugi nii. Neid mõnesid keda rohkete joomaspäi vallandamisparagrafide tõttu tööraamatus kuhugi tööle ei võetud oli karjade kaupa. Ja nad ei tahtnudki minna. Nõukaaeg oli sotsiaalselt lähedastele paradiisiks niigi.
|