![]() Kriminaalne müstitsism
mitteüürnik
2007-11-22 00:06:03
Jutt õige a mis sellest kõigest kasu on. Ükski sundüürnik
pole Eestis õigust saanud.
tõega näkku
2007-11-22 11:46:38
Sundüürniku poolt läheb paremini, ka maailmale, peale
termin -kodutu. Õigluse, õiguse ja demokraatia matused on
juba ammu peetud.Nüüd tuleks oodata Piibli järgi viimast
päeva, kui maetud üles tõusevad.
"Kodutu"
2007-11-22 11:49:34
pole päris täpne. Peaks vast olema "kodutukstehtu" või
"kodutustatu".
endine sundüürnik
2007-11-22 12:04:11
Õige pealkiri, sest Henn Leetna ja tema sektikaaslased
usuvad, et õigus erastada oma kasutuses olnud elamispinda
on rahvusvaheliselt tunnustatud inimõigus. Tegelikult ei
ole ühelgi riigil, omavalitsusel ega muul omanikul
rahvusvahelisest õigusest tulenevat kohustust oma vara
kasutajale võõrandada, eriti veel tasuta või poolmuidu.
Jah, peaaegu igas ühiskonnas on hea tava jagada võrdselt
võrdsetele subjektidele. Seda tava tõesti rikuti nii
Eestis, Lätis kui paljudes teistes endistes sotsmaades.
Kuid Euroopas teeb sotsialismiaegse eluasemetava rikkumise
pärast kohtusse minemise keeruliseks asjaolu, et see tava
oli seotud Euroopas keelatud kastisüsteemiga. Sotsriikides
oli eluaseme kasutamine kastiprivileeg st. eliit kasutas
sisuliselt tasuta eliitpinda ja alamklass sama tasuta
viletsat pinda. Puutumatud ei saanud midagi. Mõnes
sotsriigis toimus elamispinna jaotus rahvuslikul ja
rassistlikul alusel. Üsna kahtlane on nõuda mõenes Euroopa
kohtus taga oma kaotatud privileege, sest Euroopal on palju
suuremaid probleeme nende endiste sotsmaade kodanikega, kes
olid diskrimineeritud, oma kodumaal midagi erastada ei
saanud ja nüüd immigrantidena igal pool segadust külvavad.
Näiteks Tðehhoslovakkia ja Rumeenia mustlased. Jah, Tallinn
pole mõni Valahhia provintsilinn ja siin oli ka sotsialism
inimnäolisem, kuid süsteem oli põhimõtteliselt sama, eriti
Brüsselist vaadates.
nuujaa
2007-11-23 00:27:57
Kõik oleks selge, kui privileege erastada - poleks saanud
mitte keegi. Miks said lasna-musta-õismäelased ja need,
kellele füüsilist omanikku lihtsalt välja ei ilmunud ja
kõiksorti juristid ka ei suutnud karvaseid käppasid taha
ajada - miks need kõik said erastad. Ok, kui sundüürnikele
nii rasek on rikka rahakotist ka mõni tera poetada , siis
las maksvad kõik erastajad samamoodi oma korteri turuhinnas
kinni. Miks nad ei võiks seda teha? Riik saap pappi kui
palju ja seaduslikud tingimused oleksid õiglased-võrdsed
kõigile. Sic! mitte inimesed ega korterid ei pea olema
võrdsed, vaid vastuvõetavad seadused peavad toimima
võrdselt. Kui kõik maksavad, ongi unistus käes.
Mart Ojasalu
2007-11-23 17:06:00
Olin esimene,kes oli oli 1990.a enne ORAS i vastuvõtmist
teadlik ees ootavatest repressiivsetest protsessidest,kuna
olin kursis 1989.a Ida-Saksa probleemidele samas. Minu
korduvad kohtumised, pöördumised toonase RR valitsuse poole
andsid vastseks : Ärge kartke, eestlane ei tee kunagi
teisele eestlasele paha ja õigusjärgne omanik paneb
koridori vaibad maha ja värsked lilled vaasi (U.Mereste).
Kortereid olevat küll ja küll, sest venelased aetakse jänki
poolt kohe välja. Teades tulevast räpast protsessi lahkusin
ise vabatahtlikult korterist ENNE omandireformi ja sain
vastu teise korteri uude majja nn J.Toome 1989a määruse
alusel.Kogu ülejäänud nn tulevaste sundüürnike mass ootas
sinisilmselt kortereid mida Vähi valitsus enapakkumisega
mustal turul peamiselt maffioosse taustaga vene tegelastele
äris. Ei taha siin neid prominente nimeliselt tuua ,
Rahvarindest, kes olid massilistest väljatõstmisest juba
1990. a teadlikud kuid vaikisid tõest lootuses jääda võimu
juurde. Isamaa luud pühkis 1992a neist enamuse poliitika
prügikasti ja kasutas oma võitja õigust. Sealt on see kõik
pärit. Lisan ,ülalseisev nn ENDINE SUNDÜÜRNIKu kommentaar
on üdini diletantlik, võltsing ja ta EI tea tuhkagi Saksa,
Tehhi, Ungari kaitseklauslitest reformieelete üürnike
kaitsest. See tüüp on nii arg ja võlts ,et julge siin isegi
oma nime avaldada.
arno
2007-11-24 22:27:55
Mart Ojasalu, Te selgitage paragrahv haaval, mis nimelt
selle nn endise sundüürniku jutus on võlts ja vale aga ärge
lahmige niisama suurustlevalt nagu Teie teaks täpselt ja
teine on arg ja loll. Selline ongi just nn "sundüürniku"
mentaliteet, pidada vaid enda tõde ülimaks ja kõiki
oponente lollideks...
endine sundüürnik
2007-11-25 00:16:25
Ma ei tea tõesti tuhkagi üleminekuaja Tðehhi ja Ungari
paljudest määrustest, kuid ma pole neist siin ka juttu
teinud. Kirjutasin klassikalise sotsialismi
eluasemepoliitikast. Ma ei tea, kas M.O. on virtuaalne või
reaalne. Kuid tean, et pensionäridest sundüürnikelt käiakse
välja petmas 500 krooni lubadusega protsessida mingist
Euroopa kohtust välja muinasjutulist kompensatsiooni.
Petturid on oma mesijutu pähe õppinud just H.L. artikliga
sarnastest kirjutistest. Ma ei süüdista naiivseid
kirjutajaid, kuid ajalehtede toimetajad võiksid mõelda,
enne kui selliseid sundüürnikelt seitsmenda naha koorimist
abistavaid artikleid avaldavad.
to M.Ojasalu
2007-11-25 01:37:25
Vähi valitsuse ajal ei müüdud kortereid enampakkumisel vaid
kunstlikult määratud madala hinnaga ja veel EVP kroonides,
mis tollal maksid 10-16 senti. Vanalinna kalleim korter oli
hinnatud 40 000 EVPkr.Maffioosod ei osta kunagi midagi
enampakkumiselt v.a. üliodava alghinnaga pakkumised, kus
nad "juhuslikult" ainukesed pakkujad on. Maffia laseb
äraostetud poliitikutel alati mingi vaesteabi programmi
käivitada või soodushinna kehtestada ja võtab asja oma
hoole alla.
Mart Ojasalu
2007-11-25 20:48:01
Klassikalises õigusriigis ,Saksas; ei olnud üldse 1989.a
omandireformis kuritegelikku sahkerdamist võimaldanud EVP
si. Tagastamisel arvestati avalike huvidega (ei tagastatud
raamatukogude, klubide, spordi, HALJASalasi jne; st Harju t
jama oli võimatu), arvestati sisse omanike vanad võlad,
sõjas purustatut ei kompenseeritud jne Ungaris määrati
tagastatav vara piirmaksumusega. Omavalitsustel oli
ülesanne konfliktid väljatõstmiseta lahendada jne. Sellega
välditi nn võitjaid ja kaotajaid. Nn sots. ühisvara müügi
rahad läksid suuresti munitsipaalehituseks ja mitte endiste
oman. laste valurahaks nagu meil. EVP oli populistlik
pseodoraha ja korruptsiooni mootor võimu ja jagajate
klikile. Pensionäridelt raha väljapressimine ei ole
seaduslik ja mul pole sellest andmeid. Olen reaalne isik,
kes kirjutas sama nime all üle 20 kirjutise kõigis Eesti
suurtes väljaannetes 1991 -1995 ning keda teavad kõik
omandireformi tegelased L. Hännist alates. Reformi viidi
läbi ainult end.omanike järeltulijate huvides rikkudes
seejuures pärimisseadust mis ongi Leetna kirjutise sisu.
võimetud
2007-11-25 23:16:48
End sundüürnikuks tituleeritavate ülesanne on leevendada
Eesti riigi vargate tehinguid. Pole kohanud veel ühtegi
oponentide artiklit, kes vastaksid otse ja ausalt Mart
Ojasalu ja teiste inimeste erudeeritud kirjutistele, mis
põhinevad ainult faktidel. Selle asemel et fakte
ümberlükata, kogeme hämamist ja oma põrunud aru
õnnistusele rajatud filosoofiat.
endine sundüürnik
2007-11-26 18:16:31
Kust M.Ojasalu väljapressimise jutu võtab? Mina tean, et
sundüürnikud on end üürnikke esindavateks juristideks
nimetavatele isikutele vabatahtlikult 500 krooni maksnud.
Nemad ei kurda petmise üle, sest nad alles loodavad selle
500 krooni abil saada lõpuks riigilt oma korteri
turuväärtusele vastavat moraalset kompensatsiooni. Need
üürnikud, kes sellesse ei usu, polegi maksnud, kuid on
veendunud et naabrid langesid sulide ohvriks. Kui
eelmainitud europrotsessimisega tegeleb keegi oma raha eest
või on grupp entusiaste moodustanud sihtasutuse, siis on
kõik O.K. Kui aga honorarilunijad on teile tundmatud, siis
on viimane aeg rahvast hoiatada ja mitte "Kesknädala"
vaid raadio ja TV kaudu. Kas kusagil on ilmunud teemakohast
artiklit ka Siiri Oviirilt, Indrek Meelakult, Heido
Vitsurilt, Edgar Savisaarelt, Ain Seppikult või mõnelt
teiselt keskerakondlaselt, kes on oma eriala vaieldamatud
spetsialistid?
to Mart.O.
2007-11-26 20:34:03
Vaibad trepikojas ja lilled vaasis olid mitmes majas,mille
väikese või olematu sissetulekuga inimesed Torontos ja
Montrealis üüritoetuse abil oma koduks olid VALINUD. Ise
nägin 1988. 1991-93 arvas ilmselt ka prof.Uno Mereste, et
Eestiski hakatakse vähese sissetulekuga peredele
üüritoetust maksma. Ja korterite peaaegu tasuta
lauserastamist ei olnud siis veel ette näha. Kui erastamist
poleks toimunud ja üürihinnad oleks tõusnud koos nafta,
leiva, piima, ehitusmaterjalide jne. hinnaga, siis poleks
....
seega
2007-11-27 13:26:25
Eesti lähiajaloost. Ehk tasub meelde tuletada mõne targa
juristi seisukohti. (Eesti Vabariigi omandireformi aluste
seaduse normatiivne kontseptsioon. 8. mai 1991 ülemnõukogu
istung. ORAS-i esimene lugemine).
Ettekanne vabariigi justiitsministrilt Jüri Raidlalt.
Alljärgnevalt sõna-sõnaline tsiteering stenorgammist:
Lugupeetud eesistuja, austatud Ülemnõukogu liikmed. Esitan
ettekande omandireformi aluste normatiivse kontseptsiooni
kohta kolmes plokis: esimene osa- teesid reformi kohta,
teine- kontseptsiooni üldiseloomustus ja kolmas, kui
ajalimiit kannatab kahe erineva kontseptsiooni
juriidiline võrdlus. I. Omandireformi õige ja täpne ning
teoreetiliselt põhjendatud nimetus on kahtlemata
omandisuhete reform: muudetakse reformi käigus ju ikka
suhteid, mitte aga vara-asju ja esemeid iseendid. II.
Omandireform on ühiskondlike suhete kogu ümberkorralduse
kompleksi südamik. Mõistagi on see majanduse vundamendiks.
Sellisena haarab omandireform kogu ühiskonda, puudutab
praktiliselt iga üksikisiku ja üksiksubjektide koosluse
erinevaid huve. Kuivõrd see on nii, siis on omandireformi
üheks keerulisemaks momendiks sotsialsete konfliktide
minimiseerimine ja leevendamine. OMANDIREFORM JA
LOOMULIKULT KA MAAREFORM EI PEA EESTI ÜHISKONDA MITTE PIKI
JA PÕIGITI LÕHKI AJAMA; VAID PEAB OLEMA SUUNATUD
OLEMASOLEVATE JA TEKKIVATE LÕHEDE ÜLETAMISELE. III.
Omandireform on komplekssne nähtus, mille üle otsustamiseks
on vaja probleemi analüüsida väga paljudest aspektidest.
Otsustuse langetamine eeldab vähemalt järgmiste analüüside
tegemist: 1) poliitiline; 2) finantsmajanduslik;
3)õiguslik; 4)eetiline; 5) ajalooline ja 6)
sotsiaalpsühholoogiline. Lõplikult jaatava seisukoha
omandireformi aluste ja maaseaduse suhtes saab anda vaid
pärast seda, kui seaduseelnõule on võimalik teha vähemalt
rahuldav hinnag vähemalt kõigist neist kuuest aspektist
lähtudes. SOTSIAALSET KRIISI SÜVENDAVAT OMANDIREFORMI LÄBI
VIIA OLEKS LUBAMATU. Vajaduse korral peaks Ülemnõukogu
kaaluma isegi rahvahääletuse korraldamist. Teise paragrahvi
teises lõikes sisaldub minu poolt (J. Raidla-toim)
eelnevalt korduvalt rõhutatud sotsiaalse turvalisuse
järgimise nõue. Tsiteerin (J. Raidla-toim): Omandireformi
käigus vara tagastamine endistele omanikele või nende
õigusjärglastele ei tohi kahjustada teiste isikue seadusega
kaitstud huve ega tekitada uut ülekohut. Ei rohkem ega
vähem! Omandireform on määrava tähtsusega Eesti Vabriigi
olevikule ja tulevikule. Professor Jüri Uluots,
kommenteerides 1939.aastal valminud Eesti Vabariigi
tsiviilseadustiku projekti, manitses nii poliitikuid kui
juriste kainele otusele, mida ei saa teha mitte johtuvalt
hetkehuvidest, vaid arvestusest, et nõnda kardinaalsed
seadused tehakse olevatele ja tulevastele põlvedele.
Seadusandluse loogika kohaselt saab omandireformi
põhiküsimusi otsustada vaid parlament või rahvas vahetu
demokraatia, st referendumi teel. Eesti Vabariigi valitusel
puudub taoline otsustusõigus.
Seega I
2007-11-27 13:29:46
Eesti lähiajaloost. Tasub meelde tuletada asjatundjate
seisukohti. ORAS-i ekspert Mihkel Oviiri sõnavõtt
Ülemnõukogus 8. mail 1991 ORAS-i esimesel lugemisel.
Alljärgnev tekst on tsiteeritud stenogrammist. Lugupeetud
eesistuja, lugupeetud Ülemnõukogu liikmed! Kaks päeva
tagasi toimus siin omandi -ja maareformi komisjoni istung,
kus ma tõin esile mõningaid probleeme ja kahtlusi seoses
selle õigusliku alusega, mille järgi oli kogu meie maa-ja
omandireform üles ehitatud. Ja ma pean vajalikuks neid
kahtlusi jagada teiega, sest minu arvates on nad küllalt
olulised. Nagu te teate, on kahe Saksa riigi ühinemise
aluseks tema ühinemisleping. Ühinemislepingus oli öeldud,
et põhimõtteliselt tagastatakse võõrandtud vara endistele
omanikele ja nende pärijatele. See oli esimene õiguslik
dokument. Teine õiguslik dokument oli rahvale kuuluva vara
privatiseerimise ja reorganiseerise seadus 1990 aasta 17.
juunist. Kolmas, meie tänasele konkreetsele situatsioonile
väga tähelepanuväärne seadus oli omandiküsimuste
reguleerimise kohta. See seadus tõi välja rahvusvaheliselt
tunnustatud põhimõtte, et need tagastamise ja
kompenseerimise küsimused ei kehti võõrandmiste suhtes, mis
toimus vastavalt okupatsiooni õigustele või
okupatsioonivõimude otsusele. Selle taga olid suured,
endiste Saksa Demokratlik Vabariigi territooriumil asunud
varad, näiteks haaras see 1/3 kogu Saksa Demokratliku
Vabariigi maavaldustest. Mis sai edasi? Vastavalt
demokraatliku riigi institutsioonidele on olemas kolm
realset võimu: seadusandlik, täidesaatev ja kohtuvõim.
Terve rida isikuid (endised omanikud toim.), kes leidsid,
et see seadus puudutab ja piirab nende arvates neil olevaid
õigusi, mis puudutab omandisuhete järjepidevuse probleemi,
pöördusid Saksamaa Kõrgemasse Konstitutsioonikohtusse.
Kõrgem konstitutsioonikohus arutas ja langetas 25. aprillil
(1991-toim) otsuse. Otsuses öeldi, et Saksa seadus
omandiküsimuste reguleerimise kohta on täies vastavuses
rahvusvahelise õigusprintsiipidega ja see punkt, mis näeb
ette, et okupatsiooni ajal toimunud
okupatsioonireźiimi poolt antud omandi võõrandamine
ükskõik mis vormis, ei kuulu muutmisele. Seetõttu kohus
jättis selle seadusesätte endiseks. Kohus lähtus
rahvusvaheliselt tunnustatud õigusprintsiipidest, mille
kohaselt okupatsioonivõimude poolt või otsusel toimepandud
sundvõõrandusi tuleb vaadelda kehtivatena peale
okupatsiooni lõppu. Kohtu seisukoht oli, et kõne all olevad
võõrandamised (natsionaliseerimine, vara võõrandamine
endistelt omanikelt-toim) olid algusest peale suunatud
ühiskondlike suhete muutmisele ja sotsialistliku korra
kehtestamisele, kuid ei kuulu vaatamata sellel muutmisele,
sest see tuleneb rahvusvaheliselt tunnustatud
üldpõhimõtetest. Saksamaa konstitutsioonikohtu otsus on 62
lehekülge pikk. Igaüks, kes tunneb huvi, võib antud
seadusega tutvuda ja ma (M. Oviir-toim) olen valmis selle
seaduse temale andma. Me pöördusime selles küsimuses ka
teiste tuttavate välisekspertide poole, kellega me oleme
erinevatel tasanditel kohtunud. Mängisime nendele ette
selle stsenaariumi vastavalt meie kõrgemate
riigivõimuorganite otsustele, mis seda asja võikid
mõjustada, ja nemad (rahvusvahelised eksperdid) olid sellel
seisukohal, et antud situatsioonis kehtivad meie suhtes
täielikult rahvusvahelised aktsepteeritavad õigusnormid.
Nii nagu väliseksperdid minu arvates tervameelselt
märkisid, on see kehtiv kultuurriikide suhtes, kes loevad
enda kohustuseks aktsepteerida rahvusvahelist õigust (see
tähendanuks vara mitte tagastamist ). Lubage mul lõpuks
teile ette lugeda ühe väliseksperdi lühike arvamus, mis
otseselt puudutab ka neid probleeme, mis me siin arutame.
Seal öeldakse nii: kui vabariigid, mõeldud on siin eelkõige
Balti vabariike, ei ole kehtestanud mehhanismi, et nende
siseriiklik õigus oleks kooskõlas rahvusvaheliste
standarditega, siis nad ei ole selles suhtes andnud
kohtutele mingit võimu. Neil on kavas luua
konstitutsioonikohtud. Kuid ilmselt kulub poliitikutel
selleks veel omajagu aega. Poliitikutele on praegune seis
mugav (ülemnõukogu liikmed-toim), sest nad võivad
kehtestada iga seaduse, mida nad peavad vajalikuks, ilma
kohtupoolse kontrollita. Kuid see on väga lühinägelik
seisukoht. Minu (Oviir-toim) ettepanek oleks, et see
seadus, millest me täna räägime, omandisuhete seadus
(ORAS), mis puudutab paratamatult igaühte meie hulgast, ei
oleks lühinägelik seadus. Lisaks ainet mõtisklemiseks:
Põhiseaduse alusel on Eesti Vabariik rahvusvahelise õiguse
subjekt alates aastast 1992. Põhitagastamine läks lahti
aastatel 1993. Nõukogude väed lahkusid Eestist 1994.a.
sügisel.
martinile 2 13.04.2007 18:17
Eesti lähiajaloost. Ehk tasub meelde tuletada mõne targa
juristi seisukohti. (Eesti Vabariigi omandireformi aluste
seaduse normatiivne kontseptsioon. 8. mai 1991 ülemnõukogu
istung. ORAS-i esimene lugemine).
Saksa kompenseerimisseadus
2007-11-27 13:35:31
18.08.1952.a. Saksa Liitvabariigi parlamendis vastu võetud
kompenseerimise e. Koormuste ühtlustamise seadus
(Lastenausgleichgesetz) algab sõnadega:
Tunnustades sõjast ja selle tagajärgedest (Eesti oludes
võiks olla: Eesti taasiseseisvumisprotsessist ja selle
tagajärgedest ning omandireformi läbiviimisest) eriti
rängalt puudutatud elanikkonna kihtide nõudmist koormust
ühtlustada, võttes arvesse sotsiaalse õigluse põhimõtteid
ja rahvamajanduse võimalusi ning vajadust abi järele
kannatanute integreerimisel ühiskonda /.../ on Liidupäev
Liidunõukogu nõusolekul võtnud vastu järgmise seaduse ...
Kui sõjas puruks pommitatud Saksamaa mõistis pärast
üleelatud kannatusi oma erinevate elanikkonnakihtide muret
ja erinevaid võimeid ning asus kõigest 7 aastat pärast sõja
lõppu (ise Marschalli abi tingimustes elades) oma enim
kannatanud kodanikke, ühiskonda integreerimisel , seaduse
ja materjaalse abi andmisega õiglaselt järele aitama, siis
kas ei peaks sedasama tegema Eesti Vabariik 16 aastat
pärast taasiseseisvumisega kaasnenud vapustusi ja suure
majanduskasvu tingimustes?
Minu arvates on see võtmeküsimus kontekstis - kas tänane
Eesti Vabariik tahab kuuluda humaansete ja demokraatlike
ühiskondade sekka või on tegemist barbaarse ja prutaalse
ühiskonnaga.
Kirjale on 17 vastust. Näitan 1-17:
martin 09.04.2007 22:46
wille, väga õiglane seadus sakslastel, aga ega sa kuskilt
ei leia saksa seadust, mille alusel nad jätsid endistele
ida saksamaa kinnisvaraomanikele maad ja majad tagastamata?
kindlasti pidid nad ka selle kohta seaduse välja laskma,
ehk samuti kompenseeimisseaduse?
martinile 1 13.04.2007 18:15
Vastuseks Sinu küsimusele Saksas toimunu kohta asetan siia
mõned stenogrammi väljavõtted Eesti Vabariigi Ülemnõukogu
istungitelt kus arutati Omandireformi aluste seadust enne
selle vastuvõtmist.
Eesti lähiajaloost. Tasub meelde tuletada asjatundjate
seisukohti. ORAS-i ekspert Mihkel Oviiri sõnavõtt
Ülemnõukogus 8. mail 1991 ORAS-i esimesel lugemisel.
Alljärgnev tekst on tsiteeritud stenogrammist. Lugupeetud
eesistuja, lugupeetud Ülemnõukogu liikmed! Kaks päeva
tagasi toimus siin omandi -ja maareformi komisjoni istung,
kus ma tõin esile mõningaid probleeme ja kahtlusi seoses
selle õigusliku alusega, mille järgi oli kogu meie maa-ja
omandireform üles ehitatud. Ja ma pean vajalikuks neid
kahtlusi jagada teiega, sest minu arvates on nad küllalt
olulised. Nagu te teate, on kahe Saksa riigi ühinemise
aluseks tema ühinemisleping. Ühinemislepingus oli öeldud,
et põhimõtteliselt tagastatakse võõrandtud vara endistele
omanikele ja nende pärijatele. See oli esimene õiguslik
dokument. Teine õiguslik dokument oli rahvale kuuluva vara
privatiseerimise ja reorganiseerise seadus 1990 aasta 17.
juunist. Kolmas, meie tänasele konkreetsele situatsioonile
väga tähelepanuväärne seadus oli omandiküsimuste
reguleerimise kohta. See seadus tõi välja rahvusvaheliselt
tunnustatud põhimõtte, et need tagastamise ja
kompenseerimise küsimused ei kehti võõrandmiste suhtes, mis
toimus vastavalt okupatsiooni õigustele või
okupatsioonivõimude otsusele. Selle taga olid suured,
endiste Saksa Demokratlik Vabariigi territooriumil asunud
varad, näiteks haaras see 1/3 kogu Saksa Demokratliku
Vabariigi maavaldustest. Mis sai edasi? Vastavalt
demokraatliku riigi institutsioonidele on olemas kolm
realset võimu: seadusandlik, täidesaatev ja kohtuvõim.
Terve rida isikuid (endised omanikud toim.), kes leidsid,
et see seadus puudutab ja piirab nende arvates neil olevaid
õigusi, mis puudutab omandisuhete järjepidevuse probleemi,
pöördusid Saksamaa Kõrgemasse Konstitutsioonikohtusse.
Kõrgem konstitutsioonikohus arutas ja langetas 25. aprillil
(1991-toim) otsuse. Otsuses öeldi, et Saksa seadus
omandiküsimuste reguleerimise kohta on täies vastavuses
rahvusvahelise õigusprintsiipidega ja see punkt, mis näeb
ette, et okupatsiooni ajal toimunud
okupatsioonireźiimi poolt antud omandi võõrandamine
ükskõik mis vormis, ei kuulu muutmisele. Seetõttu kohus
jättis selle seadusesätte endiseks. Kohus lähtus
rahvusvaheliselt tunnustatud õigusprintsiipidest, mille
kohaselt okupatsioonivõimude poolt või otsusel toimepandud
sundvõõrandusi tuleb vaadelda kehtivatena peale
okupatsiooni lõppu. Kohtu seisukoht oli, et kõne all olevad
võõrandamised (natsionaliseerimine, vara võõrandamine
endistelt omanikelt-toim) olid algusest peale suunatud
ühiskondlike suhete muutmisele ja sotsialistliku korra
kehtestamisele, kuid ei kuulu vaatamata sellel muutmisele,
sest see tuleneb rahvusvaheliselt tunnustatud
üldpõhimõtetest. Saksamaa konstitutsioonikohtu otsus on 62
lehekülge pikk. Igaüks, kes tunneb huvi, võib antud
seadusega tutvuda ja ma (M. Oviir-toim) olen valmis selle
seaduse temale andma. Me pöördusime selles küsimuses ka
teiste tuttavate välisekspertide poole, kellega me oleme
erinevatel tasanditel kohtunud. Mängisime nendele ette
selle stsenaariumi vastavalt meie kõrgemate
riigivõimuorganite otsustele, mis seda asja võikid
mõjustada, ja nemad (rahvusvahelised eksperdid) olid sellel
seisukohal, et antud situatsioonis kehtivad meie suhtes
täielikult rahvusvahelised aktsepteeritavad õigusnormid.
Nii nagu väliseksperdid minu arvates tervameelselt
märkisid, on see kehtiv kultuurriikide suhtes, kes loevad
enda kohustuseks aktsepteerida rahvusvahelist õigust (see
tähendanuks vara mitte tagastamist ). Lubage mul lõpuks
teile ette lugeda ühe väliseksperdi lühike arvamus, mis
otseselt puudutab ka neid probleeme, mis me siin arutame.
Seal öeldakse nii: kui vabariigid, mõeldud on siin eelkõige
Balti vabariike, ei ole kehtestanud mehhanismi, et nende
siseriiklik õigus oleks kooskõlas rahvusvaheliste
standarditega, siis nad ei ole selles suhtes andnud
kohtutele mingit võimu. Neil on kavas luua
konstitutsioonikohtud. Kuid ilmselt kulub poliitikutel
selleks veel omajagu aega. Poliitikutele on praegune seis
mugav (ülemnõukogu liikmed-toim), sest nad võivad
kehtestada iga seaduse, mida nad peavad vajalikuks, ilma
kohtupoolse kontrollita. Kuid see on väga lühinägelik
seisukoht. Minu (Oviir-toim) ettepanek oleks, et see
seadus, millest me täna räägime, omandisuhete seadus
(ORAS), mis puudutab paratamatult igaühte meie hulgast, ei
oleks lühinägelik seadus. Lisaks ainet mõtisklemiseks:
Põhiseaduse alusel on Eesti Vabariik rahvusvahelise õiguse
subjekt alates aastast 1992. Põhitagastamine läks lahti
aastatel 1993. Nõukogude väed lahkusid Eestist 1994.a.
sügisel.
martinile 2 13.04.2007 18:17
Eesti lähiajaloost. Ehk tasub meelde tuletada mõne targa
juristi seisukohti. (Eesti Vabariigi omandireformi aluste
seaduse normatiivne kontseptsioon. 8. mai 1991 ülemnõukogu
istung. ORAS-i esimene lugemine).
Ettekanne vabariigi justiitsministrilt Jüri Raidlalt.
Alljärgnevalt sõna-sõnaline tsiteering stenorgammist:
Lugupeetud eesistuja, austatud Ülemnõukogu liikmed. Esitan
ettekande omandireformi aluste normatiivse kontseptsiooni
kohta kolmes plokis: esimene osa- teesid reformi kohta,
teine- kontseptsiooni üldiseloomustus ja kolmas, kui
ajalimiit kannatab kahe erineva kontseptsiooni
juriidiline võrdlus. I. Omandireformi õige ja täpne ning
teoreetiliselt põhjendatud nimetus on kahtlemata
omandisuhete reform: muudetakse reformi käigus ju ikka
suhteid, mitte aga vara-asju ja esemeid iseendid. II.
Omandireform on ühiskondlike suhete kogu ümberkorralduse
kompleksi südamik. Mõistagi on see majanduse vundamendiks.
Sellisena haarab omandireform kogu ühiskonda, puudutab
praktiliselt iga üksikisiku ja üksiksubjektide koosluse
erinevaid huve. Kuivõrd see on nii, siis on omandireformi
üheks keerulisemaks momendiks sotsialsete konfliktide
minimiseerimine ja leevendamine. OMANDIREFORM JA
LOOMULIKULT KA MAAREFORM EI PEA EESTI ÜHISKONDA MITTE PIKI
JA PÕIGITI LÕHKI AJAMA; VAID PEAB OLEMA SUUNATUD
OLEMASOLEVATE JA TEKKIVATE LÕHEDE ÜLETAMISELE. III.
Omandireform on komplekssne nähtus, mille üle otsustamiseks
on vaja probleemi analüüsida väga paljudest aspektidest.
Otsustuse langetamine eeldab vähemalt järgmiste analüüside
tegemist: 1) poliitiline; 2) finantsmajanduslik;
3)õiguslik; 4)eetiline; 5) ajalooline ja 6)
sotsiaalpsühholoogiline. Lõplikult jaatava seisukoha
omandireformi aluste ja maaseaduse suhtes saab anda vaid
pärast seda, kui seaduseelnõule on võimalik teha vähemalt
rahuldav hinnag vähemalt kõigist neist kuuest aspektist
lähtudes. SOTSIAALSET KRIISI SÜVENDAVAT OMANDIREFORMI LÄBI
VIIA OLEKS LUBAMATU. Vajaduse korral peaks Ülemnõukogu
kaaluma isegi rahvahääletuse korraldamist. Teise paragrahvi
teises lõikes sisaldub minu poolt (J. Raidla-toim)
eelnevalt korduvalt rõhutatud sotsiaalse turvalisuse
järgimise nõue. Tsiteerin (J. Raidla-toim): Omandireformi
käigus vara tagastamine endistele omanikele või nende
õigusjärglastele ei tohi kahjustada teiste isikue seadusega
kaitstud huve ega tekitada uut ülekohut. Ei rohkem ega
vähem! Omandireform on määrava tähtsusega Eesti Vabriigi
olevikule ja tulevikule. Professor Jüri Uluots,
kommenteerides 1939.aastal valminud Eesti Vabariigi
tsiviilseadustiku projekti, manitses nii poliitikuid kui
juriste kainele otusele, mida ei saa teha mitte johtuvalt
hetkehuvidest, vaid arvestusest, et nõnda kardinaalsed
seadused tehakse olevatele ja tulevastele põlvedele.
Seadusandluse loogika kohaselt saab omandireformi
põhiküsimusi otsustada vaid parlament või rahvas vahetu
demokraatia, st referendumi teel. Eesti Vabariigi valitusel
puudub taoline otsustusõigus.
endine sundüürnik
2007-11-27 14:34:30
Suur tänu, arvatavasti Mart Ojasalule. Olen neid vanu
tekste siin varemgi lugenud. Mina olen neist välja lugenud
kriitikat ORASesse üldse, mitte ainult tagastamisse. Kuid
täna tahaksin teada, mida arvavad needsamad autoriteedid
Henn Leetna, Vello Rekkaro ja Märt Sultsi tänavustest
kirjutistest ja tundmatute juristide (?) eelmainitud
misjonitegevusest. Ühelegi sundüürnikule (ka mulle) ei
meeldi, et riik mulle midagi ei kinkinud, et Tallinna linn
mulle vanalinna miljonivaadet ei kinkinud, et
Keskonnaministeerium mulle maadevahetust ei võimaldanud ja
palju muud. Kuid ma pole näinud kedagi tõestamas, et riik,
linn või ministeerium oleksid sellega seadust rikkunud.
Mina pean õigemaks avaliku võimuga mitte kohut käia vaid
võimuesindajaid veenda ja aidata vigu heastada. Tunnistan
teisitiarvajate õigust valida kohtutee ja loen seda suureks
sammuks edasi võrreldes seniste üürnike ja omanike
vastastikuste katsetega teineteisel nahk üle kõrvade
tõmmata. Nõude pööramine riigi vastu on ainuõige samm. Kuid
ma ei loe ORASe vigadeparandust lõppenuks siis, kui kõik
100m2 korteri üürnikud on saanud miljonärideks, kui kõik
endistes pesuköökides nõukogude võimu aastaid nautinud
pered on oma "kalli kodu" peremeesteks saanud ja kui
sajad tuhanded maainimesed on riigivarast endiselt ilma
jäetud.
juss
2007-11-27 16:09:32
endisele sundüürnikule - pole vaja nii pikalt heietada
miljonivaatest ja maadevahetusest. Sundüürnikuks tehtud
perekonnalt võeti tema ainus koht siin Eesti riigis - kodu,
milles ta elas ja millesse ta oli aastakümneid
investeerinud REAALSELT. ORASega toodi kohale seni
VIRTUAALSED omanikud, keda keegi hing polnd näind 50-60
aastat ja neile anti kätte tuhandete inimeste kodud, kus
kasvasid lapsed ja surid vanainimesed. Küsimus ei ole
kellelegi millega ANDMISES, vaid viimse vara VÕTMISES.
Sundüürnikele tuleb kompenseerida neilt äravõetu ja
kõik,olgu 7000 krooni või 7 miljonit, nii nagu turuseis
näitab, nii nagu tehti ka erastamisel. Kõik. Lugege ka 22.
nov Ekspressi ja Mihkel Kärmast, kuidas tehti paljaks
Tallinna Ülikooli töötajad Karu tänaval. Seal pole tegemist
küll sundüürnikega, kuid mehhanism on täpselt sama - sinu
kodu on minu kinnisvara, mille mina kiirelt papiks teen ja
sina tõmba uttu.
endine sundüürnik to juss
2007-11-27 18:46:18
Paljud majaomanikud, kes olid ise ostnud oma maa ja ise
ehitanud oma majad, küüditati REAALSELT 1941 ja lubati
Eestisse tagasi alles 1957, mõni aga jäigi Siberi mulda.
Paljudele ei lubatud naasta oma sünnilinna (ei antud
sissekirjutust). Enamus ei julgenud ise hiljemgi oma
kodukanti tulla, sest uut küüditamist võis karta terve
nõukogude aeg. Lõpetage ära see üürikorteri üürniku pühaks
eraomanduseks pidamine! Sellise jabura jutuga toote
sundüürnikele ainult kahju. Paljud endised sundüürnikud,
kes elavad munitsipaalmajades on endale teisegi korteri
ostnud ja üürivad seda välja. Kas see peaks kuuluma hoopis
neile üürnikele? Mis ajahetkest alates? Kodu ja kinnisvara
ei ole kattuvad mõisted. Aga ilmselt räägin ma siin ühega
paljudest, kelle arust maailm on lapik või koguni kandiline.
Elagu juss!
2007-11-27 19:00:24
Jussi seaduseelnõu: "Sundüürnikele tuleb kompenseerida
neilt äravõetu ja kõik!", läheb Riigikogus valutult läbi,
sest selleks on riigieelarves vaja 0 krooni. Juss on oma
eelnõu abil saanud juba 3 korda Riigikokku ja 4 korda
Tallinna linnavolikokku.
|