![]() Müüt Eesti kodanikust
A. Ström
2002-02-26 20:35:38
Alles viitsis keegi siin inimesega jahuda. Tulemusteta. Aga
tundub, et kuulutades ennast pidevalt mittekodanikuks,
kasutab seesama isik välismaale sõites mõnuga Eesti passi
reisidokumendina.
Enn Oja
2002-02-26 23:25:26
Täpselt nii, isand Ström. Täpselt nagu nõukogude ajal
ENSV-s kasutasime SSSR-i kodaniku passi. Tõsi on ainult
see, et KGB hoolealusena ma viisat ei saanud, nüüd
probleemi pole, sest kogu maailm on hakanud ENSV-d pärast
ümbernimetamist tunnustama.
Gorm
2002-02-26 23:40:16
Enn Oja on paraku jätnud tähelepanuta kõige tähtsama
probleemi: PS-is on defineerimata eestikeelsed sõnad, mida
selles samas PS-is kasutatakse. Kui nüüd defineeritaks
rahvas kui Edgar Savisaar (ei midagi isiklikku momendil
muuseas), siis olekski ta kõrgeima võimu kandja?
Asjade puhul tuleks ikka järgida seda, mida ütleja on
mõelnud, mitte viriseda kirjavigade üle.
Gorm@tõsiselt
2002-02-27 08:25:23
Hr. Enn Oja võiks muidugi ka uurida piisavuse ja
tarvilikkuse vahel vahet tegemist.
Enn Oja
2002-02-27 09:47:44
Gormile:
Seda vahet oskan ma suurepäraselt teha aga antud juhul on
tegemist loogikaga, mis ei luba oma seadustega sahkerdada.
Muidu teeks heameelega.
nujah
2002-02-27 10:52:15
Iseõppinud jurist Enn Oja on siin maa peal kahtlemata AINUS
inimene, kes põhiseadusest õieti aru saab. Aeg oleks
mõistus pähe võtta, härrased!
lihtne
2002-02-27 20:57:28
möneski valdkonnas ja ametkonnas lähtutakse diktatuurist ja
siis ei saa ka alusmüüride juurde minna,Mis puutub passi
kasutamisse nagu hr,Ström väidab,sest pass on
reisidokument,olenemata kuidas riik loe Eesti ta mulle
realiseeris.
Jänis
2002-03-01 22:49:49
Jah, üritasin, mis teha, kui inimene aru ei saa ja ei taha
saada... Ega vägisi ikka kellelegi midagi õpetada ei saa.
See on üks kindel inimtüüp, Oja on veel suhteliselt leebe
näide, st mitte eriti terane oma uperpallitustes. Hullemad
on need, kes ennast juba kohtujuristiks peavad ja igal
võimalikul juhul inimesi esindama kipuvad. Peaaur läheb
neil seejuures protsessinormide tõlgendamisele ning nad on
suutelised mõnikord väga taibukalt välja otsima mingeid
äraspidiseid tõlgendusi, nii et vaene kohtunik peab tükk
aega mõtlema, kuidas seda jura ümber lükata... Ning kõrge
enesehinnang kuulub muidugi nende juurde. Kodanik Oja, mul
on teile ainult üks küsimus. Mina olen viis aastat
õigusteadust õppinud ja tean sellest siiski kaunis vähe.
Teie arvatavasti pole ühtegi aastat õigusteaduskonda
kuulunud, kuid sellest hoolimata olete seisukohal, et Teie
kogu ülejäänud Eesti vastava alaga tegelevate
spetsialistide arvamusega vastuolus olevad tõlgendused on
õiged ja ainuvõimalikud. Kas Te põhimõtteliselt möönate, et
võite ka kunagi eksida või on see võimalus välistatud?
Enn Oja
2002-03-02 01:04:52
Janisele:
1. Need nn "spetsialistid" tõepoolest lähtuvad oma
isiklikust arvamusest, millele neil on ka (vähemalt minu
arvates) vaieldamatu õigus. Teile on kindlasti suureks
avastuseks see, et paljas arvamus pole veel tõestus.
2. Mina ei tõlgenda, sest lähtun loogikast, mis lubab teha
järeldusi, mitte aga tõlgendada. Kui ma midagi "arvan",
siis selle ka vastavalt vormistan.
3. Nii mina kui ka iga teine võib vabalt eksida, kui me ei
lähtu loogikaseadustest või käsitleme seda varjatult
segamini isikliku arvamusega.
4. Kui ma osutan kellegi mitteharitusest või tahtlikkusest
tulenevatele vigadele, siis ei tõsta ma end parun
Münchauseni moodi ise üles ega trambi kedagi mutta, vaid
nendin tegelikkust. Erinevalt paljudest paberiga
lahmijatest olen alati püüdnud oma väiteid tõestada nii
lollikindlalt, et ka tädi Maali oma kapsapõllul võiks
kasvõi midagi aru saada.
5. Kui lapsele antakse kahest kompvekist valida ainult üks
ja ta ka ühe võtab ning 5 aastat ülikoolis
allkirjakirjutamist õppinu sellest aru ei taha saada, siis
võin talle vaid kaastunnet avaldada. Paber iseenesest ei
anna veel mõistust, mott.
Enn Oja
2002-03-02 01:18:15
Janisele lisaks:
Unustasin mainida, et mina olen õigusteadusega omal käel
tegelenud juba üle paarikümne aasta ja omandan pidevalt
teadmisi juurde. Tegelikult pole ajaarvestus ühetähenduslik
mõõdupuu, sest oluliselt tähtsam on oskus õppida ja leida
talutava ajaga sõnnikuhunnikust otsitav pärl. Ainult et
prügikasti visatud nõukogude juurateooria asemel ei
keelanud mind keegi TÜ raamatukogus omal vabal tahtel end
täiendamast välismaise riigiõiguse vallas. Huvi võrdleva
keeleteaduse vastu andis mulle ka vajalikud eelteadmised
kümnestkonnast võõrkeelest. Tollal ma poliitiliselt
tagakiusatuna juurat ei saanud õppima minna, nüüd on aga
hilja ja ega mind see kohustuslik paberitega sahkerdamine
veetle samuti.
Jänis
2002-03-02 13:41:32
Vaadake, kodanik Oja, loogika ei ole asi iseeneses. Loogika
on eeldustest järelduste tegemise vahend. Kui kõiki eeldusi
arvesse ei võeta, on ka järeldus, milleni on küll jõutud
formaalselt loogikareeglite kohaselt, vale materiaalselt.
Teie olete kaugel kõigi vajalike eelduste arvessevõtmisest
järelduse tegemisel ning seetõttu ei saa ka järeldus olla
korrektne, seda ka siis, kui Teie poolt arvesse võetud
eelduste põhjal on selleni jõutud loogikareeglite kohaselt.
Enn Oja
2002-03-02 13:54:19
1. lausega pole nõus, sest loogika ei sõltu meie tahtest
ega mõistusest.
2. lausega nõustun sellega, et loogika lubab tõesti teha
vaid järeldisi.
3. lause vajab täpsustamist. Tahtsite kindlasti öelda "Kui
kõiki vajalikke (nagu on märgitud viimases lauses)/seotud
eeldusi...", sest eeldused võivad esineda ka teineteisest
sõltumatult, ehkki nad võivad käia sama asja kohta.
4. lauset ei saa ma kommenteerida, sest Teil on õigus oma
arvamusele hinnangu andmisel, ülejäänu aga vajab tõestust.
Väitel ilma tõestuseta pole eesmärgikohast väärtust.
Tulen siia lehele tagasi õhtul.
Jänis
2002-03-02 17:43:01
Näiteks keeldute Te järjekindlalt tunnustamast põhimõtet,
et õigustloova akti üldisest mõttest tuleb normi
tõlgendamisel lähtuda. Juhul, kui õigustloovas aktis
sisaldub seaduse üldise mõttega selgelt vastuolus olev
norm, on õigustloov akt vastuoluline ja selle kohaldamisel
tuleb paratamatult teha valik. Selle valiku tegemisel
arvestatakse rida asjaolusid, sealhulgas ka näiteks
seadusandja tahet (ajalooline tõlgendamine). Jätan
täielikult kommenteerimata Teie mõttekäigu sellest, et "on
saanud 18-aastaseks" tähendab ainult 18-aastast inimest
kui juba puhtkeeleliselt absoluutselt väära. Seda õnnetut
fraasi "üks vanematest on Eesti kodanik" ei saaks Teie
tõlgenduse kohaselt kohaldada aga näiteks seetõttu, et see
oleks vastuolus nii PS üldise mõtte kui ka 1. peatükiga.
Võtke nii 1. peatükis sisalduvad üldnormid kui
õigusteaduses üldiselt tunnustatud põhimõtted oma eelduste
hulka ja järeldused muutuvad kvaliteetsemaks.
Enn Oja
2002-03-02 22:26:02
Kena, et vahelduseks ka midagi sisulist.
Alustuseks lõpust: kuna järeldis on absoluutmõiste, siis ei
allu ta võrdlemisele nagu ka optimaalne, esimene, viimane,
täis, demokraatlik jmt. Mis tahes täiend nende juures
tühistab täiendatava mõiste ning loob ähmaste piirjoontega
põhimõtteliselt uue mõiste. Mõned näited: Jüri tuli jooksus
esimeseks, Jaan oli kõige esimene ja Juss kõige esimesem.
See lahend on küll optimaalne (=igas suhtes parim) aga too
on optimaalsem (=parimast parem/parim). Pang on nii vett
täis, et ajab lausa üle aga kauss on veel rohkem täis (ajab
vist veel rohkem üle?). Demokraatia ja demokraatliku juures
kasutatakse täiendeid lausa oavarrest: parlamentaarne,
esindus-, lääne, nõukogude, ameerikalik, euroopalik,
elitaarne jne. Demo+kratía tähendab rahvavõimu, see kas on
või teda pole, vahepealseid variante ei saa lihtsalt olla.
Mis tahes täiend muudab mõiste loogilist mahtu, mis
absoluutmõiste puhul tähendab tema sisulist eitamist
(vormiliselt on ju keeleline võrdlemine endiselt võimalik).
Ainus viis rahvavõimu teada saada on rahvahääletus. Viimane
peab muidugi haarama kõiki võimalusi, mitte nagu Eesti
põhiseaduses, et mitmest võimalikust valitakse üks ja olla
saab vaid selle ainsa poolt või vastu. Praegune
"demokraatia" on sisult võlts, seda kasutatakse vaid tema
sobivuse tõttu rahva petmiseks. Vana-Kreeka linnriikide
demokratía on muidugi ajalugu, kuid vähemalt elukorralduse
põhialused võiks lasta rahval kindlaks määrata. Inimene
peab saama valida ikka elu ja surma, mitte kuuli ja köie
vahel. Muidugi ei saa keelata mõiste "demokraatia"
kasutamist ka praegu, kuid siis tuleb ka ära mainida, et
tegemist pole rahvavõimuga.
1. peatükis on palju vaieldavat.
§4 loetleb 4 võimu, meil on neid aga 3: seadusandlik,
täidesaatev ja kohus. Ja kas (piltlikult) ajakirjandus on
siis meil 5. võim (mujal 4.)? Võimude lahusus ja
tasakaalustatus võib kõlada küll kenasti aga meie
põhiseaduses on sätestatud hoopiski vastastikune sõltuvus,
mis tavaelus avaldub ringkaitse näol.
§2 sätestab Eesti riigi maa-ala lahutamatuks ja jagamatuks
tervikuks aga seadustes tehakse seesama maa-ala tükkideks
ja kuulutatakse eraomandiks ning lubatakse osa riigist
seega jupp-jupilt välismaalastele maha müüa! Kui soomlane
ostab nt 10 hektarit Eesti maa-alast, siis miks ei kasva
selle võrra Soome pindala ja meie oma samavõrra ei vähene?
Kui ei, siis miks? Või ei tunnistata meil rooma õigusest
tuntud omaniku täielikku õigust oma omandi üle? Või on viga
just sellessamas rooma õiguses, mis ajas võimurite huvides
segi kinnis- ja püsivara? Kui Te tahate kohaldada §2 kohta
"üldist mõtet", siis mis selles §-is on tundeliselt
vigane ning tõlgendatav? Äkki on kogu § üks suur jama? Mina
olen vastuseni jõudnud just loogika abil, Teile piisab
tõlgendamisest, sest see on Teile (=ühiskonnale) kasulik!?
Kui §3 lubab riigivõimu teostada üksnes (=ainult!)
põhiseaduse ja sellega kooskõlas(!) olevate seaduste
alusel, siis miks jõustati kodakondsusseaduse "vähemalt
kaks", kui põhiseaduses on kirjas "üks
(vanematest/kahest)"? Kui Te ei taha taibata, et 1 pole
võrdne 2-ga, siis on see Teie HÄDA. Kui Te aga seda ei
taipa, siis pole sel teemal ka mõtet edasi arutleda.
Kui §1-s on juttu "kõrgeimast" riigivõimust, siis mitu
riigivõimu Eestis ikkagi on? Rossijas oli kaksikvõim, meil
peaks neid olema vähemalt 3, sest ülivõrre eeldab ka ilma
"üldise mõtteta" vähemalt 3 võrreldavat. Kahest suurim
või väikseim on vigane juba keelelisest "üldisest
mõttest", sest vastasel juhul kaotaks (antud juhul)
võrdlusaste oma mõtte. Samal põhjusel on vigane ka §127,
kus president on sätestatud riigikaitse "kõrgeimaks"
juhiks, ehkki nii rahu- kui ka sõjaajal on juhte tegelikult
2 (kaitseväe juhataja rahuajal ja kaitseväe juhataja
sõjaajal võib olla küll nii 1 või 2 isikut aga emmal-kummal
ajal kaotab üks oma põhiseadusliku juhi koha).
Ja kuidas Te eristate riigivõimu võimust, kui nad on
erimahulised aga käivad põhiseaduses ühe ja sama isiku
kohta? Kas taas hakkate tõlgendama loogikaseadusi, selle
asemel et ausalt viga tunnistada ja neid parandada?
§6-st ja §7-st. Riik on maa ja rahvas, meil kasutatakse
seda mõistet moonutatult valitsuse ja riigikogu tähistades
(riik kindlustab, riik hoolitseb jne). Riigil ei saa olla
ei keelt ega värve, olla saavad ametlik keel ja
tunnusvärvid.
Viriseda võib ka §5 kallal. Mis pistmist on loodusvaradel
nt "rahvusega"? Vea päritolu on ju imeselge: vigane
otsetõlge ingliskeelsest nationalist (nänl) või
prantsuskeelsest nationalist (nasjonaal), mis erinevalt
eesti keelest tähistab ka riiki nagu sassis on nationality
oma rahvuse ja riikkondsusega. Rahvus on üldse ebamäärane
ja tinglik. Tean ise oma õpinguist kuidas udmurdist isa ja
udmurdist ema laps sai rahvuseks venelane. Sest lapse
tulevikku arvestades oli see kasulik. Aga muidu kõlab §5
kõrvadele sama meeldivalt nagu aastaid tagasi "partei ja
valitsus hoolitsevad rahva elujärje tõstmise eest".
"Üks vanematest" pole minu tõlgendus, vaid loogiline
järeldis. Tõlgendate vastupidist hoopis Teie, kui Te oma
"üldist mõtet" kasutate. Loogika põhialused soovitan
endale selgeks teha, erinevate hindamisaluste korral on
möödarääkimine vältimatu (kui juhuslikku kokkulangemist
mitte arvestada). Nõustun inimlikult (siin: tundeliselt)
sellega, et tegemist on tõesti põhiseaduse mõttele
vasturääkiva sättega, kuid tahes-tahtmata on tegemist
ikkagi võimaliku rakendatava variandiga. Kuid kas rahvas
hääletas põhiseaduse eelnõu must-valgel või Põhiseaduse
Assamblee 60 tegelase unenägude ja ilmutuste kogumikku? Kui
viimast, siis mis alusel (seda ei näinud ette ei 1938.a.
ega ka ENSV põhiseadus)? Kui põhiseaduses on sätestatud
riigikokku 101 liiget, siis kas ei või tõlgendada neid äkki
samuti 50-ks või 105-ks? Ka selline juhus on võimalik ja
rakendatav. Kui 101 ei tohi võrduda 105-ga, siis miks 1
tohib võrduda 2-ga?
Te mainite, et tegemist on "õnnetu" fraasiga. Kas Te siis
lõpuks ometi tunnistate, et tegu on sisuliselt "vigase"
ning "põhiseaduse" vastase fraasiga, mis võtab
eeldatavalt kodakondsuse de iure üle 9/10lt eestlastelt? Ja
kui, siis kuidas on lood de iure valijaskonnaga ja
valimistega? ja kui ei, siis, miks on see fraas Teie käes
muutunud äkki "õnnetuks"?
Kui õigustloovas aktis sisaldub seaduse üldise mõttega
selgelt vastuolus olev norm ja õigustloov akt on
vastuoluline ja selle kohaldamisel tuleb paratamatult teha
valik, siis miks just põhiseaduse "mõtte" vastaselt
põhiseaduse kahjuks? Just nimelt seda ei luba põhiseadus,
lugege põhiseadust. Inimlikult olen ma Teiega muidugi nõus,
sest kui alamas seaduses on "õiendatud" põhiseaduse jabur
säte, siis tuleks muuta muidugi põhiseadust. Siin kerkib
aga taas vana küsimus, miks neid kümneid totrusi ja
vasturääkivusi pole seni ühtki korda püütud parandada. Kas
tõesti ei saa kodakondsuse küsimuses kokku 21 poolthäält
kasvõi algatamiseks või miks pole sama algatusega maha
saanud LMeri? Ma ei kahtle, et ka ARüütel vaatab seda
tõlgendamise tramburaid muheldes pealt.
Kuna Te jätsite vahele "on saanud 18-aastaseks", siis
pole ka mul kohane seda jätkata. "Puhtkeeleliselt
absoluutselt väära" (kui kena sõnamäng!) jätan Teie
südametunnistusele.
Ja lõpuks, kui normi peab veel tõlgendama, siis mis
"norm" see selline on ja mis on tema mõte? Sisuliselt.
Ei eita, et kõike pole peensusteni võimalik õigusürikuis
sätestada ning vaja läheb siis nn põhiseaduse "mõtet",
ehkki see läheb vastuollu teise (põhi)mõttega - mis pole
keelatud, on lubatud. Igal juhul ei tohi selline
"tõlgendamine" muutuda spekuleerimisvahendiks rahva heaks
rahva arvel. Kus aga on kõik loogiliselt paigas, siis
tõlgendamine hoidku oma käpad eemal.
Te võite muidugi öelda, et kergem on vasikaga võidu joosta
kui minusugusega vaielda aga sama võin ka mina öelda.
Meeldivat unenägude tõlgendamist.
P
2002-03-04 10:06:14
kas selle avaldusega ei peaks mitte seadusemeeste jutule
minema?
Enn Oja
2002-03-04 21:14:24
Meie seadusemehed saadavad pikalt, sest nad teenivad
elatist sogaste seaduste tõlgendamisega. Pealegi on neil
PABER, mis annab "mõistuse" ja allkirjaõiguse.
|