![]() Rudolf Rimmeli (1937–2003) värsse
Illar
2008-02-20 09:07:19
Väga hea. Tänapäeva tegelikkus.
ilmar
2008-02-22 14:05:06
Kommunisti silmakirjalikkus. Õelus paistab läbi
ja
2008-02-22 16:38:34
ilmar! Sinus ei ole kohta isegi mitte silmakirjalikkusele,
läbini mäda oled sa.
Viimases "Elukirjas"
2008-02-24 04:28:14
on Mati Hindilt ilmunud Rudolf Rimmeli poolt puudutatud
hingekeeltega kokku kõlav meeldetuletuslugu
"Muidusaajamentaliteet meis enestes".
Seda saab lugeda ajakirja online'ist, aga olgu ta
lugemiseks ka siin - kallil pühadeajal:
"Me kõik liigitame inimesi, kuigi ükski liigitus ei ole
tegelikkuses must-valge. Mina liigitan vahel inimesi
võtjateks ja loojateks.
Võtjad tahavad võimalikult palju endale krabada ülevõtmise
teel, sest nad arvavad, et neil on selleks kuskilt antud
õigus. Üheksanda ja kümnenda käsu rikkumine on neil nagu
instinkt: käeulatusse juhtuv vara äratab himu ning kohe
lähevad käiku kavaldamine, ärarääkimine, positsiooni ja
töökoha ärakasutamine, raskematel juhtudel ka pettus,
õigete omanike Siberisse või püssitoru ette saatmine
meetodeid võõra vara omandamiseks on palju.
Loojad ei taha endale midagi, mille omandamisõiguses ja
-õigluses nad pole veendunud. See ei tähenda sugugi, et
loojad ei hooliks enda või oma esivanemate vara hoidmisest
ja selle kasvatamisest. Pigem vastupidi: õiglustunne paneb
nad kinni hoidma sellest, millele neil on õigus.
Iga aeg loob kirglikele võtjatele oma võimalused: kellele
on sõjasaak püha (v vojne vzjata svjata), kes keerab
erastamise ärastamiseks. Võtjate maailmas käib pidev sõda
ja pealepassimine. Passitakse võimalusi nii omasuguste
leeris kui ka üle selle piiride. Küllap see viib elu edasi
ja kui reeglid on paigas, mis siis ikka. Kõik ei saa ju
toimetada valgetes rüüdes aadlipreilidena.
Aga ikkagi nimetan ma vahel ka pururikkaid sahkerdajaid oma
mõttes uusmaasaajateks. Uusmaasaajad, heausksed
omanikud-omandajad ja kuidas kõik need sõnad ongi, on
valmis enda omaks tunnistama ka seda, mis päris kindlalt
pole nende oma.
Kuid ma ei tahaks ka kõiki uusmaasaajaid ja heauskseid
omanikke ühe vitsaga lüüa. Mõnigi uusmaasaaja või heauskne
omanik võis olla sündinud peremeheks, aga olud ei andnud
peremehevõimalust.
Eesti rahva ajaloos on üks väga suur uusmaasaajate kiht,
kes teenis oma maa sõna otseses mõttes vere hinnaga välja.
Ma mõtlen Vabadussõja järel mõisapõldudele loodud
asunikutalusid ja -külasid. Vabadussõja-järgne maareform
andis soodsalt maad vähemalt 50 000 uuele peremehele, mitu
tuhat uusperemeest sai maa tasuta.
Paljud ajaloolased on veendunud, et maa saamise tõotamine
oli ülitähtis Vabadussõja võitmiseks. Peale selle oli
asunikutalude loomisel kogu rahvast ühendav ja sotsiaalseid
vastuolusid pehmendav efekt. Põlvkond hiljem, 1940. aastal,
tekitatud uusmaasaajad enam rahva konsolideerimise rolli ei
etendanud. Neile oli ette nähtud otse vastupidine roll,
kuigi kaugeltki kõik uusmaasaajad ei läinud klassiviha
liimile. Aga mõnedki läksid ja said karistuse, mis sõjaaja
oludes oli väga karm.
Kui ma mõtlen nendele ajaloolistele murrangutele praegu,
Eesti Vabariigi uue iseseisvuse 17. aastal, siis tundub
mulle, et hoolimata kõigest halvakspanust uusmaasaajate
vastu õilmitseb vorme ja hüüdlauseid vahetanud muidusaamise
mentaliteet meie ümber igal sammul.
Muidusaamise mentaliteeti külvatakse meie hingepõldudele
otse maailmavaate ja elustiilina, müügi- ja
sõltuvusstrateegiana. Osta kaks õlut, saad kolmanda tasuta
pealekauba! Kui kogud sada korgialust erimärki, võid
loosimisel võita reisi Tenerifele! Päris ilma. Jne.
Lõpmatutes kordustes.
Ülisuured klassivahed on iseseisvas Eestis tekkinud väga
kiiresti. Aeg-ajalt korratakse meile: Me kõik olime samal
stardijoonel, kui reformid algasid. Tegelikult polnud me
ühesugusel stardijoonel ei positsiooni, informatsiooni,
tutvuste, hariduse ega isegi moraali mõttes, sest mitte
kõigile ei sobinud ega sobi krahmamisvaim, maksupettused,
suhkrurongide liigutamine edasi-tagasi üle riigipiiri ja
muu selline miljonilooming.
Kavalpead-krahmajad on minu silmis kelm-uusmaasaajad. Aga
olgu, ka nende hulgas on kindlasti toredaid inimesi. Ja kui
ühiskondliku kokkuleppena unustatakse, kuidas nende
esimesed sada miljonit ühesuguselt stardijoonelt tulid,
siis muutuvad nad uusmaasaajatest igati lugupeetud
mõisnikeks, kes vahel koguni toetavad vaeseid kunstiinimesi
ja harrastavad heategevust. Aga uusmõisnikel ei maksa
arvata, et julge kombineerimisega saab ka aadlikuks, kellel
on õigus vähem krahmanud matsidele moraali õpetada.
Mina ei ole tõesti kade. Aga mulle pole vaja ka uusmõisnike
ja uusliigkasuvõtjate moraaliõpetust ega jutte ühesugusest
stardijoonest, nagu ka tasuta Tenerife-reise mitte.
Rahale ehitatud maailmas on tänuvõlg vahel suuremagi
kaaluga kui rahavõlg.
ja
2008-02-24 23:11:02
eelnevat arvestades kaduski Rimmelil igasugune tahe selles
jõleduses olla.
|