Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Kui suur on Inimese väärtus Eesti Vabariigis?

Jänis  2001-10-02 22:12:03
Väide, et rahareformi käigus tehti kedagi kümme korda vaesemaks, on ekslik ja demagoogiline. Päev pärast rahareformi võrdus üks kroon ostujõult 10 rublaga päev enne rahareformi. Raha väärtuse vähenemise põhjustas inflatsioon, mille tekkepõhjused on NSVLi majanduspoliitikas. Tegemist on tüüpilise "päritud" probleemiga, milles aga ei süüdistata selle põhjustajat, vaid "pärijat", kes seda lahendama asub. Ilma rahareformita oleks inimeste säästud veel kiiremini kadunud, sest pärast rahareformi oli rubla inflatsioon kiirem, kui kroonil. Igas ühiskonnas võib inimesi jagada omanikeks ja mitteomanikeks, nagu ka blondideks ja brünettideks, neiks kes räägivad hiina keelt ja neiks, kes ei räägi jne. Põllumajandusliku suurtootmise hääbumise peapõhjusi tuleb otsida ikkagi majanduslikus situatsioonis, kuigi muidugi ei saa välistada, et ümberkorraldusi oli võimalik sujuvamalt teostada. Juba okupatsiooniajal oli linnastumise protsent kuskil 70 lähedal, arenenud riikides on see paarkümmend protsenti suurem. Artikli autor mainib ka ise alkoholi suurt osa allakäigus -- alkohoolikut aga suudab aidata vaid tema ise. Kohustuslik põhiharidus on ka praegu, koolist kõrvalehoidvate noorte puhul on tegu seaduserikkumisega. On hämmastav, et niivõrd lünklike teadmistega inimene tegeleb magistrikraadi omandamisega Tallinna Pedagoogikaülikoolis.

Miksi  2001-10-02 23:19:18
Olen ka nõus, et rahareformi suht traagilisi tulemusi osa elanikkonna jaoks oleks inimesed ise pidanud ette nägema. On ju eestlased eelmisel sajandil üle elanud mitu võimu ja mitu raha, mistõttu oleks pidanud kas või põlvest põlve räägitama, et ühel päeval võib suurest rahast saada suur prahihunnik. Küll aga pole ma nõus sellega, et igas ühiskonnas saab inimesi jagada omanikeks ja mitteomanikeks - lihtsalt selle järgi, et keegi kuulutakse mingi aktiga omanikuks ja teiste käest võetakse omand ära. See on sama hea, kui mina kuulutan sinu tsikli või jope enda omandiks ja sina pühi nina puhtaks. Kui piiksud, saadan politsei või sõjaväe sulle kaela ja ütlen, et hakkasid terroristiks. Nii on.

Jänis  2001-10-03 00:47:18
Ma mõtlesin jagamist ühiskonna kirjeldamise mõttes, nagu ka autorist aru sain. Mis puutub omandireformi, siis polnud tegemist kellegi omandi ära võtmisega, sest endistele omanikele tagastatud vara polnud seniste valdajate omandis. Maaeraomand muide puudus NSVLis sootuks. Ning tegemist oli endiste omanike õiguste taastamisega, minu tsikkel ja jope pole kunagi sinu omad olnud, sult pole neid kunagi ära võetud ja mulle antud.

Miksi  2001-10-03 11:58:24
Kui oleks piirdutud endiste omanike õiguste taastamisega neile varem kuulunud varale, oleks ka olnud võimalik mõista, kuigi raskelt. Aga neile ei antud "õigust", vaid reaalset 1990. aastate vara, milles sisaldus ka minu 50 aasta jooksul loodud vara. Seega oleks pidanud toimetama ühe varalahutusprotsessi, mille Eesti jättis kiirustades tegemata. Minul näiteks jäi sisse pool miljonit krooni, tean inimesi, kellel jäi vähemalt miljon. Ühel päeval pöörduvad need tublid kodanikud ja maksumaksjad oma nõudega riigi vastu ja riigil tuleb see kodanikele välja maksta. See tähendab ka sinu rahakoti kergendamist, kulla Janis.

Jänis  2001-10-03 13:18:18
Jah, okupatsiooniajal vara vallanud isikute panuse hüvitamine on probleem. Ühest küljest võib väita, et nende panus on mitmel juhul kaetud sellega, et nad said vara kasutada, selle omanikule selle eest tasu maksmata. Teisest küljest on palju juhtumeid, kus nende poolt vara kasutamise aeg on niivõrd lühike, et selline tasaarveludus ei tule kõne alla. Ma ei võida ega ole kunagi väitnud, et omandireform oli perfektselt läbi viidud -- vastupidi, selle läbiviimine oli minu meelest äärmiselt kohmakas ja mitmeid põhiseaduslikke printsiipe, näiteks õiguskindluse printsiipi, ignoreeriv. Sellest hoolimata olen seisukohal, et endistele omanikele vara tagastamise mõte on põhimõtteliselt õige, hoolimata sellest, et selleks kasutataud protsess oli võrdlemisi ebaõnnestunud. Aga mis puutub okupatsiooniajal vara vallanud isikute nõudesse riigi vastu, siis sellesse suhtun äärmiselt skeptiliselt -- ei näe ühtegi õiguslikku võimalust, kuidas saaks sellise nõude rahuldada ning üsna peatselt on see ka aegunud.

Miksi  2001-10-03 21:52:24
Kui veel rääkida varast, siis kellele kuuluvad õigupoolest lasnamäed, mustamäed ja annelinnad ja õismäed, mis erastati 0 raha eest. Isamaalaste korraldusel erastati nad okupatsiooni ajal siia tulnud migrantide massile. Eestlaed elasid vanades eestiaegsetes puumajades. Venelased erastasid, eestlased blää. Kas keegi veel kahtleb, et ismaaliit on srü ja kgb käepikendus?

Aulis  2001-10-03 22:43:23
Miksi, sa oled väga tugeva vaimse puudega inimene, mulle tundub. "Ismaaliit on srü ja kgb käepikendus"... Blabla...

Joel  2001-10-04 20:24:36
Ei olnud midagi, et Lasnamäe korterite erastamise käigus rahvuslikku diskrimineerimist praktiseeriti. Tunnen päris mitut perekonda, kes oma Lasna-, Musta-, Õis- vm. mäe korterid täitsa kenasti erastatud said. Nii eesti- kui venekeelsed inimesed. Kedagi ei löödud asja eest, teist taga uksest välja. Loll jutt suhu tagasi...

komake  2001-10-04 23:43:18
Viimastele kommentaaridele! Kui õppida, mõelda, küsida, tuua näiteid, analüüsida ja resümeerida, siis ei jää muud üle kui üldistada - Isamaaliit on 10 aasta jooksul süsteemikindlalt tapnud eestluse oma-riigi-tunde, patriotsimi, peksnud eestlased välja oma kodudest, tõstnud lipukirjaks mogrimärdiliku rahaideoloogia - Mogri Märt aga teatavasti hävitas oma perekonna.Ja Ismaaliit on täis sülitanud ka pühamad tunded, mida meie töökatel ja tublidel esivanematel oli meie põlvkonnale kaasa anda. Annaks jumal, et isamaaliidu loojad ja eestvedajad saaksid kord oma teenitud karistuse. Ükski võõrvõim eestis ei ole korda saatnud midagi nii koletut eestlaste suhtes. Isegi stalinlik küüditamine lühiajalise aktsioonina oli isamaaliitliku 1o aastase piitsa juures mõistetav kui agressiooni relv. Isamaaliidul ei ole miskit mõistmist ajaloo kohtu ees oodata.

Nõel.  2001-10-05 01:54:24
Jah,muulasest ehitusmees sai aasta kaks Tallinas töötades omale uue korteri.Nüüd võib ta selle välja üürida või maha müüa ja kuskil maal võileivahinna eest saadud korteris rantjeena elu lõpuni muretult elada.Ja Tallinas on pooled korterid muulaste käes(ca 90 tuhat, ehk pool vabariigi venekeelsest elanikkonnast kui arvestada ,et ühes korteris elab 2-3 inimest.)Nii võib öelda ,et teatud ringkond ostis sel moel endile muulaste lojaalsuse.Eestlaste arvel, eriti nende arvel,kes elasid tagastatud majades, omale maja või koperatiivkorteri ostnud või ehitanud.

Nõel.  2001-10-05 02:12:42
Kui keegi kuskil poes 10-ne krooniga pügada saab,siis on õiendamist ja kisa palju.Aga siin riigis on toimunud sellised asjad, et enamikul inimestest on pool elutööst ära nullitud.Eestlane nii kiiresti ei sütti, aga kui ta ükskord selgeks saab, mis toimunud on, siis hoidke alt!Kasvõi see pensionilemineku es tõstmine 8 aasta võrra.

Lemmekese naaber  2006-06-18 02:44:18
Lemme Krimm, kes elab aadressil Erika 9-417 terrorisserib oma naabreid juba pikemat aega. kisades erinevaid fraase "kuradi jehoovatunnistajad" "kuradi kristlased" "ma ei saa kingata" viimase kahe kuu jooksul on lisandunud tema sõnavarasse veel paar poppu sõna, pluss veel see, et laseb peale keskööd kõvasti muusikat nt meie mehe lugu "Moskva" mida nimetab hümniks. ja nii et see kestunud juba aasta, majaelanikud on kirjutanud igale poole kuhu võimalik, aga midagi pole ette võetud. Isegi politsei ei tule enam selle aadressi peale välja, sest Lemme Krimm ei tee lihtsalt ust lahti. Naabrid on igatahes püha-viha täis. Jõudu kõikidele Erika 9 elanikele.

Nimi 
E-mail