![]() Eesti riik rikub oma kodanike inimõigusi ja põhivabadusi
Jänis
2001-08-23 00:45:57
Euroopa inimõiguste ja põhivabaduste kaitse konventsiooni
art.6.p.1. (õigus õiglasele kohtumõistmisele) tähendab minu
teada peamiselt õiglasest protsessist kinnipidamist. Eesti
protsessiseadusandlus sellele nõudele üldiselt vastab,
segane on, millist protsessinormi H. Leetna arvates on
rikutud. Analoogiliselt jääb arusaamatuks, kuidas ja keda
on diskrimineeritud. Hüüdlause "meid diskrimineeritakse!"
kuulub demagoogide arsenali. Samuti pole võimalik aru
saada, kuidas on rikutud seaduse ees võrdsuse põhimõtet --
H. Leetna ei too välja, kellele on seaduse kohaldamisel
antud missuguseid eeliseid kelle ees. See, et seadus tema
arvates mingit gruppi diskrimineerib, on iseasi. Kõnealune
põhimõte käib selle kohta, kuidas seadust kohaldatakse. H.
Leetnal on õigus ses osas, et rikutud on õiguskindluse
printsiipi. Seda põhimõtet, mis on seotud ka PS sättega
Eestist kui õigusriigist, on omandireformi ajal tõepoolest
korduvalt rikutud. Omandireformi nähakse poliitilise
aktina, millele õiguskindluse põhimõtet ei kohaldata, kuid
see väide on vähemalt väga vaieldav. Artiklis oleks pidanud
keskenduma sellele ning tegema seda vähem loosunglikus
stiilis. Praegusel kujul jätab artikkel mulje rahvast
mobiliseeriva demagoogi sõnavõtust ja seda hoolimata
sellest, et osa esitatud väidetest on ka tõesed.
Nõustuja
2001-08-23 11:36:33
Autor eksib ainult ühes asjas: 50 000 eestlast ei tule enam
tükk aega ühe mütsi alla.Vähemasti praeguste põlvkondade
elu jooksul, juhtugu selle riigiga, mis tahes. Need edukad
sundüürnikud, kes on oma probleemi lahendanud, ei julge
enam tunnistadagi, et nad olid sundüürnikud (nagu mingid
nakkushaiged). Aga hea vähemalt seegi, et keegi kuskil
midagi toimetab ja nende eesti kodanike eest, keda uus
Eesti Vabariik kõige rohkem represseerinud on, veel seista
julgeb.
Jüri
2001-08-27 11:03:16
On tõesti südantsoojendav lugeda, et keegi Eesti Vabariigis
omakasu-
püüdmatult kellegi kaitseks välja astub.
Minu arvates ei oleks vaja Euroopa inimõiguste Kohtu poole
pöörduda
mitte ainult sundüürnike probleemi-
ga, vaid terve omandireformiga, mis
avas teatud inimestele suurepärase
tee omandi ümberjägamiseks ja pettuseks.
Kõik, mis seotud omandi- ja maare-
formiga on lausa mõistusevastane õigusrikkumine.
Ühtegi normaalset vastust ei ole üheltki ametkonnalt kasvõi
nii lihtsale küsimusele, et kuidas on
agressiooni käigus röövitud varad üldse sattunud riigi
omandis-
se ja kust tuleneb selline õigus,
et teatud ametnikele antakase voli
õigusjärgsete omanike vara oma suva järele määratleda ja
veel nii
ebakorreksel moel, kus antakse endale voli rikkuda
rahvusvahelist
õigust, põhiseadust ja inimõigusi.
Kusjuures silmagi kinni pigistama-
ta püütakse seduste rikkumine isetegevuse korras
seadustada.
Tegelikult ei ole inimestel mida-
gi riigilt tagasi kaubelda. Õigus-
järgselt taastatud riigis saame rääkida ainult
õigusjärgsete omani-
ke õiguste taastamisest ja sedagi vastavalt kehtivatele
rahvusvahe-listele normidele, kus nõudeõigus omandile on
10 aastat.
Riigikogu, valitsuse ja ametkonda-
de vastused antud küsimustele pole olnud muud kui ehtne
nõukogulik vassimine , kus küsimuse peale aiast, räägitakse
aiaaugust.
Oma ahnuses on langetud nii madala-lale, et oma ametit ja
positsioo-
ne kasutades on täielikult kaotatud inimväärikus ja
vastutustunne oma riigi ja rahva ees.
Lahendusena näen tõesti ainult rahva algatusvõimet koonduda
ja
ja kogu äärmiselt salakaval omandireform paljastada
omaalgatus-
likult ja riigist sõltumatute, ära-
ostetamatute advokaatide abiga.
27.08.2001
Jänis
2001-08-27 11:52:28
Kod. Jüri kommentaar on sügavalt ekslik. Näiteks kogu Eesti
maa, st kõik kinnisasjad natsionaliseeriti omal ajal ühe
dekreediga. Kuna selle dekreedi andis ebaseaduslik
okupatsioonivõim vastuolus kehtiva õigusega on see tühine.
Mis puutub nõudeõigusse, ei näe ma ühtegi põhjust, miks ei
võiks siseriiklikus õiguses teatud kõsimustes aegumis- ja
igamistähtaegu muuta.
Jüri
2001-08-27 14:04:57
Selleks, et üldse midagi natsiona-
liseerida, tuleb see ennem omastada. Nii toimus ka endise
Eesti Vabariigiaegsete kinnistutega, mis rööviti inimestelt
agressiooni käigus.
Loomulikult on natsionaliseeritud
kinnisasjade dekreet õigustühine,
aga samuti on õigustühine ka nende
samade kinnistute kuulutamine õigusliku järjepidevuse
alusel taastatu Eesti Vabariigis
lõppenuks ja suunata need riigi omandisse, et neid seal iga
väikse-
magi võimaluse korral oma hüveks ja
kasuks pöörata.
Ma ei näe ka ühtegi põhjust, miks
peaks teatud küsimustes aegumis- ja igamistähtaegu muutma,
eriti veel neid, mis puudutavad inimeste
eraomandit ja mis on reguleeritud
rahvusvahelise õiguste normidega.
Kas Eesti Vabariigi liitumine ÜRO-sse ei olnud mitte
põhimõttel, et
rahvusvaheline õigus, saab olema Eesti õigusloome
lahutamatu osa.
Missuguse seadusega ja mis põhimõttel üldse likvideeriti
10-
aastane nõudeõigus eraomandile.
erika
2001-08-27 16:18:43
Olen vägagi päri hr. Jüriga, julge ja vajalik arutelu. Olen
ka varem ise selle peale tulnud, et kui näiteks A inimeselt
natsionaliseeritakse tema vara X riigi poolt ja kui see
natsionaliseerimise dekreet on õigustühine, siis sellise
ajutise okupatsiooni likvideerimise korral, peaks omanik A
õigused oma varale pikema jututa taastuma, aga mitte ei
peaks omaniku A vara suunduma edasi Y riigile. Oleks tõesti
vägagi huvitav teda, missugune Eesti Vabariigi seadus
suunas natsionaliseeritud eraomanduse riigi omandisse,
millest kõik hädad ja probleemid on alguse saanud.
Vägivaldselt ära võetud maadele ja varadele oleks võinud
kehtestada hoopis mingi erapooletu reserv või fond, kes
oleks hakanud taastama õigusjärgsete omanike õigusi.
Kogu tegevusel oleks võinud olla ka erapooletu õiguslik
järelvalve, et ei oleks juhtunud seda, mis praegu juhtus,
üks seaduse rikkumine on kaasa toonud terve seaduste
rikkumise ahela. Kui maa- ja omandireformi jõustumise ajal,
kehtised Eesti Vabariigis ka rahvusvahelise õiguse normid,
kus nõudeõigus omandile peaks kehtima 10 aastat, siis on
küll hr. Janise sõnavõtt selle kohta jalustrabav, et mis
siis, võib teha ka teisiti.
Niisusguse isetegevuse korral võib EV Riigikogu ühel päeval
anda seaduse, et 1.10.2001.a. natsionaliseerime kõik panga
kontud, suuname nad riigi omandisse ja kes soovib midagi
tagasi saada, see avaldagu ja esitagu järgmised tõendid
selleks kuupäevaks ja kes ei avalda see on ilma, selle
jaoks on rong läinud.
Mis sest, et nii ei tohi teha, aga meie Eesti Vabariigi
siseriiklik seadus lubab teha nii ja kõik.
Jänis
2001-08-27 20:34:43
Esiteks, millisele rahvusvahelise õiguse normile
viidatakse, kui tähtaegade muutmise lubamatusest
räägitakse? Teiseks, omandireformi käigus tagastati vara
siiski endistele omanikele või nende pärijatele, asjaolu,
et see toimus õiguskindluse printsiipi rikkudes, on iseasi.
Mis oma hüveks ja kasuks pööramisest jutt on?
Vastuseks Erikale -- omandiõigusi ei taastatud ilma
"pikema jututa" just tagastatava vara seniste valdajate
huvides, keda oleks see siis veel rängemalt tabanud.
Tegemist oli kompromissiga -- see, et seda kompromissi
viidi kohmakalt ellu, on, nagu ütlesin, ise teema. Mis
erapooletust reservist on juttu -- kui kõigi tagastatavate
varade väärtus kokku liita, tuleb sellest ikka väga suur
number. Erapooletu õiguslik järelvalve on naiivne unistus.
Küsin veelkord, millistest rahvusvahelise õiguse normidest
on tähtaegade puhul juttu?
Jüri
2001-08-28 00:43:18
Omandireformi käigus tagastati maad ja varad endistele
omanikele küll, aga kaugeltki mitte kõigile.
Lõksu langenuid on palju. Pean silmas, et väiksemagi
äparduse korral ( näit. avalduse esitamisel vastu saadud
lipiku kaotamisel, posti teel kaduma läinud kirja jt.)on
riigiametnikud võidukalt teatanud, et loll saab kirikuski
peksa ja et rong selleks korraks läinud.Sellisel moel on
riik omastanud tuhandeid maju ja varu ja neid oma suva
järel tetud inimestele kasusaamise eesmärgil võileivahinna
eest müünud. Selline olukord on saanud toimuma ainult kahel
põhjusel:
l.Minule täiesti arusaamatutel põhjustel on õigusliku
järjepidevuse alusel taastatud Eesti Vabariigis kuulutatud
omanike jaoks nende maad ja varad lõppenuks ja suunatud
need praeguse EV omandisse, kus hakati neile rakendama
omandi- maareformi ja väga ebakorrektsel moel, siinjuures
peangi silmas 10 aastase nõudeõiguse kaotamist agressiooni
käigus röövitud varale.
2.10-aastase nõudeõiguse kaotamist. Silmas pean EV ÜRO
liikmeks astumist 17.09.1991.a. kus tsiviliseeritud euroopa
normide
kohaselt kehtib 10-aastane nõudeõiguse periood, enne kui
agressiooni tulemusel röövitud vara suunatakse riigi
omandisse.
Ehk oskate siiski vastata, missuguse EV seaduse alusel
suunati sundvõõrandatud kinnistud riigi omandisse ja hakati
neile raendama omandi-maareformi, mis
ei ole mitte midagi muud kui üks suur äriidee, kus rahva
huvidele eelistatakse isiklike ja kambahuve.
Missugusest kompromissist on jutt
kui kõik röövitud maad ja varad nagu endastmõistetavalt
suundusid riigi omandisse, kes aga ei ole sugugi toime
tulnud ei endiste omanike ega praeguste kasutajate
probleemide lahendamisega. Niisuguses seisus nagu
omandi-maareform praegu on, ei lõpe ta iialgi. Siiski saan
ma aru sundüürnikest, kelldel tõesti ei ole võimalik kõigil
oma kodusid maha jätta ja pealegi on paljud sellesse
kodusse investeerinud terve oma varanduse. Saan aru, et
teatud loodusjõudude mõjul, ei ole
sellel majal enam kindlasti seda väärtust, mis tal oli 50
aastat tagasi ja endisel omanikul tuleb sellega ja
sundüürnikega arvestada.
Teine asi on aga hoopis maa, millele ei saa ka hea tahtmise
juures loodusjõudude toimet arvestada, sellepärast pean
äärmiselt kahtlaseks andiste kinnistute suunamist riigile
ja seda nägematut EV seadust, mis selle teostas.
Heret
2001-08-28 11:40:41
Ei ole kunagi hästi aru saanud, mis
madin ja kära ümber omandireformi käib, aga kui kõik
õigusjärgsete omanike maad ja varad riigi kätte läksid,
siis on asi selge.
Ka meie ei saa oma Hiiumaal asuvat maad kasutada, sest me
polevat avaldust esitanud, mille esitamise tähtaeg oli nii
lühike, et me ei jõudnud selle ajaga täpsustadagi, kus meie
maa täpselt asub. Kuna
meie kinnistu on endise Eesti Vabariigi ajal kinnistute
raamatusse kantud, siis jäime ootame, millal saame vastava
kutse
oma maa kasutama hakkamise kohta.
SEda ei tulnud ja järelpärimise peale teatati, et meie maa
on heausksetele ostjatele müüdud kuna
me polevat oma maad tagasi taodelnud. Nüüd hakkan aru saama
milles asi.
Ka uued kasutajad peaksid aru saama, et 60 aasta tagust
tragöödiat ei saa ka unustada, kui inimesed oma kodudest
välja kihutati. Paljud on ju need majad, koterid ja maad
riigilt tasuta saanud ja pidid olema igati kursis, et
tegemist on vägivaldselt võõrandatud varaga, mida nad ei
saa igavesti oma hüveks kasutada.
Juttu on siin olnud palju rahvusvahelisest õigusest, aga
tundub, et Eestis minnakse sellest
mööda, kuigi paljud nende resolutsioonidest peaks Eestile
olema lausa kohustuslikud. Näiteks
rahvusvahelise õiguse resolutsioon, kus okupatsiooni
tulemusel saadud vara kasutamine oma hüvanguks on
õigustühine.
Igal juhul ei ole paljudele küsimustele mingit asjalikku
vastust ja leian ka et terve omandireform on õigustühine.
Sekkuja
2001-08-28 13:59:17
Väidan, et terve omandireform oli grupihuviline äriidee,
mis algas järjepidevuse ideoloogia propageerimisega (nn
Eesti Komitee) ja mille eesmärk oli kantida kõik need varad
(olgu riigi või era) globaalsele kapitalile. Parim näide
viimasest ajast on Tallinnas Tartu mnt pikendus, kus maja
Pääsukes 4 tagastati omanikule, kellele siis selgitati, et
tal läheb vaja miljoneid, et seda suurt puulobudikku korda
teha. Ehmunud omanik müüski selle kaubamaja kõrval asunud
hoone 450 000 krooni eest ja oli rõõmus, et vanast peast
veel rikkaks sai.
Ostja (venekeelsed siilipead) müüsid nüüd maja 12,5 miljoni
krooni eest linnale tagasi, samuti ostis linn 4 miljoni
krooni eest kõigile sundüürnikele uued korterid. Niisiis
läks selle konkreetse maja puhul omandireform maksumaksjale
maksma üle 16 miljoni. Ametnikud said sealt oma noosi,
kõige viletsama osaga leppis õigusjärgne omanik. Isegi
üürnikud olid õnnelikumad.
Nii tehti terves Eestis. Enamik Ida-Euroopast selle
röövelliku tee peale ei läinud, pidades lugu omaenda
elanikkonnast, kes ka 60 aastat järjepidevust hoidis. Ka
siin ees kirjutab keegi, nagu oleks kohustavalt suur
rahvusvaheline õigus ainult see, et maja püsis 60 aastat ei
tea kelle armust ja nüüd kuulub maja jälle neile
järeltulijaile, kes "ei suuda isegi leida, kus see omand
asus". Tegelikult sisaldab see maja täna 60 aasta tööd,
mis ona samuti materiaalne kaup, millel on samuti
materiaalne hind. Ja see tänane hind on võetud ainuüksi
üürnikelt, kes neis majades juhuslikult elasid.
Eeskirjutaja eksib ka selles, et uued inimesed oleksid
pidanud teadma, et majad on kelleltki võetud. Ausalt öeldes
on näiteks Tallinn oma ajaloo vältel üle elanud 7-8
okupatsiooni ja kogu aeg on kelleltki majad majad võetud,
vanalinnas on 500-600 astat vanad majad, kellel on olnud
vägagi kuulsusrikas omanike ajalugu. Hiljem sündinud
inimesed euroopaliku õiguse järgi ei vastuta enne oma
sündimist toimunud ekstsesside pärast. Eestis on nad
omandireformiga vastutama pandud. Nii ei tehtud Leedus,
Saksmaal ega Ungaris, ja ka Lätis on riigi osa suurem.
Tegelikult on kogu reformi eesmärk ainult Lääne kapitali
suurendamine, kes vajab Ida-Euroopas uusi turgusid ja
siinseid rikkusi, mis seni kuulusid mingitele
"pärismaalastele".
Jüri
2001-08-28 14:25:06
Olen eelpool õelduga täielikult päri. Aga peale majade
eksisteerib ka hulk endisaegseid kinnistuid, mille juurde
kuulusid ka suured maavaldused, mis inimestelt agressiooni
käigus rööviti ja mida hilisematel aegadel kasutasid vene
sõjaväelased. Tuum on selles, õigusliku järjepidevuse
alusel taastatud Eesti Vabariigis ei oleks tohtinud kogu
sundvõõrandatud
vara minna riigi käsutusse, kes omandireformi sildi all
hakkas sellest kasu lõikama. Ei ole ka leidnud ühtegi Eesti
Vabariigi seadust, mis kinnitaks, et endise Eesti
Vabariigiaegsed kinnistud kuulutada riigi omandisse.Ma ei
vaidle vastu, praegused kasutajad on tõesti vanu maju püsti
hoidnud ja neil on tõepoolest omajagu õigust sellele, aga
küsimus on selles, et riik kahmas kõik nii riigi kui ka
eraomanduse varad oma kätte ja hakkas seda siis oma
isetegevuslike seadustega ümber jagama. Tihti ei saanud
midagi ei uus ega vana omanik. Majad majadeks, kindlasti on
sundüürnukel õigus, kes need majad on püsti hoidnud, aga
pean silmas rohkem maad, milledele on õigusjärgsed pärijad
ja mis kuulutati riigi omandisse ja millede kättesaamine
riigilt, olgu siis uus või vana omanik, on väiksemagi
viperuse korral võimatu, eriti sellise seaduserikkumise
puhul, kus kaotatud 10-aastane nõudeõigus.
Sekkuja, lisaks Jürile
2001-08-28 14:51:52
Olles suurel määral Sinuga nõus, lisan, et olen samuti
imestanud, miks ei "taastatud omanikuõigusi"
absoluutselt, vaid tehti seda suhteliselt. St näiteks
Lasnamäe endisaegse karjamaa oleks pidanud andma ka ühele
omanikule - täna siis koos paneelelamurajooni ja 200 000
sundüürilisega. Maa kuulus ju omanikule, kuhu need majad
ehitati "omanikelt luba küsimata", nagu täna nad täna ise
pidulikult kuulutavad. Näiteks Mähel anti need
suvilakrundid õigusjärgsele omanikule koos suvilamajadega
ja kandvate viljaaedadega "tagasi", kus puudusid
juhuslikult mõned veneaegsed templid. Eesti ajal oli Mähel
paras mädane soo. Kui tagastada, siis minu arust ikka kõige
täiega - kui oli soo, siis tagasi anda ka soo. Ja kui oli
hotell Palace, siis anda tagasi ka Palace (teatavasti ei
tagastatud seda hotelli tugeva ärigrupi vastuseisu tõttu).
See, et ei tagastatud kinnisutute kaupa, näitabki, et
tegelik huvi oli hoopis kellelgi kolmandal (maffial,
lääne-vene kapitalil, riigil), aga mitte omanikel-üürnikel.
Kui enamik tarku eestlasi hakkaks aru saama, et konflikt
pole mitte omanikes/üürnikes, vaid majanduslikes ärihuvides
röövimise eesmärgil, siis läheks õhk selle omandireformi
ümber palju puhtmaks.
Rosin
2001-08-30 11:57:52
Olen eelpool öelduga täielikult nõus, et konflikt ei ole
mitte, varades ega maades, uutes ega vanades omanikes, vaid
vaid teatud inimeste ärihuvides, kes püüavad maid ja varu
mõistusevastese sedusterikkumise teel omandireformi sildi
all kasulikult teatud inimestele suunata.
Ka meie suvila oli ehitatud omaniku maale. Suvila oli meie,
aga maa selle ümbert tahtis omanik endale. Riik, seekord
Harku vald, ütles kohe, et maa on riigi, siin määrame meie.
Sõnaõigus puudus nii uuel kui vanal omanikul Peale viie
aastast jägelemist riigaga, saime osta riigilt, mitte
omanikult suvila ümber kuuluva maatüki. Samuti on ka
Lasnamäe majadega, selle majaaluse ja majaümber asuv maa
tuleb neil kõik riigile kinni maksta. Kui palju sealt
omanik saab on iseasi, kas üldse midagi saab.
Hakkan paljastama omandi- ja maareformi, oleks tore kui
oleks asjalikke kaasosalisi.
Jänis
2001-09-04 12:35:39
Õiguslikke argumente esitades (a la "on õigustühine" jne)
tuleb ALATI viidata normile, millele argument tugineb.
Viide "tsiviliseeritud maailmale" jms ei kõlba, selliselt
põhistatud argumentidel pole õiguslikus diskussioonis
väärtust. Soovitan oponentidele põgusat tutvumist
õigusteaduse metoodikaga, selle asemel et pseudojuriidilisi
kommentaare kirjutada. Mis puutub omandireformi läbiviimise
PROTSESSI, siis siin pole midagi vaielda, "kohmakas" on
ikka väga leebe sõna. Aga OR aluste kallale minek sellise
argumentatsiooniga, nagu siin kõlanud on, pole
tõsiseltvõetav.
Varia
2001-09-05 18:52:55
Omandireform tehti selleks, et läänlased saaksid kätte ida
kapitali, varandused, kinnisvarad. Õigupoolest tehti kogu
laulev revolutsioon (berliini müüri langemine jmt) ainult
selleks, ei avada ligipääs ida rikkustele.
Zapruder
2006-12-04 16:01:12
Terms of Use
celebrity morgue
2006-12-05 03:35:48
locations
|