Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Kas langenute mälestamine või võidu pühitsemine?

poogen  2006-06-07 11:43:34
Aga sellist juttu pole ju vaja nii väga rääkida eestlastele. Kui venelased oma punalippudega seal ei käiks, vaid lihtsalt lilli langenute mälestamiseks paneksid, siis poleks minu arust eestlastel mingit probleemi. Just see punalippudega lehvitamine ongi see probleem - seega tuleks taoline jutt suunata tollele seltskonnale. Miks peaks eestlane taas küüru selga tõmbama ning laskma asjal minna edasi nagu seni. Ja sellele monumendile võib anda samasuguse funktsiooni, aga mujal kui Tõnismäel - langenute mälestamist rõhutab kõige paremini see, kui antud monument paikneb ka kusagil surnuaia lähedal. Kesklinnas jääb ta alatiseks konflikti allikaks.

MUSKETÄR  2006-06-07 12:34:33
Lugupeetud proua Runge! Te viskute Pareki taolise kaitseks ambrazuurile, samas ei mõtle lõpuni. Nüüd te soovite, et see oleks kõigile, kuid nõuka ajal need soovijad käis rind ordenitest lookas ja kasutasid igasuguseid hüvesid, sõitsid bussiga tasuta, samas teinepool vireles peale Siberist tagasi tulekut... Miks siis ei räägitud ühtsest leinast, vastupid, teise poole monument lohistati pimeduse katte all minema ja sülitati eestlase hinge ning viibutati näppu, kusjuures peame häbenema oma tõelist ajalugu ajal, kui venelane laulab oodi luuludele. Häbi peaks üldse olema midagi taolist nõuda inimestelt kelle haavad tilguvad siia verd. Kõik see saab ehk raugeda siis, kui teda pole enam silma ees, kuid vennastumist ei saa toimuma mitte kunagi. Kui Teie proua Runge arvate teisiti, siis olete siin ilmas nii vanaks küll elanud, kuid pole midagi õppinud. Ei tohi unustada sedagi, et eestlane on lepitusemärgiks pööranud mitu korda põske ette, kuid ikka jätkub teise poole poolt hinge sülitamine...

Apalgi  2006-06-07 14:05:24
Lp. pr. Runge! See on siiski ausammas okupandile, mis siis, et selle tegi Enn Roos. Me oleme alati nöus leppima nendega, kuid me ei suuda leppida meie okupantidega ja mörtsuka.tega, küüditajatega ja NKGP-ga. Lepime nendega kes austavad Eesti Vabariiki ja eestlasi.

E.HUNT  2006-06-07 19:54:37
Kas te tõesti aru ei saa, et VABASTAJATE MONUMENT Eesti südames on ausammas OKUPANDILE "vabastajale", eesti rahvale n.ö. koha kätte näitamiseks.Kas lepime alanduse ja häbiga või ajame lõpuks selja sirgu ja paigutame punasoldati õigesse kohta.

Jaan Sotter  2006-06-08 12:00:55
Lp.pr.Runge! Maarjamäe oli nii memoriaali autorite, kui EKP ladvikusse pugenud eesti rahvuslaste meeles kavandatud just üldinimliku LEINAMEMORIAALINA, mitte võidupüha tähistamiseks. Igapäevaselt tühjad tribüünid on sümbol, mitte nomenklatuuri paraadi vastuvõtmise paik. Tee tribüünide eest viib teispoolsusesse, st. katkeb siinpoolsuses. NB! Tollal oli meri kohe nõlva all ja efekt hoopis mõjuvam. Ja erinevalt Tõnismäest on seal tõepoolest II maailmasõja aegne kalmistu. Ka memoriaali alal. Palun ärge suunake kalmistule asju ja nähtusi, mis sinna ei sobi! Olin Maarjamäel ehitajana tööl ja tean mida räägin. Tervitustega Jaan Sotter

carl  2006-06-08 23:17:14
Lp pr Runge! Kuulasin Vikerraadios Teie muretsemist tööpataljonis hukkunute pärast, millest keegi ei tea, keegi ei mälesta jms. Võin Teid teavitada, et ajaloolane Urmas Usai on teinud ja avaldanud põhjaliku uurimuse koos mälestustekogumikuga "Eestlased tööpataljonides I-II" 1993-94. Lisaks on Tallinnas Jüriöö pargis mälestusmärk kõigile Teises maailmasõjas hukkunutele. Nii et olukord ei ole nii traagiline.

arno  2006-06-09 02:23:24
Lgp Autor. Nagu kommenteerijad on piisavalt selgitanud, on hukkunute mälestamiseks piisavalt mälestusmärke nii ühtede kui teistele. See kuju sobiks sinna vaid nii nagu soovitab YYY. Pealdisega: "Andestage Eesti rahvas kogu okupatsiooniga kaasnenud valu ja kannatuste pärast". Kuju on kunstiliselt kavandatud nii, et sobib ühteviisi leinavaks kui ka andestust paluvaks sõduriks. Kui sellist lahendust aktsepteeriks ka nn 5. kolonn, võiks ta seal olla mineviku meenutuseks.

ARVAJA  2006-06-09 18:30:58
No mis seal imestada, et inimene räägib teemast mööda, kui ta ei tee isegi sõjaväkke mobiliseerimisel ja Siberisse küüditamisel ja Eesti okupeerimisel vahet. Pronkssõdur sümboliseerib okupatsiooni.

mati  2006-06-13 09:32:49
JUTA LOIDE Kas eesti mehele on auasi, et ta teenis jõudu, mis hävitas Eesti riikluse järjepidevuse ja okupeeris Eestimaa? Jah, ma tean, jõu vastu ei saa, ja mopi kutsele tuli alluda. Kuid vägivaldsest rahvusvahelise õiguse vastasest okupatsiooniarmeesse värbamisest ei tasu küll ühelgi tõeliselt eestimeelsel veteranil uhkustamise objekti teha. Pealegi oli 1941.aastal palju noori mehi, kes kutse ahju viskasid. Sellele vaatamata õnnestus okupandil Eestist koguda umbes 30 000 meest, kellest nälja ja külmaga hävitati aasta jooksul kolmandik. Seda kummalisem on, et teie, kes te ise kogu selle kannatusteraja läbisite, kes te olite tunnistajaiks iga oma kolmanda kaaslase surmale, tundute olevat seda kõike teinud võimu patrioodid. On ju nii loomulik ja loogiline, et ori vihkab orjastajat, rõhutav rõhujat ja piinatav piinajat. Seepärast ma oletan, et teid töödeldi peale külma, nälja ja ülejõu käiva töö veel millegagi, ei oska aga arvata, millega. Teid näib eriti häirivat, et leegionärid, “soomepoisid” ja teised rahvuslikud väeosad “täitsid oma püha kohust…” Te eksite, nad ei kaitsnud fashismi Eestis, nad tahtsid suurt sõda ära kasutades taastada Eesti lämmatatud iseseisvust. Nad ei võidelnud Eesti Laskurkorpuse vastu, nad võitlesid Nõukogude bolshevismi vastu, mis okupeeris Eesti Vabariigi, küüditas ja tappis ning tahtis nüüd tagasi tulla, et 1941. aastal poolelijäänut jätkata. Nad olid saksa mundreis, kuid ei muutunud natsideks, teie olite nõukogude mundreis ja muutusite bolshevikeks. Nad kandsid sõdurikuue varrukal rahvusvärve, võitlesid idarindel ja 1944. aasta hilissuvel andsid tina läände taanduvale okupandile. Teie kandsite mütsil punast viisnurka, sõdisite läänerindel ega andnud tina idast peale tungivale okupandile. Tähtis pole mitte niivõrd vorm, vaid sisu. Osa eesti mehi võitles võõras mundris, kuid jäi (mõni kadakas ehk välja arvata) eestimeelseks, teine osa eesti mehi võitles ka võõras mundris, kuid muutus suures osas moskvameelseks. See on äärmiselt oluline vahe, sest see on põhimõtte küsimus. Ma olen eesti naine ja tulgu okupant ükskõik kust ilmakaarest tahes, ta on mu vaenlane.

eisaa aru  2006-06-13 12:19:35
Juta Loidele- olen ka eesti naine, aga aru teie loogikast ei saa. Et laskurkorpuslased oleks pidanud tulistama ida poolt tulevat okupanti, aga soomepoisid ja natsimundrimehed lääne poolt tulevat okupanti tulistama ei pidanud? Kui te ütlete, et "Ma olen eesti naine ja tulgu okupant ükskõik kust ilmakaarest tahes, ta on mu vaenlane", siis sööte ju oma sõnu - ei soompeoisid ega natsimundrid sakslast ju ei tulistanud. Huvitav, miks? Ja kust te teate, et näiteks Raimond Valgre või Juhan Peegel või Raimond Kaugver muutusid moskvameelseks? Minu arust olete teie muutunud fasismimeelseks, kui nii arutelete.

arno  2006-06-16 00:01:09
Jätke Raimond Kaugver mängust välja. Tema oli Soomepoiss ja andis vankadele emajõe ääres ja Käreveres tina nii et neil s... kees ja teda moskvameelsuses keegi ei süüdista. Ja pole mõtet korpuslasi kiita, mõistlikumad neist läksid saksa poolele esimesel võimalusel üle ja ülejäänute suuremad "vägiteod" Eestimaa pinnal olid Avinurmes Iisaku kirikus raskelthaavatud rahvuskaaslaste kallal ja tankidega põgenikevoore sõtkudes. Mina lisaksin veel ühe eesti taluperenaise elusalt tükeldamise kättemaksuks Rebasekutsikailt tappasaamise eest uhmardu jõel septembris 1944 (toimus minu kodukülas).Olid ikka "tublid vabastajad" küll.

Nimi 
E-mail