![]() Millele mõtleb Pronkssõdur?
R.Mark
2006-06-11 10:58:23
Kindlasti mõtleb ta sellest, et talle oleks naabrit vaja,
kellega ajaloo keerdkäikusid arutada.Just sellist naabrit,
kes Saksa poolel võitles ja kes samuti ei saanud valikuid
teha.Kindlasti räägiksid nad omavahel poliitikute
vallapäästetud sõjast, kus ohvriks olid hukkunud sõjamehed
ja nemad ühena neist. Too paik kultusekohana ei kao
kuhugi.Seda paika oleks vaja täiustada, sest ei ole ta
võidu tähistamise, vaid hukkunute mälestamiskoht.
ARVAJA
2006-06-11 15:19:58
/.../ Kindlasti ei kao see koht kultuskohana kuhugi. Noh,
muidugi, kultuskohana võib ju Tõnismäe pronksplönni esine
plats jääda ja ilmselt jääbki, aga põhiline on see, et
pronksplönn kui okupatsioonisümbol kaob ja ärgu tuldagu
jahuma, et /.../ sõdur mõtleb kindlasti, et aga milles meie
süüdi olime, et meid mobiliseeriti sõjaväkke, viidi
Siberisse. Sellest vahest on niipalju räägitud, et ei hakka
enam üle rääkima.
mati
2006-06-13 09:23:28
süü on selles, et mehed metsa ei jooksnud vaid lasid end
kui lambaid venemaale nälgima, külmuma, surema viia ning
lõpuks veel relvaga käes teisel poolel vaba eesti eest
sõdivaid suguvendi tapma. pole kuulnud, et punaarmee
eestlased kuskil, saades relvad kätte, oleksid need
pööranud vene komandöride vastu
mati
2006-06-13 09:36:00
JUTA LOIDE
Kas eesti mehele on auasi, et ta teenis jõudu, mis hävitas
Eesti riikluse järjepidevuse ja okupeeris Eestimaa? Jah, ma
tean, jõu vastu ei saa, ja mopi kutsele tuli alluda. Kuid
vägivaldsest rahvusvahelise õiguse vastasest
okupatsiooniarmeesse värbamisest ei tasu küll ühelgi
tõeliselt eestimeelsel veteranil uhkustamise objekti teha.
Pealegi oli 1941.aastal palju noori mehi, kes kutse ahju
viskasid.
Sellele vaatamata õnnestus okupandil Eestist koguda umbes
30 000 meest, kellest nälja ja külmaga hävitati aasta
jooksul kolmandik. Seda kummalisem on, et teie, kes te ise
kogu selle kannatusteraja läbisite, kes te olite
tunnistajaiks iga oma kolmanda kaaslase surmale, tundute
olevat seda kõike teinud võimu patrioodid. On ju nii
loomulik ja loogiline, et ori vihkab orjastajat, rõhutav
rõhujat ja piinatav piinajat. Seepärast ma oletan, et teid
töödeldi peale külma, nälja ja ülejõu käiva töö veel
millegagi, ei oska aga arvata, millega.
Teid näib eriti häirivat, et leegionärid, soomepoisid ja
teised rahvuslikud väeosad täitsid oma püha kohust
Te
eksite, nad ei kaitsnud fashismi Eestis, nad tahtsid suurt
sõda ära kasutades taastada Eesti lämmatatud iseseisvust.
Nad ei võidelnud Eesti Laskurkorpuse vastu, nad võitlesid
Nõukogude bolshevismi vastu, mis okupeeris Eesti Vabariigi,
küüditas ja tappis ning tahtis nüüd tagasi tulla, et 1941.
aastal poolelijäänut jätkata. Nad olid saksa mundreis, kuid
ei muutunud natsideks, teie olite nõukogude mundreis ja
muutusite bolshevikeks. Nad kandsid sõdurikuue varrukal
rahvusvärve, võitlesid idarindel ja 1944. aasta hilissuvel
andsid tina läände taanduvale okupandile. Teie kandsite
mütsil punast viisnurka, sõdisite läänerindel ega andnud
tina idast peale tungivale okupandile. Tähtis pole mitte
niivõrd vorm, vaid sisu. Osa eesti mehi võitles võõras
mundris, kuid jäi (mõni kadakas ehk välja arvata)
eestimeelseks, teine osa eesti mehi võitles ka võõras
mundris, kuid muutus suures osas moskvameelseks. See on
äärmiselt oluline vahe, sest see on põhimõtte küsimus.
Ma olen eesti naine ja tulgu okupant ükskõik kust
ilmakaarest tahes, ta on mu vaenlane.
|