![]() Rein Toomla: Poliitikas järske muutusi ei toimuREIN TOOMLA, 07. aprill 2010. Valimised Minu arvamused tuginevad ennekõike eeldusele, et valimisseadust ei muudeta. Olgu kõrvalpõikena märgitud, et seda võidakse teha päevapoliitilistes huvides, nagu tehti enne kohalike valimisi. Mida võidakse teha, mis kindlustaks tegijate positsioone ja nõrgestaks oponentide oma? Ilmselt kõige lihtsam viis - suurendada Tallinnas valimisringkondade hulka, näiteks praeguse kolme asemel viiele. Proportsionaalsus ei muutuks, lihtsalt enam keegi ei koguks Tallinnas näiteks 20 000 häält. Samas võib Läänemaa lisada Harju- ja Raplamaale. Kuid lähtun ikkagi eeldusest, et muutusi ei tule. Mida siis saaks kindlasti arvata?
Peaminister Ei näe mingit põhjust rääkida poliitiliselt sõltumatust ehk erakonnavälisest peaministrist. See võib hüpoteetiliselt tulla kõne alla juhul, kui neli erakonda koguvad võrdselt kohti - kõik näiteks 25, ja viimane koht läheb mõnele nimekirjale isikumandaadi kaudu. Sellisel juhul võib kõne alla tulla, et peaministriks pakutakse mõnda tehnokraati - pangandus- või äritegelast. Samas tuleb arvestada, et taoline valik kiirendab valitsuskriisi saabumist. Samuti ei suuda ma uskuda, et kiirelt erakonnastunud tehnokraat või muidu populaarne inimene võidab endale erakonnas liidrikoha ja saab seeläbi endale peaministri portfelli. Niimoodi on tulnud küll ministreid, aga ka mitte igapäevaselt. Seega tuleb võimalikku peaministrit otsida ikkagi erakondadest. Esimeses järjekorras Keskerakonnast ja Reformierakonnast. Kas võiks olla tõenäoline, et peaministrikandidaadiks tõuseb praeguste liidrite kõrval keegi teine-kolmas? Teoreetiliselt jah, kuid selleks tuleb hakata valmistuma. Kui mõni kuu enne valimisi teatakse, et ühe suurpartei peaministrikandidaat on „mister X", ei pruugi see erakonna populaarsusele kasuks tulla. Seega praegu on Ansip ja Savisaar kindlad kandidaadid. Kumb neist võiks saada peaministriks, sõltub erakondade poolt saavutatud positsioonist. Paremad võimalused on Ansipil. Põhjus ei ole keeruline: kuna väga suure tõenäosusega valitsus tuleb koalitsioonivalitsus, siis Reformierakond on olnud liidus kõigi praegu Riigikogus esindatud parteidega, vaikimisi isegi Rohelistega. Keskerakonnal selline kogemus puudub, ning väga keeruliste läbirääkimiste käigus võib see osutuda kaalukeeleks.
•a) siis kindlasti, kui IRL võidab valimised, vähemasti saab Reformierakonnast rohkem kohti; kuid kahe peale ikka enam kui pooled kohad kokku. Praeguste seisude järgi ei ole see võimalus kuigi tõenäoline. •b) Reformierakond ja IRL saavad kahe peale kokku alla poole kohtadest, valitsuse moodustamiseks on vaja kolmandat partnerit. Sel juhul IRL ja see kolmas võivad avaldada jõulist survet, et peaminister tuleks IRL-ist. Sel juhul ei tohiks Reformierakonna ja IRL-i vahe kohtade hulgas suur olla. Ei oma tähtsust - valitsuse moodustamise seisukohalt -, kas on selleks Laar või Parts. Muidugi on see oluline IRL-i enda jaoks. Võimalus, et Reformierakond ja IRL saavad kahe peale alla poole kohtadest, on täiesti olemas, kuid kes võiks olla see kolmas?
Poliitika Sõltumata sellest, milline erakond saab valitsuse etteotsa või millised erakonnad moodustavad koalitsiooni, ei toimu väljakujunenud poliitikas järske muutusi. Selleks tuleks hakata muutma seadusandlust, ning see võtab aega. Kuid valimiskampaania käigus saab juhtida tähelepanu mõnedele tahkudele. Jätan rahumeeli kõrvale elatustaseme küsimuse - seda tahavad tõsta kõik, mõni vähem, mõni rohkem, võib-olla ka erinevate abinõudega. Sõnastaksin sellised probleemid, kus praegust vaidlust võib vaadelda JAH-EI-vaidlusena: Kui mõttekas üldse on haldusreformi läbiviimine? Mida see annab riigile, omavalitsusele ja kodanikule? Mis on praeguse süsteemi nõrgad küljed?
-o- Viimati muudetud: 07.04.2010
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |