![]() Kohalikud teed süstemaatiliselt alarahastatudRiigikogu pressitalitus, Kn, 18. detsember 2013Riigikogus toimunud olulise tähtsusega riikliku küsimuse „Kohalike teede hoiu korraldamine" arutelul rõhutas Keskfraktsiooni liige Tarmo Tamm, et kohalike teede kehv olukord on tingitud suurest alarahastatusest, mistõttu pole meie kliimas võimalikki neid teid sõidukorras hoida. Kohalike teede korrashoid on omavalitsuse oluline ülesanne, mille täitmist nõutakse vallalt või linnalt kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse ja teeseaduse alusel. Paraku saab omavalitsus seda teha ainult seaduses ette nähtud rahastuse korral. Kuni 2009. aasta 1. märtsini kehtinud teeseaduses oli sätestatud, et kohalike teede investeeringuteks eraldatakse vähemalt 10 protsenti riigieelarves teehoiu rahastamiseks ette nähtud summast, kuid kauaaegse Põlva linnapeana on ta isiklikult võinud kogeda, kuidas valitsus kasutas muudatusega antud võimalust omavalitsuste suhtes kurjasti ära ning eraldas kütuseaktsiisist kohalike teede investeeringuks neljal järjestikusel aastal alla kümne protsendi. Aastatel 2010-2013 eraldati kütuseaktsiisist teeseaduse 16. paragrahvis ette nähtust kohalikele teedele keskmiselt vaid 6,5%, mida on ebanormaalselt vähe. Viimased talved on olnud lumerohked, mistõttu on paljudel omavalitsustel läinud kogu eraldatud raha talviseks teehoolduseks. Lisaks majanduslangusest tingitud eelarvetulude vähendamisele on tulumaksu ja tasandusfondi kärpimine aastatel 2009-2012 vähendanud kohaliku elu korraldamiseks mõeldud rahalisi vahendeid peaaegu 190 miljoni euro ulatuses. Seetõttu ei ole omavalitsustel võimalik suurendada teehoiu rahastamist ka omatuludest. Samuti on kohalikele teedele suunatud välisvahendid ebastabiilsed ja vähenevad järgmistel aastatel märgatavalt. Kui tänavu oli omavalitsustele eraldatud välisvahendite hulk veidi üle 30 miljoni euro, siis 2014. aastal on see eeldatavasti 15 miljoni euro juures ning 2015. aastal juba vaid 10 miljonit eurot, selgitas Tamm. „Kohalikud omavalitsused vajavad kindlustunnet, et neil on igaks eelarveaastaks konkreetne eraldis teede korrashoiuks. Senine teehoiuvahendite jaotus riigi ja kohalike teede vahel pole loogiline ega õiglane," arvustas Tamm. Tema sõnul on Keskfraktsioon andnud Riigikogus menetlusse teeseaduse 16. paragrahvi muutmise eelnõu, et järgmiste aastate riigieelarvetes järk-järgult suurendataks omavalitsustele laekuvat teehooldusvahendite osa. Viimati muudetud: 18.12.2013
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |