Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Nädala juubilar ALLA PUGATŠOVA 65

RAUL RATMAN,      16. aprill 2014

Enne oma tähelendu Sofias lauluga „Arlekino" 1975 oli Alla Pugatšova estraadil laulnud juba kümmekond aastat, esinedes mõõtmatu maa kultuuripaleedes ja rahvamajades. Jahmatav edu Bulgaariast alates oli nii tohutu, et annab tunda tänaseni. Ei ole see pärit muidugi üksnes sealt, vaid Pugatšova ei ole end kunagi lõdvaks lasknud, ei ole loorbereile puhkama jäänud; ta on lakkamatult töötanud ja väsimatult võidelnud vene estraadi Esimese Leedi maine heaks.
 


„Arlekino" oli algselt kirjutatud minooris ja kõlas kurvalt. Pugatšova pani selle kõlama kelmikalt ja trotslikult. Ehk peitus selles teatud tšaplinlik naer-läbi-pisarate-filosoofia - Charlie Chaplin ja Alla Pugatšova on sündinud teineteise järel: Alla 15. ja Charlie 16. aprillil. Seega täitub Chaplini sünnist 125 aastat.


1978. a tuli lauljanna võitjaks Sopoti (Poola) laulufestivalil (esinedes tõsiselt haigestununa) lauluga „Kuningad suudavad kõike" (Vsjo mogut koroli). Sümboolselt sai selle laulu esitajastki laulukuninganna.


Teel kuulsusele ei ole üksnes tõuse, vaid tuleb ette ka mõõnu. Oli ebaõnne Pugatšovalgi. 1997. a Eurovisioonile sõitis ta lauluga „Primadonna", kuigi teda hoiatati (nende seas ka Jaak Joala), et see üritus pole tõsiste lauljate vääriline. Kuid ta ei kuulanud, ja sai mis tahtis - jäi 15. kohale; isegi allapoole, kui hiljem tema tulevane mees Filipp Kirkorov. Paraku siis veel ei teatud, et Eurovisioonil konkureerib laul ja mitte autoriteet (sama juhtus eesti lemmiku Silvi Vraidiga, kes tagantpoolt teise koha sai). Pugatšova sülitas tuld ja tõrva. Siiski lõikas ta negatiivsest kogemusest ka kasu - „külge jäi" Vene Estraadi Primadonna tiitel (muide, see laul oli kirjutatud näitlejanna Ljudmila Gurtšenko auks).


Muide, paar sõna Filipp Kirkorovist. Juba väikese poisina olnud ta lauljannasse kõrvuni armunud. Bulgaaria selgeltnägija Vanga ennustanud talle, et kui koju sõidad, siis keda näed esimesena televiisorist, see saab sinu naiseks - ekraanil ta nägi Pugatšovat!


Veel on käibel poolanekdootlik lugu, kuidas Filipp 6-aastasena oli lava taga luninud fotole autogrammi: „Pai tädi Alla, palun kirjutage alla!", mispeale sai hooletult vastuseks: „Kasvad suuremaks, kirjutame alla!", vihjates naljatamisi perekonnaseisubüroos antavale allkirjale.


Kui edukalt lauljakarjääri teinud Kirkorov varsti kogu maa kuuldes Allale oma südant ja kätt pakkus, laulatati nad 1994. a Piiteris kiriklikult. Kurjad keeled pläkutavad, et abielu olnud neil omavaheline salaprojekt - kuigi Kirkorov ise oli juba kogu maa lemmik, lendas pärast abielu Pugatšovaga tema reiting lausa taevastesse kõrgustesse. Nimetus „Vene estraadi kuningas" on temasse kinnistunud tänini, sisuliselt lähenedes juba jumalale endale, kui vaadata tema viimaseid võimsaid esinemisi. Ja seda olenemata sellest, kuidas ka ei üritaks kadedad teda iga hinna eest pjedestaalilt alla tirida. Pugatšova aga, kes hakkas veidi varju jääma, sai pärast nii „pikantset" abielu uue jõuga jälle meediastaariks.


Alla ongi oma meheleminekutega üsna originaalne. Piisab, kui öelda, kuidas oli lugu tema esimese mehega. Mingil ringsõidul õhtul hotellis kuulutanud ta: esimene, kes trepist alla astub, saab minu meheks! „Ohvriks" osutus Leedu päritolu tsirkuseartist, ekstsentrik Mikolas Orbakas. Abielust on sündinud tütar, praegu ka väga populaarne laulja ja näitleja Kristiina Orbakaite.


Pugatšova autoriteet vene šõubisnisis on ületamatu. Isegi juba nii suur, et üleilmselt tuntud laulušou X-Faktor vene versioonis nimetati A-Faktoriks, sest Primadonna osales žüriis. Allat armastati omal ajal sama ülevoolavalt nagu Läänes ABBA-t. Teda tõesti jumaldas kogu maa.


Kord andis ta soolokontserdi, mida kanti üle kosmoselaeva pardalt - tõeline estraaditäht laulis ja teda kuulasid taevatähed! Ta on ka üks vähestest, kelle perekonnanime pole Venemaal tarvis nimetada, piisab eesnimest. Sama eesnimega lauljatarid ei ole riskinud oma nime all estraadile tullagi ja on eelistanud pseudonüüme: Valeria (alias Alla Perfilova) või skandaalne Maša Rasputina (passis Alla Agejeva).


Omal ajal voogas Pugatšova laul võimsalt üle maa, ja ta oli vist esimene, kelle eraelu arutasid kõik ja kõikjal: kellega käib, mis seljas on, kus skandaalitses. Temast sai avaliku elu tegelane - grande dame. Ta ise on öelnud, et isegi vannis olles on tal selline tunne nagu TV-kaamera ees.


Samuti ei saadud üheski pidulauas läbi ilma Pugatšovata. 1980-ndatel ajakirjas Ogonjok ilmunud intervjuus riigihümni autori Sergei Mihhalkoviga hüüatas see lõpuks: „Miks te ei küsinud, mida ma arvan Alla Pugatšovast?!" Käibel oli isegi anekdoot, et kunagi, kui küsitakse „Kes oli Brežnev?", vastatakse - „Ah oli keegi ametnik Alla Pugatšova ajal."


NLiidus oli Pugatšoval kõige suurem kontserditasu. Ka praegu on ta üks rikkamaid esinejaid Venemaal. Kui ta jõudis pensioniikka, tegi kollane press nalja: kuidas ta pensionist ära elab? Veel aasiti, et kui tema noor mees Maksim Galkin saadetakse armeesse aega teenima, kas siis naine ootab mehe ära? Nagu Briti ajaleht Sun, kus igas numbris ilutses printsess Diana, ei saa ka Ekspress-gazeta läbi Allata. Mis siis ikka, Pugatšovast endast on saanud šõubisnise reeglite pantvang, mille loomises ta kunagi ise osales.


Kord 1990-ndail, kui helistasin Pugatšova heliloojale Igor Nikolajevile intervjuu asjus, esitledes end ajakirjanikuna Eestist, siis küsis ta pauhti! ilma sissejuhatuseta: kuidas teil seal elab Urmas Ott? Hiljem rääkis, kuidas meie kuulus telemees oli Moskvasse Pugatšova juurde sõites võtnud Tallinnast kaasa kimbu kollaseid tulpe, Alla lemmiklilli, küllap arvates, et 1990-ndatel kurnatud Venemaal pole poes saada leibagi, rääkimata lilledest. Suure žestiga oli ta neid ulatamas, kui lähenes Nikolajev samasuguse kollase buketiga, ainult et hoopis uhkemaga. „Kust sa selle võtsid?" päris Ott, ja sai vastuseks: „Siitsamast nurga tagant kioskist."


Alla Pugatšova oli viimane, kes sai NSV Liidu rahvakunstnikuks. Aunimetus anti talle Gorbatšovi „ukaasiga" enne Liidu lagundamist. Pärast perestroikat, kui ennistati kirikupühad, alustas Alla jõulukontsertide sarja, kuhu kutsub esinema ka noori. Pärast seda TV-kontserti saadakse enamasti üleöö kuulsaks.


Tegelikult on kõik Alla laulud tema enda elujärkude - nii õnnelike kui ka üsna troostitute - peegeldus. Ettenägelikud olid ka kaks tema osavõtul tehtud filmi, kus ilmnes ka ta heliloojatalent („Tulin ja ütlen", „Naine, kes laulab").


Kunagi kogusin Pugatšova vinüülplaate ja olin samuti tema lauludest lummatud. Muidugi võib vahel mõni asi, mida ta praegu teeb, meeldida või mitte, aga 1970-80ndad olid vaieldamatult tema loomingu õitse- ja valitsemisaeg Vene estraadil, samuti tolle aja inimeste teadvuses ja hinges kuuendikul meie planeedi maismaast. Aga mis siin heietada - parem kuulame teda laulmas!

 

RAUL RATMAN





Viimati muudetud: 16.04.2014
Jaga |

Tagasi uudiste nimekirja

Nimi
E-mail