![]() Kui strateegia jätab lahtiseks…EINO VÄÄRTNÕU, 22. aprill 2009Keskkonnaministeeriumi kodulehe teatel on algatatud looduskaitse arengukava (aastani 2020) eelnõu koostamine ja et see peab arvesse võtma keskkonnastrateegia nõuded. Strateegia on kõigi arengukavade katusdokument ja juhindub riiklikust strateegiast „Säästev Eesti 21“. Eesti keskkonnastrateegia käsitleb mõjusid inimese tervisele, siseruumidele, toidule ja suplusveele, jääkreostust, turvalisust. Kuidas aga on kaetud keskkonnamõju seaduses esitatud muud valdkonnad (sh heaolu, kultuuripärand, varad), see jääb kahjuks lahendamata. Rio de Janeiro 1992. a. ÜRO keskkonna- ja arengukonverentsil vastu võetud maailmastrateegia Agenda-21 sedastas, et keskkonna pideva halvenemise peateguriks on mittesäästev tootmine ja tarbimine, mille vastu on vaja rakendada elukvaliteedi kriteeriume, mis seavad esikohale vaimseid väärtusi, mitte asjade omandamist. Eestis on keskkonnastrateegia teguriteks kuulutatud väliskeskkond, siseruum, toit, suplusvesi, jääkreostus ja turvalisus, kuid kõrvale on jäänud elulaad, mis (Maailma Tervishoiuorganisatsiooni WHO andmetel) määrab üle 50% indiviidi tervisest, samas kui tervishoiukorraldusest oleneb vaid kümnendik. Elulaad hõlmab inimtegevuse väga laia spektrit alates töökorraldusest, puhkusevõimalustest, elamistingimustest, suhtlemisest kodus ja väljaspool kuni sotsiaalsete tagatisteni ja ka n-ö olukorrani riigis. Nii et inimeste tervise aluseks olev elulaad on põhiliselt määratud igaühe väärtushinnangutega, aga ka riigielu korraldavate isikute ja erakondade suhtumisega. Eesti keskkonnastrateegiat seadev „Keskkonnategevuskava aastani 2013“ säästvat arengut toetava hariduse alal mingeid meetmeid ei sisalda. Traditsiooniliselt on ette nähtud võitlus inimtegevuse halbade tagajärgede vastu, aga sellist tegevust põhjustavate väärtushinnangute muutmist ette ei nähta. Nende mõjustamine on palju keerukam ja aeganõudvam kui maastikukaitse, kliima turvalisuse või keskkonnakorralduse meetmed, kuid just see on püsivaid tulemusi tagav tee. Kasumi kiiret saamist taotleva majandustegevusega kaasnevad tervist säästva keskkonna kadumine, ebatervislikud tarbimisharjumused, läbimõtlemata maakasutus. Probleemid peituvad liberaalse turumajanduse poolt peale sunnitavas tarbijalikus elulaadis, majandusringkondade ülevõimus, kui kohalikud omavalitsused maakasutust määravad, majandusringkondadest sõltuva meedia ohjeldamatus tarbimispropagandas. Valdavalt on strateegilisest tegevuskavast puuduvate probleemide lahendamine või järelevalve nende üle maavalitsuste käes. Väärtelupaikade säästmiseks oleks vaja täiendavalt riigile tagasi osta eramaid või kaitsekavade abil takistada maade fragmenteerumist. Rannikualade kinniehitamise takistamiseks tuleks tugevdada kontrolli omavalitsuste planeerimistegevuse üle. Pidurdama peab linnade isevoolset valgumist põldudele ja linnade elamualade areng olgu suunatud piki ühistranspordiliine, mitte aga nõudma eraautode soetamist. Tuleb tagada, et ohtlike veoste vedajad kindlustaksid võimalikud keskkonnaohud mitte ainult oma firma huvides, vaid täismahus, nagu näeb ette seadus. Vaja on taastada tihe reisijatevedu raudteel. Lõpp tuleb teha linnades palju kahju tekitanud seaduslikele võimalustele muuta kehtivat üldplaneeringut detailplaneeringute abil. Enam ei tohi lubada keskkonnamõjude hindamise rahastamist nende mõjude tekitajate endi poolt. Vajame merealadel tegutsemise reeglistikku ning sellist Eesti mandrilava ja merepõhja seadus,t mis muudab sisemere põhja kinnisasjaks. Seepärast peaks looduskaitse arengukava koostamisele eelnema keskkonnastrateegia korrigeerimine ja oluline edasiarendamine. EINO VÄÄRTNÕU MTÜ Hooliv Jätkusuutlik Tallinn
Viimati muudetud: 22.04.2009
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |