![]() Kohari ründab Hiiumaad29. september 2004Solvunud ühistujuht keelas hiidlaste lehe müügi Septembri algul teatas Hiiumaa Tarbijate Ühistu juhatuse liige Agu Kohari Ajaleht Hiiumaale, et lõpetab Ajaleht Hiiumaa üksikmüügi oma kauplustes Hiiumaal. Põhjuseks tõi Kohari ajalehes ilmunud artiklid Säästumarketi Hiiumaale tuleku kohta. Eriti oli Koharit häirinud ajalehe internetiväljaandes www.hiidlane.ee ilmunud kommentaaride valikuline avaldamine. Kohari esitas peatoimetajale ultimaatumi, mille kohaselt oleks üksikmüügi jätkamiseks ainus võimalus ajakirjanik vallandada. Eile hommikul helistas toimetusse Hiiumaa Tarbijate Ühistu turundusjuht Katrin Lember, teatades, et laupäevase Ajaleht Hiiumaa HTÜ poodides turustamiseks mõeldud eksemplarid on nende juures, ning kui soovi on, võime need ära viia. Küsimusele, kas Ajaleht Hiiumaad ei ole ühtegi HTÜ kauplusse läinud, vastas Lember jaatavalt, ning teatas, et Ajaleht Hiiumaad ei ole enam mõtet üksikmüügi jaoks Tarbijate Ühistule saata. Sellega oli HTÜ juht Agu Kohari täide viinud oma ähvarduse ajalehe üksikmüügi lõpetamise kohta. Laupäeval vastasid Kärdla Konsumi poe müüjad klientide küsimusele ajalehe puudumise kohta poelettidelt, et täna ei ole meile lehte saadetud. HTÜ juhataja Kohari on varemgi toimetusse helistanud ja püüdnud toimetust mõjutada mõnd sündmust endale meelepärasemaks kirjutada. Viimati siis nädal tagasi, kui Kohari teatas, et üks meie ajalehe ajakirjanik ei saavat üldse millestki aru ja tuleks hoopis teist ajakirjanikku kasutada. Hiiumaa Tarbijate Ühistu nõukogu liikme Lembit Vainumäe sõnul peaks tekkinud situatsiooni arutama Tarbijate Ühistu nõukogu, kuhu peaks kutsutama ka peatoimetaja ja ajakirjanik. Hiiumaa Tarbijate Ühistu nõukogusse kuuluvad lisaks eelmainituile Mati Nurs, Krista Jaanimägi, Endel Lepisto ja Ilme Treisalt. Miks siis ikkagi on HTÜ juhatuse liige Agu Kohari nii tundlik Säästumarketi võimaliku Hiiumaale tuleku suhtes? Toimetuses on Krediidiinfo poolt koostatud avalik krediidiraport, mis on koostatud 2002. a seisuga. Krediidiinfo andmetel on Hiiumaa Tarbijate Ühistu krediidiinfo reiting "kasin". Krediidiinfo hindab finantsolukorda nõrgaks, märkides, et ettevõtte maksevõime kordaja on väga nõrk, võlakordaja aga rahuldav. Samuti on ettevõte sõltuv võõrvahenditest (laenud, hankijate krediit). Kahjuks nendib Krediidiinfo raport, et omakapitali rentaablus on nullilähedane ning ettevõte ei tööta efektiivselt. Ettevõtte finantsseisukorra hindamiseks kasutatakse maksevõime suhtarve, mis vastavad küsimustele kas firmal on küllaldaselt raha ja rahaks muudetavat vara oma kohustuste õigeaegseks tasumiseks. Hiiumaa Tarbijate Ühistu näitajad (2003.a aastaaruande andmetel) on järgmised: Lühiajalise võlgnevuse üldine kattekordaja (Current Ratio) 0,7 Hindamisskaala: üle 1,6 - hea 1,2-1,59 - rahuldav 0,9-1,19 - mitterahuldav alla 0,9 - nõrk Likviidsuskordaja (Quick Ratio) 0,15 Hindamisskaala: üle 0,9 - hea 0,6-0,89 - rahuldav 0,3-0,59 - mitterahuldav alla 0,3 - nõrk Kas kõrged hinnad HTÜ kauplustes ja ettevõtte ebaefektiivne töö on omavahel seotud, jääb vaid ühistu juhtide majandustegevuse saladuseks ja ostjal kinnimaksmiseks. Kas hindade võimalik alanemine Säästumarketi tuleku tõttu viiks HTÜ kriitilisse olekusse? Või on kõiges süüdi investeerimispoliitika (kauplus Tallinnas)? Neid küsimusi võiks tõesti küsida HTÜ nõukogu käest, kes peaks teostama kontrolli ettevõtte juhatuse üle. Võib küsida: miks toimetus tunneb teravdatud huvi HTÜ majandustulemuste vastu? Vastus ei ole mitte selles, et hr Kohari keelas ajalehe müügi HTÜ kauplustes, vaid selles, et ühistul on ca 600 liiget ning laenukoormus ühe ühistu liikme kohta on ca 10 000 krooni. Kui siia liita veel nõrk krediidireiting, võib tõesti olla oht, et kordub nn Hiiu Kaluri sündroom ja Hiiumaa võib kaotada ühe olulise tööandja. Võib-olla näeb toimetus asju liiga tumedate prillide läbi, kuid kusagil peab ju põhjus olema, miks ollakse paaniliselt konkurendi võimaliku turuletuleku vastu. Ajaleht Hiiumaa, 6. september Eesti Ajakirjanike Liit taunib rünnakut Ajaleht Hiiumaa vastu Eesti Ajakirjanike Liit taunib olukorda, kus teatud kohalikud äritegelased tahavad saavutada kontrolli kohaliku ajakirjanduse üle, üritades kallutada ajakirjandusväljaandeid neile sobivas suunas ning mõjutada avaldatavate materjalide sisu. Tüüpiline näide, kus kohalik ärimees üritab takistada vaba sõna ja demokraatliku ajakirjanduse levikut, on seotud Ajaleht Hiiumaa publikatsioonidega Säästumarketi tulekust Hiiumaale. Need kirjutised ei meeldinud Hiiumaa Tarbijate Ühistu juhatajale Agu Koharile, kes keelas ajalehe turustamise HTÜ poodides. Keeluga kaasnes ultimaatum lehe peatoimetajale, et Ajaleht Hiiumaa üksikmüügi jätkamise ainus võimalus oleks Säästumarketi teemal kirjutanud ajakirjaniku vallandamine. EALi arvates on tegemist jõhkra sekkumisega ajakirjanduse tegevusse, katsega piirata sõnavabadust ning lämmatada kriitikat HTÜ aadressil. Lehesõja jätkumisel Hiiumaal kavatseb EAL kaaluda rahvusvaheliste mõjutusvahendite rakendamist HTÜ juhtkonna tegevuse suhtes. EAL väljendab muret samalaadsete tendentside ilmnemisel mujalgi kohalikus ajakirjanduses, kuigi erinevalt Hiiumaast on teistel juhtudel suudetud konfliktid lahendada. Kalev Vilgats, EALi aseesimees Viimati muudetud: 29.09.2004
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |