Logo
13. juuni 2018
23 (1104)

Väljaandja:
MTÜ Vaba Ajakirjandus

Kesknädal jätab endale õiguse
kommentaare tsenseerida
Prindi

Tõearmastuse eest tiitlit ei anta

EVI SEPP,      07. november 2001


Järgnev on inspireeritud Allan Alaküla usuõpetuse-alasest kirjast 12. septembri Kesknädalas, kus ta lapsevanemana väidab, et usuõpetus esimesse klassi ei sobi.

Andrus Kivirähk räägib "Rehepapis" meie rahvuslikust vaimuharidusest. Juhan Luiga ütleb, et rahva usu suurejoonelisust näitavad tema sakraalehitused. Siin võib võrrelda püramiide ja meie vennastekoguduse palvemaja Vabaõhumuuseumis.

Lemmiktsitaadid piiblis ei ole veel kogu Kristuse õpetus

Veel ütleb Luiga, et igas inimeses on usuorgan, ja mida täielikumalt on arenenud kõik inimese organid, seda efektiivsem ta on. Olles tuttav põhiliste vanade usunditega, oli ta vaba isekusest neid analüüsides. Ta ütles ka palju õpetlikku meie luteri kiriku töö kohta, mida tasuks tänapäevalgi arvestada. Muide märkis ta ära, et kõige mõjuvam on talle viibida selles kõige vanema usu kirikus.
Üksikud usujuhid võtsid algkirikust kaasa ainult neile meeldiva osa, nii nagu algajad usklikud joonivad Piiblis alla oma lemmikkohti, jättes tähelepanuta kogu Kristuse õpetuse.
Laama on öelnud, et vaevalt on võimalik praktiseerida budismi mittebudistlikus religioonis. Kui vaadata maakaarti, asume me katoliikluse ja õigeusu, kristlike uskude piirimail. See on meie kultuuri vundament. Aus inimene, kes otsib tõde inimeseks olemise asjus, hakkab liikuma järjest vanemate kirikute poole, kui teda ka on äratatud kusagil lahkusu koosolekul. Usu sügavus on pühakirjas ja seda praktiseerinud pühade õpetuses. Taarausk on sellega võrreldes pinnapealne nähtus.

Lapsi võrgutatakse usulahkudega

Olin suvel pühapäevakooli laagris ja täheldasin, et töö ei käinud üheselt laste kristlikule elule lähendamises, vaid oma usulahkudesse võrgutamises. Naljakas on kuulda, kui mudilasi kutsutakse üles patust pöörduma ja oma süda Jeesusele kinkima. Tema seadis lapsi meile eeskujuks, iga täisinimese patukoorem on võrratult suurem kui lapse oma. Lapsi peab austama, et nad on nii väikesed, Jumalat et ta on nii suur. Süvenema peaks õpetusse, et ära nöögi oma ligimest, selle eest tuleb vastust kanda varem või hiljem.
Vaimuharidust on vaja eelkõige humanitaarinimestele. Olen tuntud tegelaste ütlemiste pärast mõnigi kord piinlikkust tundnud. Ilma vaimuhariduseta ei saa lihtsalt maailma kultuurist aru. Toon mõne näite.
Presidendivalimised. Tarand teatas, et tema teadlasena ei usu jumalat. Vaatlevate loodusteaduste esindajad on enamasti õppinud imetlema looduse imesid. Jumala tahtmine sündis ja Rüütel seostab ennast õigeusu (mitte vene) kirikuga.
Teatrikriitik räägib Dostojevskist ja ütleb, et lavastuses oli veel mingi vaimulik aspekt, aga meie vaatajale ei ütle see midagi.
Kunstikriitik räägib baltisaksa kunstnikust Maydellist, kes tegi altarimaale, oma lähedaste portreid, kirikute sisekujundusi jm. Et kui ta oleks keskendunud ainult ühele alale, oleks ta võinud kuulsamaks saada. Kriitik ei tea, et kristlase eesmärk ei ole saada kuulsaks. Lõpuks ta lisas, et tõesti, ta raiskas veel aega igasugu heategevusürituste korraldamisele. Muusikast rääkides ütleb saatejuht, et Peter Gabriel käis noorena kirikus ainult Bachi muusika vormi pärast. Edasine jutt tunnistab tema vaimulikku tarkust. Imelik, ainus selle kaliibriga popmuusik, kes ei läinud põhja ja muid selliseid tunnistusi usust.

Ärge elu lõpus nutke

Kurb on kuulda kaasaegsete arutlusi meie suurest mõtlejast Juhan Luigast. Selle asemel, et tema tarkadest mõtetest õppida, sest ta oli tõesti eest rahva guru, arutatakse, mis haigust ta ikka põdes, et selliselt mõtles. Jumal hoidku, et ei mindaks veel hauda lahti kaevama ega analüüse võtma!
Üks professor arvas, et ta oli oma lõpul kurvameelne, kuna ei saanud akadeemilist tiitlit. Professor ei kujuta ette, et võiks mõelda elu üle lihtsalt tõearmastusest, mitte et selle eest tiitlit saada. See on vaimulik harimatus.
Luiga oli kurb samal põhjusel, miks Jeesus hakkas oma maise elu lõpul Jeruusalemma linna vaadates nutma. Et kui ma taas tulen, kas siis on veel usku maapeal? Usuõpetus on raske proovikivi oma väikestest tõekestest loobumiseks.

Ära nöögi ligimest, selle eest tuleb varem või hiljem vastust kanda.

Viimati muudetud: 07.11.2001
Jaga |

Tagasi uudiste nimekirja

Nimi
E-mail