![]() Hiina rohujuure-demokraatiaLI FAN, 19. detsember 2001Külavanemate valimine lõi eeldused kogu süsteemi muutmiseks Väga raske on adekvaatselt hinnata Hiina rohujuuredemokraatia arngut. Kas riigi maapiirkonnis toimuvad demokraatlikud reformid on oluliseks sammuks teel osalusvalitsuse loomise poole? Kui jah, siis kas neid uuendusi võiks rakendada külatasemest ka kõrgemal? Millega rahuldub Hiina kommunistlik valitsus? Ning millist rolli mängivad valitud külavanemad tulevikus? 1987. aastal alustas Hiina valitsus vaikselt külatasandi omavalitsuse juurutamise programmi. Algselt oli tegu põllumajanduse liberaliseerimiseks ja majanduskasvu stimuleerimiseks mõeldud meetmetega, mis võimaldasid külarahval vabalt otsustada, mida toota. Seda aga vaid ajani, kui reformimeelsed ministeeriumiametnikud juurutasid kohalikud valimised, mis lasid maarahval valida kohalikke liidreid. Tulevaste muutuste seemned Vähehaaval levisid kohalikud valimised pea kõikidesse küladesse ning nii tekkis lihtne külakomitee esimehe ja küla assamblee detsentraliseeritud süsteem. Külarahvas sai niiviisi õiguse organiseeruda, võis teatud võime kritiseerida ja isegi külavanemat maha võtta. Vaatamata sellele on demokratiseerimine olnud kohalik, üksnes külatasandile jääv fenomen. Riigina on Hiina jäänud autoritaarseks rezhiimiks ning selle otsustusmehhanismid on kõvasti tsentraliseeritud. Rohujuuredemokraatia tekkimine on siiski poliitilise võimu jälle rahva kätte andmisega muutnud küla võimuvahekordi. Nii kuidas kohalikud valimised ja õigus vabalt oma kandidaate esitada saab üha enam institutsionaliseeritud, kaotab vähehaaval oma mõju Kommunistliku Partei (HKP) tsentraalne võimustruktuur. Rohujuuredemokraatias peituvad tulevaste muutuste seemned. Kompartei strateegiad Kindlasti ei meeldi selline stsenaarium HKPle. Viimastel aastatel on HKP teinud sihikindlalt katseid külademokraatia nõrgestamiseks, samal ajal soovides säilitada külamajanduse liberaliseerimisest saadavat maksutulu. Kohaliku poliitika neutraliseerimise ühe strateegiana võib näha Partei katseid suurendada oma mõju parteiametnike sättimise kaudu külakomitee juhtideks. Teine viis aktiivselt külaasjadesse sekkumiseks on neist aste kõrgemal asuvate linnade kaudu. Mõlemad strateegiad muudavad külapoliitika keeruliseks, kus kestva kaksikvõimu oludes pööravad parteisekretärid tülli külakomiteede vanematega. Vaatamata valitsuse sekkumisele on maal toimuvad valimised juba oluliselt mõjutanud kogu Hiina rahvast. Kohalike valimiste süsteem ja omavalitsus on süvendanud demokraatlikku mõttemalli, mis on võimsaks aluseks veelgi laiema demokraatia nõudmistele tulevikus. Linn järgneb maale Valimistest linnades on aga juba saanud räige poliitilise korruptsiooni tõrjevahend, samuti aitavad need vähendada konflikte külarahva ja valitsuse vahel. Kolm aastat tagasi valiti Sichuani provintsis Buyani linnas liberaalselt meelestatud tegelaste juhtimisel esmakordselt otsestel valimistel linnapea. Linnapea asub külavanemast võimu hierarhias aste kõrgemal. Veel paljud linnad on üritanud samuti linnapead valida, kuid kõrged parteifunktsionäärid kardavad, et kui linnad järgivad valimisi korraldades külade eeskuju, libiseb sealgi Parteil võim käest. Tänavu keelaski Hiina valitsus linnapeade otsevalimise. Vaatamata kurvastavatele tagasilöökidele jätkuvad Hiinas edasise demokratiseerimise katsed. Rohujuuredemokraatia võib praegu küll olla piiratud külatasandiga, kuid Hiina rahvas on maitsnud esmakordselt demokraatiat ja omavalitsust ja selle maitse meeldib neile. Kuigi kohalike valimiste tulevik on valitsuse vastuseisu tõttu tume, on rahva tahte väljendus ja seda võimaldanud demokraatia kogemus jätnud juba tavalistesse Hiina maainimestesse kustumatu jälje. Vabaduse maitsest enam ei piisa Poliitilised õigused võivad kehtida ja kohalikud valimised toimuda vaid Partei armust, kuid miljonite inimeste ajaloolist mälu ei saa nii lihtsalt kustutada. Rohujuuredemokraatia võib korraks küll maha suruda, kuid selle kord juba külvatud seemned juurduvad aina sügavamalt ja sügavamalt - enne taime vältimatut õidepuhkemist. Kuni selle ajani harib ja informeerib külatasandi demokraatia Hiina maainimesi osalusvalitsuse põhilistest aspektidest. Hiinas on kõigil tasandil tugev tõmme poliitilisteks reformideks. Seega on ainult aja küsimus, kuni demokraatliku reformi nõue levib linnarahva hulka. Küsimus pole enam "kas", vaid "millal". Hiina poliitiline tulevik ja väidetavalt ka HKP tulevik sõltub sellest, kas valitsus jätkab demokraatiaseemnete kultiveerimist või üritab rumalalt nende vältimatut kasvu pidurdada. Partei peab valima demokraatia poolt, Hiina rahvas muutub aga üha näljasemaks ning ei rahuldu enam pelgalt demokraatia maitsmisega. Li Fan on Pekingis asuva valitsusvälise Maailma ja Hiina Instituudi direktor Copyright: Project Syndicate, Detsember 2001 Viimati muudetud: 19.12.2001
| ![]() Tagasi uudiste nimekirja |